BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: S&TL op 21 February 2016, 11:29:42

Titel: Module overgang
Bericht door: S&TL op 21 February 2016, 11:29:42
Afgelopen weekend op Rail, slechts een foto gemaakt. Deze. Met telefoon en hierop ingezoomd, vandaar de slechte kwaliteit.

Bij de meeste banen is geprobeerd om de rails zo goed mogelijk op elkaar te laten aansluiten. Je ziet dan overgangen waar je bijna geen 'gat' tussen de ene module en de andere ziet. Op een baan zag ik onderstaande situatie. Ik weet niet meer welke.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overgang.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/overgang.png)

Bij het bovenste gat lijkt er een millimeter of 2-3 ruimte tussen de rails te zitten. Op de onderste neig ik zelf naar een ruime 4 millimeter. Het hout van de module-bakken zat echt tegen elkaar aan, dus het was geen kwestie van los-staan/los-trillen of zo.

De treinen reden er echter zonder problemen overheen. Ik kan me voorstellen dat het altijd beter is om deze ruimte zo klein mogelijk/helemaal dicht te houden. Maar de andere kant op, is deze 4 millimeter echt het maximum voor H0 spoor, of kunnen treinen nog grotere gaps overbruggen?    ???

Vincent
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Ronald Halma op 21 February 2016, 12:25:53
Zo kort mogelijk is altijd beter. Probleem bij dit soort "koude" lassen is dat de werking van de bakken vaak in de tijd zorgt voor vergroting van die sleuven. Bouwen met goed hout en secuur werken zorgen vaak voor mooie overgangen die dan ook lang goed blijven.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Simplex op 21 February 2016, 12:44:00
Even een foto gemaakt van mijn overgang, is op een afstand van 25 cm.
Tussen de staven zit 0,1 mm. Een overgang moet strak zijn.

(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/Hogskogen/image_zps6h3r97xi.jpeg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/Hogskogen/image_zps6h3r97xi.jpeg.html)
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Ronald Halma op 21 February 2016, 16:20:41
Zo kan het ook :)
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Marc tramt op 21 February 2016, 17:05:58
Fraai Steef! Hoe liggen de dwarsliggers en de rails vast? Ik leer graag van dit soort fraaie oplossingen.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: JaJo op 21 February 2016, 17:23:09
Citaat
Een overgang moet strak zijn.

Nou dat is ie zeker! (y)

Groet Jaap
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Simplex op 21 February 2016, 17:54:11
Fraai Steef! Hoe liggen de dwarsliggers en de rails vast?

Ik zet de rail eerst met schroeven vast, en leg ze daarna met de ballast
vast. Na 24 uur de schroeven eruit, en Steef is klaar  ;)
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: St00mboy op 21 February 2016, 18:32:29
Ook visueel een fraaie overgang hoor!

Leen.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Simplex op 21 February 2016, 18:52:26
O, en Marc. Ik vergeet wat. De kopsekant van de bakken is voorzien van
een stuk kunstof vierkant staf van 3x3 mm. Bij de rails een stukje strip vanaf
de staf tot net onder de railstaven. Dan loopt het ballast niet weg en word het strak.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Marc tramt op 21 February 2016, 18:55:13
 (y)
Ik kom op Ontraxs de kunst wel afkijken.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: S&TL op 21 February 2016, 19:26:20
Even een foto gemaakt van mijn overgang, is op een afstand van 25 cm.
Tussen de staven zit 0,1 mm. Een overgang moet strak zijn.

Mee eens dat dit veel en veel mooier is. Maar terug naar de vraag, hoe groot mag het zijn, zodat de treinen er geen last van hebben?

Vincent
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: dennie op 21 February 2016, 20:19:22
Zo dat noem ik inderdaad een strakke module overgang.
groet dennie
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Ronaldk op 21 February 2016, 20:39:05
Hallo Vincent,

Mee eens dat dit veel en veel mooier is. Maar terug naar de vraag, hoe groot mag het zijn, zodat de treinen er geen last van hebben?

