BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: LouisH op 07 March 2016, 17:20:12
-
Mijn vraag gaat over treinsamenstellingen, en meer specifiek over de manier waarop wagons in een treinsamenstelling zouden moeten worden geplaatst. Hebben wagons een herkenbare voor- en achterkant, zodat je kunt zien op welke manier een wagon moet worden ingedeeld in de trein ?
Bedankt,
Louis
-
Lijkt me niet. En als dat wel zo zou zijn: hoe dacht je dat ze een wagon of rijtuig in werkelijkheid zouden omdraaien?
Oppakken - zoals op je modelbaan - kan niet, dus dan zou dat middels een draaischijf moeten of door de wagon of het rijtuig te driehoeken.
Hooguit voor een museumtrein of voor het koninklijk rijtuig kan ik me voorstellen dan men zit zou doen, maar in de dagelijkse praktijk normaliter niet.
Steyn
-
Nee er zit niets herkenbaars aan. Is ook niet nodig, omdat de meeste reizigerstreinen gewoon heen en weer pendelen. Vroeger werd er met die dingen ook nog gerangeerd waarbij rijtuigen bijna kris kras door elkaar stonden. Enige herkenbare is 1e en 2e klas met de band.
Gr remco
-
Louis.
Vroeger werd er wel gekeken waar een bagagerijtuig, postrijtuig
of resturatierijtuig werd geplaatst. Of in Zweden het bioscooprijtuig.
Een voor of achterkant is mij niet bekend. Het uit rangeren van
rijtuigen wel. Dat werd genoeg gedaan, praat dan wel over Scandinavië.
-
Als voor achter is is achter voor
Bron: Johan Cruijff ;) ;D
-
Bij rijtuigen is een wageneinde 1 en 2 gedefinieerd. Aan de buitenkant kun je dat bv zien aan de nummering van de assen die vaak onderaan de rijtuigbak staat: 1/2/3/4 met daarachter een L(inks) of R(echts). Over de toewijzing van de voor- en achterzijde staat onder http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,7108323 (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,7108323) het en en ander uitgelegd.
In het dagelijks gebruik maakt het meestal niet uit of een rijtuig 'vooruit' of 'achteruit' staat, maar er zijn uitzonderingen. Zo dien(d)en rijtuigen op de Rheinstrecke (Köln-Mainz) met de coupés aan de waterkant te lopen en is het bij gecombineerde 1e klas/bistro-wagens gebruikelijk om de bistro tegen de 2e klas te zetten om constant lopen door de 1e klasse te voorkomen.
-
Er is in bepaalde gevallen en situaties dus wel degelijk sprake van een voor- en achterkant bij treinwagons. Dat wilde ik weten, dank voor het delen van uw kennis.
Louis.
-
Ik denk dat er in technisch opzicht altijd een voor- en achterkant wordt aangegeven. In geval van onderhoud moet je toch kunnen aangeven waar je moet zijn.
Zal bij rijtuigen niet anders zijn dan bij locs en treinstellen. Daar staan ook altijd kenmerken op waaraan je kunt zien wat voor en achter is.
-
Kan mij herinneren dat op de rheinstrecke keulen-mainz de IC rijtuigen altijd met de coupe ramen aan de
Rijnkant stonden,zodat je van het uitzicht kon genieten. Soms echter zat je in een wagon die verkeerd was
geplaatst zodat je door de deur en gangpad de Rijn kon zien en aan de raamkant weinig tot niets.
was heel vervelend als je je tevoren op uitzicht op bv Kaub en de Loreley had verheugd.
Verbaast mij iedere keer weer om bv in Amersfoort via de speaker te moeten horen dat de trein
naar Berlijn ditmaal in omgekeerde volgorde zal verkeren,dan moet je in 2 minuten het hele perron
over rennen-hoe kan dit?
Er wordt toch nooit meer gerangeerd met deze stam rijtuigen?
Mvrgr
willem
-
Een verklaring daarvoor kan vrij eenvoudig zijn, Willem. Als een trein door een omleiding - bijvoorbeeld wegens werkzaamheden - ergens moet kopmaken, rijdt de trein in omgekeerde volgorde verder.
Groet,
Bas
-
Vergeet stuurstandrijtuigen niet, daarvan is de oriëntatie wel van belang. Zelfs als het stuurstandfunctionaliteit niet gebruikt wordt, dan wil je dat dit rijtuig met de balgzijde tegen de overige rijtuigen van de stam zit en niet met de stuurstandzijde (zie bijvoorbeeld de Bpmbdzf7 in de ICD/Benelux).
Of de eindrijtuigen Bpmez ook een specifieke oriëntatie in de stam hebben weet ik niet.
En zo zullen in het buitenland vast ook wel generatorrijtuigen o.i.d. zijn die een specifieke oriëntatie ten opzichte van de stam hebben.
-
Maar goed, dat zijn hele specifieke rijtuigen. Hier wordt gewoon naar algemene rijtuigen gevraagd.
