BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Martijn1974 op 07 February 2016, 13:59:42
-
Hallo,
Al enige tijd rijd ik met een computer aangestuurde baan.
Daarvoor is zoals bekend detectie nodig op de wagens en rijtuigen.
Nou heb ik een tweetal lange goederentreinen waarbij ik om de wagen een 10K weerstand heb aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/olietrein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/olietrein.jpg)
Ik vroeg mij af of je elke wagen kan voorzien van een 10K weerstand?
Over mijn gehele vloot gezien is dat een behoorlijk aantal weerstanden wat continu op de baan staat.
Ik heb elders (weet niet meer waar) gelezen dat zo'n weerstand een heel klein beetje kortsluiting is, kan dat dat kwaad voor de centrale (ECOS-2) als je er een boel (60-70stuks) op je baan hebt?
mvg,
Martijn.
-
Het hangt ervan af hoe de baan is geautomatiseerd. In bijvoorbeeld Koploper zijn de volgende opties.
1. Geen enkele trein is langer dan het kortste blok. Dan is volledige treindetectie overbodig.
2. Treinen zijn wel langer dan het kortste blok, maar er wordt gebruik gemaakt van dynamische treinlengte of hoe dat ook precies heet. Dat betekent dat Koploper weet hoe lang ieder blok is en hoe lang iedere trein is en zo nodig meerdere blokken bezet houdt. Ook dan is volledige detectie overbodig.
3. Treinen zijn wel langer dan het kortste blok en er wordt geen gebruik gemaakt van dynamische treinlengte of hoe dat ook precies heet. Dan worden voorgaande blokken alleen bezet gehouden bij daadwerkelijke bezetmelding. Dan moet ieder wagentje bij voorkeur stroom afnemen. Zo werkt het bij mij.
Bij andere programma´s zal het wel ook ongeveer zo gaan.
Bij goederenwagens plaats ik inderdaad een weerstand van 10K. Die gaat dan ongeveer 1,5 mA stroom afnemen. Gewoon stroom afnemen. Met schadelijke kortsluiting heeft dat niets te maken.
-
Bedoel je bij punt.2 "Vrijgeven obv treinlengte"? Dat heb ik aan staan maar kennelijk vangt dat niet alles op.
Bij mij zijn inderdaad de twee lange goederentreinen langer dan een aantal blokken.
De stationsblokken zijn korter, maar daar mogen ze toch niet stoppen. Alleen ik krijg weleens verkeerde detecties waardoor een achteropkomende trein op de eerste melder van een blok blijft staan.
Dit zou opgelost kunnen worden bij volledige detectie verwacht ik.
Als die weerstanden inderdaad ongeveer 1,5 mA afnemen, en verder geen kwaad kunnen dan voorzie ik geen probleem om overal een weerstand onder te bouwen. Nu heb ik een leuk klusje voor de boeg (y)
mvg,
Martijn.
-
Is het niet voldoende om de laatste wagon in de trein te detecteren?
Je blijft dan een bezetmelding behouden in het "laatste" blok en dat kan dan niet benadert worden door een volgende trein.
Ik weet niet of Koploper dan inderdaad eventueel tussenliggende blokken ook "vasthoud" om bv kruisend verkeer niet mogelijk te maken.
-
Als je bezetmeldsectie lang genoeg is wel oftewel als hij na het bezet worden van de loc bezet blijft, en na het verlaten van de bezetmeldsectie door de loc bezet gehouden wordt door de laatste wagon, dan kan het. Maar als de laatste wagon de sectie nog niet heeft bereikt dan is hij al vrij gegeven en zal het niet werken.
Trek je conclusie zou ik zeggen.
Mvg
Wim.
-
Ik heb de tijd van vrijgeven wat langer gemaakt in koploper. (blijft na vrijkomen melder nog een paar seconde bezet) Bij lange rijtuigen werd wel eens een wissel wat te snel vrijgegeven.
Ik heb ook een weerstands asjes om de zoveel wagonnetjes.
-
Ik heb intussen in Koploper ingesteld dat het vorige blok wordt vrijgegeven als de trein op de twwede (bij mij laatste) melder aankomt.
Dit geeft meer ruimte tussen de treinen. En de verkeerde bezetmeldingen door gaten in de detectie zijn verleden tijd
Ook heb ik een heel stuk meer wagens voorzien van detectie, met name in de lange treinen.
Misschien is dat overbodig maar het voelt wel veiliger.
Mvg,
Martijn.