BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: Wummeke op 13 February 2016, 16:42:56
-
Momenteel ben ik bezig met het ombouwen van een Renault truck van AMW om te bouwen naar een carsystem truck. Hoewel het mijn eerste truck is die ik ombouw, ben ik er tot nu toe best tevreden over. Tot ik afgelopen week de truck een test rondje liet rijden. Het lijkt er op dat de stuuras doorslaat zeg maar, alsof de truck door een hele te bocht moet. Daar door lopen de voorwielen ook vast. Eerst dacht ik dat dit kwam door dat de wielen tegen het chassis of koetswerk van de truck aan liep, dus dat heb ik (nog verder) verwijderd/vrij gemaakt. De stuuras loopt nu echt tegen zichzelf aan zeg maar. Ook heb ik de bochten op mijn test stukje aangepast, de kleinste straal die ik nu heb liggen is +/- 12 cm. Dit lijkt mij nou niet echt te krap (ik heb ergens stralen van 9cm voorbij zien komen). En ook op flauwere bochten gaat het mis. Vandaag heb ik de truck en dan met name de voorzijde als test eens verzwaard met een paar flinke moeren. maar ook dat lost niets op eigenlijk.
De stuuras is overigens een Faller stuuras, mocht dat van belang zijn.
Kan iemand mij helpen of heeft iemand een goed idee?
-
Hallo Wummeke,
Kan je eens wat foto's plaatsen? Of een filmpje maken met het probleem? Dan krijgen we iets meer beeld bij het probleem.
Groeten Ronald.
-
klinkt als onderstuur... als verzwaren (liefst iets vóór de vooras) niet helpt wordt het lastig. Of zijn de bandjes heel erg stoffig (en dus glad)?
-
Filmpje wordt aan gewerkt, ben het testbaantje wat aan het aanpassen (toch iets ruimere bochten. Dat van dat gewicht vóór de stuuras is een goeie en tegelijkertijd lastige tip. Er is niet veel ruimte voor de vooras. Maar goed, voor de test kan ik altijd een moer aan de voorruit plakken ;)
-
Ja, dat lijkt me een goede test.
-
Gebruik je een Faller rijdraad of een magneetstrip in het wegdek? Waaruit bestaat het wegdek. Is het geverfd en enigzins stroef. Heb je Faller carsystem banden om de voorvelgen? Een foto van het autootje zou erg helpen.
gr. Frits
-
Filmpje wordt aan gewerkt, ben het testbaantje wat aan het aanpassen (toch iets ruimere bochten. Dat van dat gewicht vóór de stuuras is een goeie en tegelijkertijd lastige tip. Er is niet veel ruimte voor de vooras. Maar goed, voor de test kan ik altijd een moer aan de voorruit plakken ;)
Hoi Wummeke
Het kan ook zijn dat het magneetje van de sleper verdwenen is.
Dat probleem heb ik ook meegemaakt.
Grt Dirk.
-
Zo, het duurde even iets langer door familie verplichtingen, maar ik heb dan nu een filmpje paraat:
https://youtu.be/hW9Kq3lrEJ4
Ik heb het testbaantje ook iets aangepast. De straal van de bochten zijn nu +/- 13 cm. De ondergrond is plain simpele A4 papier. Toen ik dit filmpje maakte, was al het extra gewicht van het wagentje af. (Dat was er af gevallen merkte ik later :D ) Als de wagen af is zit er sowieso nog een paar gram extra op van het decodertjes en de huif.
@ Dirk: het magneetje zit nog op het slepertje.
@Frits: in het wegdek zit een magneetstrip, het wegdek is op dit moment zoals gezegd gewoon papier. De voor velgen zijn de rubberachtige velgen van Faller. De wielen kunnen ook vrij draaien (als in: rollen over het wegdek). Zie ook het filmpje.
Dat vrijlopen van de voorwielen heb ik vlak voor het filmpje verzorgd. Hij loopt nu al iets beter dan voorheen. Maar door die aanpassing was dus wel het gewicht van het wagentje gevallen.
Toevoeging:
Ik heb een nieuw filmpje gemaakt met wat gewicht aan de voorkant:
https://youtu.be/CelTcFiAstQ
Er zit een moer onder de cabine en zoals te zien hangt er een aan de voorkant. Als ik nu nog een moer aan de achterkant hang of op de accu leg, dan heeft het motortje erg veel moeite om het wagentje vooruit te bewegen. (De achterwielen spinnen dan niet eens, hij blijft gewoon staan als de stuuras is een bocht in stuurt.
