BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: wol57 op 29 February 2016, 10:18:35
-
Ik zou graag een handleiding willen voor de volgende situatie: ik heb één of meer loc's welke zijn gedigitaliseerd. Ik haal ze uit de verpakking en wil ze op de baan zetten. Welke handelingen moeten worden verricht alvorens deze loc zover is dat ik er gebruik van kan maken in mijn digitaal systeem. Is er ergens een goede beschrijving/handleiding van te vinden die in klare jip en janneke taal aan een digitale leek dit duidelijk maakt?
-
Je zet de loc op de baan, kiest adres 3 op je centrale en rijden maar. Meestal wil je wat aanpassen - ander adres, maximum snelheid aanpassen, dat soort dingen - en dan moet je wat instellingen in de decoder veranderen. Hoe je dat moet doen staat in de handleiding van je digitale centrale. Wat je dan moet veranderen staat in de handleiding van de decoder.
-
Hallo ..... ???
Voordat we (lees forum) kunnen beantwoorden willen we alles van je weten:
Welke centrale heb je?
Welk systeem rijdt je? (3rail AC of 2 rail DC)
Wat voor schaal rijdt je? (O, HO, N, ???)
Dus vertel ons wat meer achtergronden, dan kan er geantwoord worden ;D
Marius
-
"ik heb één of meer loc's welke zijn gedigitaliseerd"
Het is wel belangrijk om te weten of een loc digitaal voorbereid is of dat hij al echt digitaal is :) Digitaal voorbereid is dat je er zelf nog een decoder in moet steken, als hij al digitaal is hoef je er niets meer aan te doen.
Als je ze op de baan zet moet je je digitale systeem c.q. centrale vertellen dat je met die loc wil gaan rijden. Daarvoor geef je het nummer van de loc in. Dit nummer wordt ook wel het "adres" van de loc genoemd. Standaard (vanaf de fabrikant) staat dit adres op "3". Als je dus meerdere loc tegelijkertijd wil laten rijden zul je de locs dus een nieuw adres/nummer moeten geven. Bijvoorbeeld "4", "5" etc. Hoe dit te doen is afhankelijk van jouw digitale systeem. Als je de loc dan hebt ingegeven in je centrale kun je hem een opdracht geven, bijvoorbeeld rijden door aan de draaiknop te draaien, of lichten aan, of geluid aan (als dat erin zit).
-
Even ter aanvulling, was veel info vergeten te vermelden. Ik rij met Dinamo en Itrain op een H0 baan gelijkstroom.
-
Als je met Dinamo rijdt op een gelijkstroombaan zijn je locs dus niet digitaal maar gewoon analoog.
Dan zul je in de Dinamo handleiding moeten duiken om te kijken wat je daar dan moet instellen.
-
@Remunj : .....Dinamo.....zijn je locs dus niet digitaal maar gewoon analoog. <<< DAT IS NIET JUIST
Dat is echt te kort door de bocht. De kracht van Dinamo is juist dat je beide door elkaar kan gebruiken.
In het besturende programma (koploper, itrain, rocrail,..) geef je aan wat voor loc het is (analoog of digitaal)
-
Remco, lees even goed van wol schrijft. Hij rijd gelijkstroom.
En ja ik ken de kracht van dinamo.
Dus totdat wol het tegendeel geeft, klopt mijn antwoord :D
-
Eric, dan moet jij ook goed lezen. Hij schrijft dat hij gedigitaliseerde loks heeft. En jij weet net zo goed als ik dat heel wat lieden gelijkstroom zeggen maar tweerail bedoelen.
-
Dirk, helaas wel :'(
Maar zoals Martijn (Rondje_H0) ook al schrijft: gedigitaliseerd of voorbereid. Wordt ook vaak verkeerd gebruikt.
Misschien dat wol (zou fijn zijn als hij schrijft hoe hij heet) uitsluitsel kan geven op de diverse vragen.
