BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: evert op 31 January 2016, 17:01:29
-
Goedemiddag,
In een vorig draadje heb ik de problematiek aan de orde gesteld over het vasthouden van rijdata in een schaduwstation.
Dat heeft mij er toe gebracht de LVZ 100 centrale van Lenz aan te schaffen, die de data wel vasthoudt, waardoor een trein bij het vrijgeven van een blok gewoon weg rijdt.
Tot voor kort reed ik met alleen decoders van ESU, met en zonder sound.
Recent heb ik een nieuwe loc van Roco gekocht met sound on board en dus met een decoder van ZIMO.
Deze heeft de vervelende eigenschap om regelmatig te blijven staan; alleen door de spanning uit en in te schakelen (waardoor de decoder wordt gereset) wordt de decoder weer wakker.
Desgevraagd kreeg ik van ZIMO de reactie dat de processor in de decoder minimaal 5V nodig heeft om actief te blijven.
Voor het schaduwstation gebruik ik de GBM-1 van Tams die bij een bezet blok een actieve spanning afgeeft van 2.5 V, dus te weinig voor de ZIMO.
Van Tams kreeg ik een nietszeggende reactie op mijn vraag of het mogelijk is de spanning naar 5V te verhogen.
Ik kan natuurlijk een decoder van ESU monteren, maar wil eerst via dit forum proberen een oplossing te vinden.
Heeft iemand een idee ?
Groet,
Evert
-
Dat gaat over secties die via een weerstand stroom krijgen als de trein stil moet blijven staan? Weerstand aanpassen lijkt me. Tams heeft het over een weerstand van 1K tot 4,7 K.
-
Klopt, maar vervolgens heb ik de vraag op welk deel van de print de weerstand kan worden verlaagd.
-
Dat is toch een losse weerstand, zoals hier op pagina 21 getekend?
http://tams-online.de/WebRoot/Store11/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/MediaGallery/15_Download/Anleitungen_DE/52/GBM-1_2015_10_Anleitung_DE.pdf (http://tams-online.de/WebRoot/Store11/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/MediaGallery/15_Download/Anleitungen_DE/52/GBM-1_2015_10_Anleitung_DE.pdf)
-
Kan je me de positie van de weerstand op de print vertellen ?
-
De weerstand die ik bedoel zit niet op de print.
Heb je de boel aangesloten zoals sectie 1 op de tekening op pagina 21 van de handleiding? Daar zie je ook de weerstand getekend die ik bedoel.
Zo niet, hoe heb je de bezetmelder dan aangesloten? Waar staat 2,5 volt op?
-
Deze weerstand is alleen aangesloten op het eerste blok; als een weerstand met een lagere waarde op deze plek ook leidt tot verlaging van de weerstand op de andere blokken zou het opgelost zijn; klopt deze redenering ?
-
Ik snap je redenering eigenlijk niet. :)
In die tekening wordt sectie1 als voorbeeld gebruikt voor eem stopsectie in een schaduwstation. Zegt niets over de andere secties.
Maar vertel eens hoe je de GBM-1 nu hebt aangesloten? Wat is de bedoeling?
En hoe weet je waar 2,5 volt zou moeten staan?
Waarom heb je eigenlijk voor de GBM-1 gekozen?
-
Mijn schaduwstation bestaat uit een spiraal met lus waarbij via de schakelaar sectie 1 wordt vrijgegeven en de achterliggende 10 treinen (via een relais) een blok opschuiven..
Op alle blokken staat 2.5V als zij bezet zijn en die spanning moet worden verhoogd.
De keuze voor GBM-1 is min of meer arbitrair; kosten hebben wel een rol gespeeld.
-
Volgens mij is dit een probleem van een voor analoog bedoelde bezetmelding, die voor digitaal "geschikt gemaakt"wordt.
Oplossing weet ik niet, maar wel een andere methode.
