BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dennis op 04 November 2007, 21:10:14
-
Hoi,
Ik heb een Liliput model van de d 7571.
Ik vraag mij alleen af wat de historie van dit rijtuig is?
Wat voor treinen reden ze in.
In welke jaren reden ze?
Alvast bedankt.
Groeten,
Dennis
-
De D7571, ex-SS D 526 komt uit de serie D 7566-7573, tussen 1914 en 1920 gebouwd door Gastell, voorzien van electrische verlichting en RIC-merk voor België, Duitsland en voor Frankrijk de Nord en Alsace. Nou klopt die liliput niet helemaal want hij heeft gasverlichtingsschoorsteentjes op het dak, en van de bagagerijtuigen van deze vorm was deze serie nou net de enige met electrische verlichting.
andere rijtuigen van dit model waren de D7501-7509 (met afsluitbaar douanegedeelte), de D 7551-7565 en de D 7574-7584, die dus allen met gasverlichting en met RIC-merk België en Duitsland. De D 7582-7584 hadden geen RIC-merk.
Deze rijtuigen werden in het begin vooral ingezet voor D-treinen maar reden ook veel in sneltreinen met vierassige coupérijtuigen. In de oorlog reden er minder D-treinen dus werden bij een aantal rijtuigen de vouwbalgen afgenomen, zodat ze als gewone bagagewagen voor binnenlands verkeer dienstdeden. Ze waren tot in de jaren '50 in gebruik, de SGB heeft nog een dergelijke wagen staan (ik heb er nog een keer in geslapen ;D)
-
Zie voor alle nummers van de SS-bagagewagens (ook ex-NBDS en NCS)
http://"www.spoorinfo.nl/ssbagage.doc"
Modelspotter
Nb. alle tabellen slechts voor eigen gebruik dus niet voor publicaties
-
hé, die wordt even opgeslagen. hartelijk dank! ;D
-
Dank voor de tabel, modelspotter. Ik heb er ook een vraag over. Het zijn bijna alleen nummers boven 7500 en de 6501. Terwijl er veel meer ex ss-bagagewagens waren. Wellicht is deze beperking ingegeven door het topic van dit draadje?
-
ja, dit zijn alleen de vierassers. Ik ben nu de hele omnummerlijst van het NS-rijtuigpark uit het materieelalbum van 1924 op mn photobucket aan het knallen, dat zal nog wel even duren maar ik pletter wel een linkje als t klaar is.
-
bij deze dus:
http://s52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/vernummerlijst%20NS%201924/
-
Dus als ik het goed begrijp moet ik hem een beetje verbouwen.
Weet iemand wat er dan allemaal aan moet gebeuren?
Groeten,'
Dennis
-
fotootjes
http://www.spoorinfo.nl/images/d7500.jpg
Modelspotter
-
Dus als ik het goed begrijp moet ik hem een beetje verbouwen.
Weet iemand wat er dan allemaal aan moet gebeuren?
Groeten,'
Dennis
Niemand?
Groeten,
Dennis
-
Nou, volgens mij staat er een link met daarbij 3 fantastische
foto's waarop veel te zien is, en dan is er ook nog een
verklarende tekst bij, dus kom maar op met die lijst van verschillen.
-
Nou, volgens mij staat er een link met daarbij 3 fantastische
foto's waarop veel te zien is, en dan is er ook nog een
verklarende tekst bij, dus kom maar op met die lijst van verschillen.
Het zijn inderdaad fantastische foto`s!
Alleen is mijn kennis nog niet zo dat ik de verschillen kan herkennen.
Ik zie wel verschillen, maar wat nou precies anders is en wat de veranderingen zijn ???
