BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: rhberk op 31 January 2016, 23:13:01
-
Hallo luitjes,
Van de week geveld door de griep dus wat doe je dan, lekker op de bank wat treinenbladen lezen, in mijn geval jaargang 2015 van Railmagazine.
Nou, daar ben ik niet van opgeknapt, vooral de rubriek Productnieuws is maar een bijeengeraapt zooitje.
Zo lees ik in de nrs. 324, 325, 326 en 328 lovende besprekingen en foto's over de nieuwe armseinen van Märklin. Nou, ik vind ze maar lelijk met die koelkast eronder en die gifgroene kleur; de armseinen van Viesmann zijn veel mooier alhoewel ze er al pakweg 20 jaar zijn.
En daar dan in 4 nummers aandacht aangeven........het lijkt Jan des Bouvrie wel, daar zijn we weer.........
Dan nummer 330: daarin wordt uitgebreid ingegaan op de nieuwe spoor 0 ketelwagens van Brawa en hoezeer ze te vernederlandsen zijn; alleen de foto's zijn ze vergeten, wel een van een franse Oppeln waar je weinig aan hebt.
Verder in nr 325 een foto van een Liliput 56er die al een aantal jaren op de markt is maar "zo goed past" bij het sporenplan van Otto Dijkstra in nr 324 hetwelk gebaseerd zou zijn op de omgeving van Kranenburg, Groesbeek en Heumen. Wat een onzin artikel, sloeg helemaal nergens op, had net zo goed Amsterdam Centraal genoemd kunnen worden..........en dat van een man met toch een enorme kennis van binnen- en buitenlands materieel.
Zo gaat het eigenlijk al jaren met die rubriek; varianten van lokmodellen worden besproken alsof ze voor het eerst verschenen zijn, belangrijke nieuwtjes worden vergeten, ze doen maar wat..........
Valt er dan niets positiefs te melden? Jawel, het jubileum van Philotrain, de 44er van MTH en de P8 van Märklin in spoor 1.
En verder hele mooie fotoreportages over o.a. het Venhuizer Spoortje, Zwaaghoek, Ijsselstein, daar kan de Miba nog wat van leren met hun overbelichte foto's.
Verder vind ik de afdeling ( modern ) grootbedrijf vaak wel heel erg uitgebreid, dat zou wat minder kunnen met daarvoor in de plaats wat meer historische artikelen zoals "Sikken in Friesland","Wat hing er achter de beul"etc. Tenslotte is het blad mede ontstaan vanuit de Stoomkroniek.
Ook een historisch artikeltje over de Ovaalramers naar aanleiding van het verschijnen van de Artitec rijtuigen had in het geheel niet misstaan.....
Ik ben al meer dan 30 jaar abonnee maar als dat zo doorgaat weet ik het nog niet....
-
Ik ben ook abonnee en ik ben het helemaal met je eens.
Veel te weinig model en veeeeeeeeeeeeels te veeeeeeeeeeeeel grootspoor.
-
Voor mijn gevoel is dat altijd al zo geweest bij RM. Toen ik het blad las in de jaren negentig was het ook grootspoor dat de boventoon voerde. Railhobby heb ik altijd veel meer met modelbouw geassocieerd. Jammer dat er altijd zo'n 'tongue-in-cheeck' ouwelullen ons-kent-ons sfeertje om dat blad hing...
Eelco
-
Aangezien ik het commentaar deel met de eerste schrijver al een hele tijd geleden het abonnement opgezegd.
De oude jaargangen nog eens door gekeken en je ziet inderdaad een verandering in de loop van de jaren.
Het is jammer dat een dergelijk blad een deel van zijn lezers lijkt te vergeten.
Richard
-
Je zou ook kunnen zeggen dat de lezers weigeren met het blad mee te evolueren. ;D
Ben op geen enkel blad geabonneerd, zou alleen de RH overwegen als de meisjes komen koken en stofzuigen.
-
Dat van "te veel grootspoor" in RM komt hier met enige regelmaat voorbij. En wat mij betreft onterecht.
