BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Geert 84 op 15 March 2016, 11:33:17
-
Dilemma: welke koppelingen ga je gebruiken...
Er is al veel geschreven op het forum over kortkoppelingen en ontkoppelen. Welke kies je nu en wanneer, zowel de Roco kortkoppeling, Kadee en Krois worden positief beschreven.
Echter, in de meeste gevallen gaat het om rangeerbewegingen met goederenwagentjes.
Maar wat als je te maken hebt met een stam personenwagens op een kop station. Ofwel, je wilt de loc loskoppelen aan het einde van het spoor. Een rangeerloc komt de stam ophalen en parkeert die op een opstelspoor. Dus rangeerbewegingen met lange rijtuigen en soms complete stammen.
Goedkoopst: Roco met ontkoppelrail (gok ik), maar niet het mooist.
Kadee koppeling op alle rijtuigen of alleen begin/einde stam? Maar dan moet je "vaste" stammen maken.
Idem voor Krois met NEM koppeling (toch?) op begin/einde stam.. wel ideaal omdat je overal kunt ontkoppelen.
Ik ben wel benieuwd, wat maken jullie voor afweging en waarom heb je voor het ene of het andere gekozen?
-
De vraag is of je optimaal gebruik wil maken van het kortkoppelprincipe. Met Kadees gaat dat niet, want die vormen geen starre verbinding.
-
Was er geen vaste verbinding verkrijgbaar die in NEM schachten past (klikt zoals de NEM Kadee's) zodat je gewoon een stammetje kan maken?
-
Klaas, bedoel je zoals de Roco en bijv Fl profi wel een starre verbinding zijn als ze vast zitten?
-
Mijn keus: roco universal koppelingen.
Afwegingen:
- Ik wil m'n lange rijtuigen kortgekoppeld hebben. Ook al omdat ik op één plek een relatief krappe boog van 50cm heb en met een trek/duw silberlinge setje (303mm rijtuigen) daar veilig en betrouwbaar doorheen wil kunnen. Dus daarvoor viel kadee af.
- Test gedaan met NEM, kadee een roco universal (zie link aan het eind). Qua makkelijk (en vooral licht) koppelen won de roco universal het. Weinig verschil met kadee, in ieder geval. En toen won de vrijwel-kortkoppel-mogelijkheid van de universal het.
- Ik wil m'n rijtuigstammen kunnen mixen. Dus alles moet dezelfde koppeling hebben.
- Ik wil m'n lokomotieven flexibel in kunnen zetten, dus de variant om rijtuigen met roco kortkoppelingen (ofzo) en de goederenwagens met kadee uit te rusten viel voor mij af.
- Twee locomotieven hebben nog geen nieuwe koppeling gekregen, dus zit aan de voorkant een "haakje" voor NEM koppelingen. Iets wat daarmee kan koppelen is wel handig totdat ik de boel heb verbouwd. Ook kan ik nu wagens met NEM koppelingen in noodgevallen gewoon gebruiken (hoewel het (ont)koppelen minder vloeiend gaat).
- Geen krois o.i.d. Veel rangeerwerk is bij mij met goederenwagens en de helft van de keren wil ik dan halverwege een trein ontkoppelen in plaats van direct aan de lok. En vanwege het flexibel inzetten van loks zou ik überhaupt vrijwel overal krois voor aan moeten schaffen...
Dat waren bij mij de gedachtes. Dit is wel een terrein waar de afwegingen opvallend persoonlijk zijn! De voor jou beste oplossing hangt van veel factoren af.
Kadee met magneetjes, da's wel héél mooi magisch als het goed werkt. Voor een tentoonstellingsbaan zou dat bij rangeren ideaal zijn. Zelf ontkoppel ik met de hand ("dat doen ze in het echt ook"). Maar ik heb dan ook een sullig zijlijntje waar dat bruikbaar bij is :)
Krois: volgens mij werkt dat ook goed met roco universal samen. Dacht ik. Kwam de vorm er niet mee overeen?
Link naar testfilmpje: (https://vimeo.com/116108541)
Reinout
-
Mijn keus: roco universal koppelingen.
Krois: volgens mij werkt dat ook goed met roco universal samen. Dacht ik. Kwam de vorm er niet mee overeen?
Reinout
Voor mij zelfde koppeling, en ja, Krois kan inderdaad prima met roco Universal samen werken. Heb die ook op 1 lok zitten.
Nog een kleine aanvulling. Gebruik de roco Universal voor bijna al mijn wagens.
Een stam komt dan binnen, ontkoppeling in de rails ( of eigenlijk, de bediening onder de baan.) Tussen de rails een plaatje die je weg kunt werken in als een paar planken tussen het spoor, wat je b.v. als overgang plaats wegwerkt in de rails.
En had dit vol automatisch werken. Trein komt binnen, afkoppelen, naar draaischijf, draaien, terug naar het spoor en wagens heel voorzichtig aankoppelen. werkte best betrouwbaar. Om de weerstand van de wagens tijdens het rangeren wat te vergroten kun je magneetjes in de baan verwerken precies onder de assen van de wagens. Geeft net even iets meer weerstand bij het aankoppelen, en mocht de baan niet helemaal vlak zijn rollen de wagens ook niet weg.
Groet,
Roelco
-
Geweldig, dank voor de reacties en de tips. Ik ga ook gewoon eens testen met de Roco universal.
@rjr hoe laat je je "planken" omhoog komen dan? Maak je gebruik van een wisselspoel + maakcontact?
-
Daar zijn verschillende oplossingen voor. Zelf gebruik ik 1 van deze 2:
https://www.conrad.nl/nl/83100-h0-repa-ontkoppelaar-schaal-h0-214018.html?sc.queryFromSuggest=true (https://www.conrad.nl/nl/83100-h0-repa-ontkoppelaar-schaal-h0-214018.html?sc.queryFromSuggest=true)
en
https://www.conrad.nl/nl/h0-roco-rocoline-zonder-ballastbed-40292-214542.html (https://www.conrad.nl/nl/h0-roco-rocoline-zonder-ballastbed-40292-214542.html)
Natuurlijk ook wel elders te verkrijgen. En met dit principe is het ook mogelijk zelf hier een aandrijving aan te maken.
De eerste heeft mijn voorkeur omdat die al de structuur boven de rails heeft van een aantal planken. Bij de roco moet je daar zelf nog wat voor doen.
Groet,
Roelco
-
Thanks!
Ideaal om ze later in te kunnen bouwen. EUR 20,- is trouwens vrij prijzig :o
Dat wordt sparen :)
-
Ontkoppelaar: ik zag laatst toevallig een handbediende zelfbouwoplossing (http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=15&t=69653) :)
Reinout