BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Beurzen => Topic gestart door: Floris op 26 January 2016, 18:27:46
-
Voordat we ons weer mogen gaan verdringen in het Spoorwegmuseum is er ook nog Rail natuurlijk, alleen verder dan de datum 19-20-21 februari kom ik nog niet. Voor de deelnemers een wervend tabje "publiciteit" op de Thuispagina, maar als ik die AANKLIK (http://www.rail.nl/publiciteit) word ik niet veel wijzer.... :-X Zijn er mensen die weten wat Rail dit jaar te bieden heeft of moeten we dit jaar maar overslaan en gewoon naar Ontraxs gaan?
-
of moeten we dit jaar maar overslaan en gewoon naar Ontraxx gaan?
(y)
-
of moeten we dit jaar maar overslaan en gewoon naar Ontraxx gaan?
Als je OntraXS bedoeld; ja! (y)
-
Rails (bijna) altijd leuk.
Verleden jaar voor het eerst over moeten slaan sinds het begin in 1985,
maar dit jaar ben ik weer van de partij!!
Ben ook wel benieuwd wat er komt!!
gr Ed.
-
Dit jaar ga ik incognito, zodat ik eens wat kan zien... ;D
-
Gewoon naar allebei gaan. Er staat elk jaar wel wat mooi spul op rail, vind ik. Gelijk links de hoek in duiken en er staat altijd fine scale spul o.i.d.
Reinout
-
Achterin de RailHobby staat in een advertentie van Rail een aantal namen vermeld.
Voornamelijk van de FineScale hoek.
Tevens staat vermeld dat in Hal 1 alle digitaal bij elkaar zou staan.
-
Blijft toch vreemd dat bijna 3 weken voor de beurs er nog helemaal niks bekend is.
De website heeft het over 2015 en zelfs 2014..... ik bedoel maar..... weten ze daar niet hoe publiciteit werkt? ???
Lijkt overigens een algemeen probleem want ook de website van Eurospoor is altijd achterhaald...
-
Floris, op de site staat een verborgen menu. Daar staan deelnemers en shops in. Zijn die dan niet van dit jaar?
-
@haes: Nee, die is niet van dit jaar....
Lijkt overigens een algemeen probleem want ook de website van Eurospoor is altijd achterhaald...
Ja en nee ;) Sommige beurzen doen het goed, anderen hebben daar iets meer moeite mee ;D
Dit jaar ga ik incognito, zodat ik eens wat kan zien... ;D
Denk je dat dat gaat lukken? Ik weet het nog niet of ik ga. De laatste twee keer kon je een kanon op zondag afschieten en dan raakte je nauwelijks mensen. Dat is gewoon zonde. Al is de finescale hoek altijd wel een bezoekje waard. Eens rustig over nadenken ;)
Groet Ronald.
-
Voor als ze de komende dagen de lijst vernieuwen... als "Clutton" bij http://rail.nl/deelnemers (http://rail.nl/deelnemers) genoemd staat is het de lijst van 2015, da's de makkelijkste test.
Reinout
-
Of als ze er eens een jaartal bij vermelden ::)
Dat zou een hoop verwarring schelen.
Maar is helaas een jaarlijks terugkerend fenomeen.
-
Voor als ze de komende dagen de lijst vernieuwen... als "Clutton" bij http://rail.nl/deelnemers (http://rail.nl/deelnemers) genoemd staat is het de lijst van 2015, da's de makkelijkste test.
BNLS is er als het goed is dit jaar niet bij ;) Dat is een gemakkelijke te onthouden ;D Ik ben benieuwd naar de lijst, eens kijken wat Alex allemaal in petto heeft voor ons.
Groet Ronald.
-
Denk je dat dat gaat lukken? Ik weet het nog niet of ik ga. De laatste twee keer kon je een kanon op zondag afschieten en dan raakte je nauwelijks mensen. Dat is gewoon zonde. Al is de finescale hoek altijd wel een bezoekje waard. Eens rustig over nadenken
Ga op zaterdag, zondag mag ik niet van de pastoor...
-
Wat Ronald zegt klopt: BNLS is dit jaar niet vertegenwoordigt op Rail. We stonden ons vorig jaar op zondag af te vragen wat we er vredesnaam deden, zo rustig was het. Eigenlijk wilden we toen rond het middaguur al opruimen. ::) Überhaupt was het erg rustig op Rail 2015, op een paar golfjes na. Voor ons aanleiding om dit jaar te passen.
-
De laatste twee keer kon je een kanon op zondag afschieten en dan raakte je nauwelijks mensen. Dat is gewoon zonde. Al is de finescale hoek altijd wel een bezoekje waard. Eens rustig over nadenken ;)
Groet Ronald.
Nou, de vrijdag was toch behoorlijk druk.
En wat die finescale jongens produceren, dat is toch zeker de moeite waard. Zoiets kom je zelden tegen op andere modelspoorbeuzen!
Gerard
-
Mooi,dan ga ik zondag!!
gr Ed.
-
Hoi Modelspoor liefhebbers
En ik ben als deelnemer op vrijdag en zaterdag (y)
gr bernard
-
Dat verklaart de rust op zondag.