-
ziet er zo eigenlijk uit alsof de bocht gewoon te scherp is. 13 cm is ook wel een wat enthousiaste (kleine) straal misschien. Is het ook niet zo dat een van de wielen het spatbord of chassis raakt bij deze uitslag zodat ie blokkeert?
-
Hmmm, ik dacht dat die 13 cm al best ruim was :( Ik kan ook niet goed vinden op internet wat nou echt de minimale straal is voor FCS.
Ik heb inmiddels zo goed als uitgesloten dat de wielen tegen de carrosserie of het chassis van het wagentje aankomt. Ik ben er vrijwel zeker van dat de wielen tegen de stuuras zelf aankomt. Dan klinkt het wel logisch dat de bochten wellicht te krap zijn.
Toch iets gevonden over draaicirkels en stralen: De cirkel op het test baantje hier: http://www.fcsfm.de/Kreisverkehr.htm lijkt mij anders ook flink krap. Als ik het goed begrijp is dat cirkeltje 18 bij 16 cm? Verderop staat dat de diameter 21 cm is, dus de straal is dan 10,5 cm.
-
Oh, bedenk me nog iets dat weinig moeite kost en misschien helpt. Loopvlak van de voorwielen al eens schoongemaakt door er tape op te plakken en eraf te trekken? Kan je een sloot extra grip opleveren eventueel...
EDIT: bedenk me nog iets, het is volgens mij veel simpeler. Je kunt niet een autootje laten rijden over kaal draad, dan klikt het magneetje vast op de draad en het autootje mist de kracht om de magneet vooruit te krijgen. Nu zit er alleen een enkel velletje papier tussen draad en magneet als ik het goed begrijp, ik zou zeggen, vervang het enkele papier eens door vijf velletjes, dat geeft wat extra afstand tussen magneet en draad, kleefkracht van de magneet wordt minder, en kijk eens hoe het dan gaat.
-
Hallo Jan Willem,
Als ik zo naar je film kijk dan kan jouw auto helemaal geen bocht maken met een straal van 13cm. Je ziet nl dat de sleper hem naar de magneetstrip trekt maar dat de voorwielen die curve niet echt kunnen maken. Ik heb mij auto's momenteel in een doos zitten ivm verbouwing maar op mijn baantje had ik meen ik een straal van 10cm en dat werkte gewoon. M.a.w. de auto's kunnen ook een bocht maken van 10cm. Ik zal dat eens nameten en hier posten. Als ik zo kijk slaan je wielen niet ver genoeg uit. Dat is vreemd omdat je zegt dat je stuuras vast loopt. Kan je een foto maken van de onderzijde.
Even een vraag voor de zekerheid. Je weet zeker dat je straal 13 cm is en niet dat je in de war bent met diameter? Dan houd je nl. een straal over van 6,5cm en dat gaat je auto echt niet redden.
dan klikt het magneetje vast op de draad
@ Floris. Hij rijdt met een magneetstrip. In dat geval zweeft de sleper boven het wegdek en maakt de dikte van de weg niet uit. Sterker nog, hoe dunner hoe beter, want dan is het magneetveld het sterkst en wordt de sleper goed aangetrokken.
gr. Frits
-
Hallo Jan Willem,
Ik heb even twee foto's van mijn proefbaantje gemaakt. De kleinste radius is 100mm. Zoals je ziet rijden de auto's gewoon op het gladde MDF. Dat is niet ideaal maar ze hebben geen van allen een probleem met de bochten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_02_14_225112.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_02_14_225112.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_02_14_225359.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016_02_14_225359.jpg)
Wat je zou kunnen doen is de auto gewoon op tafel (zonder magneetstrip) laten rijden met de voorwielen in één van de uiterste standen en dan eens opmeten welke radius de auto gebruikt voor de bocht. Die bocht is automatisch de minimale radius die deze auto kan rijden. Is dat meer dan 100mm dan is er iets niet goed met de stuurinrichting en slaan de wielen niet ver genoeg uit.
Gr. Frits
-
@ Floris. Hij rijdt met een magneetstrip. In dat geval zweeft de sleper boven het wegdek en maakt de dikte van de weg niet uit.