Dat ligt helemaal aan de treinen die er overheen moeten gaan ;) Sommige loks hebben totaal geen last van 3 mm gaten. Andere loks komen nauwelijks over gaten van 1 tot 2 mm.  In het algemeen: Hoe kleiner de diameter van de wielen hoe meer moeite de lok heeft om er over te gaan. Dus over het algemeen: Dus zoals Steef al aangeeft: Zo strak mogelijk tegen elkaar aan.

Groeten Ronald.

Titel: Re: Module overgang
Bericht door: RocoKolkie op 21 February 2016, 21:18:37
Mooie overgangen. Top!

In het kader van een "leer momentje" hoe koppel jij je modules en de elektronica?
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Simplex op 21 February 2016, 21:24:24
2x m8x40 in de bakken en 2x m8x30 in de friezen.
De electronica simpel met twee kabelboompjes die je
vastzet in aluminium aansluitblokken. Verder niets.
Het heeft zijn dienst al bewezen in de andere baan.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Ronaldk op 21 February 2016, 21:24:55
In het kader van een "leer momentje" hoe koppel jij je modules en de elektronica?

Ik neem aan dat je Steef bedoeld? Maar ik denk dat iedereen dat om zijn / haar manier doet. Sommige mensen gebruiken 25 pins connectoren. Zelf heb ik alles doorgelust met  XLR-stekkers (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg840219.html#msg840219). alleen DCC-signaal en de 12 volt voor de decoders en verlichting. En een netwerkkabel voor de bezetmelding naar de computer.

De modules onderling: Gewoon met een aantal moeren en bouten (m8).

Groeten Ronald.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Dave....... op 22 February 2016, 11:38:16
Even een foto gemaakt van mijn overgang, is op een afstand van 25 cm.
Tussen de staven zit 0,1 mm. Een overgang moet strak zijn.


Ik zie geen overgang...
Erg mooi gedaan!
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 February 2016, 11:57:49
hoe groot mag het zijn, zodat de treinen er geen last van hebben?
Je kan hierin heel ver gaan. Ik heb eens op een beurs een N-baan gezien waar openingen van 4 mm in zaten. Daar hobbelde alles probleemloos overheen. Wel zorgen dat de railstaven netjes in lijn liggen. Maar het is natuurlijk geen gezicht.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Frans Peeters op 22 February 2016, 12:12:48
Net zoals Klaas aangeeft, de opening spelt minder een rol dan de uitlijning.
Hoe beter je sporen uitelijnd zijn, hoe groter de opening "kan" zijn, maar ook hier geldt, hou kleiner heo beter.
Speciale aandacht is wel te geven aan aansluitingen in een bocht, maar dat kan je dan zo oplossen:

(https://farm2.staticflickr.com/1584/24547112423_66a6a54e55_k.jpg) (https://flic.kr/p/Dp9njg)20160220_103651 (https://flic.kr/p/Dp9njg) by Frans Peeters (https://www.flickr.com/photos/140394905@N08/), on Flickr
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: dh3201 op 22 February 2016, 15:58:30
Je kan hierin heel ver gaan. Ik heb eens op een beurs een N-baan gezien waar openingen van 4 mm in zaten. Daar hobbelde alles probleemloos overheen. Wel zorgen dat de railstaven netjes in lijn liggen. Maar het is natuurlijk geen gezicht.
Doet me denken aan die Amerikaanse film uit WO2 van experimenten om treinen te laten ontsporen (https://www.youtube.com/watch?v=D-8gV4DJZUw).
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: T.Spat op 22 February 2016, 16:50:02
Die foto van de moduleovergang is een hele goede (y)

Mvg,

Tis
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Wim1969 op 22 February 2016, 17:21:08
Die laatste is ook  wel erg  kwetsbaar,  maar wel  netjes, overigens in 't grootbedrijf  zijn er tests gedaan in t Amerikaanse  leger hoe groot een rail onderbreking  kan zijn, verbazingwekkend groot (y)

Ik koppel de modules met deuvel,  om ze goed op de plek te krijgen,  en trek ze met bout en vlindertjes tegen  elkaar  aan. De rails koppel ik met standaard koppelstukken zodat er wat flexibiliteit  in de overgangen  zit.