-
Ik kan het hier niet zien, maar staan de Railhobby en Railmagazine er ook?
-
Er is nog geen lijst van deelnemers in 2016, zucht. Maar afgaande op voorgaande jaren gok ik dat Railhobby er wel is en Railmagazine niet. Railmagazine staat volgens mij alleen in Rijswijk. Railhobby staat bij Rail vaak gelijk links na de ingang in de hal. Op een paar meter van Modelmagazine die er ook vaak is.
Reinout (die hoopt dat zijn geheugen nog goed werkt om 0:44)
-
Ga op zaterdag, zondag mag ik niet van de pastoor...
Ik ga op zondag; op zaterdag heeft mijn Schepper dat liever niet....
-
Ik ga normaliter op vrijdag naar zowel Rail als Ontraxs omdat ik denk dat het dan rustiger is. Weekend = families. Onder andere ikke met koter op zaterdag bij ontraxs nadat ik vrijdag al zelf ben gegaan :) Rail ga ik in m'n eentje op vrijdag.
Ach, het maakt me ook niet uit. Rail is altijd prima.
Maar je vraagt je wel af hoe ze het voor mekaar krijgen de PR zo slecht te regelen. Eurospoor is iets beter. Ontraxs en smalspoormodeldagen is gewoon maaaaaanden van tevoren keurig bekend en online, die zijn ècht goed. En dan vraag je je af "is het nou zo moeilijk". Al zet je maar een voorlopig lijstje neer. Toch?
Reinout
-
Het maakt mij niet veel uit,ik ga toch standaard naar Rail.
Net als naar Ontraxs,Eurospoor ,Rijswijk en Valkenburg.
gr Ed.
-
Maar je vraagt je wel af hoe ze het voor mekaar krijgen de PR zo slecht te regelen. Eurospoor is iets beter. Ontraxs en smalspoormodeldagen is gewoon maaaaaanden van tevoren keurig bekend en online, die zijn ècht goed. En dan vraag je je af "is het nou zo moeilijk". Al zet je maar een voorlopig lijstje neer. Toch?
Reinout
Dat is mijn punt dus....
-
Ik ga normaliter op vrijdag naar zowel Rail als Ontraxs omdat ik denk dat het dan rustiger is. Weekend = families. Onder andere ikke met koter op zaterdag bij ontraxs nadat ik vrijdag al zelf ben gegaan :) Rail ga ik in m'n eentje op vrijdag.
Reinout
We gaan juist altijd met het gezin naar Rail. Mooie beurs waar je niet schrikt als je de kaartjes voor het hele gezin moet halen. Alleen even kijken of het dit jaar in de planning past.
Roelco
-
Railmagazine staat volgens mij alleen in Rijswijk.
Reinout (die hoopt dat zijn geheugen nog goed werkt om 0:44)
Niet helemaal ;) OntraXS heeft ze deze editie allemaal: Railmagazine, Railhobby en Modelspoormagazine :) : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67925.msg3221632437.html#msg3221632437
Zal de tijd geweest zijn ;D
-
Goeie organisatie daar! ;D
-
Volgens mij mis ik wat stukken tekst die de essentie van de discussie bepalen? De quote van Sobat komt niet meer voor in z'n oorspronkelijke context.
Verder is het ook mij opgevallen dat je uitzonderlijk goed moet zoeken om überhaupt iets over Rail te weten te komen, qua promotie dus een groot probleem omdat veel gezinnen, zoals ook het onze, de weekenden reeds ruime tijd van te voren moeten inplannen.
-
Het is bij Rail elk jaar hetzelfde. Je wordt naar een deelnemerslijst gestuurd, maar het is volslagen onduidelijk bij welk jaar die hoort.
Ik ga wel naar Goes, daar staan de deelnemerslijst en de plattegrond al een maand van tevoren op de site. En er staat bij dat het van 2016 is.
-
Als ik zou moeten gokken is er weer een discussie uitgebroken over het hoe/met wat/ met wie en waarom van het organiseren van modelspoor-evenementen. Dit heeft niks te zoeken in dit draadje.
Ik ben zeker wel van plan naar Rail te gaan, ook al weet ik van niet wat er staat. Rail heeft vaak betere banen dan Rijswijk en Eurospoor (wel op kleinere schaal) en OntraXS is vaak voor mij te druk.
-
Ik ga ook wel even kijken, t'is (voor mij) dichtbij, gratis parkeren en vooral de linker hal is altijd leuk en ik heb ook nog eens geen storingsdienst.
Stephan
-
http://www.rail.nl/over-rail
Dit zie ik op Google.
-
Nou, dan trappen wij als deelnemer van Rail 2016 maar af om de lijst hier te maken.
Messing zelfbouw in schaal 0 bij Het Nulpunt.
stand x.x. (dat is nog onbekend)
-
Mooie beurs waar je niet schrikt als je de kaartjes voor het hele gezin moet halen
Pff, kijk net op de site, maar daar kom je ook niet voor 5 euro naar binnen. Is ook gewoon 15 euri A.K. die paar knaken met een gezin kosten je de kop ook niet, is net 2 stukkies flexrail..
