BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Korsten op 04 March 2016, 22:16:25
-
Ze gaan (hoogstwaarschijnlijk) een tunnel tussen Duitsland en Denemarken bouwen:
http://nos.nl/artikel/2090672-nederlanders-bouwen-waarschijnlijk-tunnel-denemarken-duitsland.html
Met een dubbele spoorlijn. Dat is natuurlijk mooi... maar het betekent ook het einde van de spoorveren, waar er toch al niet zo veel meer van zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fehmarnbeltverbinding
- Peter
-
Ik dacht juist dat het allemaal redelijk op losse schroeven stond, maar blijkbaar toch serieus. Dat maakt de reis naar Kopenhagen toch sneller.
-
maar minder leuk....
gr Ed.
-
Is niet erg, je bent sneller in Zweden !!! (y)
-
Nice :D
-
En (hoogstwaarschijnlijk) het einde van het enorme station en rangeerterrein van Puttgarden.
Wat wel interessant is, is dat ze dubbelspoor in die tunnel gaan leggen. De aansluitende sporen zijn namelijk enkelsporige diesellijntjes. Als ze die aanpakken, kun je rechtstreekse intercity's tussen Hamburg en Kopenhagen laten rijden.
- Peter
-
Dat zelfde verhaal heb ik al gehoord toen wij de brug over de Grote Belt aan het bouwen waren!!!!
Zal nog weel weer tig keer veranderen en jaren gaan duren voordat er een politiek gelijk is.
-
En (hoogstwaarschijnlijk) het einde van het enorme station en rangeerterrein van Puttgarden.
Wat wel interessant is, is dat ze dubbelspoor in die tunnel gaan leggen. De aansluitende sporen zijn namelijk enkelsporige diesellijntjes. Als ze die aanpakken, kun je rechtstreekse intercity's tussen Hamburg en Kopenhagen laten rijden.
- Peter
Lijkt me dat als je zoveel in een tunnel gaat investeren, het ook wel verstandig is om het meteen goed te doen, niet eerst een enkele lijn aanleggen om dan 10 jaar laten tot de conclusie te komen dat dubbelspoor ook wel handig was geweest.
Op het land kun je enkelspoor natuurlijk veel makkelijker uitbreiden naar dubbelspoor dan in een tunnel onder zee.
Grt,
Wim
-
Het zij vermeld dat aan beide zijden (de Duitse en de Deense) er enkelsporige bruggen liggen, dus het zal nog wel wat voeten in aarde hebben.
- Peter
-
Lijkt me dat als je zoveel in een tunnel gaat investeren, het ook wel verstandig is om het meteen goed te doen, niet eerst een enkele lijn aanleggen om dan 10 jaar laten tot de conclusie te komen dat dubbelspoor ook wel handig was geweest.
Daarvoor moeten we niet te ver kijken.
In de Antwerpse haven bouwde men een kleine 30 jaren terug de Liefkenshoek tunnel om de Antwerpse Ring volledig te maken. Een 20 jaar later ging men opnieuw net ernaast aan het boren om het station Antwerpen-Noord met de Waaslandhaven te verbinden...
Vroeger moest men met de goederentreinen altijd via de flessenhals van Antwerpen-Berchem en de Kennedy Tunnel omrijden. Ook een aantal goederentreinen richting Gent - Zeebrugge/Frankrijk krijgen hier een kortere reisweg.
Men had deze beter samen gebouwd...
Gr,
Jan(tje)
-
Zag, in het filmpje, dat Gina ook weer mee mag doen (Y)
Tapatalk time of the day :-)
-
Op YouTube kwam ik dit filmpje uit 1976 tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=NCEIgZvzLyI#t=108.249339
Kijk eens even halverwege het filmpje wat er voorbij komt. :)
- Peter
-
Met de tunnel en het opwaarderen en electrificeren van de aangrenzende spoorlijnen, zal ook een deel van het goederenvervoer wat nu via Padborg gaat via deze route gaan.
-
Dat het maar heeeeeeel lang gaat duren voordat deze tunnel er komt. Heel lang. :'( Reizen is beleven, niet alleen maar zo snel mogelijk van A naar B. Als je haast hebt ga je maar vliegen (zegt de eco fanaat...). Met een tunnel wordt de treinreis wellicht nog duurder in het begin. Hoewel de prijs van Kbh naar Malmö wel meevalt. :angel:
-
Kan ik in ieder geval nog genieten van de ferry's als ik naar Zweden ga van de zomer.
bas
-
@Sven, ja zonde he, dat de trein alle trekschuiten heeft verdreven...
-
Het zij vermeld dat aan beide zijden (de Duitse en de Deense) er enkelsporige bruggen liggen, dus het zal nog wel wat voeten in aarde hebben.
Je kunt natuurlijk beter de nieuwe tunnel direct dubbelspoor maken. Het ombouwen van de lijnen van enkelspoor naar dubbelspoor zal niet zoveel moeilijkheden opleveren. En die paar bruggen (drie bruggen, in Duitsland om op Fehmarn te komen, en in Denemarken bij Nykobing-Falster en bij Vordingborg) kun je desnoods nog even enkelspoor laten. Met een beetje creatieve dienstregeling heb je dan toch een grote capaciteit, voor zowel personentreinen als voor goederentreinen.
