BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: HansKarel op 11 March 2016, 12:56:00
-
Ik heb mijn zinnen gezet op een Trix koploper. Ik lees op internet dat de trekkracht nogal te wensen over laat. Nu heb ik in een gedeelte van mijn baan een helling van bijna 6% oftewel 8 cm hoogteverschil in 1,5 m. Is er hier iemand die ervaringen heeft met een koploper van Trix op zo'n helling? Misschien dat het kan als de assen met asb gewisseld worden zoals ergens beschreven?
Een Roco 1800 loc met 3x DD-AR rijdt er zo tegenop.
Nog een vraagje: Die Trix is 4 delig en dat is me net wat aan de lange kant. Kan ik daar makkelijk een deel tussenuit laten en dus met 3 delen rijden?
-
Nou dat is wel een hele pittige helling, officieel word 3% aangeraden op 1 meter binnen de modelbouw.
Kan mij voorstellen dat een trein die niet al veel trekkracht heeft daar zeker moeite mee kan hebben.
Denk ook dat 6% misschien niet heel goed is voor de levensduur van lokomotieven.
Zie hier wat meer informatie:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hellingen/Klimspiralen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hellingen/Klimspiralen)
Groet
Harold
-
Ik zou eerst maar eens kijken of je de helling niet naar meer normalere waarde terug kunt brengen.
Skischansen zijn niet echt lekker op je baan. 8)
Nog een vraagje: Die Trix is 4 delig en dat is me net wat aan de lange kant. Kan ik daar makkelijk een deel tussenuit laten en dus met 3 delen rijden?
Ja waarom niet. Zijn toch losse delen?
Klopt alleen je bakindeling en nummer niet meer.
-
Technisch kan je een bak weglaten. Het model rijdt dan nog steeds. Uiterlijk is wat anders. Het tussenrijtuig van een drietje is een A/B bak en dat heeft een viertje niet, om maar wat te noemen. Of dat je boeit, is wat anders.
-
Ja die helling is wat pittig maar is bewust zo steil vanwege de beschikbare ruimte. Ik heb dan ook maar een baantje van ongeveer 3,5 x 1,2 meter. Op zo'n beperkte baan is loc met 3 rijtuigen erachter wel zo ongeveer het maximum want met meer rijtuigen vind ik het geen gezicht.
Doordat ik mij beperk tot 3 rijtuigen of een stuk of 6 wagons is het tot nu toe geen probleem geweest om die 6% helling te nemen en van kortere levensduur van de motor heb ik nog niks gemerkt. (Maar die hoeft ook geen 40 jaar meer mee, want ik ben al 46 :-\).
Bedankt voor de opmerking over het rijden met 3 delen. Ik ga me er eens in verdiepen hoe storend dat eruit ziet.
-
Als je nu al naar een drietje neigt, zou ik een Lima nemen. De trekkracht van de Trix is 3x niks. Hij had op onze clubbaan al moeite met een helling van 2 a 2,5%. En wat al gezegd is, de bakindeling klopt van geen kanten als je er een tussenrijtuig uithaalt.
-
Je kan de trekkracht verbeteren door het draaistel meer ruimte te geven op en neer te wippen. De constructie is raar ontworpen, zodra je met de aangedreven bak een helling op rijdt moet het draaistel net iets omhoogwippen. Dit lukt maar gedeeltelijk waardoor het achterste asje als het ware een klein stukje van de rails gelicht wordt. Net genoeg om grip te verliezen. Je kan dus de anti slip bandjes anders monteren (op het voorste asje) of in het frame en draaistel gaan frezen om de boel meer speling te geven.
Persoonlijk heb ik liever een niet kloppend Trix drietje dan een Lima. Bij de Lima heb je dan wel de begeerde a/b bak, maar klopt er geen hout van de lengte, hoogte en breedte verhoudingen Lima hoogte en lengte zijn 1:100 en breedte is 1:87 wat er een beetje breedbekkikkerachtig uitziet). Ook staat de Lima veel te hoog op de 'pootjes' en is het een ICM-0 prototype serie die eigenlijk technisch meer leek op de Sprinter.
Mvg,
Robert
-
Ik heb de Trix koploper en idd als je hem een helling opstuurt van +/- 3% hoor je hem al een beetje inzakken, ik heb de modificatie van de assen van de bakken en de antislipbandjes van het aangedreven draaistel al uitgevoerd. (met de motorwagen duwend gaat het beter dan trekkend)
Daar tegenover zal het met een bak minder al een stuk beter gaan.
Persoonlijk zou ik nooit (meer) voor een Lima gaan omdat deze belabberd rijden en in vergelijking met de Trix er niet uit zien.
Mark
-
Ook ik heb een Trix koploper.
Goed model en rijst goed, ook in de spiraal.
Maar de helling mijn spiraal is dan ook orde van grootte 2,5 %.