En dat is nou juist wat ik niet zo duidelijk zie in de filmpjes: in de filmpjes die ik gezien heb, was het vaak heel duidelijk te zien, omdat de sleper vrijwel recht gebogen was. Ik krijg de indruk alsof de sleper ongewijzigd is. Ik kan me best voorstellen dat de aantrekkingskracht dan iets te fors is.
Dat verklaart (voor mij) ook waarom het wagentje in de filmpjes bij rechtuit rijden flink tempo maakt, maar bij de eerste de beste bocht meteen vaart mindert, terwijl de stuuras daar nog lang niet z'n maximale uitslag bereikt heeft. Het lijkt er sterk op dat de motor dan gewoon niet meer tegen de wrijving op kan.
-
@Menno. Ja de sleper moet natuurlijk wel zweven boven het wegdek.Ook een punt om even te controleren.
Ik kwam bij toeval dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=19929.0) draadje tegen over de radius van de bochten.
gr. Frits
-
Heren, allemaal super bedankt voor het mee willen denken. Ik heb vanavond het chassis onder(nou ja, boven eigenlijk) en rond de stuuras nog verder weg gesneden en gevijld. Dat heeft het probleem opgelost:(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160215_194526.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160215_194526.jpg)
Filmpje: https://youtu.be/VNfnJO-ruvs
Ik denk wel dat ik nog even met styreen aan de slag moet, want het chassis is wel wat verzwakt doordat ik wat "steunbalken" door moest snijden. Maar ik ben iig al heel blij dat dit gelukt is! (y) Een straal van 13 cm is nu geen probleem meer!
@Menno, ja, de sleper gaat over het wegdenk nu, dat zal ik tzt nog aanpassen.
@Frits, dat topic heb ik dus helemaal gemist! Ik was al helemaal in het Duits aan get zoeken gelagen op internet. Soms is het antwoord veel dichterbij te vinden dan dat je in eerste instantie denkt ;) Mooi baantje trouwens! Welk systeem gebruik je? Ik ga met Dinamo MCC rijden.
Nogmaals bedankt allemaal voor jullie hulp!
-
Hallo Jan Willem,
Fijn dat het is opgelost. Was het dus toch de radius van de vrachtwagen zelf die niet klein genoeg was. Wat is nu de minimale radius? Haal je 10cm?
Mooi baantje trouwens!
Dank je. Dat baantje heb ik gebouwd om te experimenteren met de radius van bochten en ook de onderlinge afstand van de magneetstrip in de bocht. M.n. de langere vrachtwagens komen in de bocht naar binnen dus moet in de bocht de onderlinge afstand groter zijn. Tevens heb ik geëxperimenteerd met afslagen, zowel twee standen als drie standen.
Welk systeem gebruik je?
Ik rijd DC-car. Dat systeem sprak mij het meeste aan omdat het o.a een antibotssysteem heeft en volledig bestuurd kan worden door dcc signalen uit een standaard dcc-centrale of uit speciale functiemodulen die middels infrarood dioden langs het wegdek de auto's besturen.
groet Frits
-
Momenteel heb im alleen die 13cm straal liggen. Zal binnenkort eens kijken of-ie nu ook door krappere bochten kan. Anders is het nog niet zo'n heel groot probleem, dit wagentje is echt bedoeld om te oefenen met ombouwen. Heb nu in ieder geval al 1 leer puntje: zorgen voor genoeg ruimte bij de stuuras ;)
Ik heb voor MCC gekozen omdat ik de noodstop functie erg tof vind en ik was op Houten Digitaal wel onder de indruk van de mogelijkheden met dit systeem.
Heb ik nog wel een vraagje over (extra) gewicht: wat is de beste gewichtsverdeling en waar moet het zitten? Floris adviseerde eerder al voor de stuur as, maar hoe zit dat achterin boven de aandrijfas? Moet daar nog wat extra wellicht?
-
weyooooo ziet m hoeken! ;D
-
Fahrn fahrn fahrn auf die autotestbahn ;)
-
Je kan het autootje zonder magneet strip laten rijden met de wielen in de uiterste stand en dan kijken hoe klein het rondje is dat hij rijdt.
In principe is die noodstop bij DC-Car niet nodig want de auto's stoppen automatisch voor elkaar. Mocht je toch behoefte hebben aan een noodstop dan kan je gewoon het stopsignaal via IR verzenden naar alle auto's.
