BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: l.de vos op 28 January 2016, 22:42:09
-
Op de brug heb ik een keerlus module van tams geplaatst, de brug is geïsoleerd van de rest van de sporen.
Als de loc de brug op rijd gaat het goed, in welke stand de brug ook staat.
Als ik de brug 180 graden draai en er dan afrij krijg ik kortsluiting.
De keerlus module zou dan om moeten schakelen, maar doet dat niet.
Weet iemand hiervoor een oplossing?
Leen
-
Enige wat ik kan bedenken is, dat de aansluitingen omgewisseld zijn. Dus dat de module probeert de centrale om te draaien. Remedie: draden omwisselen.
Zo niet: misschien kapot ?
Of bij bepaalde loc's ? (Zoals Piko G1200 serie met Ühlenbrock decoders)
Maarten.
-
Zat ook al te denken aan een verkeerde aansluiting.
Nog een mogelijkheid is, dat er nog een ''stiekeme'' verbinding is tussen de rest van de baan en de draaischijf.
Test eens, door de aanvoerdraden naar de keerlusmodule (dus niet de draden van de keerlusmodule naar de draaischijf-spoorstaven) los te maken, of je loc nog volledig de draaischijf op kan rijden. Zo ja, dan zit daar de fout.
-
hallo Fred
De reactie is een beetje laat
De brug van de draaischijf is geheel geïsoleerd van de rest.
Ik ben bang dat de keerlus schakeling maar naar een kant werkt.
hij werkt wel bij het erop rijden maar niet bij het er afrijden.
groeten
Leen
-
Ja, da's mooi en aardig, maar hoe is de test afgelopen?
-
Test: pak een aantal stukken rail en maak daarmee een baan in 3 delen: paar stukken aan elkaar, dubbele isolatie, weer een paar stukken, dubbele isolatie en weer een paar stukken. Dus 3 volledig van elkaar geïsoleerde delen.
Verbindt het linkse stuk met de 2 polen A en B uit de centrale. Verbindt het rechtse stuk omgekeerd, dus B en A.
Verbindt de keerlusmodule (ingang) met de centrale en de uitgang met het middelste stuk rail:
Rijden maar.
Wanneer de keerlusmodule gewoon zijn werk doet, is die in orde. Doet hij zijn werk niet: retour leverancier.
Doet hij zijn werk goed: isolatie- of aansluitprobleem van je draaischijf.
Maarten.
PS zoals gevraagd, laat eens wat horen behalve een herhaling van je probleem.
-
ik heb het getest, en de brug was verbonden met de opstelsporen, het vaste stukje van de draaischijf was op de gewone baan aangesloten.
hierdoor kwam de lok een stukje baan tegen waar de polariteit verkeerd was, 4 cm verder weer de polariteit van de brug en stond met de achterwielen op de brug en op het korte stukje. resultaat kortsluiting.
De opstelstukken aan gesloten op de normale baan nu werkt alles goed.
bedankt voor de hulp.
-
Hoi Leen,
Mooi dat het nu werkt. En bedankt voor de terugmelding. (y)
Ik werd op het juiste spoor gezet door deze mededeling:
Als ik de brug 180 graden draai en er dan afrij krijg ik kortsluiting.
Dat is namelijk de standaardsituatie bij een draaischijf, zonder aangesloten keerlusmodule.
Als je dan een keerlusmodule aansluit, lijkt het net of die keerlusmodule niet werkt, maar het probleem moet dan in een verbinding met de spoorstaven van de brug zitten, die er niet mag zijn. En dan is het even loshalen van twee draadjes, de snelste manier om iets uit te kunnen testen. Vandaar mijn testadvies.