BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eelco Storm op 04 February 2016, 10:14:57
-
Schitterend nieuws voor de SHM:
----------------
Met in totaal euro 789.000,- keerde directeur Rene van den Broeke gisterenavond huiswaarts na afloop van het gala van de BankGiro Loterij in het Tropenmuseum te Amsterdam.
De Museumstoomtram wist opnieuw voor een ware sensatie te zorgen op het gala. Wij ontvingen naast de jaarlijkse bijdrage van 200.000.- als partner van de loterij voor de ontwikkeling van de collectie, ook 9.000,- die deelnemers speciaal voor de Museumstoomtram hadden geoormerkt.
De grootste Extra Project Bijdrage kwam echter aan het einde van de avond: maar liefst euro 580.000,-. Met deze bijdrage kunnen de eerste belangrijke stappen van het project Bello Atelier worden gezet. Het Bello Atelier is een ruimte bij de werkplaats te Hoorn waarin bezoekers op een vernieuwende manier worden betrokken bij de restauratie van de rijtuigen, die oorspronkelijk achter locomotief Bello hebben gereden. In eerste instantie betreft dit de rijtuigen NS BC 423 en 425 uit 1920, waarvan de Museumstoomtram al lang geleden de wagenbakken heeft verworven.
Het project is de tweede stap na de bouw van het tramstation om te komen tot een landelijk thematisch museumterrein over de stoomtramgeschiedenis in Hoorn. Met het restaureren van de rijtuigen ontstaat bovendien meer zitplaatscapaciteit in de historische stoomtram.
(bericht afkomstig van de Facebookpagina van SHM-directeur Rene van den Broeke)
----------------
Een lang gekoesterde wens van de SHM (en van menig spoor- en tramwegliefhebber) komt weer een flinke stap dichterbij (y)
Eelco
-
Heel mooi nieuws!
Soms ben ik verbaasd over de keuze van Artitec om de NS 6300 in model te gaan leveren. De Bello vind ik een veel voordehandliggender keuze: Veel meer tijdperken (vanaf 1910-1958, 1985-nu). en bovendien een HSM-locomotief. Maar goed. het spaart mij weer wel geld uit.
-
Dat is inderdaad spectaculair nieuws. Soms vraag ik me wel eens af of er wel geld overblijft voor de rest. Er zit vast een stoomtramliefhebber bij de loterij. ;)
-
Het NSM (http://www.nu.nl/cultuur-overig/4209129/spoorwegmuseum-krijgt-donatie-bouw-nieuwe-techniekruimte.html) ook al €864.000! Da's ook niet mis.
-
Bij het volgende gala geld voor de LTM tram voor achter de 26 ;)
-
Goed nieuws! Dan kunnen er eindelijk in de toekomst realistische trams gaan rijden. Al moet er nog vele jaren werk verzet worden.
-
Aangezien het om eigenlijk 3 identieke rijtuigen gaat (2 NS en 1 NTM), is het efficiënter om deze tegelijk te restaureren aangezien ze allemaal dezelfde onderdelen nodig hebben. Hoeveel hangt natuurlijk af van wat er hergebruikt kan worden. Deze bijdrage maakt dit mogelijk en bied ook de mogelijkheid het publiek dit kan ervaren, men wil tegenwoordig ook wat doen in plaats van alleen wat te zien.
Groeten,
Rutger
-
Dat is inderdaad spectaculair nieuws. Soms vraag ik me wel eens af of er wel geld overblijft voor de rest.
Druppel - gloeiende plaat.
De totale uitkering van het Goed Geld Gala is iets van 316 miljoen. In de overzichten die op TV worden getoond komen bijdragen zoals aan de SHM niet eens voor ( het bedrag is te klein :-\)
:D
-
Heel mooi nieuws!
Soms ben ik verbaasd over de keuze van Artitec om de NS 6300 in model te gaan leveren. De Bello vind ik een veel voordehandliggender keuze: Veel meer tijdperken (vanaf 1910-1958, 1985-nu). en bovendien een HSM-locomotief. Maar goed. het spaart mij weer wel geld uit.
Misschien komt de NS 7700 nog wel eens bij Artitec (laten we het hopen! (y)). Al kan ik mij voorstellen dat het technisch gezien lastiger is om een mooie NS 7700 in 1:87 te maken omdat deze loc veel kleiner is. Ik zie zelf niet zo snel voor me waar in je in zo'n klein locje ook nog eens een decoder en eventueel luidsprekertje zou kunnen plaatsen..... ?