Wim
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Remco_Nzo op 26 February 2016, 17:55:10
@Ronald: bedankt voor de XLR-4 tip van Reichelt.
Een 4A per pin - metalen connector inclusief metalen chassisdeel - en dat voor maar 2 euro per set

Helemaal geweldig, meteen 25 setjes besteld en vandaag binnengekregen. Lekker van het weekend de bakken op de ringleiding aansluiten.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Peter Kleton op 26 February 2016, 19:00:49
Hallo.
 Ik weet niet of ik hier mag aansluiten met mijn vraag over de overgang in een opklapbare brug (Bascule model)
 Het gaat over een opklapbare brug ,met aan een kant een scharnier op iets meer dan railhoogte in een schaal 0 baan. Door deze opening kom ik op de zolder.Hij ligt parallel direct achter de deur en staat open geklapt als ik de zolder af ben.
Op de zolder aangekomen ,laat ik dan pas de brug neer.
Bij het scharnier heb ik geen last ,maar de andere kant juist wel. Het einde van de brug is gefixeerd ,kan dus niet heen en weer ,alleen op en neer. De spleet is 2 -3 mm breed. en de Slaters modelwielen hebben de neiging tegen de rail kop aan te stoten en ontsporen dan.
Het spoor ligt in een recht stuk spoor.
Ik heb een schuine las geprobeerd ,maar dat helpt niet.
Wie ?
Peter
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Te 2/2 op 26 February 2016, 20:46:52
Van de Niedertalbahn maakte ik deze foto:
(http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/0zutphen-013.jpg) 

Kennelijk geen enkel probleem, ook niet met de wissel op de achtergrond.
Maar ja, M*, k-rails, ... (luistert misschien niet zo nauw).

Op mijn vorige baan had ik ook zulke overgangen. Daar luisterde het wel erg nauw. Het bleek dat er speling zat in de platen, en ik heb uiteindelijk een driepuntsverbinding tussen de platen aangebracht om verschuiving (o.a. door krimp) uit te sluiten. Daarna geen problemen meer mee gehad.

Bij het scharnier heb ik geen last ,maar de andere kant juist wel. Het einde van de brug is gefixeerd ,kan dus niet heen en weer ,alleen op en neer.
Als ik je goed begrijp dan is het scharnierpunt gefixeerd, maar de andere kant niet, en daar ontspoort een en ander. Ik heb klap, draai, en schuifconstructies gezien, o.a. bij mscdh, waarbij ook de andere kant gefixeerd werd o.a. met deuvels. Dus als daar een brug neer is, dan is hij verticaal gezekerd. Heb jij zoiets ook gedaan? Door een deuvel liep elektrisch contact. Dus er kon ook gezien worden aan een ledje o.i.d. dat de brug berijdbaar was.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: maartenvanderburgt op 26 February 2016, 21:35:39
in een schaal 0 baan.
In H0 heeft Tillig Elite verschuifbare stukjes rail, juist ten behoeve van de overgangen tussen modules.  Die lijken wel wat op de schuifbare stukken rail bij het grootspoor, om spatting tegen te gaan, dus om uitzetting op te vangen.
Zoiets zou je ook in spoor 0 kunnen toepassen,  maar die moet je dan wel zelf maken.
Maar uiteindelijk is zeer nauwkeurig werken beter dan de gekunstelde oplossingen.
Op de Demo-baan van KombiRail waren deze uitschuifbare stukken (gefraisde rail) wel zo'n 20 cm. lang.  Op de overgangen sloten de rail naadloos aan.
Maarten.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Peter Kleton op 26 February 2016, 21:37:51
Het is een deuvel, maar een stevige spits toelopende plaat die in een gleuf past. De rail koppen komen precies tegenover elkaar uit  en kunnen niet meer  heen en weer. Ik heb wielen met lage flensen ,ca 0,9 mm ,en die klimmen dus tegen de railkop op ,in tegenstelling tot zijn N  en H0 collega's die vrolijk over de spleet springen.  Ik heb al gedacht over een soort afsluitstukje, dat het gat opvult ,maar dat moet wel vast blijven liggen als er een trein passeert.Het grootbedrijf heeft ook zo iets ,maar bij mij is dat toch te klein om te blijven zitten.
Peter