-
Dan heeft Henk in de eerste reactie, het juiste antwoord gegeven, en heeft hij daarmee de koelkast gewonnen. De andere antwoorden hebben de kliko verdiend.
Mvg
Wim.
-
Hoi spoorders,
Tja er is geen standaardhandleiding.
Als ik echter mijn excelfile bekijk t.a.v. CV's locdecoders zie ik het volgende.
T.a.v. de merken Lenz, Tams, Esu en Zimo vanaf de laastste 5 jaar.
CV's 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 17, 18, 19, 29, 50, 51,52, 53, 54, 55, 56, 58.
Hmmmmmm, dezelfde overeenkomsten.
Tja ik hoef geen kliko, koelkast of TeeVee
Maar ik konstateer dat gewoon met wat ik zie in mijn hobby.
Schiet mij maar lek als het niet zo is :D :D :D
Er is dus wel deels een standaard waar je wat mee kunt.
Groetjes,
Geert
-
Een behoorlijk aantal CV's is gestandaardiseerd door de NMRA en wordt ondersteund door veel decoderfabrikanten. Vond zo gauw alleen een Engelstalige versie:
http://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.2.2_decoder_cvs_2012.07.pdf (http://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.2.2_decoder_cvs_2012.07.pdf)
Groet,
Teun
-
CV's , 50, 51,52, 53, 54, 55, 56, 58.
Hmmmmmm, dezelfde overeenkomsten.
Maar ik konstateer dat gewoon met wat ik zie in mijn hobby.
Schiet mij maar lek als het niet zo is :D :D :D
Pang ;D
Ja het nummer komt overeen. ::)
Maar de functies niet.
Het enige wat gestandaardiseerd is zijn de CV's in Teun zijn link.
Maar het grootste deel is door de fabrikanten zelf in te vullen en naar eigen goeddunken te gebruiken.
Zomaar willekeurige CV's gaan aanpassen omdat dat in een andere decoder ook werkt is gevaarlijk.
In het beste geval gebeurt er niets. Maar kan net zo goed zijn dat je je decoder het bos in stuurt.
Altijd eerst de handleiding lezen om te kijken of wat je wil ondersteund wordt door je decoder en zoja welke CV's dan van belang zijn.
-
Hmmmm,
Wel wat ik heb komt wel overeen met elkaar.
Het is niet alleen een kwestie van de de CV-bytes, maar ook in sommige gevallen de daaraanliggende bits.
CV29 is zo'n geval, een spook CV met zeer veel mogelijkheden en zo zijn er meer CV's op dat gebied die overeenkomen.
Funkties zijn volgens mij wat betrekking heeft op de AUX van de decoders en van daaruit met de F-toetsjes van de controller.
Een standaard kan ik in mijn excelfile dus wel zien met de CV's die ik genoemd heb.
Maar funkties verschilt nogal per decoder en daar zie ik ook geen standaard.
Groetjes,
Geert
-
Voor CV1 t/m 29 heb je helemaal gelijk.
Dat zijn nu juist de gestandaardiseerde CV's volens NMRA.
Een aantal daarvan zijn verplicht, nl. CV1 (basis adres), CV7 (fabrikanten versie nr), CV8 (fabrikant identificatie) en CV29 (configuratie).
Hierdoor kan je met elke DCC centrale NMRA compatibele decoders in de basis gebruiken.
Dan zijn er ook nog een aantal aanbevolen CV's. Die mag een fabrikant implementeren in zijn decoder maar is dan wel gebonden aan de het voorgeschreven format. Idem voor optionele CV's.
Dat je bij de verschillende merken hierdoor een overeenkomst ziet is dus niet zo verwonderlijk.
Kijk je in de lijst dan zie je ook blokken van CV's (47 t/m 64 en 112 t/m 256) zijn vrij door de fabrikanten te gebruiken zijn. Hier zijn dan ook meestal geen duidelijke overeenkomsten te zien. Al zie je wel steeds meer dan voor de motorregeling er een zeker standaardisatie ontstaat bij de CV's 51 - 56)
Waarom vindt je CV29 een spook CV? Daar is nou juist duidelijk van vastgelegd wat de verschillende bitjes voor betekenis/functie hebben.