Ik zie op dit forum nogal vaak de vragen als "wat was de samenstelling van die trein in de jaren 60, 70, 80", "heeft deze lok/rijtuig/wagen ooit in Nederland gereden" etc.
Helaas hadden we in die tijd geen bladen die dit soort informatie publiceerden. Dus blijft 't zoeken naar schaarse foto's en info. Als we over pakweg 30 jaar willen weten wat er b.v. nu over de Betuweroute rijdt kunnen we RM als archief gebruiken. Dus in toekomstig historisch perspectief is dit zeer nuttige info.
En ja, ik weet dat er nu ook veel op internet te vinden is, maar hoe dat in de toekomst zal zijn? Als ik op dit forum terugga in berichten kom ik al te vaak "deze foto is niet meer beschikbaar" tegen, helaas. Dus veel vertrouwen in internet als archief heb ik niet.
-
Ja Albert,
Maar juist op die vragen over welke trein/wagen etc in de 60er, 70er jaren wil ik graag veel meer informatie en dan graag nu en niet over 30 jaar................
-
Klopt, internet is vluchtig. Dan is het goed dat er meerdere bladen zijn die de spoorhobby behandelen.
-
Daarom vraag ik me ook af waarom BNLS een samenwerking met RM zou moeten aangaan.
Straks alleen nog maar toegang tot (een deel van) BNLS als je op RM bent geabonneerd?
Gaat RM de opinie op BNLS bepalen?
Daar zit echt niemand op te wachten.
Ik vind RM nog steeds wel leuk, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat ik zonder kan, en op BNLS alles vind wat ik nodig heb en wat nij interesseert.
Einde abonnement lijkt dus in zicht...
-
Jazeker! En dan gaan we het abonnementsgeld naar 100 euro verhogen en kan je alleen nog maar inloggen via een beveiligde VPN verbinding inclusief Retina scan. ;D ;D
Nee Marc, als je http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66619.msg3221612372.html#msg3221612372 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66619.msg3221612372.html#msg3221612372) erop naleest zie je dat dat uitdrukkelijk niet de bedoeling is.
Het is heel simpel: Daar waar we elkaar kunnen versterken doen we dat, daar waar niet doen we dat niet. Maar we blijven wel eigen koersen varen waarbij onze eigen uitgangspunten leidend zijn.
-
Dat van "te veel grootspoor" in RM komt hier met enige regelmaat voorbij. En wat mij betreft onterecht.
Ik zie op dit forum nogal vaak de vragen als "wat was de samenstelling van die trein in de jaren 60, 70, 80", "heeft deze lok/rijtuig/wagen ooit in Nederland gereden" etc.
Helaas hadden we in die tijd geen bladen die dit soort informatie publiceerden. Dus blijft 't zoeken naar schaarse foto's en info. Als we over pakweg 30 jaar willen weten wat er b.v. nu over de Betuweroute rijdt kunnen we RM als archief gebruiken. Dus in toekomstig historisch perspectief is dit zeer nuttige info.
En ja, ik weet dat er nu ook veel op internet te vinden is, maar hoe dat in de toekomst zal zijn? Als ik op dit forum terugga in berichten kom ik al te vaak "deze foto is niet meer beschikbaar" tegen, helaas. Dus veel vertrouwen in internet als archief heb ik niet.
Ik zou je argument volledig onderschrijven wanneer de backbone van de grootspoorartikelen inderdaad van historische aard was. Helaas zijn het vaak vooral actualiteiten die niet zouden misstaan in een vakblad (niet zijnde hobbyblad). Als ik iets over aanbestedingen wil lezen zoek ik liever in andere bronnen....
-
Misschien dat de uitgever van RM daarom een behoorlijk aantal historische uitgaven op haar naam heeft staan. Omdat dat nooit allemaal in een blad past ;)
-
Vindt persoonlijk dit bericht wel gewaagd, wetende dat hier op het forum ook redacteurs van de bladen aanwezig zijn.