-
Bij stoomlocomotieven had je een voor- en achterkant. dit werd o.a. gebruikt bij de rangeersignalen die rangeerders gaven, dwz: "vooruit" of "achteruit" Bij de invoering van diesellocomotieven werd dit soms lastiger wegens de min of meer symmetrische bouw en werd het tijdelijk opgelost door op de bufferbalken een V en A te plaatsen (die niet altijd even makkelijk te zien waren). Op enig moment is dit bij de rangeersignalen opgelost door de rangeersignalen relatief te maken tov de signaalgever, dwz "van de signaalgever af" of "naar de signaalgever toe"
Bij loc's met twee cabines zijn de cabines genummerd in 1 / 2 of V / H. Dit is o.a. om bij storingen aan te kunnen geven in welke cabine zich het probleem manifesteert. Ook bijv. draaistellen zijn genummerd qua positie
Bijv. de oude Benelux (trek-duw)trein had ook een vaste voorkeurstand, nl dusdanig dat in Amsterdam het stuurstandrijtuig aan de westkant stond. Dit was omdat er dan aan de Belgische kant makkelijk van loc gewisseld kon worden in het eindkopstation. Dit was o.a. te merken omdat bij een omleiding over Breukelen (ipv oude lijn) de stellen verkeerd om kwamen te staan. Na een stremming op de oude lijn en de bijhorende omleiding moesten dan de stammen nog een keer driehoeken om weer goed te komen staan.
Dus ja, al het materieel heeft een voor en achterkant, maar dit is veelal enkel voor intern gebruik bij zaken als storingsmeldingen
-
De reden van het loc wisselen bij de oude Benelux ontgaat mij even, het is juist een trek-duwtrein zodat er niet van loc gewisseld hoeft te worden leek me. Het stuurstandrijtuig (en de andere NS rijtuigen) aan de westkant was handig bij het onderhoud in de Zaanstraat. Aan deze zijde stonden de NS rijtuigen in de loods en het NMBS deel buiten. Maar dat heeft verder niet veel te maken met de plaatsing van een rijtuig in een trein.
-
Als een loc (of stuurstand) stuk is of omgewisseld moet worden voor onderhoud is het wel zo makkelijk dat je dan niet met de hele stam hoeft te sleuren.
Het kopstation aan de Belgische kant en de Zaanstraat aan de andere kant maakte het wel zo handig om de stam in een bepaalde stand te hebben. Het driehoeken na een omleiding via Breukelen was dan ook standaardpraktijk. Punt was dat het voor de treinenloop wel zo handig was om zsm weer via de oude lijn te gaan rijden na het opheffen van een verstoring. Alleen stond de stam dan dus "verkeerd om"
-
Was dat met de oude Benelux niet ook nog deels voor het wisselen van wagons? De ene helft was Belgisch en zat aan de loc meen ik.
-
Volgens mij hebben er nooit Belgische rijtuigen in de Beneluxtrein gereden. De rijtuigen waren Nederlands, de locs Belgisch.
-
Wat betreft de Belgische 2500 met de plan D als stuurrijtuig, die heb ik vaak gedriehoekt in Haarlem en later via de Westhaven in Amsterdam. Dat was pas mogelijk na dat de Hemtunnel in gebruik was.
Groet, Fred.
-
Wim, de oude stammen met plan W reden ook met 2 Belgische rijtuigen. Daar zat de eerste klas. Plan W is nooit met eerste klas afgeleverd.
Groet, Fred.
-
Volgens mij hebben er nooit Belgische rijtuigen in de Beneluxtrein gereden. De rijtuigen waren Nederlands, de locs Belgisch.
https://c1.staticflickr.com/9/8003/7460855332_56ef876da0_b.jpg
http://www.treinfoto2000.be/april2008/2556%20duwt%20de%20oude%20Benelux%20trein%20door%20Lage%20Zwaluwe.jpg
-
De I4 rijtuigen waren van de NMBS.
-
Maar goed, dit heeft verder niks meer te maken met de vraag of wagons een voor- en achterkant hebben. Dus gaarne weer op topic.
Eelco Storm
team moderatoren BNLS
-
We zijn weer on-topic, maar ik moet zeggen dat ik het allemaal met grote interesse volg. Als beginnend modelspoorder heb ik de vraag gesteld omdat ik een stammetje ertswagons heb, die aan de ene kant zijn voorzien van een hekwerk en een soort wiel waarmee de losinrichting kan worden bediend. De andere kant van de wagon heeft dat niet. Als modelspoorder probeer ik de werkelijkheid zo goed mogelijk te benaderen, dus wil ik voorkomen dat ik de wagons achterstevoren laat meerijden. Vandaar mijn vraag of wagons een herkenbare voor- en achterkant hebben.
In ieder geval ben ik onder de indruk van de kennis die u allemaal heeft (behoudens de enkele grappenmaker). Dank voor uw reacties, ik weet genoeg.
Louis.
