BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Esperopt op 19 February 2016, 04:09:44
-
Een trein in België is donderdagavond van station naar station gereden zonder machinist aan boord. (http://www.nu.nl/opmerkelijk/4217220/belgische-spooktrein-legt-traject-af-zonder-machinist.html)
Vreemde situatie. Vraag me af hoe het zit met de dodemansknop.
-
De trein was gestopt ivm een motorstoring. Machinist uitgestapt.
Zet die de trein dan in zijn 'vrij' of zo? ???
-
Uiteindelijk niks gebeurt ;). Volgende station is een andere machinist aan boord gesprongen en heeft hij de trein tot stilstand gebracht à la Hollywood style.
Lijkt wel het scenario van " Runaway train " of iets dergelijks ;D
Volgens de Belgische spoorwegen is de veiligheid nooit in het gedrang geweest en heeft men de trein permanent gevolgd.
Benieuwd of de media net zo luchtig gereageerd zou hebben mochten er passagiers aan boord hebben gezeten.
-
Wel een heel vreemd verhaal.
Het spoor is een half uur afgesloten geweest. In dat half uur legt deze trein 12 km af. Dat is dan toch een snelheid van minimaal 24 km/h. In het aankomststation ziet een machinist kans om op deze trein te springen. Hoe je dat doe bij die snelheid is mij een raadsel.
-
Behalve als de trein ergens sneller reed: dan kon die bij het station weer langzamer rijden.
-
Station op een helling? Dan ga je vanzelf langzamer als de gashendel in dezelfde positie blijft
-
Qua dodeman enzo is dat ding eerder gewoon weggerold op een helling dan er op eigen kracht vandoor gegaan. Verder kan elke gemiddelde klojo nog een redelijke vaart maken als ie even een sprintje trekt, als de deur al openstaat kun je het best proberen.
-
Het gaat over de hoofdlijn Luik-Brussel (https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_36). Oh, het was geen zijlijntje in de Ardennen :) Trein reed van station Landen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Landen) naar station Tienen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Tienen).
Is het een traject met een helling? Ik heb een hoogtekaartje eroverheen gelegt. Tienen linksboven, Landen rechtsonder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2016_02_19_at_091602.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2016_02_19_at_091602.png)
Nou, het traject loopt inderdaad af. Het bruinige (Landen, 83m) is hoger gelegen dan het groenige (Tienen, 55m). Niet veel verschil, maar misschien genoeg voor een wegrollende trein.
Reinout
-
De dodeman wordt pas actief als je rijrichting kiest, of anders gezegd, in de nul stand is die mechanisch geblokkeerd.
Een cabine moet immers ook achterop en onbediend mee kunnen lopen :)
-
Ze hebben alles op groen gezet om hem in Tienen te laten ontsporen op een zijspoor ipv de seinen op rood te zetten.
Daarom kon deze doorrijden.
In Tienen is het gelukt om voor het ontsporen er op te springen en deze stil te zetten.
Dave
-
Is dat 'laten ontsporen' niet een erg drastische oplossing ? Kunnen ze niet gewoon een baanvak spanningsloos maken ?
Sander
-
??? Of dat wat uit gaat maken voor een trein die berg af rolt? ;)
-
Kunnen ze niet gewoon een baanvak spanningsloos maken ?
Of iemand zet voor het aanrollende ding een voet op de railstaaf.... (y)
Gr.
oudebiels
-
Beetje raar dit. Je zou toch ook wegroldetectie verwachten op zo'n trein.... Of het was nog een heel oud beestje ;) Weer een mooi voorbeeld in de categorie "trein geremd wegzetten" als ik weer een leerling mee heb :P
-
Doe me een beetje denken aan dit voorval:
http://www.volkskrant.nl/buitenland/goederentrein-belandt-in-haven-oslo~a991535/
Alleen dit liep wel slecht af!
-
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/CCI19022016_0000_zpss8pjdpmw.jpg)
-
De trein was gestopt ivm een motorstoring. Machinist uitgestapt.
Zet die de trein dan in zijn 'vrij' of zo? ???
Ik lees nergens over een motorstoring bij dit motorstel, maar wel een technische storing. Zou dus zelfs een storing in het remsysteem kunnen zijn.
Maar de NMBS onderzoekt nog, dus is het wel mooi dat het motorstel niet gederailleerd is en er dus een onderzoek van de technische installaties kan plaatsvinden.
-
Lijkt bijna op een gevalletje:...'Zjuut, amaai, den 'andrem...' ;D
-
Ze hebben alles op groen gezet om hem in Tienen te laten ontsporen op een zijspoor ipv de seinen op rood te zetten.
Daarom kon deze doorrijden.
In Tienen is het gelukt om voor het ontsporen er op te springen en deze stil te zetten.
Dave
Al hadden ze alle seinen op rood gezet, de rijrichtingkeuze was niet gemaakt dus er was geen enkel snelheidsbegrenzing of bewegingsdetectie actief. Het motorstel had bij rode seinen alleen alle ovegen met geopende bomen gepasseerd. Was een goede keuze om alles groen te zetten.
