BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Arroyo op 19 February 2016, 18:49:13
-
Omdat ik mijn baan aan wil passen zou ik meegebogen wissels willen gebruiken. Is dit 'n goede keuze?Mogelijk zijn er bezwaren tegen het gebruik van dit soort wissels.Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.
Vr.Gr.Jan.
-
Ik heb 10 meegebogen wissels (Roco line) in mijn baan zitten en heb er geen problemen mee. Ze zitten in druk bereden stukken.
m.v.g.
Gerrit
-
Hoi,
Ik heb op dit moment 1 meegebogen wissel maar op m'n eerdere testbaantje 2 gehad en daar eigenlijk geen problemen mee gehad. Wel moet je natuurlijk zorgen dat je niet weer een bochtstuk
in tegengestelde richting grenzend aan de wissel legt. Ik rij overigens N schaal.
Gr
Stefan
-
Ik heb 4 meegebogen wissels ( Fleischmann profi gleis ) in mijn baan en ook hier geen problemen mee.
groetjes,
Joeke
-
Ik rijd in h0 met Piko-A rails met meegebogen wissels in mijn baan. Geen enkel probleem, geen ontsporingen op deze wissels. En net als al eerder is gezegd, je moet zorgen dat je geen S-bocht krijgt kort na het wissel. Maar dat is een andere discussie.
Groeten,
Wim K
-
Ook ik.heb geen enkel probleem met mijn 18 meegebogen wissels. Ook niet met exact 1:87 rijtuigen. Ik rijd op Marklin K-rail en al mijn materieel heeft AC assen.
Jeroen
-
Ik rijd in h0 met Piko-A rails met meegebogen wissels in mijn baan. Geen enkel probleem, geen ontsporingen op deze wissels.
In mijn N & N-baan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60382.msg3221486757.html) wel twee meegebogen wissels. Het viel mij niet eerst op. Tot een week of wat terug: Ik zag laatst dat er sluiting optrad met deze wissels. Ligt een beetje aan de rijrichting en de gevoeligheid van de digitale centrale of je er veel last van krijgt. :) En ook bij de ene lok iets meer dan bij de andere lok.
Groeten Ronald
-
Ik heb ook een meegebogen Fleischmann Profi wissel (de enige wissel in mijn rondje) en in principe geen problemen mee, maar ... wat ik wel heb gemerkt is dat het plastic stukje bij het hart wat begint in te slijten. Hierdoor lopen sommige 2-assige wagens met een "bonkje" door de wissel, de wielen zakken als het ware even weg op dat punt. Ik heb het nu tijdelijk opgelost door er een houtje in te plakken tot ik er een op maat gemaakt stukje plastic in lijm.
-
Meegebogen wissels lijken in Nederland niet of nauwelijks voor te komen. In Duitsland zie je ze wel. Op een oud baantje van mij zaten ze ook van Fleischmann modelrails. Geen problemen. In de jaren '60 en '70 stonden er regelmatig besprekingen door H.F. Enter van railplannen in de tijdschriften. Ook was hij de auteur van een aantal boeken voor modelspoor. De heer Enter gruwde van meegebogen wissels en vond het ondingen. Daarom kijk ik altijd enigzins wantrouwend naar die dingen, maar in de praktijk gaat het meestal goed.
mvg,
Ivo
-
Ook zwaar beïnvloed door Enter, maar toch zeven meegebogen R5/R6 wissels in het schaduwstation. Dat kende Enter niet, een schaduwstation waar de wetten van het grootspoor niet golden. :)
Levert geen problemen op.
-
Meegebogen wissels komen veel voor in Duitsland en Zwitserland bv,ook in hoofdlijnen.
In Nederland heb ik er ooit 1 gezien,in Roosendaal aan de achterkant van het emplacement naar een fabrieksaansluiting.
Heb de foto's even opgezocht en zo te zien zit er minimaal een jaar tussen de opnames,rond 1990.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7070.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7070.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7071.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7071.jpg)
gr Ed.