Maarten schrijft hier net iets ,ik zou mss een schuifstukje kunnen maken ,dat spleet overbrugt, maatk Fleischmann niet zoiets om een railstukje te kunnen aanpassen ?
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 February 2016, 23:41:43
Ik heb wielen met lage flensen ,ca 0,9 mm ,en die klimmen dus tegen de railkop op
Flenzen van 0,9 mm is voor schaal 0 niet erg hoog, maar zou genoeg moeten zijn.
Als ze tegen de railkop aanlopen, dan kan het toch zijn dat de spoorstaven niet goed in lijn liggen. Of de flenzen zijn niet mooi afgerond.
Wat je zou kunnen proberen is in het spoor strijkregels aanbrengen die met minimale speling tussen de flenzen passen. Dan hou je de flenzen weg bij de rails en kunnen ze in ieder geval niet op de rail stuiten.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Hendrik Jan op 27 February 2016, 09:32:08
OP de overgang de railstaven een beetje bijvijlen aan de binnenkant doet ook wonderen. Zo vang je de wielen mooi op.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 February 2016, 09:51:50
..... een beetje bijvijlen ......
Bijvijlen is mij nog nooit gelukt, zelfs niet een beetje. ;D Afvijlen wel.
Maar inderdaad, en schuin zoekkantje vijlen aan de binnenkant van de spoorstaaf is waarschijnlijk de makkelijkste oplossing.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Herwim Frank op 27 February 2016, 10:18:42
Hallo Vincent

Een tijdje geleden was ik wat aan het Fröbelen  met rail overgangen.
Ik kan hier momenteel geen plaatjes laten zien maar als je naar mijn topic gaat "Herwim verteld etc."
dan kan je onder post 750 tot ± post 753 zien wat ik bedoel.
Ik denk dat ik deze methode nu ik toch een deel van mijn sporen opnieuw moet leggen ga toe passen.
gr,
Herwim
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Fred Peters op 02 March 2016, 15:18:12
Ikzelf heb railovergangen variërend van de breedte van het bekende roco zaagje tot overgangen van helaas 1,5.mm.
Dit laatste mede doordat dit module bakken zijn die naar je toe getrokken verwijdert dienen te worden.
Helaas is het geluid van de wagens en loks thv die overgangen iets luider.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat er nog niet is ballast.
Dat komt op een later tijdstip als ik het huidige railplan na testen goed bevind.

Fred
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Nederlaantje op 02 March 2016, 16:44:23
En hoe breed is die zaagsnede dan van dat roco zaagje? Ben hier naar de mogelijkheden aan het kijken overweeg of dat zaagje of een dremeltje met diamant schijfje en een blokje voor nauwkeurigheid.

Gr remco
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 March 2016, 16:47:04
Een Roco zaagje maakt een snee van 0,3 mm. Nadeel van die zaagjes is dat ze snel bot worden.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Nederlaantje op 02 March 2016, 19:58:56
0,3 is niet veel. volgens mij heb je met dremel al gauw 1mm te pakken. Het zichtbare eventueel dus met een zaagje om de snede zo klein mogelijk te houden. het schaduwstation eventueel met dremel...?

gr remco
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Fred Peters op 02 March 2016, 20:05:17
Met een slijpschijfje op een dremel vallen de zaag/slijpsnedes altijd breder uit dan het schijfje zelf.
Het schijfje vreet aan weerszijden het metaal een beetje uit.
Inderdaad, het roco zaagje is zeer snel bot.
Maarja het geluid van het ratelen van de wielen over de uitsparingen heeft ook wel weer wat.