-
In het geval van de ertswagens is het antwoord een simpel: nee. ;)
-
Op ertswagens en andere zelflossers kan ik geen aanduiding vinden van voor- of achterkant. Bij storingen of onderhoud hebben ze het waarschijnlijk over bordeszijde en niet-bordeszijde.
Voor het meerijden in een trein maakt het niks uit hoe een wagen staat. En ze gaan ze voor de terugreis echt niet allemaal omdraaien.
Zelf zet ik ze opzettelijk verschillend, om wat afwisseling in het treinbeeld te krijgen.
-
Bij de ertswagens kan ik er ook geen begin en eind aan zien. Zelfs de gekoppelde twaalf-assers lijken willekeurig gekoppeld, je zou verwachten dat je de bordessen in dit geval aan de buitenzijdes zou plaatsen, maar volgens mij zijn ze ook willekeurig in de eeuwigheid met elkaar verbonden (1 12-asser = 2x 6-asser)
-
EETC treinen hadden volgens mij wel altijd een bepaalde volgorde. Daar stond een artikel over in in de RM xxx?? of http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17860.0.html
-
Als men een treinsamenstelling van reizigers neemt , hebben / hadden deze een bepaalde volgorde cq voor / achterkant.
Voorbeeld de 800/900 serie Maastricht/Heerlen - Haarlem
Dat wad een tijd lok 2 x A BKD en 7 B's.
Hierbij gold dat de A op de heenweg voorop liep en terug natuurlijk achterop.
Dit stond in die tijd ook aangevene op de toenmalige CTA bakken en werd omgeroepen.
Ook als door omstandigheden een stam was gedriehoekt.
De serie 1900 Venlo -Den Haag CS had ook een vaste volgorde.
Lok 1x B 2x BKD en 1xA gelezen vanaf Den Haag.
Ook hier gold de positie van de A als voorzijde van de trein.
Groeten Chris
-
Chris, je dwaalt af. Het gaat hier niet om de voorkant van een complete trein, en ook niet om de rijtuigvolgorde in een personentrein, maar om de vraag of een aparte wagen een voor- en achterkant heeft.
-
Goederenwagens worden toch gelezen af as.
Bijv een 6 asser container wagen staat altijd as 1 wiel 1 en 2 as 2 wiel 2 en 3 enzv...
Ga er dan toch vanuit dat men bij as 1 begint als voorzijde.
Daar er misschien geen verschil in zit tussen voor en achterkant ligt aan type wagen.
Chris
-
Bij onze Zuidenburen kwam dit ook voor.
Bepaalde M2 rijtuigen (bekend van de IJssellijn) hadden aan de ene zijde de aansluiting van de stuurstroomkabels van de diesellok en aan de andere zijde een ander type kabels naar de rest van de stam. Dit rijtuig deed dus dienst als een soort 'koppelwagon'.
In de kleurstelling was de lok zijde aangegeven met een geel vlak met rode balken.
Volgens mij was het zo dat als dit rijtuig verkeerd om stond, of ontbrak, er geen verwarming was.
-
EETC treinen hadden volgens mij wel altijd een bepaalde volgorde. Daar stond een artikel over in in de RM xxx?? of http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17860.0.html
Maar dat gaat over de volgorde van de samenstelling van de trein.
De topic starter hier had het over de richting waarin wagens of rijtuigen in de trein mee lopen, en maak veelal niet uit.
-
Technisch gezien is de handremzijde doorgaans de "voor"zijde; de absolute vaststelling van links/rechts en dus voor/achter is de plek waar de tripleklep hangt. Heb je een leidingwagen zonder handrem dan kom je er dus niet uit ;)
Maar behalve enkele uitzonderlijke situaties lopen wagens dus niet op een bepaalde manier in een trein.
-
Als steller van de vraag zie ik dat deze, zonder overleg met mij, opnieuw is geformuleerd. Als ik mijn vragen niet zelf mag formuleren dan heeft het wat mij betreft om voor de hand liggende redenen verder geen zin meer.
Hartelijk dank voor de inbreng, ik ben er zeker mee geholpen.
Louis.
???
-
Als één van de moderatoren van deze site stel ik vriendelijk doch dringend voor dat je even de forumregels naleest... ;)
Daar staat:
3-c3. Nieuwe draadjes
Als je een nieuw draadje begint, geef het dan een duidelijk onderwerp mee. Bijvoorbeeld, "modeltrein" is geen duidelijk onderwerp; "Märklin Northlander rijdt alleen achteruit" is dat wel.
''Voor- en achterkant" was nou niet een echt duidelijke titel. Dus ik heb het aangepast naar wat eigenlijk echt in je vraag stond... Dat staat ook bij het bericht dat ik heb aangepast: "titel verduidelijkt", zie eerste bericht.
Veel plezier op het forum Louis. En bij vragen mag je altijd een Pb sturen aan de moderator, of gebruik de "meld dit bericht aan de moderator"-knop..
Gr, Bert