-
Het is niet ver dus ik ga er gewoon heen.
Vorig jaar waren er een paar mooie Engelse banen en zo te zien komen die nu weer. ;D
Leen.
-
En even het bonnetje uitprinten dan kost het €13,- .
-
http://www.rail.nl/over-rail
Dit zie ik op Google.
Zie je ook zonder Google ;D
Ja dat staat er ieder jaar maar hebben we dus niets aan.
Het volk wil een lijst met deelnemers van dit jaar en daaraan gekoppeld ook wel handig een plattegrond.
-
We hebben de discussie over de tijdschriften, samenwerking met BNLS, en de "veranderingen in modelspoorland" er uit geknipt. We kregen een berichtje dat sommige berichten iets te voorbarig waren geplaatst, en daardoor e.e.a aan misverstanden hebben opgeleverd.
Her en der staat nog een kleine verwijzing, maar we moesten kiezen OF het hele bericht verwijden, OF laten staan, wilde niet een deel van het bericht aanpassen/verwijderen...
Voor vragen graag per Pb, en niet meer in dit draadje.
Gr, Bert
-
Inmiddels zijn de achtergrondfoto's op de site van Rail aangepast. Hieruit is te concluderen dat dit jaar de scalefour-baan St. Merryn (http://southlondonag.org.uk/wordpress/wp-content/uploads/2015/03/Exhibition-Handout-March-2013.pdf) er zal staan. Een baantje gesitueerd in North Cornwall en voor mij al een reden om naar Rail te gaan.
Werner
-
Ik zie ook een plaatje van Nederlands enkelspoor die erg fraai is; grindballast, mooie bielzen en van die koppelplaatje op de rails. Benieuwd welke baan dat is.
Stephan.
-
Ieder beurs heeft zijn specifieke eigenschappen.
Van rail is idd geweten dat alles er chaotisch verloopt, en dat je maar kort ervoor weet wie er komt.
Je weet zelfs niet eens precies waar je gaat staan op het ogenblik dat je er toekomt, alles kan nog veranderen tot je staat.
Maar ik heb er met plezier gestaan, en zal er met plezier nog staan al is het niet dit jaar.
Het hotel en het eten tot hiertoe het best georganiseerd, van de 5 beurzen waar we tot hiertoe met de Schrottplatz zijn naartoe getrokken.
Hoop i ieder geval als bezoeker te kunnen genieten van de banen dit jaar.
Grtz,
Samuel.
-
Hallo Samuel.
Ik ben er 3 dagen met wat vrienden.
we gaan jou dan wel voorbij zien komen.
Gr Ernst.
-
De deelnemers staan erop jongens.
http://www.rail.nl/deelnemers (http://www.rail.nl/deelnemers)
-
Neem de uitnodiging met plezier aan Ernst.
Is nog niet de juiste lijst Prutser, is traditioneel een gemengde lijst van de deelnemers van 2015 en 2016 :)
Grtz,
Samuel.
-
Volgens mji nu wel de deelnemerslijst voor de komende editie: http://www.rail.nl/deelnemers
-
Is hem nog niet, is nog steeds een mengeling van 2015 en 2016 ::)
Grtz,
Samuel.
-
't Is dat ik een dag kom helpen in de Locdepot stand, maar hier wordt ik echt niet wijzer uit..
-
Hallo Samuel.
Ik ben er 3 dagen met wat vrienden.
we gaan jou dan wel voorbij zien komen.
Gr Ernst.
Ernst, je baan staat (volgens de lijst) zowel in hal 1 (stand 1.80) als in hal 2 (stand 2.3). Dat worden dus lange treinen en afstanden afleggen ;-). Ik neem in ieder geval mijn loopschoenen mee en brood voor onderweg.
Groetjes,
Ies.
-
En als je dan toch langs stand 1.27 komt (Vivat Viadukt) kom je toch gezellig een praatje maken rijdens het waternemen?
groet
Hendrik
-
Dan breng ik voor de zekerheid maar een paar (grotere) stomers mee.
Groet,
Ies.
-
Hoi,
Tja dan maar een 1/1 stoomloc meenemen BR 41 van de VSM (y)
-
Onverwacht (althans voor ons, op de deelnemerslijst zijn we altijd blijven staan ;D ;D ;D) staat Stichting Doorreis dit jaar toch weer op Rail.
Het thema is dit jaar 'Toen de NS nog niet bestond......'
Met de hulp van een aantal mede forumleden, die we zeer erkentelijk zijn voor het beschikbaar stellen van materieel, kunnen we een mooie presentatie geven van (uitsluitend) HSM, SS, NCS en NRS materieel.
We stellen de modellen op in vitrines en staan in de stand van Siletsy. Door gedeeltelijk gebruik te maken van doorbouwvitrines kunnen we treinsamenstellingen van meer dan 2 meter in een vitrine tonen.
We hopen jullie komend weekend ook op de stand te zien.