Vandaar mijn vraag ;D
Groeten,
Dennis
-
Nou, de reden waarom ik mijn vorige bericht plaatste is omdat ik het een aardige sport
vind om de verschillen te ontdekken en wat modelbouwtechnisch haalbaar is om te
(ver)bouwen. Dat hangt natuurlijk ook van je ervaring af. Je zou natuurlijk kunnen
beginnen met, zoals ik al opperde, om een lijst samen te stellen met de verschillen die
je ziet. Daarna kun je bekijken of dat past in jouw tijdperk. Ik zag net bij het vluchtig
bekijken van de foto's dat er iets staat over draaistellen, lijkt me een aardig punt om
mee te beginnen. Aan de hand van jou voorstel kunnen de kenners je wel een advies
geven denk ik zo.
-
Is dit hetzelfde type: http://www.fleischmann.de/images/products/big/5680.jpg ?
Wat me opvalt, vergeleken met de foto's van modelspotter, zijn de verschillen in de raampartijen halverwege het rijtuig. Is dat typisch voor de NL-versie, is het een latere verbouwing, of zijn de linker- en rechterzijde van het rijtuig ongelijk?
de SGB heeft nog een dergelijke wagen staan (ik heb er nog een keer in geslapen ;D)
Dat gaat dus niet meer lukken, de matras in de wagen is wegens overmatige zwammengroei naar de kliko verhuisd ;D
-
tja, als ik er een keer op slaap... ;D
maar inderdaad, de linker- en rechterkant van het rijtuig verschillen. Aan de ene kant in het midden een klein raam, aan de andere aknt uit het midden een pleeraam.
De Fleischmann staat wel te hoog op zn draaistellen, maar daar valt met een vijl wel wat aan te doen (gewoon de draaistelkolom een stuk afvijlen en de zaak weer in elkaar zetten)
-
Blijf tie nog te breed en te kort ;D
SK
-
uh nee?
-
Welke vinden jullie "modeltechnisch" beter? De Fleischmann of de Liliput? (Even zonder rekening te houden met Duitse of Nederlandse opschriften, maar puur qua maatvoering, detaillering etc.
-
het enige positieve punt van de liliput tegenover de fleischmann is dat de liliput niet te hoog op zn wielen staat.
-
De afmetingen van de Pruisische Pw:
lob 18590, rs 2500, h (over conducteursuitbouw) 4155
en die van SS, NBDS:
lob 18590, rs 2500, h 4155
dus SK gelijk :)
Alleen op de verkorte Pruisische drst. van Lpt mag commentaar worden geleverd. De Pw van Fmn staat te hoog op de pootjes maar dat is te verhelpen. De Pr. drst. kunnen bij de NS D 7564-7573 worden vervangen door Zwanenhalzen.
Nb. De 2e tek. in "de erfenis" op blz. 100 geeft een onjuiste lob.
Modelspotter
-
Weer een aantal links die niet werken. Bah.
-
fotootjes
http://www.spoorinfo.nl/images/d7500.jpg
Is er iemand die dit plaatje heeft opgeslagen en het met mij wil delen? Graag PM dan, dan geef ik m'n emailadres. Bedankt!
-
Weer een aantal links die niet werken. Bah.
Dit draadje is ook twee jaar oud... vind je 't gek dat er dan wel eens wat verandert...
-
Het was ook policy van modelspotter om alles heel kort op z'n webspace te laten staan voor de liefhebbers.
-
Ik ben ook gewoon op zoek naar die plaatjes van die D7571.
-
@ Stig en Leocort,
is even wat verwarrend, leocort spreekt specifiek over de 7571, maar stig refereert aan de (inmiddels
verwijderde site) waar gesproken wordt van 7500.
Ik heb een aantal foto's van bakken uit de serie 7500, te weten 7501-05, 7510-16, 7576-86
en 7591-94.
Ze komen uit "De Erfenis" van Bert Steinkamp.
Als iemand interesse heeft in één van deze foto's, laat het me dan even weten; mijn mailadres staat
bij mijn gegevens, dus kan geen probleem zijn.
M vr gr,
Wim Janse
-
erfenis heb ik al.