Omdat je ESU en nu dus een Zimo decoder gebruikt, kun je ook overstappen op ABC. In plaats van de weerstand zet je een diodebrug, uit te schakelen met de schakelaar. Lijkt me een proef waard, kost 5 diodes voor 1 spoor. Dat gaat je de kop niet kosten.
Wel eerst testen of het aan de bedoeling voldoet.
Maar de keuze voor de Tams lijkt me op de een of andere manier niet gelukkig.
Maarten.
-
Op alle blokken staat 2.5V als zij bezet zijn en die spanning moet worden verhoogd.
Dan wil ik nog graag weten waar die spanning precies vandaan komt? Op welke uitgang van de GBM-1 is het geïsoleerde deel van de eerste sectie precies aangesloten. En zit daar dan die weerstand en die schakelaar tussen, zoals beschreven in de handleiding?
En zijn alle volgende blokken op dezelfde uitgang aangesloten?
Je hanteert een bijzondere manier om een schaduwstation te gebruiken. Best leuk, maar om te snappen waar de oplossing zit hebben we zo volledig mogelijke informatie nodig. Je zult niet snel andere mensen treffen die het precies zo hebben gedaan. Wel mensen met inzicht in het functioneren van digitaal en bezetmelders.
-
Zoals Henk zegt, de weerstand naar sectie 1 is maar een voorbeeld. Wil je dat iedere sectie spanning houdt wanneer deze uitgeschakeld is dan dien je dit weerstand in iedere sectie te plaatsen
Überwachung von abgeschalteten Gleisabschnitten
Gleisabschnitte, die im Betrieb abgeschaltet werden sollen (z.B. im Schattenbahnhof) können ebenfalls mit dem Gleisbesetztmelder überwacht werden. Dazu muss in die Zuleitung zu dem betreffenden Gleisabschnitt ein Widerstand mit einem Wert zwischen 1 und 4,7k so eingebaut werden, dass er im abgeschalteten Zustand den Schalter überbrückt (s. Anschlusspläne 1 und 2, Anschluss an E1).
Als je de rijspanning gewoon uitschakelt heeft de GBM-1 neits om spanning op de rails te houden. Meet je toch spanning is dat waarschijnlijk gewoon spookspanning die niet te belasten is. Hoe meet je?
Dit wordt eigenlijk ook versterkt door het feit dat je een andere centrale hebt gekocht om het werkend te maken. Want als de decoder spanning houdt wanneer deze stil moet staan is dit niet nodig. De decoder gaat dan niet uit en vergeet zijn snelheid niet. Wat de Lenz gewoon heeft is een grotere refresh stack. Ook decoders waarvan je de snelheid niet aan past worden toch nog met regelmaat aangesproken, een soort reminder. Sommige centrales hebben hiervoor maar een beperkt aantal ruimte beschikbaar en doen dit dus alleen voor de laatste 5, 10, 15 of x aantal locs. De Lenz doet dit schijnbaar wel voor een erg groot aantal locs. Waardoor een loc in het schaduwstation die weer spanning krijgt ook binnen afzienbare tijd weer een commando voor hem tegen komt. Alleen schijnbaar vind de Zimo dit alleen niet leuk.
En start de Zimo alleen niet op in het eerste secte (die met weerstand) of heeft hij moeite in alle secties?
En om echt te kunnen helpen zou je denk ik toch eens uit moeten tekenen hoe je het schaduwstation nu aan stuurt. En gebruik je bi-stabiele relais of mono-stabiele?
Timo
-
Ik snap iets niet helemaal of helemaal niet, of er wordt door de vrager iets niet gesnapt.
Als ik het goed heb is het als volgt: in een baanvak van het schaduwstation, waar een trein is, en deze trein moet stilstaan, daar zet jij via die weerstand (te) weinig spanning op de baan. Of eigenlijk schakel je de spanning af, maar voor de bezetmelding zet je er toch een beetje op.
Dat is dus gewoon aan / uit. Erg digitaal dus.