Alleen als de trein in de spiraal stopt, dan heeft hij moeite om weer op gang te komen.
Daarom het programma zo aangepast dat de koploper altijd pas de spiraal in rijdt als hij in een keer door kan rijden.
Hij wacht dus beneden totdat de twee spiraalblokken vrij zijn.
Ton
-
Zie de website van Gert van Voorst voor wat tips, bij mij heeft het geholpen :)
http://www.gertvanvoorst.nl/treinproject_trixkoploper.html
Mocht de site ooit down gaan:
Een deel van deze problemen wordt veroorzaakt doordat de volgwagens, en vooral het motorloze koprijtuig met de stroomafnemers op de wielen, erg zwaar lopen: na een duwtje staan ze vrijwel direct weer stil.
Ik las de volgende tip op het forum op Beneluxspoor.net om dit probleem goeddeels op te lossen.
Bij alle volgwagens en het niet aangedreven draaistel in de motorwagen zit elke wielas in het midden gefixeerd in een kunststof houder die de as tamelijk strak vastklemt. De klemkracht kan worden verminderd door de kunststof klemmen aan weerszijden van de as voorzichtig een paar keer van de as af te buigen (met een stevige vingernagel of een kleine platte schroevendraaier).
Ik heb bovendien een miniem drupje naaimachineolie aangebracht op de klem.
Gevolg: de wagens lopen merkbaar soepeler.
Bron: Gert van Voorst dus ook © Gert van Voorst
-
Eens kijken of de oplossing idd werkt volgens de site.
Heb er 2 staan en zijn nog nooit langer dan 5 minuten op de baan geweest.
Groeten Chris
-
Bedankt voor alle reacties, modelspoorvrienden!
Ik heb hier al eens een Lima koploper als test gehad maar daar was veel aan gesleuteld. De motor was origineel en dat was ook te horen.
Nee, ik zou alleen willen gaan voor een Trix maar heb nu toch grote twijfels hoe dat eruit gaat zien met 3 delen.
Het is toch zo een 300 euro wat je ervoor kwijt bent en dat is niet onoverkomelijk maar wel veel als het geheel daarna niet aan de verwachtingen voldoet.
Ik zie er nog maar "even" van af.
Een Roco plan V zonder die Douwe Egberts reclame kan het ook nog worden en daar zit wel voldoende kracht in.
Weet ik uit ervaring omdat ik m weer heb verkocht toen ik nog een kleiner baantje had...stom stom.
Hier nog even een plaatje van mijn baan waar ik verder erg tevreden mee ben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/h0_baan_2_2016_f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/h0_baan_2_2016_f2.jpg)
-
Ieder zijn eigen smaak van een baan bouwen, maar datje treinen hier problemen hebben is niet zo verwonderlijk.
Ik zou het idee van langere treinstellen inderdaad maar even uit je hoofd zetten.
Alles langer dan een locomotief met een paar twee assers erachter is al teveel van het goede.
Nog even afgezien of het er uit ziet.
Ik zou me meer focussen op wat kortere treinen die meer in je ontwerp passen.
Is wel een leuk voorbeeld van een baan die je vroeger wel eens in de etalages zag en je als klein kind tegen de ruit gedrukt stond te vergapen. En maar wegdromen en wensen dat sinterklaas je niet vergat ;D
-
Ja maar ik heb helemaal geen problemen met de helling. Althans tot nu toe niet. Met een stuk of 5 ertswagens ( 6 assers) gaat t ook nog best.
Het ging mij alleen om de te verwachten trekkracht van een, eventueel nog aan te schaffen, Trix koploper.
Die ik dan in 3 delen zou willen laten rijden vanwege de lengte....maar ik zie er toch vanaf.
Langere treinsamenstellingen dan 3 rijtuigen of een stuk of 6 wagons is inderdaad geen gezicht, dat ben ik met je eens, maar dat heb je op elke baan van 3,5m x 1.2 meter.
Ik zie natuurlijk meerdere (soms hele mooie) voorbeelden van liefhebbers die in een kamer rondom aan elke muur de rails op hout leggen en zelf in het midden komen te zitten.
Ga ik hier misschien ooit nog s toepassen maar voorlopig kan ik me prima redden met mijn "herintredersbaantje".
-
Mijn Trix trok ook niet al te best op mijn helling van 2,7% - 3%.
Ik heb de ASB's op de assen aangepast, hoe dat kan lees je hier (http://hanulveen.nl/ombouwen/trix-asb/trix-asb.html).
(http://hanulveen.nl/ombouwen/trix-asb/008.jpg)
Verder laat ik hem 'geduwd' rijden, met de motor achterop dus.
Gaat nu prima in alle radiussen en hellingen.
mvg,
Martijn.
-
Bedankt Martijn, ja die modificatie had ik al gezien. Voorlopig gaat t plan even in de ijskast. Ben eerst toe aan een vitrine....
-
Dag martijn.
Ik heb je methode toegepast.
