BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Thurbo op 03 February 2016, 15:48:59
-
Wanneer : Zondag 7 februari 2016, 11:11hr
Waar : Oeteldonk Centraol ('s-Hertogenbosch (Ht))
Wat : Mat'46 van het NSM
Ook in 2016 word met Carnaval te 's-Hertogenbosch, wat voor deze gelegenheid tijdelijk is omgenoemd tot "Oeteldonk Centraol", de Prins weer onthaald met een Museum trein aan perron 1 waarna de prins de stad in trekt om aan het 3 dagen durende feestgedruis te beginnen vergezeld van vele duizenden feestgangers.
Deze keer word niet gebruik gemaakt van de Blauwe Engel, die eerst werd genoemd, maar van de Mat'46 van het NSM. Deze gaf ook al akte-de-presance in 2012.
Aankomst is om 11:11hr maar het treinstel zal al eerder arriveren omdat die naar het noordelijk opstel terrein rijdt alwaar de prins instapt om vervolgens zoals elk jaar "miraculeus" om exact 11:11hr te arriveren aan perron 1, een ritje dus van ~500mtr..
Als je komt kijken hier bij ons in Oeteldonk, Veul Plezier!
Bron: www.facebook.com/Oeteldonkse Buurtspoorwegen Oeteldonk Centraol (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=549397725214192&id=422528721234427&substory_index=0)
Plaatje van hun FB pagina met het jaarlijkse logo, welke ook als pin gedragen word door het daarbij aanwezige (NS-)personeel:
In het logo zijn oa verwerkt, ns logo, een virm, de rood-wit-gele carnavals kleuren, diverse items van Bosch (schilder) ivm jeroenBosch jaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oeteldonk2016.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/oeteldonk2016.png)
-
Inmiddels is de Mat'46 273 vanochtend om 09:00hr aangekomen op station Oeteldonk Centraol.
Strax om 11:11 komt die "echt" aan op perron 1. Nu staat die tijdelijk te wachten op opstelterrein aan noordzijde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0006_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0006_25.jpg)
-
Wat kost zo`n grapje nou ?
-
Wat een schitterend treinstel blijft dit toch! (y)
-
Boven in de passerelle over de sporen hangen diverse archief fotoposters van o.a. station 's-Hertogenbosch.
Toevallig hangt er een van een soortgelijk treinstel net boven spoor1 (tekst r.o. zegt "proefrit 1938"). Al denk ik dat het hier niet om een zelfde treinstel gaat aangezien de raampartij aan de voorzijde anders is. Mat'35 of Mat'36?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0039_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0039_10.jpg)
-
... (tekst r.o. zegt "proefrit 1938"). Al denk ik dat het hier niet om een zelfde treinstel gaat aangezien de raampartij aan de voorzijde anders is. Mat'35 of Mat'36?
Zoals de tekst op het bord al doet vermoeden is dat inderdaad geen Mat'46 (vooroorlogs ben ik al snel het spoor bijster, dus wat het wèl is...), maar de gelijkenis is wel leuk voor het plaatje (y)
-
Het treinstel op de foto in Den Bosch 1938 is een treinstel Mat. '36.
Momenteel wordt treinstel 252 van dezelfde serie, door Stibans begin jaren 70 van de sloop gered, momenteel in Blerick door vrijwilligers wordt opgeknapt zodat het straks weer kan rijden.
Meer info over de 252 op de Stibans website http://stibans.nl/materieel/mat-36-252/ (http://stibans.nl/materieel/mat-36-252/)
Grz,
Gérard Drost
-
Danku Gérard
-
Ooit had Den Bosch een prachtig station...
-
Wat kost zo`n grapje nou ?
Ik denk dat dat een mooi geheim is voor de organisatie ;)
Beter kun je daar niet teveel over nadenken maar gewoon blij zijn dat zulks nog kan en gebeurd :)
-
Kwestie van een offerte opvragen bij het spoorwegmuseum. Is volgens mij niks geheims aan.
-
Het museum verhuurd zelf geen materieel, daarvoor mag je aan kloppen bij NS Chartertrains.
In dit geval worden de intochten voorzien door NS icm met diverse carnavalsverenigingen, vandaar mijn opmerking daarover.
-
Whatever, om het even waar je aan moet kloppen. Gaat me er om dat er relatief eenvoudig achter te komen is wat zo'n geintje kost.
-
Mja, ik bedoel juist dat je daar niet zo snel achter komt omdat het deels een interne aangelegenheid is van NSR (In samenwerking met carnavalsverengingen van de betreffende standplaatsen). Als jij zoiets van buitenaf aanvraagt zul je daar ongetwijfeld een commercieel tarief voor geoffreerd krijgen.
Daarnaast zijn dat soort verhuur ritten allemaal maatwerk, dus 'even' een prijsopgave zul je niet snel krijgen.
-
Maar wel een beeld of het om duizenden of tienduizenden euro's gaat. Maar goed, verder allemaal niet echt boeiend voor de gemiddelde spotter of carnavalesk uitgedoste zuiderling. ;D
-
Momenteel wordt treinstel 252 van dezelfde serie, door Stibans begin jaren 70 van de sloop gered, momenteel in Blerick door vrijwilligers wordt opgeknapt zodat het straks weer kan rijden.
Meer info over de 252 op de Stibans website http://stibans.nl/materieel/mat-36-252/ (http://stibans.nl/materieel/mat-36-252/)
Gezien het feit dat ik zo snel nergens anders een beter plek kon vinden voor mn belangstellende vraag,stel ik die hier maar,mocht het topic waarin dit beter thuishoort toch ergens te bestaan dan hoor/merk ik dat vanzelf wel (y)
Wat is momenteel de status rondom de 252,zowel op de stibans site is het al lang stil en op de diverse fora is niks meer qua nieuws te vinden dan de laatste berichten dat het stel vanuit het buitenland is terug gekeerd naar Blerick.
Gezien de datum van die laatste berichten (uit t hoofd gezegd begin 2011) vroeg ik me af of er ondertussen al wat nieuws is gebeurd aan/met het stel ?
Alvast bedankt voor enig antwoord (y)
-
Wat ik weet is dat er sinds 2011 in het spoorwegmuseum nog wel aan gewerkt is, maar dat de 252 nu in de loods in Blerick en kan er vanwege aanwezig asbest (in de loods) niet gewerkt worden aan de 252 op die locatie.
-
Tussen 2011 e begin 2016 (ofzo) is er echt heel veel werk aan het stel verricht. Als Stibans-donateur kun je dat redelijk volgen. Het laatste jaar ligt inderdaad alles stil omdat de loods niet meer betreden mag worden. Status is dat ze ongeveer op het punt stonden om het interieur in te bouwen. Voor het ook rijvaardig herstellen ontbreken de middelen nog - dus ga vooral door met donaties doen aan de Stibans!