Maar omdat je de bezetmelding nodig hebt om het vorige baanvak op rood te zetten (dus uit te zetten, maar dan weer met weinig spanning te voeden) moet elk baanvak dus die bezetmelding blijven houden.
Dat gaat dus niet werken, denk ik. In ieder geval niet in de door jou gebruikte combinatie.
Kies een bezetmelding en een stop, waarbij wel de min of meer volle spanning op de baan blijft staan.
Één van de mogelijkheden is ABC, wat zowel bij ESU als bij Zimo werkt. Als je het heel mooi, maar wel prijzig, wil maken pak je de BM2 op kop en daarachter een aantal BM3's van Lenz. Wil je het goedkoper, pak dan diodes, en regel de stop via je eigen systeem (relais ??)
Andere mogelijkheden bij andere merken zoeken.
Maarten.
-
Maar omdat je de bezetmelding nodig hebt om het vorige baanvak op rood te zetten (dus uit te zetten, maar dan weer met weinig spanning te voeden) moet elk baanvak dus die bezetmelding blijven houden.
Dat gaat dus niet werken, denk ik. In ieder geval niet in de door jou gebruikte combinatie.
Jawel, gewoon door ieder vak van zo'n weerstand te voorzien. Maar het feit dat het nu werkt gok ik eigenlijk een beetje dat er nu bi-stabiele relais gebruikt worden. Dan is er geen continue melding nodig. Maar zonder weerstand staat er gewoon 0V op de baan. Enige andere gemeten spanning is dan gewoon spookspanning.
ABC is wel leuk maar juist dat afremmen is nogal onhandig in een schaduwstation...
Timo
-
ABC is wel leuk maar juist dat afremmen is nogal onhandig in een schaduwstation...
Lijkt mij van niet. Alle treinen stoppen op de millimeter nauwkeurig (bij automatiek rijden en ingestelde vaste remafstand) of naar keuze ergens in het stopstuk (met ingestelde vertraging), ook zonder programmatuur.
Wil je de diode-oplossing gebruiken wordt het wat anders, dan moet het baanvak vanaf een bepaald punt (detectie) geheel in de "diodestand" gezet worden (dmv relais bijv.). Dan stopt de trein via de ingestelde vertraging of met vaste afstand.
Staat een laatste wagon per ongeluk nog in het vorige blok en heeft wel een weerstands-as, dan geeft dat niet. Dat blok is dan ook bezet en dan kun je dus een trein minder kwijt.
Het verhaal wordt wat lastiger als je met voor- en achtertractie rijdt, dan moet ik de preciese bedoeling kennen om een oordeel te kunnen geven. In het gewone geval, dat een trein niet langer is dan het blok + remafstand, is er niks bijzonders aan de hand. Remmen en stoppen beide lok's.
Dus met relais (toch al aanwezig) en een zwik diodes kom je een heel in eind in de goede richting. Dat staat los van de bezetmelding zelf, die blijft gebruikt worden om het vorige blok "op rood" te zetten.
Maarten.
-
Hoezo diode oplossing? Hele ABC systeem is niet meer dan asymmetrisch signaal = diode oplossing... Dus of je nu zelf aan de slag gaat of diode stukken maakt, het hele blok moet geschakeld worden. Overbruggen van het blok levert geen kortsluiting op maar zou het remmen kunnen verstoren. (Maar ik neem eigenlijk aan dat decoders slim genoeg zijn om door te hebben dat kortstondig geen asymmetrisch signaal genegeerd moet worden.)
