BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: marco haringa op 07 November 2007, 17:24:17
-
hallo,
ik wil de rijrichting van een lok veranderen omdat de verlichting precies tegenovergesteld werkt en om de draadjes om te wisselen moet ik de halve lok weer uitelkaar halen >:(
in de cv lijst van de decoder is te zien hoe je dit in cv 29 moet veranderen maar hoe?
ik dacht cv 29 op 01 zetten maar dat was niet goed.
ik snap niet wat ze met die zogenaamde bits bedoelen in cv,s
op www.zimo.at staat de gebruiksaanwijzing
( krijg hier geen link geplaatst van de gebruiksaanwijzing zelf))
-
Of je verandert de draadjes van de lamp aansluiting, of je verwisselt de draadjes naar de motor.
Je zet CV29 op waarde 3.
Mvg
Wim.
-
wim hoe kun je dat lezen in de gebruiksaanwijzing dat cv 29 op 3 moet?
ik weet niet hoe ik die bits moet lezen hoe werkt dat?
-
Bit moet je lezen als 1 of 0
Een CV is opgebouwd uit 8 bits, oftewel een byte.
De plaats van het bit geeft de macht aan,
Je hebt voor een bit 2 toestanden.
Dus het getal 2 moet je met de macht verheffen.
richting keren is bit0
Rijstappen 14 of 28 is bit1
Waarbij 14 stappen de bit niet gezet is dus nul.
2^0 = 1
2^1 = 2
Bij elkaar opgeteld geeft dat 3.
Dus als alle bit van het byte gezet zijn is waarde 255
2^0 = 1
2^1 = 2
2^2 = 4
2^3 = 8
2^4 = 16
2^5 = 32
2^6 = 64
2^7 = 128
Als een bit gezet is dus 1 dan moet je het getal 2 met de macht verheffen op de plaats van het gezette bit. En dus alle gezette bitjes bij elkaar optellen.
Mvg
Wim.
-
Mischien is deze tekst uit de digirails handleiding nog duidelijker;
Bit naar decimaal programmeren.
Deze handleiding maakt gebruik van bit programmering voor CV29 en CV49 t/m CV54.
Sommige systemen gebruiken alleen decimaal getallen om te programmeren.
Hieronder ziet u hoe u zelf bits kan omrekenen naar decimaal getallen.
Bit waarde * Decimaal waarde
0 = 1
1 = 2
2 = 4
3 = 8
4 = 16
5 = 32
6 = 64
7 = 128
* Sommige fabrikanten zoals Lenz© maken gebruik van de bit waardes 1 t/m 8 in plaats van 0 t/m 7.
VOORBEELD:
Als u meerder bits wilt selecteren in een CV
waarde dan telt u de decimaal waarde bij elkaar op.
U wilt bijvoorbeeld in CV49 bit 2 en 4 actief stellen.
Bit2 = Decimaal ‘4’ , Bit4 = Decimaal ‘16’. Decimaal
4 + 16 = 20. U programmeert de decimaal waarde
‘20’ in CV49 om bit 2 en 4 actief te stellen.
Peter
-
ik heb cv 29 op 3 gezet ( 03 ) dus maar de rijrichting is nog hetzelfde. ???
bedankt voor de info maar ik blijf het ingewikkeld vinden.
maar goed alles went.
-
Ja, dat is inherent aan digitaal rijden. Als je vooruit rijdt en de verlichting brandt achter en omgekeerd, ligt je motor verkeerd gepoold in het systeem. Dat is met CV's niet te verhelpen en dat zei Wim ook al. Dus: ompolen. Ennuh, voor de duidelijkheid: niet je railaansluiting ompolen, want zo werkt het niet.
Als je motor los ligt met twee contactpunten tegen de borstels, kun je simpel de motor 180 graden draaien. Zo niet, omsolderen.
-
* Sommige fabrikanten zoals Lenz© maken gebruik van de bit waardes 1 t/m 8 in plaats van 0 t/m 7.
‘
Alleen al daarom moesten ze Lenz afschieten. Er zijn nog meer redenen :P
-
Ja, dat is inherent aan digitaal rijden. Als je vooruit rijdt en de verlichting brandt achter en omgekeerd, ligt je motor verkeerd gepoold in het systeem. Dat is met CV's niet te verhelpen en dat zei Wim ook al. Dus: ompolen. Ennuh, voor de duidelijkheid: niet je railaansluiting ompolen, want zo werkt het niet.
Als je motor los ligt met twee contactpunten tegen de borstels, kun je simpel de motor 180 graden draaien. Zo niet, omsolderen.
maar louis in de gebruiksaanwijzing staat toch bij cv 29 dat je de rijrichting kunt omkeren?
-
maar louis in de gebruiksaanwijzing staat toch bij cv 29 dat je de rijrichting kunt omkeren?
Maar je keert dan ook de verlichting om ;D, je schiet er dus niks mee op.
Bart
-
'T is alleen handig als je de pickup draden verkeerd om hebt gedaan dacht ik. Ik denk dat het uiteindelijk toch beter is het model correct hardwired te hebben.