-
Ik had verwacht dat de machineur was uitgestapt omdat ie een friteskraam zag... :P
Het bericht lijkt wel een beetje 'Belgie', maar misschien komt zoiets rond Amsterdam ook voor!
Gr.,
oudebiels
-
Als ze de seinen op rood hadden gezet, zou het treinstel dan niet in de remmen gaan bij het passeren van een krokodil?
-
Nee, dat systeem werkt alleen als er een rijrichting gekozen is. Als er geen rijrichting gekozen is, is de beveiliging inactief en zal hij nergens op reageren.
-
Werken de overwegen dan op basis van de kleur van een sein. Dan zouden treinen die door rood rijden, langs open overwegen komen. Lijkt me niet?
-
Nee, die werken met raildetectie.
Jos.
-
Het motorstel had bij rode seinen alleen alle overwegen met geopende bomen gepasseerd.
Precies, dat klopt niet. De kleur van het sein heeft niets te maken met het sluiten van overwegbomen. Dat werkt los van elkaar.
Waarom dan alle seinen op groen?
-
"Alle seinen op groen" zal eerder inhouden "we leggen de rijweg vast voor die trein, want stoppen doet 'ie toch niet". Als zijeffect staan de seinen dan op groen :)
Reinout
-
Behalve als de overweg in de vertrekprocedure zit.
Dan werkt hij wel in combinatie met de seinen.
Meestal is dat alleen maar in de directe nabijheid van een station.
Jos
-
Jij hebt het door Jos;
Als een overweg vlak na een perron al aangereden zou worden door de sectie zouden ze berekend moeten zijn op het aanrijden van de overweg op volle snelheid. Een stoptrein zou dan de overweg heel lang bezet houden, namelijk tijdens het afremmen en de volledige halteringstijd blijft de overweg dus dicht.
Omdat dit zeer onwenselijke situaties zijn (denk aan mensen die gaan zigzaggen dan tussen de bomen door) is zo'n overweg opgenomen in de vertrekprocedure. Dan gaat voor het sein uit de stand stop komt eerst de overweg dicht en als die dan dicht is kan het sein pas uit de stand STOP komen.
Deze trein trok zich echter niks van rode seinen aan, iets wat de dienstdoende treindienstleider zich heel goed besefte en die heeft een rijweg voor een doorgaande trein ingesteld waarbij alle overwegen netjes door hun sectiebezetmelding werden gesloten.
Dus ondanks wat Vincent beweerd: het was een verstandig besluit van de dienstdoende treindienstleider om een volledig doorgaande trein in te leggen. Want zelfs een langzaam rollende trein kan op een overweg nog ene hoop leed veroorzaken.
-
Het wegrijden van een trein is hier ten lande ook al wel gebeurd. Tussen Steenwijk en Meppel bleef ooit eens door een stoomlocomotief getrokken goederentrein steken. Meester en leerling verlieten hun lok om op onderzoek uit te gaan. Tijdens hun zoektocht zette de trein zich als vanzelf weer in beweging en kon niet door hen gestopt worden. Waarschijnlijk stond de regulateur nog open. De locomotief belande uiteindelijk via het emplacement van Meppel in de Reest en kon slechts ten dele geborgen worden.
-
Jij hebt het door Jos;
Als een overweg vlak na een perron al aangereden zou worden door de sectie zouden ze berekend moeten zijn op het aanrijden van de overweg op volle snelheid. Een stoptrein zou dan de overweg heel lang bezet houden, namelijk tijdens het afremmen en de volledige halteringstijd blijft de overweg dus dicht.
Omdat dit zeer onwenselijke situaties zijn (denk aan mensen die gaan zigzaggen dan tussen de bomen door) is zo'n overweg opgenomen in de vertrekprocedure. Dan gaat voor het sein uit de stand stop komt eerst de overweg dicht en als die dan dicht is kan het sein pas uit de stand STOP komen.
Deze trein trok zich echter niks van rode seinen aan, iets wat de dienstdoende treindienstleider zich heel goed besefte en die heeft een rijweg voor een doorgaande trein ingesteld waarbij alle overwegen netjes door hun sectiebezetmelding werden gesloten.
Dus ondanks wat Vincent beweerd: het was een verstandig besluit van de dienstdoende treindienstleider om een volledig doorgaande trein in te leggen. Want zelfs een langzaam rollende trein kan op een overweg nog ene hoop leed veroorzaken.
Volgens mij kent men in België geen of amper stop-doorschakelingen en ja, overwegen nabij haltes waar de trein stopt blijven inderdaad erg lang dicht in België
-
Werken de overwegen dan op basis van de kleur van een sein. Dan zouden treinen die door rood rijden, langs open overwegen komen. Lijkt me niet?
Ja dat is normaal. Bij een rood sein wordt de aankondiging van een overweg overbrugt.
Voorbeeld:
Achter het perron ligt een overweg. Een stoptrein komt langs het perron. Het sein wordt bedient en als de overweg in zijn geheel is gesloten gaat het sein pas uit de stand stop. (geel of beter)
Bij een trein die niet stopt is het sein bediend en zal de overweg gaan sluiten zodra deze op de aankondiging rijdt.
André