-
Hmmmm,
CV29 is zo'n geval, een spook CV met zeer veel mogelijkheden en zo zijn er meer CV's op dat gebied die overeenkomen.
Groetjes,
Geert
Ik ben bang dat je het zelf inderdaad zit spoken. Voor CV29 is het namelijk keihard vastgelegd en daar zal niets spoken, ben alleen een beetje bang dat je het zelf nog niet helemaal begrijpt.
Mvg
Wim.
-
Hoi,
Tja die CV29, ik noem het niet voor nop een SPOOKCV.
Het klopt wat jij zegt dat deze vastgelegd is.
Maar ik maak er toch zaken met mee waarom ik deze een spookcv vindt.
Trein rijdt niet goed dus stel ik hem via deze CV anders in op een andere rijstap b.v. 28.
Op mijn ECOS-II stel ik hem dan in op 128.
Wat gebeurt er....................trein rijdt dan goed, 128 op de ecos en 28 in CV29, ra ra ra...................
Verlichting van de trein wil niet op 128, is stel iets anders in op CV29 en ik stel weer 128 in op de ecos, licht doet wat ik wil, ra ra ra.................
En de trein behoudt na meerdermalen zijn eigenschappen (dus dagen ertussen met het testen).
En de trein heeft op de CV29 een andere instelling wat eigenlijk helemaal niet kan???
En ga zo maar door.
Ik ben daar door het experimenteren achter gekomen.
Niet berekenen dus, gewoon in de praktijk doen en ervaren.
Tja vandaar ik het een SPOOK-CV noem, maar ik is blij met dat.
Geert
-
Geert,
Uit jouw verhaal blijkt dus overduidelijk dat je geen idee hebt wat CV29 doet.
CV29 is een verzamel CV. Ieder bit (zie het maar als 8 schakelaars) hebben een eigen functie.
Zo is bit 1 verantwoordelijk voor het aantal snelheidsstappen. Je hebt de keus uit 14 of 28 (intern in de decoder 128). Niet meer of minder. Deze moet overeenkomen met wat je in de centrale hebt ingesteld.
Gaan experimenteren met andere waardes in CV29 beïnvloed nog veel meer zaken.
Zoals wel of geen snelheidscurve via CV67-94, wel of geen lang adres etc.
Die hebben ieder een bitje voor het aan/uitschakelen.
Het is dus compleet zinloos om willekeurige waardes in CV29 te schrijven.
Je krijgt dan de meest vreemde effecten, zoals door jou beschreven.
Gewoon gebruiken waar het voor bedoeld is.
Dan is het (en is het nooit geweest) geen spook CV
-
Hoi,
Ha ha ha, niet weten wat ik doe?
Ik krijg het resultaat wat ik wil en dat wil ik altijd.
En daar gaat het om in de modelspoorhobby.
Maar oke hou maar lekker vast aan de standaard, ik ben gelukkig zeer creatief.
Ha ha ha,
Geert
-
Tsja, een bord voor je hoofd houden is ook een hobby.
Net als het niet willen snappen.
Heeft niets met creatief zijn te maken maar met het juist gebruiken van de CV's ::) :-\
Maar goed het is jouw bijzondere insteek.
Alleen geef je andere gebruikers met jouw manier van werken ook de indruk dat het niet zo uit maakt wat je doet met CV29.
En dat is absoluut fout.
Standaardisatie is er niet voor niets.
-
Hoi,
Sinds 15 jaar maak ik t.a.v. digitaal dingen mee die ik niet t.a.v. de standaard kan omschrijven.
Dus ook niet in de theorie die daarvoor is.
Dan is het bij mij een kwestie van:
Als het NIET KAN zoals het MOET.
Dan MOET het MAAR zoals het Kan.
Tja,
En volgens mij ben ik niet de enigste die gekke dingen meemaakt in de digitale techniek.