Ik heb twee vrachtauto's en die hebben beide een metalen cabine, dus genoeg gewicht op de voorwielen. Ik heb een personenauto en die heeft van zichzelf genoeg gewicht door de accu enz. Volgens mij kan je e.e.a. gewoon het beste proberen en vaak doet een stukje metaal (moertje) bovenop de stuuras al wonderen. In iedergeval niet onnodig zwaar maken. Voor de achteras geldt ook niet zwaarder maken als noodzakelijk. Meestal is het gewicht van het motortje en accu al voldoende. De originele Faller auto's hebben ook geen extra gewicht. Bij eigenbouw wel altijd de plastic bandjes vervangen door de siliconenbandjes van Faller.
gr. Frits
-
Je kunt erover denken om gewichtjes te halen bij de hengelsportwinkel, dan kun je heel nauwkeurig een optimaal gewicht in een autootje frotten.
Leuk om te zien hoe dat autootje rijdt! (y)
groet,
Tjalling
-
Reed, bedoel ja waarschijnlijk, wat deze domoor heeft net vakkundig de accu om zeep geholpen.
Wederom niet gehinderd door al te veel ervaring dacht ik even met een multimeter te kunnen meten hoe vol de accu's was. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat je dan de ampères moet meten. Multimeter dus op ampères gezet. Pennen op de plus en min en toen stond binnen no time de accu bol, siste die, kwam er vocht uit en werd-ie heel warm. Oeps... Gelukkig (bijna) geen schade aan het wagentje. Alleen de laadvloer onder de accu is wat gerimpeld. Dat zie je straks niet meer. Het motortje had ik al los gehaald. Dus ik heb meteen maar een nieuwe accu besteld.
Volgens mij hebben we hier toch een draadje voor, voor dit soort stommiteiten? ;)
-
Afgelopen weekend op Ontraxs heb ik dan eindelijk mijn UCCI gehaald.
En het wagentje kan nu vrolijk (en op een schappelijke snelheid ;) ) z'n rondjes rijden:
https://youtu.be/BqcwT14xzgQ
Hoewel het niet goed te zien op het filmpje, was de decoder hier nog niet helemaal goed afgesteld op de motor, waardoor hij nogal schokkerig reed. Zo erg zelf dat-ie zowaar een paar keer een Wheelie maakte. ;D Inmiddels heb ik de decoder goed afgesteld. Hij rijdt nu zonder te schokken.
Ik ben 100% tevreden over mijn eerste ombouwpoging, binnenkort weer een paar nieuwe wagentjes scoren om om te bouwen :)
offtopic: Kan je hier eigenlijk ook Youtube filmpjes embedden, zo ja hoe?
-
Hoi Wummeke,
Voor het meten met de multimeter hadden we bij mijn eerste en tweede baas een ezelsbruggetje: ASVP. Amps in serie, Volts parallel.
Dus, Amps meet je altijd in serie met bijv. een elektromotor.
Ben bang dat niet alleen de accu in coma ligt. Je multimeter kon ook wel eens een beste knauw gehad hebben.
Heb er al een aantal meegemaakt in de bekendenkring, met geflambeerde onderdelen. 8)
-
De multimeter zal nog wel leven. De kortsluitstroom uit dergelijke accu's is niet zo monsterlijk als uit de gemiddelde AAA of AA accu.
Het feit dat de accu ook is gaan lekken geeft wel aan dat de multimeter gewonnen heeft, anders was de zekering wel naar de andere kant geholpen.
-
Misschien handig voor later, als zoiets weer voorkomt en er genoeg ruimte/gewicht is en de sleper goed is afgesteld kan je een langere sleper gebruiken. Dit helpt vaak.
Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat je dan de ampères moet meten. Multimeter dus op ampères gezet. Pennen op de plus en min en toen stond binnen no time de accu bol, siste die, kwam er vocht uit en werd-ie heel warm. Oeps...
Zoals al eerder gezegd moet je inderdaad volt meten maar misschien is dit nog wel leuk om te vertellen.
Mijn leraar vroeg mij eens of ik van een paar multimeters de zekeringen kon vervangen omdat deze opgeblazen waren. Ok, vervangen. Testen, werkt goed. Daarna vraagt hij mij of ik kan testen of de stand voor volt ook werkt want er zouden er een paar zijn waarbij deze kapot waren. Ok, goed. Had ik hem op ampere ingesteld terwijl ik hem in het stopcontact doe. Dan de zekering nog maar een keer vervangen. :-[
-
Ik lach me te barsten. (y)