Fred
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Simplex op 02 March 2016, 20:09:50
Ik gebruik ook een Dremel slijpschijfje. Bij het leggen van de rail, zet ik
het op bak één vast. Slijp de rails door en schuif het op volgende deel tegen
het eerste deel aan. Voelermaatje er tussen (nog uit de tijd van de Kreidler)
en dan vastleggen. Zo houd je strakke overgangen.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: S&TL op 12 March 2016, 15:26:03
Bedankt voor de reacties. Over de 'veren' methode van Herwim ga ik nog nadenken.
Ik neig nu nog naar de 'pertinax met koperlaag' methode. Maar heb nog geen idee
waar ik die kan kopen.  ???

Op een Engelstalige video zag ik de volgende tip, die ik jullie niet wil onthouden:
- Meet op hoe groot de zaagsnede is.
- Voordat je de rails gaat leggen, klem je de modulen tegen elkaar. Met hiertussen een
   'scheiding' (karton/stapeltje papier van X millimeter dikte.
- Leg de rails en lijm/schroef die vast
- Als de lijm droog is doorzagen
- Je hebt nu dus een afstand tussen de rails van de zaagsnede grote
- Haal de modulen van elkaar en verwijder de 'scheiding'
- Zet de modulen weer tegen elkaar en de rails zou nu helemaal moeten passen
Eigenlijk heel simpel maar wel bijzonder effectief.

Groeten
Vincent
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Frans op 12 March 2016, 16:18:49
Let wel op, dit kan alleen als de rail haaks op de overgang ligt.
ligt ie schuin dan verspringt dat.

mvg Frans
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Eric B op 12 March 2016, 16:24:54
En volgens mij moet het ook niet 1 mm dikte, maar X mm dikte zijn.
Waarbij X staat voor de dikte van het zaagblad, cq. de breedte van de zaagsnede.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Herwim Frank op 13 March 2016, 13:23:42
Hallo

Even doorborduren op mijn reactie hierboven in pag.3
Ik kan nu wel weer plaatjes uploaden en ben inmiddels bezig met de uitvoering van mijn overgangen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0532_7.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0530_4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0531_5.jpg)

Op de eerste foto zie je de principe van mijn overgang, de gleuven dienen ervoor om het plaatje
incl. rails natuurlijk een klein stukje heen en weer te kunnen schuiven.
Ook kan het plaatje een klein stukje op en neer daar er in het midden onder het boutje een stevige
drukveer is aangebracht.
Aan de onderkant van het tafelblad zit ook een plaatje met daar in het midden een moertje gesoldeerd.

Ik kan dus de overgang zowel horizontaal als verticaal precies in positie brengen.
De bewegingen zijn vrij strak uitgevoerd zodat het plaatje niet met de geringste beweging van plek
zou veranderen.
Maar stel dat door het vele keren de klep om hoog en laag te doen de overgang iets ontregeld zou worden
is alles binnen een paar seconde weer bij te stellen.

Het tweede plaatje geeft een beeld van gemonteerde uitvoering met op de achtergrond de andere helft, de klep
staat namelijk open.

Het derde plaatje geeft een beeld van de eerste stappen en voorbereiding van de overgangen.

Wat je bij de uitvoering nog kan overwegen is nadat je de eerste helft hebt gemonteerd de tweede helft op het andere deel
iets op te schuiven na het door slijpen van de rails.
Ik heb dat bij mijn uitvoering deze keer niet gedaan, heb de rails doorgeslepen met een Dremel schijfje en heb nu een gleufje
van bijna een mm, ik heb daar geen moeite mee.
Bij mijn definitieve uitvoering zie je dat ik dat boutje in het midden heb verlaten en links en rechts van de rail een schroefje
heb geplaatst met onder het plaatje drukveren.
Het plaatje aan de onderkant met moer heb ik hierbij verlaten want dat gaf veel stres bij het monteren wat een gepriegel.

Deze methode met twee schroefjes en drukveren geven het zelfde effect als het boutje in het midden maar geeft veel minder moeite met het monteren van het plaatje met drukveer.