-
Ik ben eens met de trein vanuit München naar Arnhem gereden. Daarbij had ik het geluk dat ik helemaal alleen in het achterste rijtuig terecht kwam. Een groot deel van de reistijd heb ik doorgebracht bij het raampje van de achterdeur zodat ik een mooi zicht had op het spoor. Ik kan je vertellen dat het in Duitsland wemelt van de meegebogen wissels. Komt omdat het een bergachtig gebied is waar weinig ruimte is voor recht spoor. Het is een en al boog, en de wissels moeten wel meebuigen.
-
Pfff,wat 'n reacties.Omdat er niet echt iets negatiefs geschreven wordt over dit soort wissel kan ik ze dus gewoon inpassen in m'n baan.Alle heren meedenkers hartelijk dank.
Vr.Gr.Jan.
-
Hoi,
De grotere loks met 6 assen hebben soms op een meegebogen wissel een probleem en lopen dan uit de rails. Er liggen zowel Peco als Fleischmann meegebogen wissels in de baan. Voor de binnenbocht overwegen we in Knollendam een rijverbod voor de 6 assers.
Groet, Fred.
-
Neem dan lange meegebogen wissels. Ik heb hier nog een paar korte van Roco, maar komen niet meer op de baan. Menig 1:78 rijtuig komt er niet doorheen en ze raken de magneetspoel :(. Heb wel een paar lange in mijn baan, die gaan prima. Er is ook een lange roco met een vrij korte straal, die kun je ook beter niet leggen.
-
Dat zijn waarschijnlijk nog van die 2x radius 2-wissels, daar gaan lange wagons al
snel van op hun kant, of ontsporen simpelweg...
mvg,
Tis
-
Meegebogen wissels liggen per definitie in een boog.
Om een boog met hoge snelheid te berijden moet er in het echt verkanting worden toegepast.
Verkanting is bij wissels per definitie niet mogelijk omdat je hoogteverschillen zou krijgen bij het puntstuk en dat kan natuurlijk niet.
Wil je je dus houden aan de werkelijkheid, dan mogen meegebogen wissels alleen met lage snelheid bereden worden.
In model, waar verkanting technisch niet nodig is, kun je de wissels gerust op volle snelheid berijden. Modelspoor is een en al concessie. Het is maar waar je je grenzen legt.
Groet, Bas
Ik heb in het verleden misschien ook een beetje teveel van die H.F. Enter gelezen. Zeer belerend allemaal. ;D
-
Meebuigende wissels komen overal in nederland voor. De radius is alleen niet zo scherp als op de modelspoorbaan.
-
Meegebogen wissels liggen per definitie in een boog.
Om een boog met hoge snelheid te berijden moet er in het echt verkanting worden toegepast.
Verkanting is bij wissels per definitie niet mogelijk omdat je hoogteverschillen zou krijgen bij het puntstuk en dat kan natuurlijk niet.
Wil je je dus houden aan de werkelijkheid, dan mogen meegebogen wissels alleen met lage snelheid bereden worden.
In model, waar verkanting technisch niet nodig is, kun je de wissels gerust op volle snelheid berijden. Modelspoor is een en al concessie. Het is maar waar je je grenzen legt.
Groet, Bas
Ik heb in het verleden misschien ook een beetje teveel van die H.F. Enter gelezen. Zeer belerend allemaal. ;D
Meegebogen wissels kunnen toch in hun geheel op een hellend vlak gelegd worden? De verkanting is dan in binnenbocht dezelfde als in buitenbocht. Inderdaad een snelheidsbeperking, maar minder dan wanneer het wissel vlak zou liggen.
-
In Duitsland heb ik meegebogen wissels inderdaad in een hellend vlak zien liggen. Zelfs met 3 achter elkaar waar een enkelsporige zijlijn aftakte van een dubbelsporige hoofdlijn. Voor het afbuigende spoor geldt dan een snelheidsbeperking, maar dat is bij een recht wissel ook zo.
