BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: GertN op 15 March 2016, 17:11:29
-
Inmiddels heb ik een railplan gemaakt. Dacht te kiezen voor de roco rail zonder bedding. Nu stuitte ik op berichten dat door de jaren heen de railhoogte is verlaagd. Mijn treinen zijn allemaal ouder dan 35 jaar, en vooral Fleischmann en Roco.
Mijn vraag is of ik er last van krijg dat mijn flenzen de bielzen gaan raken. Ik heb niet zoveel trek in het vervangen van alle wielen en laten afdraaien van de Assen met tandwielen.
De roco rails had van die aantrekkelijke flauwe bochten, waardoor ik makkelijk rail in klimspiralen zou kunnen leggen. Ik verkies dat boven flexibele rail omdat daar blijvend spanning op staat waardoor ik verplicht ben de rail te spijkeren. Wat ik voor her geluid liever niet wilde doen.
Wie kan mij helpen voordat ik rail aanschaf?
-
Rocomodellen zullen geen problemen geven. Oudere Fleischmann modellen - ruwweg van voor 1980 - wel. Heb je al naar Piko A-gleis gekeken? Volgens mij ruwweg dezelfde bogen, maar met 2,5 mm rails. Piko R1 tot en met R4 komt overeen met Rocoline R2 tot en met R5.
http://www.anw-modeltreinen.nl/pk_rails.htm (http://www.anw-modeltreinen.nl/pk_rails.htm)
-
Je zou eens met een schuifmaat kunnen controleren of de flenzen van je oudere materieel echt te hoog zijn.
Je kan ook 1 railstuk van je gewenste soort aanschaffen en dan met je wagens er over rijden om te zien (en te horen) of ze over de railstoelen ratelen.
-
Heb je al naar Piko A-gleis gekeken?
Ik (als laminaatrijder, dus geen vaste baan) heb ook enkele treinen met hoge flenzen.
Hiervoor heb ik een ovaaltje Piko A-gleis aangeschaft (waarop dat materieel prima rijdt), maar persoonlijk vindt ik de railovergangen tussen de bogen er niet mooi uitzien. Alsof de biels niet mooi aansluiten tussen twee railstukken.
-
Hallo gertN
Ik heb ook al jaren (62) oude loks en wagens waarbij de wielflens 2,5 mm is.
Ik gebruik nu al jaren Piko flex rails en Piko wissels niks anders.
De flex rails kan je in alle bochten en stukken leggen en op maat door slijpen.
Alle nieuwe loks rijden hier ook heel goed op.
gr,
Herwim
-
....waarbij de wielflens 2,5 mm is.
Dat lijkt me sterk. Zulke hoge flenzen hebben we in H0 nog nooit gehad.
-
Dank voor jullie reacties. Pico lijkt me nog niet zo raar. Ik zal eens kijken hoe mijn baar er uit ziet als ik dit ontweek met de geometrie van Pico.
Het voordeel is dat de railhoogte tenminste hoog genoeg is. Dat scheelt veel gedoe. Ik zal eens een paar stukken rail kopen en gaan testen.
-
Hallo Gert,
Ook ik heb de afgelopen 2 jaar veel geƫxperimenteerd met rails.
Ik koos voor Roco 2,5 mm zonder bedding. Deze rails wordt naar mijn weten al een slordige 35 jaar niet meer gemaakt.
Ik had veel problemen met de wissels, veel ontsporingen en sluiting.
De rails was ook op beursen bijna niet meer te krijgen.
Ik vond ook het maken van railovergangen (modulebouw) een crime.
Doordat de oude Roco wissels veel stroom gebruiken gaf dit ook problemen met de wisseldecoders.
Uiteindelijk was ik het vertrouwen kwijt en heb mijn sporenplan op de bovenbouw vervangen door Fleischmann Profirails.
In het schaduwstation heb ik de Roco rails laten liggen. Deze is prima te combineren met Profi rails. Mooie radius voor de klimspiraal.
Bij interesse kun je eens in mijn draadje kijken (Zevenheuvelenbaan)
Succes met de keuze
Rob