En CV29 in combinatie met mijn console (ECOS-II) is voor mij dan ook een spook-CV.
En eentje met zeer veel mogelijkheden.
Groetjes,
Geert
-
Handig van onze hobbygenoten uit het Friese (onderaan de pagina):
http://www.friesemodelbaanclub.nl/index.php?page=decoder-configuratie (http://www.friesemodelbaanclub.nl/index.php?page=decoder-configuratie)
-
Daar staat het inderdaad ook mooi uitgelegd.
Maar zoek op het internet in je vindt veel van deze tools.
Zelfs voor Geert dan begrijpbaar ;)
Kunnen de spoken de deur uit ;D
-
Hoi,
Ha ha ha, helaas die spoken gaan niet de deur uit.
Maar ik ben toch wel blij om met die spoken samen te kunnen werken (y) (y) (y).
Groetjes,
Geert
-
Misschien zou je ter verduidelijking een voorbeeld kunnen geven, Geert ?
Zijn misschien daarna de spoken de wereld uit of begint er juist iets bijzonders rond te spoken.
Dus graag iets (on)begrijpelijks, zodat we er iets van kunnen leren.
Maarten
-
Hoi medespoorders,
In CV29 heb ik het 1 en ander gedaan.
Ik had treinen die slecht reden of de verlichting die het bij 128 rijstappen niet deden.
Dus bezig geweest om dit op te lossen en daarbij kwam ik CV29 tegen.
En bezig geweest met die instellingen (PROGRAMMEERSPOOR).
Daarna zie ik op mijn ECOS-II ook 28 rijstappen, MAAR DAT WIL IK NIET, IK WIL NAAR 128 RIJSTAPPEN!!!!!!!!inklusief branden verlichting loc!!!!!
EN DE TREIN ZAL EN MOET GOED RIJDEN!
Wat heb ik toen gedaan:
Loc op hoofdspoor gezet.
Vanuit de ECOS OPDRACHT GEGEVEN EN GEZONDEN naar de loc voor 128 rijstappen.
Wat schertst wederom mijn verbazing:
Ik heb die 128 rijstappen, ik zie die op het ECOS-SCHERM en de besturing is ook als zodanig.
Echter in CV29 zie ik 28 rijstappen?
Mijn loc rijdt op 128 rijstappen, verlichting doet het en de loc rijdt oke?????
NOGMAALS: SCHIET MIJ MAAR LEKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK.
Ik weet inmiddels al wel dat in de digitale techniek en programmeren niets heilig is!!!!!!!!!
Groetjes,
Geert
-
In CV29 heb ik het 1 en ander gedaan.
Om in jou termen te typen:
WAT HEB JE GEDAAN???????!!!!! ??? ??? ???
-
Voor zover mijn kennis reikt, weet ik dat er een onderverdeling is tussen 14 en 28/128 rijstappen. Voor zover ik weet is dat een herkenning van een of de twee, waarbij het verder niet uitmaakt of de decoder of centrale dat aankunnen (een decoder die op 28/128 ingesteld staat, zal dus op een centrale die alleen 28 rijstappen kent, gewoon werken)
Maar nogmaals, dat is wat ik er met mijn beperkte kennis van kan zeggen. Ik heb geen ervaring met andere besturingen dan een MultiMaus van Roco.
EDIT van vorige pagina:
Het is niet alleen een kwestie van de de CV-bytes, maar ook in sommige gevallen de daaraanliggende bits.
Dat is dus hetzelfde. 1 byte = 8 bits en voor zover ik weet zijn er geen decoders die CV's hebben die breder zijn dan 8 bits.
-
Hoi Menno,
Klopt, echter als ik in CV29 de 28 rijstappen waarneem en mijn loc via de ECOS-II op 128 rijstappen rijdt, klop er iets niet.
Ik ben veel bezig met CV29 t.a.v. slecht rijdende loc's of verlichtingsproblemen loc's. En dan vind ik een instelling in CV29 waarbij ik de loc "ON TRACK" krijg zoals ik het zou willen. Tja een verklaring daarvoor dat het steeds lukt heb ik nog niet kunnen vinden.