Zal binnenkort ff kijken hoe het hier werkt.
Bedankt (y)
Groeten Chris
-
Hallo
Je kan van een 4 delige, niet zo snel een 3 delige maken.
Er zitten stekkers aan die je maar op 1 manier kan aansluiten.
Een wagon ertussen uit halen gaat dan niet.
Groet jurgen
-
Ging bij mij anders best wel prima. Gewoon een tussenrijtuig er tussen uit. De stekkers passen gewoon en elektrisch werkt het ook allemaal goed. Elk rijtuig heeft een 'mannetje' en een 'vrouwtje' als stekker. Een mannetje op een mannetje aansluiten gaat idd niet maar dan moet je het rijtuig even omdraaien :P .
Nogmaals: het werkt gewoon bij mij. Dus waarom het bij jou niet werkt weet ik niet.
Mvg,
Robert
-
Hier nog even een plaatje van mijn baan waar ik verder erg tevreden mee ben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/h0_baan_2_2016_f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/h0_baan_2_2016_f2.jpg)
Die helling van bijna 6% oftewel 8 cm hoogteverschil in 1,5 meter ligt zo te zien ook nog eens in een boog.
Dat wordt echt een aanslag op de motortjes in je modellen. Maar goed, de baan ligt er en daar ben jij tevreden mee en dat is het belangrijkste. Dus nu een oplossing. Zou een extra motortje in de ander kopbak iets zijn? Weet iemand of dat technisch haalbaar is?
Steyn
-
Steyn, ik heb helemaal geen problemen met de helling. Ook de DD-AR gaat er prima doorheen. Topic ging over de trekkracht van een, nog te kopen, Trix koploper.
Inmiddels denk ik dat ik voor ik die ooit aan ga schaffen inderdaad beter de helling kan verminderen door een langere "aanloop" te nemen.
Met de huidige locs gaat het prima. Ik lees over mogelijk extra slijtage van de elektromotor maar dat kan ik me nog niet goed voorstellen. Deze worden nauwelijks warm, ook niet na een paar uur rijden.
Wellicht zullen de diverse tandwielen iets eerder slijten maar dat neem ik op de koop toe.
En laten ze dan 10 jaar mee gaan i.p.v. 20.....mijzelf kennende sta ik toch in de winkel als er een nieuwe uitgave van een bepaald model is..... ;D
Overigens vraag ik me dan weer af of een loc met 20 ertswagens erachter dan minder slijtage zou hebben dan in mijn geval, met een 6 procent helling, met 4 ertswagens...
-
Overigens vraag ik me dan weer af of een loc met 20 ertswagens erachter dan minder slijtage zou hebben dan in mijn geval, met een 6 procent helling, met 4 ertswagens...
Dat zou je kunnen testen door de sleep wagens met de hand te trekken. In het geval van 20 wagens op een vlakke baan hoef je alleen maar de rolweerstand te overwinnen. (die op een modelbaan overigens nog aanzienlijk kan zijn)
Bij wagens op een 6% helling komt daar nog 6% van het wagengewicht bij. En zelfs als het maar om 4 wagens gaat zou de benodigde trekkracht hoger kunnen zijn dan bij 20 wagens op vlak spoor.
-
Ja dat zou mooi te testen zijn als ik 20 ertswagens had...maar die heb ik niet. Vond 4 van die Roco 6 assers al behoorlijk prijzig...
Misschien in de toekomst.
Zoals de meesten houd ik ook wel van verandering dus t kan zomaar zijn dat ik in de toekomst alsnog aangetroffen kan worden in een grotere kamer met mij in het midden en de sporen rondom.... ;)
Eerst s zien of ik dan 1 van de kinderen zo ver kan krijgen om te verhuizen naar mijn hobbykamer, en pa weer een nieuwe baan kan bouwen. Zonder 6 procent helling, dat dan wel.
-
Zoals de meesten houd ik ook wel van verandering dus t kan zomaar zijn dat ik in de toekomst alsnog aangetroffen kan worden in een grotere kamer met mij in het midden en de sporen rondom.... ;)
Eerst s zien of ik dan 1 van de kinderen zo ver kan krijgen om te verhuizen naar mijn hobbykamer, en pa weer een nieuwe baan kan bouwen. Zonder 6 procent helling, dat dan wel.
Zelf ook ervaring mee en kan je wel vertellen dat het aanbod met beide handen werd aangepakt.
Je nieuwe concept werkt ik inmiddels al weer een paar jaar mee....., heerlijk, ook niet zo snikheet in de zomer, of pijn in de rug of kop als er weer eens een balk in de weg zat.
Ik gebruik het Ivar stelling materiaal van Zweedse grootgrutter. Nu met hellingen van 2-2,5% omhoog, ideaal. (y)
Dat maakt het mogelijk voor 1 lok met 72 wagons. http://youtu.be/9AgiyrrdFlY
-
leuk filmpje!