Maar goed, ABC voor het schaduwstation lijkt me nog steeds niet handig. In een schaduwstation telt elke cm. Ik zou daar geen ruimte willen incalculeren voor een stopafstand. Zeker niet als ik ook ABC op de baan gebruik en daar dus een mooie grote stopafstand zou willen hebben. Dus ik zou de voorkeur hebben in een schaduwstation aan gewoon directe stop en klaar. Maar goed, dat mag natuurlijk iedereen zelf kiezen ;)
Overigens is trek duw combinatie altijd lastig als de trein langer is dan een blok. Zowel met diode, als echte ABC modules als gewoon de baanspanning uit zetten. Volgens Lens moet een trein in ieder geval passen in een blok om ABC te laten werken. Als je zelf aan de slag gaat zou je dit zelf nog wel een mouw aan kunnen passen maar echt makkelijk is het niet.
Timo
-
Hoezo diode oplossing? Hele ABC systeem is niet meer dan asymmetrisch signaal = diode oplossing...
De BM2 en BM3 van Lenz zijn toch echt wel meer dan een diodeschakeling
Dus of je nu zelf aan de slag gaat of diode stukken maakt, het hele blok moet geschakeld worden. Overbruggen van het blok levert geen kortsluiting op maar zou het remmen kunnen verstoren.
Elk blok dient te bestaan uit een rij-sectie en een stop-sectie. Anders begint een trein meteen te remmen bij binnenkomst van een blok. Pas als de hele trein in het blok is en de stopsectie binnen rijdt, moet het hele blok op stop geschakeld worden. Dat doen de BM2 en 3. Bij gebruik van de diodeschakeling moet een detectie plaatsvinden (binnenrijden stopsectie), die zorgt (relais?)voor het inschakelen van de diodes voor het hele blok.
(Maar ik neem eigenlijk aan dat decoders slim genoeg zijn om door te hebben dat kortstondig geen asymmetrisch signaal genegeerd moet worden.)
Dat is een onjuiste aanname. Bij elke passage van een as over een isolatie en bij elke wagen (met verlichting), die de isolatie overbrugt, krijg je een overbrugging van de diodeschakeling, en wordt er niet meer geremd, maar weer snelheid gemaakt. Bij de hogere snelheid in het begin zie je dat niet zo goed, maar naarmate er meer afgeremd is wordt dit effect duidelijk zichtbaar en blijft de trein doorrijden, door de stopsectie heen.
Dus het idee om een heel blok vooraf al op stop te zetten gaat niet werken.
Als het schaduwstation programma-gestuurd is, zouden andere bezetmelders deze problemen op kunnen lossen (zonder ABC). Het probleem lijkt mij te zitten in de Tams, die voor zover ik kan beoordelen niet geschikt is. Die wil naar 0 met een klein beetje spanning. De 0 schakel je zelf, de Tams geeft het beetje spanning om de bezetmelding op gang te houden. Ongeschikt naar mijn mening.
Maar ik hoor niks meer van de steller van de vraag. Hoe is het daar mee? Al enig idee welke richting je in wil?
Maarten
-
De BM2 en BM3 van Lenz zijn toch echt wel meer dan een diodeschakeling
BM2 is inderdaad iets complexer door de slow approach functie. De BM3 is niets meer dan de stroomdetectie, relais en diodeschakeling in een.
Elk blok dient te bestaan uit een rij-sectie en een stop-sectie. Anders begint een trein meteen te remmen bij binnenkomst van een blok.[knip]
Helemaal waar. Maar mijn punt was dat het niet anders is met de diodes of met de BM3. Met beide schakel je het hele blok. Nee, je moet niet gelijk beginnen met remmen nee. Dat doet de BM3 ook niet en moet je met de diodeschakeling ook niet doen.
Dat is een onjuiste aanname.
Jammer, had ik decoders weer te slim ingeschat :-\ Was zo simpel geweest voor een decoder. Maar goed, zoals je kon lezen ging ik er al een beetje vanuit dat ze niet slim genoeg waren.
Als het schaduwstation programma-gestuurd is, zouden andere bezetmelders deze problemen op kunnen lossen (zonder ABC).
Wat bedoel je met programma gestuurd? Computer gestuurd?