Met vriendelijke groet,
Fred Haak
(Interim) Secretaris van Stichting Doorreis
-
Ik geloof dat de deelnemerslijst inmiddels aardig klopt. In ieder geval zijn de foto's op de homepage van www.rail.nl nu van deelnemers van dit jaar.
Er kwam dit weekend een mailtje binnen met wat lekkermakertjes en ja, dat wordt wel weer een mooie collectie banen! Een franse spoor 0 baan, weer het gebruikelijke mooie engelse spul, fremo 87, een mooi-lijkende fine-scale belgische N baan... Dat wordt genieten.
Slechte PR, maar altijd een mooie beurs :) Ik ga er vrijdag heen.
Reinout
-
Fred,
We gaan dus met de schalen H0 en 0 weer op herhaling zoals vorig jaar. Leuk. Zelfde plekje maar dan net iets anders geloof ik.
Donderdagochtend ga ik met Siletsy uitladen. Dan kan de bus nog binnenrijden. Is er dan ook iemand van jullie aanwezig?
Frits Thies
Nulpunt- Schaal 0
-
ik ben er Zaterdag en Zondag. (y) ;D
-
De plattegrond is nog steeds niet van dit jaar.... zucht, hoe moeilijk kan het zijn.... het is nog maar een paar dagen!
-
@Frits,
Nee, ik kan helaas pas aan het einde van de middag opbouwen. (Tot hoe laat kan dat eigenlijk?)
We hebben met Siletsy een driedelige doorbouwvitrine, 2 standaard vitrines en een toonbankje afgesproken. Kijk maar even dat het logisch opgesteld wordt.
Wij hebben alleen SS/HSM/NRS/NCS materieel, dus wellicht leuk om je wijnrode '700' en Edwin's postwagen daar bij in de buurt te zetten?
Groeten,
Fred
-
@Fred,
Ik snap welke vitrines je bedoeld en het "rode ding" heb ik zojuist ingepakt.
Gaat goed komen.
Frits.
-
De plattegrond is nog steeds niet van dit jaar.... zucht, hoe moeilijk kan het zijn.... het is nog maar een paar dagen!
Tja, dat maakt een wel erg amateuristische indruk...
Misschien ga ik komend weekend toch wel even kijken in Houten.
Steyn
-
Hallo allemaal
Ga zaterdag want de baan Lunetten
anno 1960
is waarschijnlijk voor de laatste keer te zien.
Deze baan is een voorbeeld van hoe het is geweest voor een
jaar of 50 geleden.
De olietreinen uit Schoonebeek keerden hier voor de richting Rotterdam.
Ook blok treinen werden hier gekeerd.
Was in de jaren 60 best wel een druk punt.
Heb daar heel wat uurtjes doorgebracht en veel soorten treinen gezien.
Zandtreinen uit Maarn
De TEE tichting Arnhem en uit Arnhem.
Vier brullende 2200-2300-derden met de erts wagens,
De getrokken treinen van Zandvoort -Maastricht,diesel stellen naar Tiel via Geldermalsen.
Een plaatje van het seinhuis met de wachterswoning en de kruising en de aansluiting
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB080031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB080031.jpg)
Oude Houtensepad met overweg seinhuis en wachterswoning.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA250059.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PA250059.jpg)
Kijkje over de sporen richting Maliebaan spoor.
Groet Ed
-
Hoi,
Hoezo is de baan Lunetten voor het laatst te zien (y) of gaat er gebouwd worden aan een nieuwe mooi project.
gr bernard
-
Prachtig sfeertje , die baan! (y)
Jeroen
-
Hallo
@ Bernhard67
Baan Lunetten is al zo'n 6 jaar oud en de personen
die het moeten opbouwen zijn ook al wat ouder waaronder ik me
ook meereken.
We hebben in vorst en hitte en regen in een tuin de baan opgebouwd.
Er staan wat leuke bouwwerkjes van me op die baan o.a
het grote seinhuis, wachterswoning,twee sleepboten en een klein seinpostje
dat bij het viaduct van de Westerkade staat.
Nog een sfeer plaatje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB080046_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB080046_1.jpg)
Nog maar een
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB080051.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB080051.jpg)
Er zijn nu twee banen gebouwd, Driebergen anno 1950 en
Lunetten 60 er jaren en de koek is op.
Banen zijn in Hamburg en München geweest
Voor Lunetten is er ongeveer twee jaar aan gebouw
en Driebergen ook zo'n slordige twee jaar dus.....
Ga er nog maar eens kijken wie weet ...?
Groet Ed
-
Er zijn nu twee banen gebouwd, Driebergen anno 1950 en
Lunetten 60 er jaren en de koek is op.
Vond (en vind) ze beide mooi. Ze gaan al weer even mee (vooral Driebergen) en idd is de koek voor een expobaan een keer op. Jammer, maar helaas.
Ik hoop dat er na dit nog veel moois uit jullie handen komt, Ed (y)
-
Lunetten is gaaf,maar ik hoop dat ze nu echt met een dienstregeling ofzo werken, ipv met een paar treintjes rondrijden! !genoeg mooi spul in tijdperk III tegenwoordig!