-
Ik ben blij dat rm zoveel actualiteit in zich opneemt. Dat komt voor mijn (toekomstige) baan wel van pas. Productnieuws an sich blader ik door. Het modelgedeelte vind ik net genoeg. Zou soms wat meer modelspoorplannen bij de gepubliceerde banen willen zien. Hoeft niet op schaal te zijn.
maar ik vind dit topic wat dubbel.
Iemand is ziek, denkt ga eens even lekker wat bladen doornemen. Heb daar nu de tijd voor, hoera, maar gaat dan liggen (excuse this word)
klagen over de inhoud. :-\
-
Vindt persoonlijk dit bericht wel gewaagd, wetende dat hier op het forum ook redacteurs van de bladen aanwezig zijn.
en omdat redacteuren hier zitten moeten die altijd naar de mond gepraat worden? beetje aparte redenering...
(dr zitten hier ook mensen die bij fabrikanten werken, daar werkt dat geloof ik heel anders ;D )
-
RM met teveel grootspoor info. Dat is voor mij ook de reden geweest om na jaren het abonnement op te zeggen.
Aan de andere kant vraag ik mezelf ook af of wij "ervaren" ::) modelspoorders niet te verwend zijn geraakt waardoor de artikelen in de gevestigde bladen ons niet meer zo boeien.
Hetzelfde geldt ook voor het tentoongestelde op diverse tentoonstellingen en beurzen.
-
Railmagazine moet verschillende doelgroepen bedienen. Het is ook een product van de samenvoeging van een grootspoorblad met een modelspoorblad. Kennelijk konden die 20 jaar geleden de broek apart al niet ophouden.
Aanvankelijk was de verhouding ook ongeveer 50/50. Sindsdien is het aantal pagina's per nummer toegenomen en die extra ruimte is vooral ingevuld met grootspoorrubrieken. Vandaar de huidige verhouding 70/30 of zoiets.
Ik vind persoonlijk de combinatie wel leuk. Vooral als grootspoorartikelen en modelspoorartikelen worden gekoppeld, zoals de laatste jaren wel gebeurd.
Vindt verder ook dat de kwaliteit van de grootspoorrubrieken nogal wisselend is. De extra ruimte is vooral gevuld met kritiekloos overgenomen persberichten en dergelijke. Dergelijk bedrijfsgetoeter levert volgens mij ook de grootspoorenthousiast weinig zinnige informatie op.
-
Kritiekloos overnemen van persberichten is van alle media, helaas.
-
Ik vindt dat grootspoor nu altijd de kers op mijn taartje. Ben wel geinteresseerd hoe en waar bepaalde spoor activiteiten plaatsvinden of gedaan zijn. Modelbouwen is hier veel gemakkelijker met meer plaatjes en soms extra uitleg. En productnieuws sla ik veelal over want amper tot geen N . En ja met treintjes spelen vraagt soms om plaatjes die helaas op het net soms zomaar verdwijnen en een goed stuk tekst van haar verduidelijkheid beroven. Dan is een hardcopy soms wel zo veilig.
-
Wat dat betreft is er hier in Frankrijk toch een duidelijke scheiding. Aparte Grootspoor tijdschriften (o.a Le train).
Daarnaast veel modelspoor, o.a. Loco revue (met een scheutje grootspoor als dat nodig is) voor de gevorderde bouwer en Clés pour le train miniature voor de beginnende bouwer.
Clés verschijnt 6 keer per jaar met ca. 38 bladzijden en kost dan 3,60 Euro per exemplaar.
Waarom ben ik daar op geabonneerd? Wel, gewoon om mijn Frans te oefenen.
En daarnaast leuke ideeen op te doen.
Loco revue is er in twee uitvoeringen, het maandblad met allerlei modelbaannieus, zoals de voortgang bij Mini World Lyon.
Daarnaast heb je Loco-Revue Hors séries welke de inhoud vult met diverse onderwerpen maar vaak gebaseerd op een aantal gebouwde banen.
Voorop staat in Frankrijk dat er heel veel zelf gedaan wordt met karton en ander materiaal.
