BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jan van den Berg op 05 November 2007, 20:27:09
-
Hoi forum leden,
Ik ben in het bezit van een I.B. met een trafo type 20070 uiteraard
van Uhlenbrock hij kan 16 volt 70 VA leveren 4,3 ampere Ik rij met vier treinen twee 1100 Roco,en een mat 54 Piko, en een hippel Roco
Is dat voldoende voor de trafo ? ik rijd meestal met twee treinen tegelijk op mijn testbaan met vier blokken ( bestuurd door Koploper van Paul Haagsma ) drie treinen kan niet Mijn testbaan is vrij klein. In de toekomst ga ik uitbreiden en dan zal ik mij baanplannen ook op het forum bekend maken. en dan zal ik denk ik wel aan een booster moeten .
Graag jullie advies.
Mvr.gr. Jan van den Berg
-
Als je nooit meer dan 5 treinen tegelijk laat rijden heb je geen booster nodig.
Pas als het stroomverbruik boven de 3A uitkomt welke de booster van de Intellibox kan leveren, dan si er een boostre nodig, dit staat los van de aangesloten voedings trafo.
Mvg
Wim.
-
En die van roco die bij de multimuis is geleverd hoeveel treinen kan ik hiermee laten rijden?
Erik-Jan
-
Ook dat is een 3A booster. Dus reken maar uit.
Mvg
Wim.
-
En die van roco die bij de multimuis is geleverd hoeveel treinen kan ik hiermee laten rijden?
Het is niet alleen "hoeveel treinen".... moderne loks vreten doorgaans niet meer dan ca 400mA. Bij oudere kan dat anders zijn. Als je een IC met 8 bakken laat rijden waarbij de bakken allemaal verlicht zijn, wordt het ook anders, mede afhankelijk of je met lampjes of Leds werkt. Schakel je je wissels ook nog op dezelfde trafo dan moet je per wissel ook rekening houden met een stroomstootje van tegen de 1 A voor korte tijd. Schakel maar eens tegelijkertijd 4 wissels om, dan zegt je voeding waarschijnlijk "tot zometeen na de reset".
Afgelopen zondag hadden we "open dag" van onze club. Een clubgenoot had een proefbaantje gemaakt met Roco Digital, oude setje met een 2.67A voeding. Baantje draaide 8 loks, waarvan 5 met loksound decoders en nog een paar met rookgenerators, alsmede een paar bakken met licht. No problem. Tussendoor schakelde hij zo nu en dan ook nog een wissel, waarvan ik overigens niet weet of die separaat gevoed werden.
PS: 5 loksound machines op een baantje van 2 bij 4 meter: goed om horendol van te worden ::)
-
Wat gebeurd er als je teveel treinen wil laten rijden...
Dus teveel ampere probeerd te verbruiken.
Doen sommige treinen het dan gewoon niet?
Of brand er iets door?
Ik neem aan dat hier een beveiliging op zit.
Dat hoop ik... want ik heb nu 9 treinen op de rails staan en 8 wissels.
Maar alles gaat nog goed.
(ik heb wel de wissels op een apparte trafo... alleen het signaal voor de decoder komt van de TwinCenter... de kracht van de apparte trafo).
Is het mogelijk om een amperemeter aan te sluiten tussen de TwinCenter en de rails ? Of moet die tussen de TwinCenter en de trafo plaatsen ?
Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
Als de belasting te hoog wordt, dan grijpt de beveiliging in. Eerst zakt de spanning in - dat merk je doordat de treintjes langzamer rijden - en als het te gek wordt, schakelt de centrale uit.
In spoor n heb je daar niet snel last van. De locjes verbruiken een stuk minder.
-
Is het mogelijk om een amperemeter aan te sluiten tussen de TwinCenter en de rails ? Of moet die tussen de TwinCenter en de trafo plaatsen ?(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
Daar is al eens stevig over geboomt. Zo ver ik nog weet moet hij tussen de trafo en de TC. Dit in verband met de vormfactor van het signaal????
Overigens wil, volgens de verhalen, de intellibox er wel eens mee ophouden als je hem langdurig tegen de grens aan belast, ik weet niet hoe dat met de TC zit.
-
Als je de stroom wilt meten met een simpele multimeter moet je dan doen tussen je trafo en je booster/TC/IB e.d. Standaard multimeters kunnen namelijk niet overweg met het signaal wat naar de rails gaat. Let er bij het metan van de stroom wel ff op dat je je multimeter goed instelt. Meeste booster/TC/IB e.d. worden gevoed met wisselspanning, dus moet je ook de wisselstroom meten.
Overigens moet je er wel rekening mee houden dat de stroom die er in gaat niet gelijk is aan de stroom die er uit komt. In de booster/TC/IB treden namelijk schakelverliezen (warmte) op ivm het maken van het digitale signaal.
Voor zo ver ik weet is de TC gelijk aan de IB, Uhlenbrock maakt nl. de TC ook. Verschil is alleen dat TC FMZ ondersteund en geen moterola (Märklin) en bij de IB is dit andersom. De kans is vrij groot dat dus alleen intern de software anders is, en daarom verwacht ik dat beide op gelijke wijze op overbelasting zullen reageren.
-
Schakel je je wissels ook nog op dezelfde trafo dan moet je per wissel ook rekening houden met een stroomstootje van tegen de 1 A voor korte tijd. Schakel maar eens tegelijkertijd 4 wissels om, dan zegt je voeding waarschijnlijk "tot zometeen na de reset".
Eén troost: als je de wissels digitaal schakelt gaat er altijd maar 1 tegelijk.