-
Dat is efficiënter restaureren! Hoewel.... je moet natuurlijk rekening houden dat geen enkel rijtuig, ook al zijn zij van dezelfde serie of bouwjaar, identiek is. Het ligt maar net aan de "mood" van de timmerman hoe iets uitgevoerd werd. Over de remmen enz, dat zal wel meer identiek zijn uitgevoerd. Maar goed, ik praat vanaf een bureaustoel. Bij de MBS moesten alle rijtuigramen van de Belgische rijtuigen, hoewel zij identiek leken, genummerd worden. Elk schuifraam paste alleen op de identieke plek in het rijtuig.
Andre
-
Je kunt er op rekenen dat dat hier net zo is. Zelfs houten materieel uit de jaren 30 vertoont die eigenschap.
Dirk
-
Ga d'r maar vanuit dat die bakken grotendeels "vernieuwbouw" gaan worden. D.w.z. helemaal uit elkaar en vanaf de framebalken opnieuw opgebouwd. Dus dan kan alles weer lekker maatvast worden ;)
-
Volgens de verspreide illustratie van de drie levensfasen van het rijtuig is dat niet zo ;-)
Jammer, ik hou wel van het gekraak van oude houten rijtuigen.
Dirk
-
Ik neem aan dat hetzelfde procedé gevolgd gaat worden als bij de andere tram rijtuigen, dus met de extra bodem versterkingen erbij...
-
Je kunt er op rekenen dat dat hier net zo is. Zelfs houten materieel uit de jaren 30 vertoont die eigenschap.
Dirk
En dat heeft nog lang geduurd voordat alles werkelijk gelijk en uitwisselbaar werd.
Naar het schijnt had men bv met de revisie van ICR naar ICRm vaak de grootste moeite met vooraf gefabriceerde materialen, er sommige rijtuigen bleken gewoon 10 cm langer te zijn dan anderen...
Zo'n zelfde iets schijnt gebeurd te zijn toen de de bouw van Plan V overging van Werkspoor naar Talbot, die laatst kregen expliciet de opdracht zich eraan te houden dat onderdelen uit wisselbaar moesten zijn. Dus dat ene tafeltje moest overal passen, ipv dat dat tafeltje pas gemaakt werd in het werk...
-
Wat plaatjes uit mijn archief van de "Bergense rijtuigen" (hoewel ze ook naar Egmond reden):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_101.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_101.jpg)
Langs de Herenweg tussen Bergen en Egmond, augustus 2000
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2082_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2082_1.jpg)
Hoorn, 5 augustus 2006
Ik heb alleen nog niet achterhaald welke dit precies zijn, of misschien is het wel dezelfde.
-
Geen van beide. Dat rijtuig aan de Heereweg zal gesloopt zijn. De BC 423 heeft als zomerhuis op Wieringen gestaan, de BC 425 is al sinds 1971 in bezit van de SHM (TS).
-
De "dikke" rijtuigen hebben nooit op de Egmondse lijn gereden. Oorspronkelijk waren dit de typische HSM tramrijtuigen, sinds 1913 was het HSM lokaalspoormaterieel. De locs (en rijtuigen) hadden dan ook geen tramkoppelingen met Vicinaux middenbufffer, maar "normaal" spoorweg stoot- en trekwerk.
Dirk
-
Even een plaatje van de "huidige" status van de rijtuigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bello_rijtuigen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bello_rijtuigen.jpg)
Fotot: Marius van Rijn
-
ik hoor niets meer over het derde dikke rijtuig, laatst waargenomen als kaal frame in Zwaag.
Verdwenen?
Dirk
-
Er was toch een rijtuig afgebrand? Ik weet niet of dat het dikke rijtuig was?
-
Inderdaad, maar mijn vraag is dus of ook dit rijtuig weer opgebouwd gaat worden.
Dirk
-
hmm zo mooi bello is zo slecht zien de rijtuigen eruit.
dat zal nog heel veel werk zijn.
maar het resultaat zal meer dan prachtig worden (y)
-
Inderdaad, maar mijn vraag is dus of ook dit rijtuig weer opgebouwd gaat worden.
Dirk
De database op NMLD geeft maar twee dikke rijtuigen. Dus ik vrees dat het derde naar de eeuwige rangeerterreinen is vertrokken.
-
Inderdaad, maar mijn vraag is dus of ook dit rijtuig weer opgebouwd gaat worden.
Dirk
was de NTM BC87/NS BC455 (http://www.museumstoomtram.nl/nl/personenrijtuig-bc87-van-de-nederlandsche-tramweg-maatschappij-ntm-later-ns-bc455)
-
Aha, bestaat dus toch nog (y)