BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: skiptram op 18 February 2016, 14:14:09
-
Met dank aan Joke,
Heden ontving ik de nieuwe flexity classics van Essen en Mühlheim van de firma Halling.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/924/XVuU0n.jpg) (https://imageshack.com/i/poXVuU0nj)
Wederom een prachtige trams en na inspectie viel me op dat zoals bij meerdere trams, maar met name bij deze modellen, het geluid van de motoren omgekeerd evenredig is aan de schoonheid van de modellen. Zelf mijn Märklin spulletjes in de 60-ger jaren liepen geluidlozer als deze rammelbakken.
Na demontage van de kappen liepen de modellen echter als een zonnetje en vrijwel geluidloos.
Breenweef! ( om maar eens bij de niet geheel ongebruikelike schrijfwijze hier op het forum te blijven)
Deze week had ik echter ook een PN van Joke ( bouw van en PCC 1200) gehad waarin mij werd verwezen naar het "constraint layer damping" principe.
Na wat googlen en plaatjes kijken in de verschillende wetenschappelijke artikelen ( u weet lezen is niet mijn sterkste zijde als dyslecticus) kwam ik mede door het ontbreken van de zo gebruikelijke gewichten van Halling in de daken tot de volgende oplossing.
Er is niet gekozen voor de normale gewichten maar voor het "SKIPstraint layer damping" systeem om maar meteen dit ideetje te claimen waarbij het geluid wordt gedempt en iets gewicht toegevoegd.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/922/rNYTfD.jpg) (https://imageshack.com/i/pmrNYTfDj)
Men neme, een overgebleven plaat in dit geval Ni-Ag vanuit de randen van een etsplaat.
Dubbelzijdig tape van 3M ( onhandelbaar spul waar ik ook vanaf moet).
En het verpakkings materiaal door Halling geleverd een soort goedkope foam.
Men maakt hiervan de halve sandwich plaat
(http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/923/ZAU3E6.jpg) (https://imageshack.com/i/pnZAU3E6j)
Volgens het principe:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/921/I12Q3Q.png) (https://imageshack.com/i/plI12Q3Qp)
En lijmt dit in de 2 kop bakken tegen het dak.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/924/obdjHQ.jpg) (https://imageshack.com/i/poobdjHQj)
En dan loopt het geheel alsof het de toch al dure prijs waard is.
Geluidloos is wat overdreven maar zeer acceptabel.
De moeite waard om dit ook bij andere Halling modellen toe te passen.
Met dank aan Joke, 3M , SKIP en Halling,
en groet van Paul
-
Niet om je 'idee-claim' de grond in te boren, maar bestaat daar niet gewoon dubbelzijdig tape voor met zo'n foamlaagje? Ik gebruik niet anders...! Niet dat 3D-foamband dat ze gebruiken voor die jaren 90 kaarten, maar van die veel te dure van Pattex. Oersterk en geluidswerend.
(https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8798965596190-424-424.jpg)
-
Wes,
Hardstikke mooi tape, maar zoals ik al zei :
onhandelbaar spul waar ik ook vanaf moet).
En verder is je het je kennelijk ontgaan dat het geheim schuilt in de dunne plaat ( de constraining layer) die ermee verlijmd wordt.
Groet van Paul
-
We hebben het over andere soorten tape. "Mijn" tape is een volledig product met hetzelfde doel c.q. effect als jouw spul, en zeker niet onhandelbaar. Stukje tape, plaat erop, klaar. Met jouw idee moet je zelf een sandwich maken. Alleen maar meer handelingen toch? Ik ben alleen kritisch hoor.
-
SkipJokeTram oplossing klinkt geweldig!!!
Bedankt voor de tip!! ;D
Niek
-
Goedenmorgen,
Leuk dat het idee opgepakt wordt.
In mijn tram steekt ook zo'n demper. Het steekt ook in autos en wordt oa van mijn werkgever geproduceert. Om te werken moeten de top en de onderste laag een hoge stijfheid hebben, daarom is een laag de wand, in de auto het chassis, bij de tram de bodem in mijn geval of het dak bij Paul.
de tweede plaat is altijd metaal, in de auto alu en in model hetzelfde.
De tussenlaag is waar alle optimerings potentiaal steekt. Dit is een dichte elastische laag die beide platen over de hele oppervlakte verbinden moet. In de auto is dit bitumen, en rein technisch kan men deze lagen voor de auto kopen en in de tram steken. Alleen weet ik niet hoe ons plastic op bitumen chemicalien reageert (bitumen is asfalt). In mijn ogen het dichste in de buurt komt dubbelzijdig plakband, de dikkere soort maar niet ombedingt een schuimvariant. Deze materialen zijn normaal niet geschuimt.
Deze vorm van demping haalt alleen tonen uit de ondere frequenzie bereik eruit. Die vooral door vibratie ontstaan.
Hoop dat deze wat technische uitvoering helpt met het verder ontwikkelen.
Gr. Joke
ps in de behuizing van computers worden ze ook ingezet om het ratelen van de wanden tegen te gaan, misschien zijn deze kant en klare patches ook voor ons inzetbaar.
Paul ik kom waarschijnlijk in juni naar de modelbouwevent in het openluchtpark. Misschien kan ik dan een stuk van het orgineel meenemen.