BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: tod op 16 February 2016, 18:50:33
-
Eind vorige eeuw een Trix ICE 3 nr 22560 DB gekocht.
Het treinstel reed analoog prima.
Later het treinstel gedigitaliseerd met een lokpilot en op het toen berijdbare vlakke deel van inmiddels digitale baan reed het intussen 8-delige treinstel goed met goedwerkende front- en sluitlichten en apart schakelbare binnenverlichting. Gezien de lengte van de trein en de opbouw van de baan de trein in de vitrine gezet.
Pas toen de baan klaar was met een spiraal van iets meer dan 2 procent en een helling met bocht van 2,5 %
de trein op de baan gezet.
De trein kwam niet verder dan een halve spiraal en stopte met een naar later bleek doorgebrande decoder.
Alle andere digitale treinen hadden met de spiraal noch de 2,5% helling geen problemen, zelf mijn digitale 10 delige Thalis niet.
Dus toch maar weer een ESU ingebouwd nu een lokpilot 4. Op het vlakke deel geen problemen maar na twee rondjes over de totale baan, dus twee keer de spiraal en de helling stopte de trein weer met naar later bleek een een doorgebrande (overbelasting) decoder.
Daarna analoog getest en het stroomgebruik gemeten bijna 1 A op het vlakke deel en 1,2 A in de spiraal beide bij 15 V gelijkspanning.
Mijn vraag is hebben anderen hier ook last van (gehad) en zo ja hoe opgelost.
Moet ik denken aan een decoder die meer vermogen kan leveren bv een ZIMO met continu 1,5A of eem Massoth met continu 1,7 A of aan een andere motor en zo ja welke dan.
Ik hoor het graag.
-
Tja, meer dan 1Ampere is wel erg veel voor een decoder! Ik zou er een grotere inzetten. Het is een lange trein zo te horen, met hellingen.
-
Ik vraag me eerder af óf de decoder wel echt stuk is. Ik ken ESU-decoders als vrijwel onverwoestbare decoders. Je moet daar echt gekke dingen mee doen wil je die stuk krijgen. Ik heb zelf hele hardnekkige, moeilijk vindbare sluitingen in bijna elk mogelijk scenario gehad maar nooit is de decoder daar direct aan overleden.
Het stroomverbruik is wél te groot. Bij 15 Volt gelijkspanning 1,2 Ampère betekent dat er digitaal nog veel meer stroom gaat lopen (althans, de meeste DCC systemen hebben een vrij hoge uitgangsspanning) maar ik kan me moeilijk voorstellen dat de decoder echt overleden is.
Zimo heeft geloof ik wat meer keus in decoders die wat meer stroom aan kunnen dan ESU, maar ik denk toch dat dat de enige optie is in dit geval.
-
Zelf heb ik ook veel problemen gehad met de Trix ICE3. Bij mij trok de hele verlichting van de 8 delige stam al +/- 1ampere. Alle gloeilampjes van de binnenverlichting heb ik verwijderd, en daarna geen probleem meer gehad.
Rolf
-
Dank voor de opmerking over de verlichting.
Bij mij loopt die via een relais en wordt rechtstreeks vanuit de railspanning gevoed.
Het relais schakel ik met F1.
Werkt(e) prima.
Verder ga ik de decoder morgen testen, alleen mijn neus en de schroeiplekken in de plasticomhulling voorspellen niet veel goeds.
Verder waren de genoemde waarden gemeten waarden bij analoog rijden.
De digitale baanspanning ligt rond de 18V en wordt door de booster begrensd tot ca 3,5A.
-
Staat de kortsluitbeveiliging wel aan? Dat kan je namelijk ook afschakelen. (Niet aan te bevelen!)
-
Ik zou het niet weten.
Hoe en waar kan je die dan aan/uit schakelen?
Ton