Het probleem lijkt mij te zitten in de Tams, die voor zover ik kan beoordelen niet geschikt is. Die wil naar 0 met een klein beetje spanning. De 0 schakel je zelf, de Tams geeft het beetje spanning om de bezetmelding op gang te houden. Ongeschikt naar mijn mening.
De Tams lijkt me prima geschikt. Detectie dmv stroomdetectie zal je altijd een klein beetje stroom moeten doen vloeien, ook als de trein stil staat. Als je het zelf zou bouwen zou je ook moeilijk kunnen doen met het onthouden van een trein als de rails spanningsloos is. Naast dat me dat de moeite niet waard lijkt heb ik het ook nog nooit gezien bij elke andere te koop zijnde module die werkt met stroomdetectie.
Maar inderdaad, Evert, hoe zit het er nu mee? Hoe heb je de boel aangesloten vooral?
Timo
-
Ja, met op de computer een programma dat het schaduwstation stuurt.
-
De Tams lijkt me prima geschikt. Detectie dmv stroomdetectie zal je altijd een klein beetje stroom moeten doen vloeien, ook als de trein stil staat.
Als de volle spanning op de rails staat wel. Maar als je afschakelt en met een serieweerstand een klein beetje spanning op het spoor houdt, dan loopt er te weinig stroom om gedetecteerd te worden. Gewoon ervaring met digitale locs op een analoge baan. Stopsectie uit en via 4k7 nog een klein beetje kietelspanning op de baan, dan wordt hij niet meer gezien.
-
De vraag is of die weerstand wel bedoeld is voor detectie. Ik stel me het geheel zo voor. Als de schakelaar (relais?) wordt gesloten, komt de volle digitale spanning weer op het spoor te staan en de trein rijdt weg. Als de volgende trein wordt gedetecteerd, wordt de verbinding weer verbroken en resteert de aansluiting via de weerstand. De nieuwe trein stopt en mag een tijdje gaan wachten (timer, handmatig?) maar de installatie 'weet' dan dat het spoor bezet is. Daar is geen detectie meer voor nodig. Dergelijke weerstanden werden in het verleden aangesloten om ervoor te zorgen dat de decoder in de wachtstand nog digitale informatie kreeg. Bij moderne decoders is dat niet nodig.
Geen idee of dit de bedoeling is. Kan ook andere scenario's verzinnen. Daarover moet Evert uitsluitsel geven.
De detector lijkt wel primair voor analoog ontwikkeld. Vandaar die hulpspanning. Daarmee wordt de werking onafhankelijk van de baanspanning. Maar het kan met digitale spanning best functioneren.
-
De vraag is of die weerstand wel bedoeld is voor detectie.
Handleiding of in ieder geval de quote gelezen? ;) Ja, de weerstand is daar voor.
Of deze stroomdetectie ook zo werkt met een decoder weet ik niet, dat is testen.
maar de installatie 'weet' dan dat het spoor bezet is.
Nouwja, dat kan dus alleen als je een bi-stabiel relais gebruikt (of andere logica). Je kan niet gewoon een monostabiel relais door de stroomdetectie in het volgende blok laten schakelen. Dat zou de meest eenvoudige oplossing zijn. Afgezien van trek duw combi lastigheden...
Bij moderne decoders is dat niet nodig.
Daar twijfel ik over. Volgens mij als je een decoder op het spoor zet zonder dat hij commando's krijgt (dus uit refresh stack) blijft hij gewoon staan...
Timo
-
Ik bedoel in deze opstelling. Als mijn versie klopt is permanente detectie overbodig. Kan de weerstand hooguit de functie hebben de decoder onder spanning te houden, maar kennelijk niet afdoende wat een Zimo betreft. Kan je tegenwoordig niet ergens in een decoder instellen wat die doet na spanningsverlies? De instellingen worden wel onthouden door de decoder. Misschien heeft die Zimo ook wel zo'n instelling.
Maar we weten eigenlijk niet precies hoe het schaduwstation nou precies werkt.