-
Hallo Edde
Dit is een probleempje voor ze.
Het materieel wat nodig is om een aardige dienst te draaien
uit die tijd,is in mijn bezit.
Allerlei soorten stroomlijn materieel getrokken treinen uit
die tijd.
Door een onenigheid ben ik er uitgestapt.
Ja en zij hebben niet het juiste materieel om de baan geloofwaardig te maken.
Jammer dat het zo moet.
Groet Ed
-
Oh ...kleine moeite om de treinen ff aan te schaffen 😎komt wel goed denk.
-
Optimist! ;D
-
Hoi Ed,
Dan zal het rollend materiaal niet meer tijdperk gebonden zijn of er rijdt heel weinig. jammer dat het altijd zo moet verlopen in vereniging.
gr bernard
-
Mag het weer terug naar Rail 2016 a.u.b.?
Dit is niet de juiste plek om deze discussie te voeren.
Met dank, gr,
Bert
-
Zal ik dan maar als reclame en lekker-makertje m'n video van vorig jaar laten zien? Mijn inschatting is dat het dit jaar net zo leuk wordt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2016_02_17_at_132425.png) (https://vimeo.com/120203899)
Reinout
-
Filmpje heb je leuk in elkaar geflanst Reinout (y)
Ik heb verleden jaar toch wel wat gemist zo te zien.
Ik heb er erg veel zin in,ik ga waarschijnlijk zondag.
gr Ed.
-
Ik begrijp uit dit draadje dat het op zondagen erg rustig is.
Dus dacht ik: misschien zondag dan, ik heb geen schepper en geen pastoor tenslotte ;D
Maar ik zie dat het met het OV vanuit Amsterdam op zondag toch allemaal wel erg lang gaat duren :'(
dan toch maar vrijdag of zaterdag vrees ik.
-
't Is dat ik een dag kom helpen in de Locdepot stand, maar hier wordt ik echt niet wijzer uit..
Hallo Martin.
Kom de dag dat je er bent even bij mij voor bij.
Misschien dat ik dan iets wijzer kan worden.
Groeten Ernst.
-
Is goed Ernst..
-
Hoi,
Zo vandaag is Vivat Viaduck geholpen met de opbouw voor Rail 2016, dat wordt morgen weer genieten met het materieel van Lenz en Kiss en andere merken. tot morgen.
Spoorse groeten,
bernard
-
Veel plezier allemaal :)
-
Vragen over zelfbouw in messing....stand 1.40 in zaal 1.
Schuif aan bij Edwin en Frits.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7229_1024x795.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7229_1024x795.jpg)
-
Hoi modelspoor liefhebbers,
Mijn persoonlijke mening is dat Rail editie 2016 weer super is (y) zijn dan ook weer mooie modelspoor banen te zien zeer de moeite waard om morgen of het weekend aan deze beurs een bezoek te brengen
gr bernard
-
Druk aan het opbouwen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2969s.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2969s.jpg)
Mooie ruime opstelling.
Ik heb er zin in de komende 3 dagen.
groet Hendrik
-
Beetje voorbarig niet, is nog niet eens open..
-
Het lijkt onderhand een wedstrijdje te worden wie als eerste een draadje opent als er weer een beurs komt...
-
snap vieuw stichting doorreis
http://myalbum.com/album/uHDImVrMXz3o
Maar er is al een topic rail 2016
misschien kan dat samen gevoegd?
-
Het lijkt onderhand een wedstrijdje te worden wie als eerste een draadje opent als er weer een beurs komt...
En, hebben er al mensen geklaagd? ;D
De oplossing is natuurlijk een doorlopend draadje Rail te maken. :P
-
snap vieuw stichting doorreis
http://myalbum.com/album/uHDImVrMXz3o
Gaaf zeg, die mailtrein! :P
-
:P
-
En, hebben er al mensen geklaagd? ;D
De oplossing is natuurlijk een doorlopend draadje Rail te maken. :P
Eerlijk gezegd vind ik het ook niet zo handig om een draadje voorbespreking/aankondiging te hebben en een draadje nabespreking. Kan best allemaal in één draadje. Meestal zie je ook dat een deel zijn ervaringen in het ene post en een ander deel de ervaringen in het andere deel.
Edit: en dan ook nog een draadje wat hebben we gekocht ::)
-
Ik mis die van wat hebben we gegeten, Welke rugzak heb jij? , En kom je met de kinderwagen? :-\
-
;D
-
Als je gaat vergeet niet je kortings bon te downloaden,printen en in vullen is toch weer 2.00 verdienen.
http://www.rail.nl/uploads/files/kortingsbon_print-2016.pdf
-
snap vieuw stichting doorreis
http://myalbum.com/album/uHDImVrMXz3o
Maar er is al een topic rail 2016
misschien kan dat samen gevoegd?
Prachtige foto,s
Grtz,
Samuel.
-
Net op de terugreis van Rail was wel n leuke beurs.Een paar Baantjes bewonderd uit frankrijk en england dus vermaakt (y)
-
Nu al uitgekeken? Ik blijf op een beurs altijd tot ik er uit geschopt wordt. ;D
-
Ik weet niet of de vraag al gesteld is... maar....
hoeveel kost de Shuttle van Station Houten naar de Expo ?