-
Nou zeg, een zichzelf respecterend land zou toch geen creatieve dienstregeling aan gaan houden vanwege een enkelsporige brug. ;)
Wat ik me afvraag is of ze met diesels in die tunnel gaan rijden. Dat zou geen probleem moeten zijn, want er rijden immers veel meer auto's door de autotunnel en dat zullen vast niet allemaal plug-in hybrides zijn.
- Peter
-
Zowel de Duitse als de Deense aanvoerende spoorlijnen staan op de nominatie om geëlektrificeerd te worden, juist in combinatie met een veerloze verbinding. Dat was al besloten voordat de keuze op een tunnel of een brug viel.
-
En er is nieuws:
http://nos.nl/artikel/2108209-nederlandse-bedrijven-bouwen-deens-duitse-tunnel.html
Kort gezegd: van de 6 miljard, die deze tunnel gaat kosten, gaat er bijna een kwart naar Nederlandse bedrijven.
- Peter
-
Hoi,
Zijn ze naast ons al verder mee: https://www.youtube.com/watch?v=D0xYCaPJFQo
Aansluitende instructie: https://www.youtube.com/watch?v=30RECLGlTOg#t=5.169021
Toevallig laatst uitgebreid doorgelezen hoe ze het gaan doen: http://femern.com/en
Je mag er alleen door met een vette Audi of BMW. ;D ;)
gr Koen.
-
En (hoogstwaarschijnlijk) het einde van het enorme station en rangeerterrein van Puttgarden.
Ik ben er vorig jaar rond deze tijd nog geweest (vakantie), maar van 'enorm' is echt nu al geen sprake meer hoor... er ligt nog wel veel spoor maar op de twee perronsporen naar de boot toe allemaal diep donkerbruin verroest... :o
Overigens gaf het 'Infozentrum' toen de indruk dat er binnenkort begonnen zou gaan worden :)
Grtzz,
Karst
-
Helaas gaat Google Earth niet verder terug dan ongeveer 2005:
Puttgarden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Puttgarden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Puttgarden.jpg)
Rodbyhavn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rodbyhavn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rodbyhavn.jpg)
-
... Met een tunnel wordt de treinreis wellicht nog duurder in het begin. Hoewel de prijs van Kbh naar Malmö wel meevalt. :angel:
Goh, da's koffiedik kijken.
Hier, met de komst van de Kanaaltunnel, ging de Hoverspeedverbinding Oostende-Dover op slot.
Dit ten gevolge van de concurrentiestrijd tss. de Shuttle treinen en de ferry diensten PO Ferries en SeaFrance (Stena Line trok uit Calais weg met hun samenwerking PO ferries + hun SeaCat services) Ook Maersk, die de Duinkerke-Dover lijn overnam sprong in de strijd.
SeaFrance ging door wanbestuur op de fles, maar de Coöperatieve Myferrylink kwam als alternatief.
PO Ferries was meestal de goedkoopste voor de dagretours richting Kent.
Het was uitzonderlijk dat SeaFrance / Myferrylink / Maersk (op hun beurt overgenomen door DFDS) goedkoper waren.
De 3 Ferry's van Myferrylink waren eigendom van de Eurotunnel en van hen gehuurd.
De oude vrachtferry "Nord-Pas-De-Calais" is aangepast voor het vervoer van gevaarlijke goederen. Die trouwens niet via het spoor onder de Noordzee vervoerd mogen worden.
Door aanhoudende druk van (hoofdzakelijk) de Maersk/DFDS group en opnieuw wanbeheer, zijn de diensten van Myferrylink getaakt.
En de ferry's 'Berlioz' en 'Rodin' door Eurotunnel doorverkocht aan concurrent DFDS (en blijven op de Calais-Dover route varen).
Door het wegvallen van de derde Ferry operator zijn de prijzen van PO & DFDS opmerkelijk gestegen en bied Euroshuttle reeds 2 jaar de gunstigste tarieven voor onze dagretours naar Kent. (we reizen het liefst per PO ferry, maar wanneer deze dubbel zo duur worden...)
DFDS heeft wel sterke acties lopen door samenwerkingen met o.m. Travelbird, die enkel geldig zijn op de diensten Duinkerke-Dover
en is sterk op de meerdaagse retours.
Reizen per Eurotunnel kan je kosteloos omboeken, als je maar in dezelfde tarieven blijft en de reis binnen 12 maanden van de oorspronkelijke boeking gebeurt.
Alles zal dus afhangen of er gevaarlijke stoffen door de tunnel mogen; de politiek van de uitbater van de tunneldiensten en de alternatieven/concurrenten...
-
Ter illustratie van bovenstaand bericht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8009_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8009_2.jpg)
Nord-Pas-de-Calais
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7993_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7993_3.jpg)
SeaFrance Berlioz