BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Falcon10 op 05 February 2016, 22:09:18
-
Ik vraag me het volgende af :
In Belgie heb je Van Biervliet, Olaerts die Belgische modellen op de mark brengen ( en ok een boel internationale modellen ), in Nederland heb je Artitec die NS modellen brengt.
Ik klasseer ze makkelijkheidshalve onder "kleinleveranciers", het zijn nog geen Marklin of Roco.
Nu vroeg ik me af of er eigenlijk ook zulke kleinleveranciers zijn die zich focussen op Duits materiaal.
Kan me moeilijk voorstellen dat enkel Marklin, Roco en Fleischmann bij wijze van spreken de Duitse moot zwaaien. Sinds kortheb je NME wel op Duits vlak, wat eigenlijk een afscheiding is van Fleischmann, maar je kan ze nog zeker niet vergelijken met een Van Biervliet of Artitec.
Je hebt wel de MC's die dan eens bij Marklin ofzo een speciaal voor hen exclusief model laten uitbrengen, maar das eigenlijk niet meer dan een rebadge van een Marklin wagon.
Of worden we tegenwoordig op NMBS/NS vlak zo verwend ?
-
Zat,bv
Fulgurex,Bavaria,Micro Metakit..
Wel in het duurdere segment.
Er zullen er nog wel veel meer zijn.
gr Ed
-
Als je achterin de Duitse tijdschriften kijkt, vind je er een grote hoeveelheid "kleine producenten", in allerlei prijsklassen, producten, noem maar op.
Meeste georienteerd op Duits, Oostenrijk en Zwitserse markt.
Kan er wel een paar gaan opnoemen...
Gr, Bert
-
In Dresden heb je ieder jaar een "kleinserie messe" daar komen alleen maar keukentafelfabrikanten..
Michael
-
Je hebt ook Real-modell (http://www.real-modell.de/), die een prachtige MaK 240C of 240B (http://www.nord-licht.com/realshop/product_info.php?cPath=3_5&products_id=34) levert. Deze is een slag kleiner dan de 400C van de STAR maar de Bentheimer Eisenbahn heeft dit type ook gehad, en Reall-Modell levert die uitvoering. De Grafschafter Modell- und Eisenbahnclub (https://www.graf-mec.de/index.php?page=die-lokomotiven) beschikt weer over dit type. Kortom, prachtig prachtig, prachtig! Maar dan blijkt het model wel erg begrotelijk te zijn, hetgeen mij bijzonder begroot.
Overigens schijnen Reall-modell plannen te hebben de 400C te gaan bouwen (het type van de Star.) Ik kan het niet vinden op de site. Maar mogelijk zijn ze beter in het bouwen van modellen dan in het actualiseren van de site
-
Kan er wel een paar gaan opnoemen...
Gr, Bert
Doe eens Bert. Als ik de vraag goed lees, dan gaat het niet zozeer om messingspecialisten of nicheproducenten van bijvoorbeeld gedetailleerde perronattributen of handgemaakte seinen. Daarvan zijn er in Duitsland traditioneel heel veel, maar ze zitten niet direct op het terrein van de grote fabrikanten. Het gaat in feite om wat kleinere fabrikanten van rollend materieel volgens gangbaar technisch concept en verkocht tegen gangbare prijzen. Vaak, maar niet altijd geproduceerd in China. Kleiner assortiment, kleinere oplagen, maar bij elkaar opgeteld vaak nog best grote aantallen van een model.
NME is inderdaad een voorbeeld, maar ik kom niet onmiddelijk verder uit mijn hoofd. Het opmerkelijke is dat merken als LSmodels en ACME zo zijn begonnen en zich inmiddels ook op de Duitse markt hebben gestort. De traditionele fabrikanten hebben het voorbeeld van gelimiteerde oplagen inmiddels overgenomen.
Ze zijn er verder vast wel, maar ik zou ook even een Messenummer van MiBa erbij moeten pakken. Heris is denk ik altijd in dat stadium gebleven.
-
http://www.modell-werkstatt.de
Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk
-
http://www.argespur0.de/index.php?option=com_weblinks&view=category&id=35%3Ahersteller-a-haendler&limitstart=100&lang=de
Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk
-
Groot verschil tussen de Duitse markt en de Nederlandse en Belgische is dat de Duitse veel groter is. Zowel in het echt als in model. Artitec en Van Biervliet zijn dus in het gat gesprongen dat de grote Duitse merken in hun kleine buurlanden met eigen adwijkend materieel laten liggen. In Duitsland is er voor kleintjes alleen ruimte om exoten te produceren. Of natuurlijk supermodellen tegenover speelgoeduivoeringen zetten.