:)
Grz...
Marinus
-
Het beste was de flappentap (van onbekend merk dus af en toe defect).
Toch een goed idee van de organisatie ( die dat moet bekostigen) en hoop dat dit standaard wordt bij volgende beurzen in Houten.
Met groet van Paul
-
Prachtige foto,s
Grtz,
Samuel.
Kan ik volledig onderschrijven. Het is puur genieten............. (y)
-
Ik ben er inderdaad pas een paar minuten voor vijf vandoor gegaan. Prima vermaakt, dus. De gebruikelijke Houten-mix van de afgelopen jaren. Oftewel links om de hoek een voorraadje finescale spul enzo. Daar ga ik eerst heen en het duurt wel een tijd voordat ik daar weg ben. Vervolgens de rest van de beurs overlopen. De "reguliere" banen loop ik zelf grotendeels voorbij hoewel daar ook leuks te zien was. Daarna weer terug naar de finescale hoek en genieten met de hap.
Er waren twee banen waar ik het gros van m'n tijd heb doorgebracht: de Fremo 87 baan. Als je een dienstregeling rijdt heb je me te pakken. En St. Merrin, een mooie engelse baan waar ze ook een realistisch treinverkeer hadden. Het leuke was dat ze een beeldscherm hadden waarop ze steeds uitlegden wat er aan de hand was! "Stoptrein is net binnengekomen op het enige perronspoor. De sneltrein moet snel vertrekken, dus de stoptrein wordt gelijk weggereden naar een opstelspoor waarna ..." Goed gedaan.
De deense baan was ook mooi gedaan.
Kritiekpunt: de verlichting van sommige finescale banen. Ok, bij de fremo heb je technische beperkingen waardoor je geen achtergrond+verlichting kan aanbrengen (hoewel één station verlichting erboven had). Maar als je een finescale belgische N baan hebt en je ziet er geen snars van omdat je het moet hebben van een TL balk 2 m verderop in het plafond... Ook de super-gedetailleerde franse h0 baan... De delen die je goed kon zien waren mooi gedaan.
Verder heb ik wel een uur met een gelukszalige grijns op m'n gezicht rondgelopen omdat ik een officieel DB "Buchfahrplan" uit 1972 (mijn periode) van precies mijn gekozen voorbeeldlijn gevonden heb. 6 Euro. Ha! Bingo!
Reinout
-
Het beste was de flappentap (van onbekend merk dus af en toe defect).
Toch een goed idee van de organisatie ( die dat moet bekostigen) en hoop dat dit standaard wordt bij volgende beurzen in Houten.
Met groet van Paul
\
Zal ook af en toe moeten worden bijgevuld lijkt mij met al die modelspoorders.
Gaat een stuk minder in dan in een die in de muur hangt.
Ook dan komt er dus niets uit.
-
Dat is helemaal afhankelijk van het merk en type.
Ik ken ook losstaande automaten waar net zoveel ingaat als zo'n muurding.
Morgen ga ik ook even kijken op rail.
Mvg Rieks.
-
Nu al uitgekeken? Ik blijf op een beurs altijd tot ik er uit geschopt wordt. ;D
Waar herken ik dit van ? ;D
-
ik trek altijd een hoofd alsof ik erbij hoor, dan durven ze me niet te schoppen.
kijken jullie overigens niet al het moois eraf, ik ga zondag denkelijk nog ff. Meeste kans op buggy's om over te zeuren. 8)
-
Waar herken ik dit van ? ;D
;D (y)
-
Zo, ik heb mijn video over Rail 2016 (https://vimeo.com/156027194) weer af :-) Bijna 15 minuten deze keer. Aan het eind 6 minuten de mooiste engelse baan en daarvoor een minuut of 3 Fremo en daarvoor al het andere moois. Veel plezier!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2016_02_19_at_225619.png) (https://vimeo.com/156027194)
Reinout
-
Kritiekpunt: de verlichting van sommige finescale banen. Ok, bij de fremo heb je technische beperkingen waardoor je geen achtergrond+verlichting kan aanbrengen (hoewel één station verlichting erboven had). Maar als je een finescale belgische N baan hebt en je ziet er geen snars van omdat je het moet hebben van een TL balk 2 m verderop in het plafond...
Reinout, dit is in tegenspraak met elkaar. de finescale belgische N baan is ook een Fremobaan en moet aan twee zijden afgewerkt en te bedienen zijn.
Bijna alles op deze baan is zelfbouw(van rail, loc, wagons t/m de gebouwen)
-
met een beetje creativiteit krijg je ook best licht op een fremo-baan...
-
Fraaie film Reinout. (y)
En mooie banen uiteraard.
-
Dat die belgische finescalebaan ook een fremo baan was was me niet opgevallen. Ik had het wel kunnen weten, eigenlijk, want ik wist van een forige baan van de bouwer (Waismes, geloof ik, in ieder geval een stationnetje aan de Vennbahn) wèl dat het fremo was.