Groetjes,
Geert
-
Ik ben veel bezig met CV29 t.a.v. slecht rijdende loc's
Slecht rijden van locs heeft NIETS met CV29 te maken.....
-
Hoi Ronald,
Oooo neeeee, waarom lukt het mij dan wel????????????
Ik weet ook best dat andere CV's daarmee te maken hebben.
Echter als je door experimenteren erachter komt dat die CV29 wel wat doet, WAT DAN???????
Dan maak je daar toch gebruik van?
Nogmaals: ik heb daar geen verklaring voor, maar als het nodig is wijk ik van de standaarden af.
Groetjes,
Geert
-
Nog een keer, je bent vreselijk hardleers :) :
Ik ben bang dat je het zelf inderdaad zit spoken. Voor CV29 is het namelijk keihard vastgelegd en daar zal niets spoken, ben alleen een beetje bang dat je het zelf nog niet helemaal begrijpt.
Mvg
Wim.
-
Geert,
Als je nu ook eens meld WAT je doet in CV29....
-
Echter als je door experimenteren erachter komt dat die CV29 wel wat doet, WAT DAN???????
Dan moet je wel begrijpen wat er gebeurt als je met CV29 knutselt. Dit is een bijzonder CV waarbij niet de waarde van de totale byte van belang is, maar waar elk bit een eigen functie heeft. Dus als je CV29 als byte op een andere waarde zet, dan moet je gaan uitpluizen wat je dan per bit hebt veranderd om te zien wat het effect is op het gedrag van de decoder. Als je zomaar een ander getal invult, dan kan het best zijn dat je 3 of 4 bits tegelijk wijzigt. En probeer dan maar eens er achter te komen wat je allemaal hebt aangericht.
-
Hoi Klaas,
Zoals jijzelf al omschreef "Dit is een bijzonder CV", dat klopt.
Het uitpluizen doe ik veelal in de praktijk en via de calculators op het internet en lezen daarover, echter.....................
Als de loc niet wil rijden zoals ik het wil dan komen er andere zaken bij kijken.
Zet dan de theorie maar over boord en ga praktisch te werk, en dat lukt mij steeds.
Mijn voorwaarden zijn t.a.v. de loc: 128 rijstappen, verlichting bij vooruit en achteruit oke en de loc moet goed rijden.
Tja dan doe ik mijn ding.
Geert
-
Je rotzooit dus gewoon maar wat aan.
-
Hoi Klaas,
Je bent wel knap grof, volgens mij heb je geen enkele respect voor een ander zijn mening.
Geert
-
1 plus 1 is 3 is ook een mening?
Klaas is eigenlijk een forumdeelnemer die nooit erg grof wordt. In dit geval zal hij wel geïrriteerd zijn over zoveel onbegrip. De functies van cv29 liggen vast, echt waar.
Als een rijregelaar is ingesteld op 128 stappen en de decoder op 28, dan werkt het gewoon. Omgekeerd trouwens ook. Je hebt niks geks meegemaakt. Je krijgt alleen het bekende probleem met de verlichting als de rijregelaar is ingesteld op 28/128 stappen en de decoder op 14.
Hier trouwens een prima toelichting op cv29.
http://www.de-pijl.be/Images/Foto%20en%20logo/Artikels/CV29.pdf (http://www.de-pijl.be/Images/Foto%20en%20logo/Artikels/CV29.pdf)
Sommige bits kunnen in samenhang met andere cv's wel invloed hebben op het rijgedrag (snelheidscurve aanzetten bijvoorbeeld), dat is waar. Maar dat kan eigenlijk niet onverwacht komen.
-
Bovendien is de term 'ik rotzooi maar wat aan' in onze taal een verwijzing naar de uitspraak van Karel Appel. Dus misschien vind Wim je wel een kunstenaar? 8)
dirkjan
-
Hoi Klaas,
Je bent wel knap grof, volgens mij heb je geen enkele respect voor een ander zijn mening.
