BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: arnaud-ns/htm op 03 March 2016, 01:01:02
-
Hallo mede Beneluxers,
Ik heb een baan van ongeveer 5 x 3 breed met een looppad van 60 cm voor zien van Fleischmann Profi rails,
ik weet dat er ondertussen diverse codes zijn in rail hoogte.
VRAAG 1 : nu is mijn vraag is er een lijst met welke code welk merk werkt?
Ik heb een paar rail stukken gevonden en gezien die ik graag in mijn baan wil gebruiken
(https://www.walthers.com/prodimage/0948/09480000008812.gif)
code 83
Walthers Part # 948-8812, p. 217 Walthers 2016 HO Scale Reference
HO scale, foto van https://www.walthers.com/exec/productinfo/948-8812
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/peco_sl_106f_ballasted_hobby_en_modelbouwnl.jpg)
code 75 peco rails
bron http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59382.msg3221469757.html#msg3221469757
Betonnen flex, Roco heeft dit maar Peco heeft dit in code 100, 83 en 75.
Verder is Piko en Roco rail op dit moment niet heel verkeerd in mijn ogen, rechte rails / bochten slanke wissels icm de prijs?
VRAAG 2: wat is jullie advies hier op?
Gr. Arnaud.
-
VRAAG 1 nu is mijn vraag is er een lijst met welke code welk merk werkt?
Neem eens een kijkje in dit artikel Rail (spoorstaaf) hoogte en materiaal (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Rail_(spoorstaaf),_hoogte_en_materiaal)
VRAAG 2 wat is jullie advies hier op
Tja... Je kan met verloopstukjes / isolatielassen het hoogteverschil tussen de verschillende railsoorten opvangen. Het profiel van de rails kan ook verschillen. Je hebt nu profi-rails dus er zit een bedding onder, dat hoogteverschil mag je dan ook oplossen.
Groeten Ronald.
-
Je moet altijd bedacht zijn op hoogteverschillen. En dan gaat het niet eens om het verschil in railcode, dat kun je eenvoudig oplossen door de rails goed recht voor elkaar te leggen. Je moet ook bedacht zijn op het verschil in hoogte van de bielzenmat.
Daar kwam ik ook laatst achter. Tegenwoordig gebruik ik standaard code 75 van Peco. Maar in mijn schaduwstationnetje heb ik voor Rocoline wissels gekozen, die zijn code 83. Daarom op een beurs voor de aansluitende spoorstaven Peco code 83 gekocht. Dat past, zou je denken. Nou nee, die Peco railstaven bij code 83 staan hoger op de bielzen, waardoor er 0,4 mm hoogteverschil ontstaat. Ik heb dat verschil opgelost door van de onderkant van de bielzenmat voorzichtig iets af te schuren.
-
Grappig. Rocoline (2,1 mm ook wel uitgescholden voor code 83) heeft een bielzenmat die weer precies 0,4 mm dikker is dan de bielzenmat van het oude Roco 2,5 mm systeem. Het resultaat is dat de som van bielzenmat en railstaaf bij de twee railsystemen gelijk is. Met een overgangslas schuif je de rails zo aan elkaar.
In ieder geval is dat puur toeval bij systemen van verschillende merken. Het is uiteindelijk altijd pas te maken, omdat de spoorwijdte immers 16,5 mm blijft. Raillassen zijn daarbij niet altijd handig. Railprofielen wijken in meer opzichten af dan alleen in hoogte. Oudere profielen zijn vaak een stuk grover dan latere profielen en dat werkt een raillas niet goed.
-
Code 83 en 2,1 mm is gewoon hetzelfde. Het rekenkundig verschil is minder dan een honderdste mm. Daar struikelen we niet over. 8)
De code 83 van Peco heeft een iets smallere railvoet, waardoor de Roco railverbinder net niet goed klemt. Geen echt probleem, want railverbinders gebruik ik nog maar zelden.
Rocoline 2,1 mm en Peco code 75 passen qua totale hoogte wel weer goed bij elkaar.
Voor een traject in het zicht is Peco code 83 minder geschikt voor een Europese spoorbaan. De dwarsliggers liggen op de kortere Amerikaanse afstand. Wat wel weer grappig is, de dwarsliggers zijn hol aan de onderkant.