Nou stond de baan ook net wat ongelukkig. Pech met de TL erachter in plaats van ervoor. Ik vond dat ik wel erg goed moest kijken voordat ik al het moois zag. Ik ben nog steeds verbaasd over het detailniveau van een van z'n stoomloks. Wow.
Creatief-en-dan-lukt-het-ook-bij-fremo-wel: klopt, dat zag je bij Rail ook:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2016_02_20_at_110417.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2016_02_20_at_110417.png)
Reinout
-
Uitstekende video Reinout!
bedankt, heerlijk nagenieten 8)
-
Strak gefilmt Reinout, erg mooi.
Morgen even live bekijken.
Gr Gerard
-
Vraagje: is er een workshop rollend materieel weatheren? (De lijst met deelnemers biedt niet altijd evenveel info.)
-
Nee, niet gezien
-
o.k. bedankt - dan hoef ik niet mn veel-te-witte STEF'jes mee te nemen.
-
Rail was weer zoals Rail is: nauwelijks info vooraf en als je na ruim 5 uur weer buiten staat denk je toch: tijd goed besteed! Opgevallen? Dat je bij veel banen aan beide zijde kon komen, dat vele banen een TEE-variant hadden rijden of staan. dat er op veel bovenleidingsmasten ooievaars aan het broeden zijn en dat ik niet of nauwelijks 'niet-af-zijnde-delen' heb gezien. Maar niet te veel kletsen, het volk wil foto's (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_01__Frans.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_01__Frans.jpg)
Fraaie Franse baan, maar, naar ik denk omdat ik vroeg binnen was, nog niet in dienst. Veel gesleutel wat ook op andere baantjes voorkwam in de fine-scale-hoek. Ik zoek meestal naar details, en al die rijdende treinen nemen het zicht op die zaken vaak weg :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_02_Fremo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_02_Fremo.jpg)
Fremo beeld een grenstraject uit. En ondanks het serieus met treinen bezig zijn, kan er toch een grapje tussendoor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_03_Fremo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_03_Fremo.jpg)
En bij het uitbeelden van een grenstraject krijg je dan 'opeens' het zicht op een DE-1 in Hölle :o
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_04_StMerrin.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_04_StMerrin.jpg)
Ook bij mij was St. Merrin favoriet. Vooral vanwege de details. Niet op deze foto, maar die meeuw op de stationskap zit daar niet toevallig, vraag maar na!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_05_Frans0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_05_Frans0.jpg)
Waarom op een compleet Franse 0-baan, dan 'opeens' 2 bakken VT 601 staan? Gewoon. Omdat het kan ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_06_Uden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_06_Uden.jpg)
De jager schoot inderdaad elke paar minuten mis. Maar de man bijt wel de hond.... ("Uden" als ik het me kan herinneren. Je krijgt een plattegrond bij binnenkomst, maar daar staat deze weer niet op ???)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_07_Lunetten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_07_Lunetten.jpg)
Vanaf die brug (Waterlinieweg te Utrecht Lunetten) met treinen-fotograferen begonnen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_08_Belgie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_08_Belgie.jpg)
Nog zo'n raadsel... Op de plattegrond staat "MSC Gorinchem" maar volgens mij kwam de baan uit België. Erg fraai weergegeven staalindustrie! En je ziet op deze opname nog maar een klein deel!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_09_Zevenbergen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_09_Zevenbergen.jpg)
Ja, inderdaad. Sommige banen zie je vaker op beurzen. Maar die bietenfabriek had ik nog nooit van deze kant mogen bewonderen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_10_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_10_0.jpg)
Geen frieslijst. Geen verlichting. Geen doeken om de kale houten poten te verstoppen. Toch stond het soms rijen dik bij deze baan. Omdat echte grote rokende stoomloks altijd wel trekt. En in die grootte (0) kan je van een Silberling dan dergelijke detail-opname maken. Op de laatste opname die ik van een dergelijk echt koersbord maakte, ook op een Silberling, stond "Nijmegen - Kleeve - Köln v.v.".....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_11_Belux.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_11_Belux.jpg)
De baan van Belux is niet vaak te zien. Maar als hij er staat, kan ik er maar moeilijk bij weglopen. Zal ook wel komen omdat ik Luxemburgs materieel leuk vind en ik de meeste medewerkers van die groep ken (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_12_ALAF.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_12_ALAF.jpg)
Niet geheel toevallig stond deze baan van de ALAF naast die van Belux. Ook hier stond de Benelux-hondekop stil. Maar wel 'bijna' onder de draad. En misschien wachtend op een reisje richting Amersfoort?
Sorry, maar 12 plaatjes. Meer dan 100 gemaakt. En, zoals gezegd, me prima vermaakt. Zoals op elke beurs. Want, wat er ook wel dan niet wordt aangekondigd, ik ga. Waarom zou je alles van te voren al willen weten? Verrast worden is misschien nog wel veel leuker. En als het tegenvalt? Dan gaan we de volgende keer toch weer. Kan het alleen maar beter worden!