-
Meegebogen wissels kunnen toch in hun geheel op een hellend vlak gelegd worden?[
Ja, dat kan en dat begrijp ik.
In Duitsland heb ik meegebogen wissels inderdaad in een hellend vlak zien liggen.
En kennelijk komt het nog voor ook.
Maar toch begrijp ik het nog niet helemaal. Als je het wissel in zijn geheel in een hellend vlak legt, dan duikt het afbuigende spoor toch als het ware de diepte in? De buitenste rail van het afbuigende spoor komt in ieder geval lager te liggen dan de buitenste rail van het minder-afbuigende spoor. Uitgaande van het theoretisch vlakke Nederland moet die duik van het afbuigende spoor ergens verderop weer gecorrigeerd worden?
-
In de Duitse situatie die ik heb gezien dook het afbuigende spoor inderdaad de diepte in. Kwam daar ook goed uit, want het was een zijlijntje dat een stuk lager lag dan de hoofdlijn.
In Nederland zou ik niet weten waar zo'n situatie voorkomt. In Nederland komen meegebogen wissels ook nauwelijks voor.
-
Ik heb er nog wat over nagedacht en nu kan ik verklaren waarom het theoretisch niet helemaal klopt.
Stel dat je een spoor in een volmaakte cirkel legt en daarbij tevens een constante verkanting toepast, dan is het vlak dat door de binnenste en buitenste spoorstaaf loopt een (omgekeerde) kegel. (Een heel platte kegel weliswaar, maar toch echt een kegel). Het is dus in ieder geval geen plat vlak.
Als je een meegebogen wissel dus in zijn geheel scheef legt, dan is er geen sprake van een constante verkanting. De verkanting is in het midden groter dan aan weerszijden van het wissel. Het midden ligt daarbij ook nog eens in een bult.
Een andere benadering:
Stel dat je een los railstuk (van zeg 30 graden) met kleine boogstraal (van zeg 360mm) scheef legt, dan rust het railstuk aan de uiteinden van de binnenste rail op het horizontale vlak. Er ontstaat een bult in het midden. En omdat de verkanting per definitie haaks op het spoor gemeten wordt is die in het midden het grootst (nog afgezien van dat het spoor in het midden hoger ligt).
Terugkomend op het onderwerp:
Omdat we in model met kleine boogstralen werken (kleiner dan in werkelijkheid) zou ik meegebogen wissels niet in een schuin vlak leggen. Je krijgt al snel vreemde bulten in je spoor.
Ik hoop dat ik het duidelijk onder woorden heb weten te brengen.
Groet, Bas
-
Bas, je hebt gelijk dat een verkant spoor een kegeloppervlak volgt. Feitelijk creëer je daarmee een dal in het spoor. Gezien de grote boogstralen bij het grootbedrijf valt dat nauwelijks op, en bovendien kan een trein die kromming in twee richtingen makkelijk volgen.
In model, met zijn relatief korte boogstralen moet je daarom de verkanting tot een minimum beperken. NEM114 stelt dat je bij H0 niet verder moet gaan dan 1 mm, maar ik zou het nog kleiner houden, hoogstens 0,5 mm. Dat is genoeg om een trein geloofwaardig in de boog te leggen. Bovendien is verkanting in model technisch gezien helemaal niet nodig, je doet dat alleen maar voor het zichtbare effect.
-
Als je een meegebogen wissel dus in zijn geheel scheef legt, dan is er geen sprake van een constante verkanting. De verkanting is in het midden groter dan aan weerszijden van het wissel. Het midden ligt daarbij ook nog eens in een bult.
Als de straal van de kegel gelijk is aan de boogstraal van het wissel heb je dat toch niet? Alleen voor het afbuigende spoor dat een kleinere straal heeft, maar daar zul je toch al een snelheidsbeperking hebben.
-
Albert: Bas bedoelt: als je het wissel niet in een kegelvlak legt, maar in een plat vlak.