Kortom, bij de railkeuze zijn er meerdere dingen waar je op moet letten.
-
poeh word nog even uit dokteren ,
alvast bedankt voor de reacties ,
ik had het op de planning om de baan zelf te voorzien van gewone rails om zelf in te bedden en mijn profi rail in het schaduw station te gaan leggen, wellicht dat ik dit eerst even laat wezen en een schaduw station op bouw met piko / roco/ rails en een misschien een peco wissel ( die dubbele kruis wissel)
ik heb nu al een jaar of 2 het grootste deel van mijn materieel in de doos ivm de showdagen van onze modelspoor vereniging die we 2 x per jaar hebben, in had men baan al redelijk vol staan met treinen en in die 2 jaar is er nog wel het een en ander bij gekomen :-) dus nu worden de opstelsporen wel noodzaak
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/12791019_974693702611951_5848021167417071362_n.jpg?oh=f1cefa434d5922ca3c56d6392bdac56c&oe=574D2947)
dit is 1 van mijn opties, deze vind ik tot nu toe het best er uit zien
groen = doorgaand spoor
blauw = optie voor inrijden train-safe
roze = keerlus (3 meter)
geel = sporen naar nivo 0
rood = voorbereiding voor uitbreiding
het ontwerp is getekend met profi rails.
rail lijst:
No. Afbeelding Nummer Naam Schaal Producent Stuks Opmerking
1 6101 6101 HO Fleischmann 113
2 6102 6102 HO Fleischmann 1
3 6103 6103 HO Fleischmann 5
4 6106 Flex/Wood HO Fleischmann 74 Gevuld met 63 stuks lengte Flex/Wood (6106)
5 6116 6116 HO Fleischmann 1 Track End
6 6125 6125 HO Fleischmann 2
7 6127 6127 HO Fleischmann 1
8 6131 6131 HO Fleischmann 15
9 6138 6138 HO Fleischmann 5
10 6164 6164 HO Fleischmann 3
11 6165 6165 HO Fleischmann 1
12 6166 6166 HO Fleischmann 5 Turnout Switcher, electromagnetic
13 6171 6171 HO Fleischmann 4
14 6172 6172 HO Fleischmann 11 Turnout Switcher, electromagnetic
15 6173 6173 HO Fleischmann 28 Turnout Switcher, electromagnetic
Totaal: 269 Aantal rails: 269
-
Voorwaar een indrukwekkend baanplan voor het schaduwstation ! Heb je toevallig ook even uitgerekend hoe het zit met de kosten ? En is dat een beetje haalbaar ?
Sander
-
Om dat men baan te klein is geworden .. ( teveel treinen geloof ik niet in :) )
Ik kan hem in etappes gaan bouwen . Eerst de doorlopende sporen + 2 kopsporen . Daarna kan ik telkens wat kopsporen bij bouwen indien nodig
Ik moet sowieso nog wel even stoeien met het plan . Als ik hem helemaal maak van piko rails komt ie natuurlijk heel anders uit dan nu .. dus we gaan nog even door met prutsen :)
Gr arnaud
-
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/12791019_974693702611951_5848021167417071362_n.jpg?oh=f1cefa434d5922ca3c56d6392bdac56c&oe=574D2947)
Als ik dit zie dan denk ik waarom zoveel wissels? Als je minder sporen maakt (met minder wissels), maar langere sporen, dan kun je toch evenveel opstelsporen maken, door treinen achter elkaar en naast elkaar te parkeren. Voordeel minder wissels, nadeel minder keus.
Het aantal wissels (en aparte opstelsporen) hangt dus puur af van de keuze of elke trein op elk opstelspoor apart te kiezen moet zijn of dat dit in een vastgesteld ritueel gebeurt.
Bij mijn analoge treintjes is binnenkomst en vertrek automatisch en willekeurig, en er zijn dan dus minder wissels nodig. Ik heb 4 sporen met een lengte van 5-8 meter, en daarop staan er een stuk of veertien treinen geparkeerd, gesorteerd in lange en korte treinen.
Succes met je railkeuze.