-
Marco: wat van belang is, is dat je bij digitaal extreem elektrisch gezien een voorzijde en een achterzijde hebt. Bij een stoomjammer, de motorbak van een ICE of een asymmetrisch model is dat overduidelijk, bij een NS1100 of BR215 enz. dus niet. Als je de motor uit een model haalt en terugplaatst, is dus de motorpoling net zo belangrijk. Wat ik altijd doe als een model opengaat of gesloopt wordt is a. een merkteken op de voorzijde van het frame zetten en b. een merkteken boven op de motor. Zo moet ie dan naderhand ook weer terug, waarmee je jouw probleem voorkomt. Had jaren geleden hetzelfde met een Roco 1100, motor er een keer uit en verkeerd om teruggeplaatst. En ikke maar CV29 veranderen, niet dus. Motor terug omgekeerd en verlichting perfektemento.
Nog ff over CV29 en bitjes zetten: het is gewoon optellen wat wel of niet aktief moet zijn. Niet aktief = altijd 0, wel aktief een zoveelste macht van 2. Optellen en invoeren. Als je rijrichting normaal is, is die eindwaarde even, als je rijrichting omgekeerd is, is die eindwaarde oneven. Alle bits niet gezet: eindwaarde = nul, alle bits wel gezet: eindwaarde = 255.
Specifiek MX620: bits 3, 6 en 7 dienen op 0 te blijven staan (blz. 11).
Maximale waarde voor CV29 daarom decimaal tussen 0 en 63.
Uitleg decimale interpretatie van bits zetten blz. 31.
-
'T is alleen handig als je de pickup draden verkeerd om hebt gedaan dacht ik. Ik denk dat het uiteindelijk toch beter is het model correct hardwired te hebben.
Klopt en dat is eigenlijk alleen van belang als je het model ook analoog wil laten rijden. Een verkeerd bedraad model zal analoog de verkeerde kant op rijden.
-
ik heb inmiddels de 2 draden naar de motor omgewisseld.
ik weet ook wel dat dit de beste oplossing is alleen moet ik daarvoor de lok bijna weer helemaal uitelkaar halen >:(
eerder testen is niet mogelijk bij dit model ( motorpost van arnold)
ik wilde ook gewoon weten hoe je de rijrichting in de cv 29 kunt omwisselen en hoe dat werkt met al die bijes en zo ;)
maar goed probleem opgelost.
bedankt allemaal voor de reacties
-
Graag gedaan, fijn dat het werkt nu.
-
had zimo ook naar antwoord gevraagd en je kunt dus de rijrichting veranderen en ook de verlichting.
zie onderstaand het antwoord van zimo op mijn vraag:
Guten Tag,
CV29=3 ist die korrekte Art die Fahrrichtung zu ändern. Bei CV29=2 fährt die Lok in die entgegengesetzte Richtung.
Mit CV33=2, CV34=1 kann vorderes und hinteres Licht vertauscht werden.
Falls das bei Ihnen anders ist dann lesen Sie bitte CV7 aus (Versionsnummer) und schicken mir diese. Version 3 hab ich gerade getestet und bei dieser funktioniert es richtig.
Mit freundlichen Grüßen
Oswald Holub
Fa. ZIMO Elektronik
-
Netjes dat je antwoord hebt gekregen. Maar dat werkt dus niet? Toch?
-
Dat werkt wel hoor, maar dat staat los van CV29. Die dient er voor om de default rijrichting in te stellen van bijvoorbeeld een stoomlok als je deze verkeerd hebt aangesloten.
Met CV33 en CV34 dan is een onderdeel van Functie Mapping kun je iedere functie willekeurig porgrammeren.
CV33 is verantwoordelijk voor de functie die in de vooruitrichting werkt.
CV34 is verantwoordelijk voor de functie die in de achteruitrichting werkt.
Dat is inderdaad de enigste en juiste oplossing voor dit probleem, daar had ik ook aanmoeten denken, helaas vergeten.
Dus om nu de uitgang van de decoder die aan de gele draad zit toe tewijzen aan CV33en de witte aan CV34 is het opgelost.
Mvg
Wim.
-
Ach ja, de combinatie met functionmapping. Ik heb het zelf ook gebruikt met een oude mx62. Maar da's ook alweer zo lang geleden...
-
Dat is inderdaad de enigste en juiste oplossing voor dit probleem, daar had ik ook aanmoeten denken, helaas vergeten.
Mmmm, niet geheel mee eens. De enige en juiste is altijd correcte hardwire. Bij een Zimo is dit een prima alternatief, maar niet elke fabrikant biedt dit alternatief.
-
Louis, je hebt helemaal gelijk, dat de enigste juiste oplossing het juist aansluiten van de decoder is.
Maar als je de lok in dubbeltractie wil laten rijden en de sluitverlichting moet aan in plaats van de frontverlichting bij vooruit rijden, dan los je dit dus op via de functie mapping optie van de decoder. Dit is even een zij sprong, maar dat is waar het uiteindelijk voor is bedoeld.
Mvg
Wim.