-
Inderdaad.
Nog afgezien van het afbuigend spoor moet het hoofdspoor in een kegelvlak gelegd worden voor een constante verkanting. En dat gaat wringen bij de wisseltongen.
Het is een theoretisch verhaal.
Maar gezien de krappe boogstralen bij modelspoor zou ik meegebogen wissels horizontaal leggen.
-
In Nederland komen meegebogen wissels ook nauwelijks voor.
Ik reed gisteren station Deventer uit richting Holten, en daar ligt in de boog naar het middenperron een meegebogen wissel.
In Weesp liggen er minimaal 2 bij de uitgang van het station richting Vechtbrug.
Ik denk dat het wel eens mee zou kunnen vallen met het aantal meegebogen wissels in Nederland.
Foto: station Weesp, richting Vecht
(http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/wt/w2.jpg)
-
Morgen
Zie ik in de beide buitenste sporen van Weesp 'tegengebogen' wissels liggen ?
Groeten, Hans
-
De foto doet niet echt recht aan de werkelijkheid.
Als ik Weesp met google maps bekijk lijken deze wissels totaal niet op een modelexemplaar van een meegebogen wissel.
Stephan.
-
modelexemplaar van een meegebogen wissel.
Als er een trein op rijdt, zie je de gebogen vorm wel degelijk.
Wellicht geen modelwissel. Dat kan, daar heb ik geen ervaring mee.
Geflatteerd? Letterlijk door het inzoomen?
Ik dacht nog: ik toon de wissels zonder sprinter, maar als je liever een foto ziet met sprinter, dan kan dat ook.
Als google maps iets anders toont, dan is de radius van deze wissel waarschijnlijk zeer groot.
Wat google maps in Deventer laat zien, geen idee.
-
Dat bedoel ik, de radius is zo groot dat als je deze wissels in model zou maken je bijna niet kan zien dat het een meegebogen wissel is. Een foto met sprinter hoeft niet van mij hoor, die vind ik lelijk. ;).
Stephan.
-
Als je het wissel in zijn geheel in een hellend vlak legt, dan duikt het afbuigende spoor toch als het ware de diepte in? ... moet die duik van het afbuigende spoor ergens verderop weer gecorrigeerd worden?
Ja, dat klopt, je krijgt 'scheluwte', draaiing om de lengte-as, waardoor alles wat er overheen rijdt op torsie wordt belast.
-
Ik heb deze ook in mijn baanplan ingetekend (zie topic http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70112.0.html)
Alleen geometrisch vind ik het soms ondingen, om het na een hoop passen en meten weer kloppend te krijgen. Soms heb ik maar flexrails gebruikt om het ovaal weer goed sluitend te krijgen.
De gebogen wissels van Roco Geoline zijn volgens mij R2/R3 en ik heb ze gelegd vlak voor het station, daar moet de trein toch al afremmen, dus hopelijk gaat dat geen ontsporingen opleveren.
-
John,
De gebogen wissel van Roco Geoline is R3/R4. Dit in tegenstelling tot vele andere merken, die wel R2/R3 kennen.
Een duidelijk voorbeeld kun je hier vinden :
Zie https://www.anyrail.com/system-specific5/h0_roco-geoline/h0_roco-geoline_nl.html
Sander
-
Dan was ik even abuis...
Dan zouden ze grote locomotieven met lange rijtuigen geen problemen moeten geven. Grote zes-assige stoomlocomotieven schijnen bij een R2 afbuiging of boog te ontsporen.
-
Noodgedwongen [niet genoeg plaats :'( ] heb ik enkele meegebogen wissels van Roco-line en Piko moeten plaatsen. Ik merk echter dat lichte goederenwagens en personenrijtuigen nog wel eens rechtdoor willen gaan i.p.v. linksaf. Ik ben pas begonnen met rails leggen, de loc's moet ik afwachten wat die doen....
Groet Dieter