Mochten jullie eens in Frankrijk zijn loop eens binnen bij een grote supermarkt zoals bijv. Eleclerqc en snuffel eens op de bladen afdeling.
-
Maar een land als Frankrijk heeft ook een beduidend grotere markt dan Nederland natuurlijk.
Uit dit topic blijkt in elk geval wel dat RM en BNLS een prima aanvulling op elkaar kunnen zijn. Wat men mist aan modelspoor in RM, kan men vinden op BNLS (y)
-
Met treinen "spelen" is ook niet erg macho in Nederland of welk ander land dan ook in de wereld. 8)
-
Precies. Treinen sowieso niet. Nu ik zoekende ben naar een nieuwe levenspartner is dat ook niet iets dat ik uitgebreid in de schijnwerpers zet. Dat komt wel als de prooi binnen is ;D
-
Railmagazine moet verschillende doelgroepen bedienen.
Ohjaaah?
-
Ja Albert,
Maar juist op die vragen over welke trein/wagen etc in de 60er, 70er jaren wil ik graag veel meer informatie en dan graag nu en niet over 30 jaar................
Maar dat staat juist beschreven in de bladen van die tijd, over 40 jaar raadplegen we de RM van nu voor de samenstellingen.
Verder vind ik al dat modelspoor in de RM maar zo zo, ik lees dat hier (niet). De materieel- en goederenontwikkelingen volg ik altijd wel, de trams en museumtreinen sla ik al over. De verhalen van machinisten uit de praktijk zijn ook altijd wel interessant om te lezen. Ik zou juist wat meer grootspoor artikelen willen, maar dan wel iets uitgebreider dan een bezoek aan de Bombardier dat op 2 pagina's staat en vooral bestaat uit foto's.
-
Vriendelijk verzoek: dit is het draadje over Rail Magazine. Gaarne besprekingen van Franse winkels en dergelijke in een apart draadje voeren.
Gr, Bert
-
Ja, je hebt wel gelijk Bert.
Gegroet,
Rob
-
Ik vindt dat grootspoor nu altijd de kers op mijn taartje. Ben wel geinteresseerd hoe en waar bepaalde spoor activiteiten plaatsvinden of gedaan zijn. Modelbouwen is hier veel gemakkelijker met meer plaatjes en soms extra uitleg. En productnieuws sla ik veelal over want amper tot geen N . En ja met treintjes spelen vraagt soms om plaatjes die helaas op het net soms zomaar verdwijnen en een goed stuk tekst van haar verduidelijkheid beroven. Dan is een hardcopy soms wel zo veilig.
Ik kan mij hier volledig in vinden. Juist vanuit het grootspoor kom je regelmatig op leuke ideeën voor modelspoor, dus ik vind het van grote toegevoegde waarde dat hier de afgelopen jaren extra bladzijden voor beschikbaar zijn gekomen. Daarnaast verbaas ik mij ieder jaar opnieuw dat met relatief weinig mensen -waarvan ook nog eens veel vrijwilligers- een visueel aantrekkelijk en inhoudelijk leuk en interessant blad gemaakt kan worden met een bijna maandelijkse frequentie tegen redelijke kosten (ik heb geen aandelen RM/ben niet bij RM betrokken). Wat mij betreft zou er nog vaker een artikel van het kaliber Frank Oude Elferink mogen verschijnen: de optimale mix tussen grootspoor en modelbouw!
-
Jullie hebben mijn artikel kennelijk niet goed gelezen: ik bepleit juist grootspoor maar dan meer op historische basis. En mee eens, de artikelen van Frank Oude Elferink zijn heel erg interessant!
-
Dat lees ik, maar ik heb graag ook actueel grootspoor voor de samenstellingen, ontwikkelingen en het nazoeken in de toekomst. De jaarboeken waren daarbij ook erg handig maar helaas zijn die gestopt.
-
De één vindt het leuk, de ander niet, daar kunnen we met elkaar tig pagina's over vullen. Waar ik wel benieuwd naar ben of jullie zelf wel eens een artikel aanleveren?
