BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Patrick1975 op 06 March 2016, 10:04:02
-
Hallo,
Vanochtend wou ik op een oude Rowa wagon een profi koppeling lijmen met UHU plast, de normale modellbau kleber. Alleen het plakt niet. Welke lijm kan ik hier voor gebruiken?
Ik wou een foto toe voegen, maar werkt nog niet.
Iemand die mij kan advies kan geven over de lijm keuze?
Gr.Patrick
-
ik gebruik secondelijm van bison. en dan dat flesje met die 2 zwarte lipjes aan de zijkant om het goed te doseren.
Daar krijg ik alles mee vast.
-
Kun je een fotootjes plaatsen van hetgeen je wilt lijmen? Dan is er denk ik wat meer over te zeggen....
Groeten,
Rob
-
Rob, zoals ik al zei ;D de plaatjes upload werkt nog niet, anders had ik wel plaatjes gepost :P
-
Hoi,
De koppelingen zijn gemaakt van POM ( https://de.wikipedia.org/wiki/Polyoxymethylen ) dat laat zich zeer slecht to niet lijmen.
Secondenlijm 'houdt' weliswaar op het eerste gezicht, maar breekt bij de minste of geringste belasting.
Sinds kort gebruik ik dit spul: http://www.bison.nl/nl-nl/producten/645-huishoud-en-hobbylijmen/product/3293-max-repair/ voor allerlei klusjes die echt sterk verlijmd moeten worden. Ik heb het alleen nog niet op koppelingen oid geprobeerd ;)
Grtzz,
Karst
-
Thanks Karst (y) Ga het kopen, zal eerst wel 2 koppelingen aan elkaar plakken, kieken wat word!
Gr.Patrick
-
Ik heb de lijm die Karst aanbeveelt ook. Doch mijn ervaring is dat deze lijm dit soort kunststoffen niet goed lijmt.
Kan je aanraden om de Kombi Power (hars resine) te gebruiken. Dit is een twee componenten polyurethaan lijm. Tubes hebben een groen/blauwe kleur. . Goed mengen, dun aanbrengen en 12 uur met je fikken ar af blijven.
Geeft een oersterke verbinding met een hoge trekbelasting.
vr. groet,
Wiebe
-
Het hangt er echt wel vanaf hoe je de koppeling wilt lijmen.
Ik lijm ze regelmatig in een ingekorte schacht en dan werkt doorsnee supergel (hier Pattex) prima. Sommige zitten al tien jaar op hun plek. Daaronder exemplaren in een extreem ingekorte schacht met vrij weinig raakvlak.
Wil je ze plat op een plek lijmen, dan kan het lastiger zijn. Maar dan zou ik sowieso een of andere mechanische ondersteuning overwegen. Een gaatje boren en dan een borgstaafje meelijmen, zoiets.
-
Het probleem met dit soort plastics dat ze geen lijm "aanpakken". Ik heb indertijd goede resultaten behaald met dit spul. (http://www.pattex.nl/dhz/producten/secondelijmen/secondelijm-plastics.html)
Het geheim daarvan zit in de stift met activator. Daarmee moet je de te lijmen oppervlakken eerst voorbehandelen, waarna de lijm wel pakt.
@Karst, ik had nog nooit van POM gehoord. Uit welke bron heb je die informatie? Ik dacht altijd dat het PE of PP was.
-
Fabrikant van modelspoor spullen uit China ;)
Grtzz,
Karst
-
Oké, echte inside informatie dus.
Maar Patrick heeft het over een oude Röwa wagen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die uit China komt.
-
Bedankt heren voor alvast alle info.
Zelf zat ik ook al te denken aan versteviging met een borgstaafje.
Ik denk zelf dat het misschien wel een combi is van verschillende materialen.
Het POM van de Fleischmann koppeling en misschien wel PE van de Rowa koppeling.
Als het uploaden had gelukt, had ik wel effe een plaatje geshowd.
Het lijm oppervlak is ongeveer 2-3mm in het vierkant.
Dat moet genoeg draag/trekkracht geven normaal gesproken.
Als ik het gelijmd heb, en weet wat wel of niet werkt, zal ik het wel effe melden ;)
Gr.Patrick
-
Heb het zelfde eens gehad , geen seconden lijm wat pakte .
Later een seconde lijm op basis van cyanide en dat werkte wel , maar ik weet niet of dat nog te verkrijgen is en ook de naam weet ik niet meer .
Is al een jaar of 15 geleden dat ik het gebruikte
Maar ik weet dat het de te lijmen delen eerst week maakt zodat ze aan elkaar hechten en seconden kan je wel vergeten , duurt meer dan een minuut voor het sterk word.
Dus ik ben ook nog steeds nu opzoek naar dit soort lijm.
Dus als iemand weet of het ergens te verkrijgen is dan houd ik me aanbevolen.
-
Patrick, om welk rijtuig gaat het?
Overigens POM of Delrin zijn handelsnamen voor nylon, uitstekend materiaal voor tandwielen en zo maar niet of nauwelijks te lijmen.
"lassen" (dus versmelten) is waarschijnlijk de beste oplossing.
Groet, Rob