Er zijn natuurlijk vele methoden om je overgangen te maken, proefondervindelijk moet je bepalen wat je het beste vind.
gr,
Herwim Frank

PS: Ik vergat nog even aan te geven dat op alle foto's er nog een scheiding gemaakt moet worden tussen de twee spoor staven
i.v.m. kortsluiting natuurlijk.

Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Falkenberg op 13 March 2016, 16:50:21
pertinax plaatjes is een geëigende methode, maar dan moeten deze wel aansluiten bij de breedte en lengte van de bielzen ervoor en erna. Op de foto's hierboven krijg ik niet het gevoel dat de bielzen over de moduleovergang aansluiten. Maar ls dit in een schaduwstation is, maakt dat natuurlijk niet uit.

dirkjan
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Herwim Frank op 13 March 2016, 18:33:56
Hallo dirkJan

Ik zou niet weten waarom dat moet.
De afwerking is een latere zorg dat doe ik bij de bodem bedekking.
Inderdaad zijn pertinax plaatjes een geëigende methode maar de mogelijkheid om het plaatje
te kunnen verschuiven in breedte en hoogte heb ik tot op heden nog niet gezien.
Wat je op de foto's ziet heeft niets met een schaduuw station te maken maar ik neem aan dat je dat al door had.
Gr,
Herwim
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 March 2016, 19:35:02
Herwim, wat bedoel je met bodembedekking? Ga je die overgangen vol zetten met struiken, of ga je ze op een andere manier aan het zicht onttrekken? Als die overgangen echt in het zicht komen, dan vind ik dit ook geen gezicht. Waarom je ze zijdelings moet kunnen verschuiven snap ik ook niet. Als het eenmaal goed ligt, dan hoef je toch niks meer te verschuiven?
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: S&TL op 13 March 2016, 21:38:11
Let wel op, dit kan alleen als de rail haaks op de overgang ligt.
Goed dat je dat benadrukt, dat had ik er inderdaad niet bij gezet!

Vincent
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Herwim Frank op 14 March 2016, 10:14:13
Hallo Klaas

Met bodembedekking bedoel ik geen struikgewas maar meer bestrating, asvalt, grind, zand, klein beetje grassen etc
Mijn moduul baan is één groot rangeer baan waarbij bijna alle sporen weggewerkt worden in bovengenoemde
bodem bedekkingen.
Voorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0296_01.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc_0332_01.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc_0331_01.jpg)

Bij de derde foto zie je in het midden een deel bestraat waarbij een overgang is mee genomen.
Dit waren nog oude overgangen zonder sleuven en veren.

Voor wat betreft het heen en weer kunnen van de overgang heeft alleen te maken met de eerste opzet van de overgang.
Nadat ik de overgangen door geslepen had schoof ik één overgang aan één kant op om de door geslepen snede zo klein
mogelijk te maken.
Daar ik werk met opklap bare bladen die soms wel een tig keer per dag open en dicht gingen kon de boel wel eens verlopen
en moest ik het één en ander bijstellen en dit was makkelijker door een schuifbeweging dan als ik een kant moest losschroeven en verzetten waarbij de schroefgaten gingen uit lubberen.
Maar natuurlijk is het nu niet zo als de overgangen echt op hun plek zitten dat ik ze steeds verschuif, eenmaal op hun goede plek
worden deze ook geborgd.
Dit alles geld ook voor de op en neer gaande beweging, zie het als een soort van fijn afstemming.
gr,
Herwim

PS: Het duurde even voor ik het antwoord plaatste maar ik moest de foto's qua grote verkleinen en dat lukte niet meteen.


   
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 March 2016, 10:34:29
Herwim, het is me duidelijk. Het was me even ontgaan dat al je sporen bestraat zijn.
Titel: Re: Module overgang
Bericht door: Herwim Frank op 14 March 2016, 10:42:18
Hallo Klaas

Nog even ter verduidelijking dit waren foto's van mijn oude moduul baan.
Na het ongeluk met m'n baan ben ik vorig jaar opnieuw begonnen dus het traject bestrating moet
totaal opnieuw uitgevoerd gaan worden, verslag volgt met de tijd.
gr,
Herwim