Het lijkt me dat er hier ook (modelbouw) potentie genoeg zit ;)
Grtz,
Wim
-
Ja, en?
-
;D
-
Ja, en?
Nou daar was ie gewoon benieuwd naar.. :P
-
Waar ik wel benieuwd naar ben of jullie zelf wel eens een artikel aanleveren?
Ja. Eén keer, in RM no. 128 (1995).
Voordat je zo'n artikel gereed hebt kost best veel tijd. Toen ook omdat digitale fotografie nog niet bestond.
Regelmatig iets op dit forum schrijven over wat je doet, in je eigen draadje, is veel makkelijker.
-
Hoe dat zo? De fotografie wordt door RM geregeld. Ik heb redacteur Len de V. een paar keer over de vloer gehad. Keertje in het analoge tijdperk, keertje digitaal... koste ongeveer net zoveel tijd ;)
Voor het schrijven van een artikel zijn geen richttijden aan te geven. De een doet dat in 10 minuten en anderen hebben daar een hele winter voor nodig.
-
De een doet dat in 10 minuten en anderen hebben daar een hele winter voor nodig.
10 minuten? Dat is wel erg kort. Ik heb in het verleden ook het een en ander voor RM geschreven, en mijn ervaring is dat de tijd die gaat zitten in het schrijven ongeveer 100 keer zoveel is als de tijd die iemand nodig heeft om het te lezen. Dat is dus inclusief het maken van foto's en tekeningen.
Op het moment heb ik nog wel wat in de pijplijn zitten, maar het wil er nog niet erg uit komen.
-
De journalist die die verhouding aan zijn baas uitlegt staat waarschijnlijk snel buiten ;D
-
Als je een artikel voor RM schrijft ben je nog geen journalist. Dat is heel andere koek.
-
Zeker waar Klaas.
Ik schrijf zelf vrij vlot een artikel, maar ik ben dan weer jaren bezig met de bouw van het onderwerp. Ik had het zelf liever andersom gehad...
-
Als je een artikel voor RM schrijft ben je nog geen journalist. Dat is heel andere koek.
Ach, wat is een journalist. Iemand die voor een medium als RM schrijft mag zich best journalist noemen. Doorgaans zijn de meeste journalisten geen begenadigde schrijvers. Sommigen kunnen misschien best inhoudelijk schrijven, maar leesbaar schrijven is iets wat maar weinigen gegeven is.
Mensen denken vaak "Hoe moeilijk kan het zijn om iets leuks te schrijven?" Nou, daar verkijken velen zich op. ;D
-
De fotografie wordt door RM geregeld.
Niet in alle gevallen, lijkt me erg lastig voor Len om een fotoreeks bij een bouwbeschrijving te schieten, mits hij hier een maand wil logeren. Doe tot nu toe mijn artikelen plus foto's zelf, alleen niet voor RM...
-
Ach, wat is een journalist. Iemand die voor een medium als RM schrijft mag zich best journalist noemen. Doorgaans zijn de meeste journalisten geen begenadigde schrijvers. Sommigen kunnen misschien best inhoudelijk schrijven, maar leesbaar schrijven is iets wat maar weinigen gegeven is.
Daar heb je redacteuren en editors voor..
-
Het enige wat die kunnen is samenvatten en een kop bedenken.
-
Tja, correct is dan ook "het enige dat...."
Mvrgr
Koopmans
-
Nou..... lees dat hier eens... (http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/iets-wat-iets-dat)
-
laat dit topic nou niet verzanden om taalgebruik, a.u.b.
trouwens Marc, je hebt nog wat anders te doen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23571.msg3221637636.html#msg3221637636).
-
(y)
Dat zijn de betere tips.
Volgens mij waren we met 'wat is een journalist' ook al afgedwaald. 8)
OT; aandeel modelspoor zou wat groter mogen in RM, maar ik lees dan ook Op de Rails dus daar zitten doublures in.
