BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Thai-Bundesbahn op 18 February 2016, 09:11:34
-
Medespoorders,
Op mijn baan wil ik de volgende situatie inbouwen mbt de bereikbaarheid van station naar mijn draaischijf en vice versa.
De hoofdsporen A en B alsmede de op- en afrijsporen A en B hebben een tegenovergestelde polariteit.
De kruising in het cirkeltje is van het type 6163.
Dit is dus een vaste kruising die niet bediend kan worden. Is deze kruising elektrische gescheiden?
Doel van mijn vraag is of ik dit op deze wijze ongestraft kan doen?
Nu heb ik ook nog een Engelse wissel (6165) liggen die wel bedienbaar is. Zou ik deze ook kunnen toepassen indien ik hem op doorgaand verkeer fixeer?
Scheelt me weer 2 tientjes ;D.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Slide1_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Slide1_16.jpg)
-
Hoi Ed,
Bij deze Fleischmann 6163 zijn ze elektrisch gescheiden.
Je zou je zelf nog kunnen overtuigen door dit door te meten.... meten = weten.
Gr. Ton
-
@Ton: Bedankt voor jouw reactie.
Klopt ..... meten is weten. Maar om daar achter te komen moet ik de kruising eerst in Nederland bestellen en naar Thailand versturen.
Zou zonde zijn als het dan blijkt dat het niet niet werkt. :(
-
Ton bedoelde het Engelse wissel dat je hebt liggen. Daar kun je toch aan meten?
-
@ Klaas: en ook dat klopt. Ga ik ook proberen zodra ik hem heb gespot. (y)
-
Verder ben ik er vrijwel zeker van dat bij de gewone kruising 6163 beide sporen elektrisch van elkaar zijn geïsoleerd. Om het helemaal zeker te weten zou je het aan onze Fleischmann goeroe kunnen vragen, Mart on the Web. Ook op dit forum actief.
Trouwens, Ton heeft dat ook al gezegd. Ik weet niet voor hoeveel procent hij dat zeker weet.
-
Op plaatjes van Fleischmann 6163, zijnde een kruising, lijken zowel de puntstukken als de kruisstukken geïsoleerd. Althans ik zie onderbrekingen in de spoorstaven.
-
Die plastic kruisstukken had ik ook al gezien. Het is overigens gebruikelijk bij kruisingen dat de sporen van elkaar zijn geïsoleerd.
De Fleischmann 9163 (http://www.fleischmann.de/en/product/4604-9163-0-0-0-0-0-005002/products.html) is het broertje in N-schaal. Daar staat wel bij vermeld dat ze geïsoleerd zijn, maar bij de produktbeschrijving van de 6163 staat het er niet bij.
-
Vond ik ook vreemd Klaas. Lijkt me toch wel handig om zoiets bij de productinformatie te vermelden.
-
Zoals ik al eerder aangaf de sporen zijn gescheiden !
Gr. Ton
-
Hi All,
Ik kan de bewering van Ton bevestigen. Het normale vaste wissel 6163 van Fleischmann Profi is geïsoleerd, zodat beide doorgaande sporen van elkaar gescheiden zijn.
-
Dag Ed,
Modellgleis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_466.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_466.jpeg)
De sporen zijn elektrisch van elkaar gescheiden.
Profigleis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_467.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_467.jpeg)
De sporen zijn elektrisch van elkaar gescheiden.
Let op bij het bestellen: 6162 voor links kruisend, 6163 voor rechts kruisend
-
Ik zou ook even kijken dat als je draaischijf 180 graden gedraaid is, je geen kortsluiting krijg. Ander moet er een keerlus module tussen je draaischijf en de rest van je baan.
-
Nu weten we het dus zeker. :)
Die informatie staat kennelijk wel in de catalogus, maar niet op de website.
-
Yep nu weten we het zeker. Bedankt Hans (y)
@ Erik: Daar zijn inderdaad allerlei mogelijkheden voor. Ik weet nog niet welke ik ga kiezen. In ieder geval wordt het geen keerlusmodule.
-
Net nog even bij Roco gekeken. Die hebben deze kruising (http://www.roco.cc/en/product/22683-0-0-2-1-0-0-005002/products.html), en daarbij staat aangegeven dat de beide sporen niet van elkaar zijn geïsoleerd.
Er zijn dus inderdaad uitzonderingen.
-
Aan die foto te zien (ik heb zelf wel Roco rails, maar geen kruising), is het puntstuk wel geïsoleerd en het kruisstuk niet.
Via de kruisstukken zijn beide sporen dus (gedeeltelijk) met elkaar verbonden.
-
De puntstukken zijn daar inderdaad geïsoleerd. Ze zijn ook van metaal en polariseerbaar. Staat er allemaal bij.