Jan
-
En wat danken we van de railbussen van Brekina? Een relatief grote stapt daar in een niche die de andere groten laten liggen.
-
Bart,
Hieronder staan alle exposanten op de Speelgoedbeurs 2016 in Neurenberg. Daar zitten ook veel "kleintjes" bij. (Klik op de stand voor uitgebreide gegevens van de producent.)
http://www.spielwarenmesse.de/fair/products-halls/?L=1
Ben
-
Nu vroeg ik me af of er eigenlijk ook zulke kleinleveranciers zijn die zich focussen op Duits materiaal.
Er zijn veel van zulke leveranciers. En ook onderdelen leveranciers, zoals weinert, waarmee je bestaande materieel kan ombouwen tot speciale modellen,
Kan me moeilijk voorstellen dat enkel Marklin, Roco en Fleischmann bij wijze van spreken de Duitse moot zwaaien. Sinds kortheb je NME wel op Duits vlak,
Neem eens een kijkje in de encyclopedie onder: Overzicht merken (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Merken). Daar kan je ook wel het een en ander vinden ;)
Groeten Ronald.
-
Panier (http://www.carocar.com/html/panier.html) is ook interessant
-
Sinds kortheb je NME wel op Duits vlak, wat eigenlijk een afscheiding is van Fleischmann
??? Verklaar u nader ???
Heeft helemaal niets met de firma Fleischmann (onder Modelleisenbahn GmbH) te maken, behalve dan dat de eigenaar zo heet.
Ralf Fleischmann zou zich omdraaien in zijn graf met zo'n bewering, ware het niet dat hij springlevend is.
-
Er zijn veel van zulke leveranciers. En ook onderdelen leveranciers, zoals weinert, waarmee je bestaande materieel kan ombouwen tot speciale modellen,
Welke dan Ronald? Als ik de vraag goed lees gaat het nou net niet om de messingsspecialisten en nichespelers. Die heb je altijd overal gehad, ook in Nederland (Philotrain, DKM, Mastica, MKmodelbouw). Het gaat om een Duits Artitec, B-Models of LSModels. Die produceren vrij gangbaar materieel voor de landen waar ze zich op richten. Ik denk dat Jan een paar berichten terug goed aangeeft waarom die zo schaars zijn op de grote Duitse markt. Het Duitse materieel wordt grotendeels door de grote fabrikanten afgedekt. Zelfs als het bij het grote voorbeeld om kleine aantallen gaat/ging.
-
Ik vind net www.stadtinmodell.de (https://www.stadtimmodell.de/shop/schienenfahrzeuge-h0-und-n.html), ook weer zo'n leuke nichefabrikant, met trams, metro's en parkeisenbahn. Is dat laatste niet besproken hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67979.msg3221633390.html#msg3221633390)? Ik vraag mij af of die Parkeisenbahn nu dezelfde is als die van VK-modelle (http://www.miba.de/neuheit/11/02/vk1.htm) die daar genoemd wordt. Ik denk van niet.
-
Wat denk je van Heris?
-
Welke dan Ronald?
Er zijn al een paar voorbij gekomen zoals Brekina. Maar je mag Esu, Ade modelle (http://www.ade-eisenbahn-modelle.de), Bemo, Lenz, Brawa, rekenen tot de club van "kleinere materieel-fabrikanten voor H0".
Ik denk dat Jan een paar berichten terug goed aangeeft waarom die zo schaars zijn op de grote Duitse markt. Het Duitse materieel wordt grotendeels door de grote fabrikanten afgedekt. Zelfs als het bij het grote voorbeeld om kleine aantallen gaat/ging.
De grote Duitse fabrikanten zullen inderdaad een grote hap uit de markt pakken. Zeker bij de kleinere schalen zoals H0 en N. Bij de andere schalen komen ze niet echt in de buurt. Je ziet dus dat Esu een plek aan het veroveren is, Lenz brengt nog wel eens wat uit in H0. Brawa is ook nog actief. Dat zijn niet de mega jongens materieelfabrikanten als Märklin en Modelleisenbahn GmbH.
Groeten Ronald.