-
Jullie hebben mijn artikel kennelijk niet goed gelezen: ik bepleit juist grootspoor maar dan meer op historische basis. En mee eens, de artikelen van Frank Oude Elferink zijn heel erg interessant!
Ja, maar kennis van grootspoor van 50-60 jaar geleden is bij niet zo heel veel mensen meer aanwezig. En zo als aangegeven werd er in die tijd niet zoveel hierover gepubliceerd. Misschien omdat er toen alleen NS was.
Dus om te voorkomen dat er over 50 jaar weinig gegevens over het nu zijn is het goed dat RM er nu aandacht aan besteed.
-
Waar ik wel benieuwd naar ben of jullie zelf wel eens een artikel aanleveren.
Nee, want dat is nou net niet mijn hobby.
-
Hoe dat zo? De fotografie wordt door RM geregeld...
Ik had toen ook Len als contactpersoon.
Foto's moest ik zelf maken en de negatieven aanleveren.
Vond ik ook niet erg, maar kostte aardig wat tijd.
-
Nee, Len over de vloer met z'n gele crocs, da's pas fijn... ;D
-
Er is een reden dat Len geen mode fotograaf is geworden... Gele crocs.... schud meewarig het hoofd....
Ohohoooooo, deze krijg ik terug van 'em.... ;)
-
en de negatieven aanleveren
Da's een eeuwigheid geleden ::)
-
Och, en foto's dat schuift ook beter..
-
Zeker natuurfoto's.
-
....en de negatieven aanleveren.
Da's een eeuwigheid geleden ::)
Ik maak ze nog steeds, negatieven. Dat is pas echt. Gelukkig nog velen met mij (https://www.flickr.com/groups/filmisnotdead/).
-
Er zijn ook nog mensen die cassettebandjes afspelen ;)
Heb al een aantal artikelen geschreven en daar wordt toch meestal door de uitgever om digitaal beeldmateriaal gevraagd..
-
Martin, ik gebruik nog reel to reel tape decks wel steeds minder maar gebruik ze nog hoor.
-
Platen, sorry 'vinyl' schijnt ook weer helemaal in te zijn. Zoiets zal het wel zijn met die negatieven.
-
Da's een eeuwigheid geleden ::)
Dat artikel van mij in RM was dan ook in 1995...
(zie #36 in dit draadje)
-
Leuk om terug te zien Marc. Ik zat er 1 nummer voor. :)
Crocs waren toen nog toekomstmuziek. In ieder geval voor Len...
-
Nee, Len over de vloer met z'n gele crocs, da's pas fijn... ;D
Hij is heel gezellig hoor, ook met crocs ;D
-
Platen, sorry 'vinyl' schijnt ook weer helemaal in te zijn. Zoiets zal het wel zijn met die negatieven.
Zijn bij mij nooit weggeweest, verzameling groeit gestaag....
-
Feit is dat ik het blad ook steeds minder koop, dat hij voor 2/3 gevuld is met 1:1 Traxx nieuws e.d. is niet mijn ding. Ik blader hem in de winkel alleen maar door omdat ik dan onbespied de "natuurbladen" kan bekijken die een plank hoger staan :P.
Stephan.
-
Dat er zoveel Traxxen nieuws in staat heeft ongetwijfeld te maken met de aavulling in de redactie waaronder een aantal jonge jongens die dit blijkbaar erg interessant vinden..
-
Je moet je blad vullen met wat de lezers interessant vinden, niet alleen de redacteuren....
-
Maar ja, het blijft een hobbyblad met hobbyredacteuren. Dan is het niet raar dat die hun eigen interesses wat meer aandacht geven.
-
Met 70% grote treintjes sla je bij mij wel de plank mis, daar kan ik dus echt niets mee, geen interesse..die dingen wandelen elke tien minuten achter mijn huis langs..
-
Maar ja, het blijft een hobbyblad met hobbyredacteuren. Dan is het niet raar dat die hun eigen interesses wat meer aandacht geven.
Snap ik, maar betalen die ook het abonneegeld?