Geert, als er 1 behulpzaam is is het Klaas wel.... het kan in deze ook aan de ontvanger liggen :)
Denk dat alle goedbedoelde adviezen niet aankomen bij jou. Ik stop er iig mee. Succes.
-
Klopt, echter als ik in CV29 de 28 rijstappen waarneem en mijn loc via de ECOS-II op 128 rijstappen rijdt, klop er iets niet.
Heb je ook de handleiding van de lokdecoder doorgenomen? De meeste nieuwe lokdecoders hebben via CV29 de instelling 14 stappen of 28 / 128 stappen waarbij de decoder zelf bepaald aan de hand instelling in de centrale hoeveel stappen hij gebruikt: dus 28 of 128. Als de centrale 128 stappen aanbiedt werkt je lok op 128 stappen en anders op 28 stappen. Gewoon lezen in de handleiding van de lok decoder.
Ik ben veel bezig met CV29 t.a.v. slecht rijdende loc's of verlichtingsproblemen loc's. En dan vind ik een instelling in CV29 waarbij ik de loc "ON TRACK" krijg zoals ik het zou willen. Tja een verklaring daarvoor dat het steeds lukt heb ik nog niet kunnen vinden.
Slecht rijden? Wat bedoel je daar eigenlijk mee? Stotteren of te langzaam, geen mooie versnellingscurve of anders iets? Voor het aanpassen van het motormanagement van de decoder zijn andere CV's maar dat is hier ook al een paar keer gezegd.
Het uitpluizen doe ik veelal in de praktijk en via de calculators op het internet en lezen daarover, echter.....................
Lees verdomme dan eens de juiste dingen op internet. Zoals de handleiding van je ECoS en de handleidingen van je lokdecoders. Daar staat in wat je moet aanpassen in bepaalde CV's. Dan hoef je ook niet te klooien.
Mijn voorwaarden zijn t.a.v. de loc: 128 rijstappen, verlichting bij vooruit en achteruit oke en de loc moet goed rijden.
Gewoon alles goed instellen: Dus de lokdecoder met de juiste CV's en de centrale waar de lok goed in moet staan.
Je bent wel knap grof, volgens mij heb je geen enkele respect voor een ander zijn mening.
Nee, jij bent knap grof.... Je wil niet luisteren of lezen. Geen respect voor de opmerkingen van mensen die hier vaker mee te maken hebben gehad en niet aan het rotzooien zijn maar weten wat ze doen. En Klaas is daar zeker één van. Hij wil altijd helpen.
Groeten Ronald.
-
Nog een keer, je bent vreselijk hardleers :) :
Je rotzooit dus gewoon maar wat aan.
Je bent wel knap grof, volgens mij heb je geen enkele respect voor een ander zijn mening.
Geert in eerdere berichten hebben we je al proberen uit te leggen HOE CV29 werkt.
CV29 is geen experimenteer CV. Elk bitje heeft gewoon een duidelijke functie.
Maar het blijkt gewoon weer dat je NIET begrijpt, of het gewoon niet WILT begrijpen.
Er is niets moeilijks aan CV29.
En 28 of 128 stappen is voor decoder gelijk.
En zoals Ronald ook al schrijft.
Doe nou eens de moeite om e.e.a. hierover te lezen.
Of beter nog, ga gewoon ergens anders lopen trollen want is eigenlijk het enige wat je hier doet. :-X
Dan kunnen wij onze tijd besteden aan serieuze vragen en anderen helpen die wel hulp accepteren en aannemen wat er geschreven wordt.
-
Beste allen,
Het is duidelijk dat 'nieuwkomer' Geert niet naar de adviezen wil luisteren.
Toch vriendelijk verzoek, hou het vriendelijk, of reageer niet meer. Dan komt de boodschap hopelijk ook wel over. Anders hebben wij weer e.e.a. te doen achter de schermen...
Gr, BertTeam moderatoren.