BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: FransR op 17 February 2016, 12:18:55
-
Hallo,
Als je advertenties ziet van Roco goederenwagons H0 mag je er dan van uit gaan dat die ook op Marklin rails kunnen rijden? Ik ga ervan uit dat ze geen stroom nodig hebben.
Bij voorbaat dank.
-
Roco heeft wielsets die bedoeld zijn voor het Märklin railsysteem. Die kun je apart kopen, maar veel winkeliers wisselen ze gratis voor je om als je daar bij aankoop van een wagen om vraagt.
-
Hallo Frans,
zou ik niet zo maar van uit gaan. Normaal gesproken moeten de wagens van Märklin-assen worden voorzien. De laatste keer dat ik Roco-wagens voor mijn Märklin-baan kocht (is jaren geleden), werden de assen bij aanschaf op verzoek door de winkelier gratis omgewisseld voor Märklin-assen.
Groetjes,
Hans.
-
Hoi FransR,
Voor deze vraag heb je twee punten. In principe zal een wagon geen stroom verbruiken (tenzij er verlichting of een sluitlicht in is aangebracht) dus daarvoor hoef je de wielen niet te verwisselen. Echter hebben gelijkstroomwielen en wisselstroomwielen wel een andere maatvoering waardoor het kan dat de Roco wagons ontsporen op Marklin rails.
Zie ook dit topic bij onze buren:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26767.0
-
Het kan dat je andere asjes nodig hebt, het kan ook dat het prima werkt zonder. Dat is een kwestie van proberen. Ik heb een behoorlijke berg Rocowagons die gewoon meedraaien op hun gelijkstroomwielen zonder problemen. Rijtuigen, goederenwagonnetjes, name it.
-
Op gewone rails en bogen geeft dat geen problemen. Maar er zijn wel problemen bij afbuigende wisselstanden. Dat komt doordat de binnenmaat bij Mä-wielstellen 14,0 mm is. Bij gelijkstroom-wielstellen is dat 14,4 à 14,6 mm (zie NEM 310). De contrarail geleidt het ene wiel van de as maar het andere wiel staat dan ca 0,5 mm teveel naar het puntstuk, waardoor het wiel tegen en over het puntstuk gaat rijden. Een ontsporing is dan veelal het gevolg.
-
Zolang je geen ruzie zoekt met bepaalde wissel lantaarns gaat het goed...
-
Dag mannen,
Waar je ook rekening dient mee te houden is het feit dat de Marklin koppelingen die je dan waarschijnlijk ook gebruikt,in bepaalde gevallen tegen de onderkant van de buffers komen en daardoor de wagons uit de rails wringen in bochten.
;)
-
haalo,
Ik weet niet welke rails je gebruikt.
Bij de oude M-rails geeft alleen ellende op de wissels om de reden die martin hornis hier noemt.
groet jandcargo
-
Hallo Frans,
zou ik niet zo maar van uit gaan. Normaal gesproken moeten de wagens van Märklin-assen worden voorzien. De laatste keer dat ik Roco-wagens voor mijn Märklin-baan kocht (is jaren geleden), werden de assen bij aanschaf op verzoek door de winkelier gratis omgewisseld voor Märklin-assen.
Groetjes,
Hans.
Niet omwisselen voor Märklin assen maar voor Roco wisselstroomassen!
-
Ik rijd met van alles (naast Märklin bijv. ook Roco, Artitec, Fleischmann, LS Models, Heljan etc.) op Märklin-rails, alleen wel de juiste "wisselstroom"-assen laten monteren. In eerste instantie reed ik ook op delen met M-rails, maar dat ging toch niet helemaal lekker. Inmiddels heb ik alles vervangen door C- en K-rails en dat gaat prima. Ik heb in mijn baanontwerp ook zoveel mogelijk rekening gehouden met storingsvrije loop. Ik heb S-bochten kunnen voorkomen, zoveel mogelijk (vrijwel) rechte stukken gelegd en driewegwissels en Engelse wissels vermeden.
De opmerking over koppelingen is wel een puntje. Monteer geen Märklin kortkoppelingen op materieel van andere merken, dat is mijn vuistregel. Die koppeling is vrij breed en komt daardoor vaak tegen de buffers aan in bochten. Dat heeft ontsporingen tot gevolg. Märklin houdt daar zelf rekening mee in het ontwerp van het materieel, maar andere merken natuurlijk niet. Ik rijd daarom met Roco kortkoppelingen op alle rijtuigen. De verbinding van de rijtuigstam maak ik door een lange koppeling op het eerste rijtuig en een Märklin kortkoppeling aan de loc. Helemaal buffer aan buffer rijdt de loc met stam dan niet, maar ik vind het geloofwaardig genoeg. De rijtuigen onderling sluiten wel mooi aan. Mijn goederenmaterieel is vrijwel volledig Märklin, dus daar is de Märklin kortkoppeling de standaard. Om nou te voorkomen dat ik telkens de locs van andere koppelingen moet voorzien (met een lamme NEM-schacht tot gevolg) heb ik het zo opgelost.
-
Mijn Roco Shimmns (die korte 4 assige staalwagonnetjes) rijden gewoon met Märklin kortkoppeling, geen centje pijn. Nou zijn die niet zo lang en komen de koppelingen, zelfs in R1 bogen, niet tegen de buffers aan. Mijn niet Märklin rijtuigen heb ik voorzien van Roco Universeelkoppeling, net als alle locs die niet van Märklin zijn (Mehano, Roco, Piko, Elektrotren, etc). Dit koppelt probleemloos met en lijkt ook nog op de Märklin koppeling. Het werkt alleen niet goed op de Relex koppeling en de oude metalen koppeling, evenals het minder werkt op de locs met ouderwetse telexkoppeling. Omdat de koppeling aan 1 kant open is, glijdt ie in bochten en wisselstraten van de haak af.
-
Niet omwisselen voor Märklin assen maar voor Roco wisselstroomassen!
Yep, je hebt helemaal gelijk! Verkeerd verwoord!