BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: xanderspoor1 op 03 February 2016, 23:52:27
-
Misschien een gekke vraag, maar zijn er goedkope last-minute kaartjes voor de Thalys naar Parijs? En dan bedoel ik echt op het allerlaatste moment, zeg maar een half uur voor vertrek. Als voorbeeld: ik sta op Schiphol en wil voor een prikkie één van de laatste lege stoelen vullen en naar Parijs. Of in een trein later. Het lijkt mij toch dat elke laatste ongevulde op die manier bezette stoel winst is...?
Alexander
-
Hoe korter voor vertrek, hoe hoger de prijs, net als bij luchtvaartmaatschappijen. Er wordt vanuit gegaan dat hoe korter iemand z'n reis van te voren boekt, hoe urgenter het waarschijnlijk is, en dus bereid is daar een hoge prijs voor te betalen.
-
Ik kan dat beamen :P
Was vorig jaar bijna 250 Euro kwijt voor een enkeltje Parijs-Rotterdam...
Mvg,
Tis
-
volgens mij zijn de Thalys en andere internationale kaarten rond 2-3 maanden voor datum vertrek het goedkoopst
-
Was vorig jaar bijna 250 Euro kwijt voor een enkeltje Parijs-Rotterdam...
Dat is knap, de hoogste prijs in de Thalys 1e klas voor die verbinding is 189 euro.
-
Alexander,
ik was van dezelfde theorie uitgegaan. Maar ze rijden dan liever met lege stoelen dan dat ze een volle trein hebben ;-).
Raar eigenlijk, maar dat is hun business case.
-
...ik zie een gat in de markt!
Alexander
-
Nou, wát een gat in de markt, stoelen verkopen terwijl het niet of nauwelijks kostendekkend is met het risico dat men nog eens flink gaat claimen om vergoedingen in welke vorm dan ook als het toevallig op een dag eens allemaal niet zo voorspoedig verloopt... ???
-
Alexander,
ik was van dezelfde theorie uitgegaan. Maar ze rijden dan liever met lege stoelen dan dat ze een volle trein hebben ;-).
Raar eigenlijk, maar dat is hun business case.
Uiteraard hebben ze liever een paar lege stoelen vlak voor vertrek. Op een volle trein maken een paar (zeg 20 stoelen a 29 euro) goedkope tickets niet zo veel uit qua inkomsten, maar als er een paar last-minute reizigers (zeg 5 stoelen a 200 euro) zijn die per se dan moeten reizen, kunnen ze die stoelen beter voor het volle pond verkopen. Mijn cijfers zijn natuurlijk uit de lucht gegrepen, maar er zal best iemand bij de spoorwegen werken die het optimum berekenen.
Bij veel spoorwegen is het volgens mij zo dat vroeg boeken altijd beter is. Ze hebben vantevoren besloten hoeveel stoelen er voor een bepaalde prijs verkocht worden, en verkopen de stoelen van goedkoop naar duurder zolang de voorraad strekt. Uitaard zijn er ook verschillende prijsklassen qua flexibiliteit, maar vaak is het zo dat de flexibele tickets zowiezo een vaste prijs hebben. Ook is het zo dat tickets op een bepaalde dag, relatief laat (3-4 maanden vantevoren) beschikbaar komen, dus de dag van boeken kan ook schelen. De laatste tickets zijn vaak ook zo duur dat weinig mensen er het geld voor over hebben om de laatste kaartjes te kopen, dus er zijn bijna altijd nog wat lege stoelen over.
Bij luchtvaartmaatschappijen werkt het anders, daar wordt de prijs dynamisch aangepast naar het optimum (optimum voor de luchtvaartmaatschappij uiteraard). De tickets beginnen vaak met een wat hogere prijs, dalen dan over tijd naar een minimum en stijgen dan weer in prijs in de weken voor de reisdatum. Het idee is dat de eerst de tickets zo duur mogelijk proberen te verkopen. Vervolgens verlagen ze de prijs zodat er vanzelf meer tickets worden verkocht. Kort (weken) vantevoren, als mensen per se moeten reizen hebben ze er meer geld voor over om op een bepaalde tijd te vliegen, dus dan stijgt de prijs weer.
Maar geloof mij maar, er werken overal mensen die wiskundige modellen gebruiken gebaseerd op (dynamische) statistieken om een maximale winst te behalen, dus denken dat je een gat in de markt ziet lijkt me niet heel waarschijnlijk.
-
Helaas maakt Thalys misbruik van zijn monopolie op het spoor.
-
Thalys concureert dan ook niet met andere treinen, maar met auto en vliegtuig.
-
volgens mij zijn de Thalys en andere internationale kaarten rond 2-3 maanden voor datum vertrek het goedkoopst
Ik heb in november kaarten gekocht voor het valentijnsweekend.
Enkeltje Rotterdam - Parijs: 29.- euro.
Met z'n tweeen op-en-neer naar Parijs: 116.- euro. (y) (y)
Nog een weekje en dan is het zover. Zij weet nog van niks. haha 8)
mvg,
Martijn.
-
Helaas maakt Thalys misbruik gebruik van zijn monopolie op het spoor.
Er zijn geen concessies of andere beperkingen waar je rekening mee hoeft te houden, iedereen die wil kan vandaag nog de concurrentie met Thalys aangaan.
Thalys concureert dan ook niet met andere treinen, maar met auto en vliegtuig.
En dat lukt ze tot op heden heel aardig, vluchten van prijsvechters hielden/houden niet lang stand tussen Parijs en Nederland.