Groet,
Raymond v/d Hoven
-
Nog een leuk technisch detail bij de finescale belgische baan: kijk eens in het schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2016_02_20_at_140255.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2016_02_20_at_140255.png)
Creatief met flexrail!
En her en der mooie bedieningshendels:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2016_02_20_at_150826.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2016_02_20_at_150826.png)
Bovenstaande was bij de inderdaad fraaie franse baan. En ook vrijdag was hij het eerste uur niet in dienst omdat ze nog aan het railgummen en materieel uitpakken waren :)
Op die baan werd ik erg getroffen door de heel fijn aangebrachte electriciteitsleidingen aan de buitenkant van de gebouwen (naar de buitenlamp, bijvoorbeeld):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2016_02_20_at_151056.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Shot_2016_02_20_at_151056.png)
Dat blaadje met nederlandse seinbeelden bij de Fremo modules was volgens mij geen grapje, maar noodzaak. Seinen worden echt gebruikt bij zo'n baan. Kennis van het duitse seinstelsel wordt grotendeels tot de basiskennis gerekend. Dus zo'n blaadje met NL seinbeelden is ervoor om de binnenkomende duitse machinisten op te leiden, neem ik aan.
(Zo, ik heb ondertussen nog twee gruwelijke typfouten in de onderschriften van m'n film gefixt...)
Reinout
-
Volgens mij is dit de spoor-1 baan van Ernst Jorissen.
Groet Jaap
-
Die laatste plaat Jaap, mocht ie willen dat is gewoon Nouallier..
-
Ik moest ook even zoeken, maar ik denk dat Jaap op een paar posts terug reageert:
Nog zo'n raadsel... Op de plattegrond staat "MSC Gorinchem" maar volgens mij kwam de baan uit België. Erg fraai weergegeven staalindustrie! En je ziet op deze opname nog maar een klein deel!
Reinout
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_10_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rail_10_0.jpg)
Geen frieslijst. Geen verlichting. Geen doeken om de kale houten poten te verstoppen. Toch stond het soms rijen dik bij deze baan. Omdat echte grote rokende stoomloks altijd wel trekt. En in die grootte (0) kan je van een Silberling dan dergelijke detail-opname maken. Op de laatste opname die ik van een dergelijk echt koersbord maakte, ook op een Silberling, stond "Nijmegen - Kleeve - Köln v.v.".....
Dit is een van de Silberlingen (geweatherd door Becasse) op de baan van Ernst Jorissen. Geen spoor 0 maar spoor 1. Inderdaad, geen "afgerokte" baan, maar, zoals een van de toeschouwers het verwoordde: "rolstoelvriendelijk". Met andere woorden, gezeten in een rolstoel kon die persoon gewoon gedeeltelijk onder de baan "schuiven", waardoor hij de stomende, geluidmakende en rijdende modellen van dichterbij kon zien, zonder zijn hoofd negentig graden te moeten draaien. Ieder nadeel (geen afgerokte baan) heeft dus zijn voordeel!
Overigens kunnen modelbouwers op deze manier ook beter zien hoe een en ander kan worden opgebouwd, zonder onder de rokken te moeten kijken (foei!).
Ten slotte, het gaat om de beleving van de kijker, die volgens mij (maar dat is een beetje gekleurd) goed tot zijn recht komt op de baan van Ernst.
Met vriendelijke groet en voor degenen die morgen (weer) komen: tot dan (we gaan er weer voor, de hele dag).
Wies,
-
Die foto bedoelde ik dus Martin.
Groet Jaap
-
Hoi Modelspoor liefhebbers,
Tja spoor 1 blijft toch naast spoor 0 erg mooi om te zien (y) Super al die mooie grote stoomlocs zo als de BR 23 /BR 01 BR 44 Daar heb je geen bril voor nodig al die mooie details aan zo silverling wagon met een mooie Oceanblauwe /creme BR 211 er voor. Daar kan ik alleen maar van dromen of zo iets moois in spoor nul ook gaat komen van Kiss of MBW
gr bernard
-
Reinout,
Bedankt voor je fraaie videoverslag!
En leuk dat Vivat Viadukt er ook op staat. ;D
Je had een leuk doorkijkje gekozen voor je shots.
groet en succes verder
Hendrik
-
Tja, iets met boompjes die net af waren. Die moeten dan ook maar op de video, toch? ;D
Reinout
-
Hoi, all
Over bomen gesproken :o,
Bij de baan van de Utrechtse Railclub heeft een vrijwilliger een standje met bomenbouw.
Daar heb ik me een en ander uit laten leggen hoe een miniatuurboom tot stand komt, een spoedcursus bomen bouwen.
Hij gebruikt binddraad van het tuincentrum in combi met elektrodraad al of niet gesoldeerd.
Met fantastisch resultaat.
Hij maakte zijn loof ook zelf: gedroogde thee, koffie en zelfs gedroogd eendenkroos(t) ;D.
Afijn, van een miniepinie struikje tot grote oude plataan in alle maten, prachtig.
Heel mooi dat die man van de Railclub zelf loof maakt. Ik loop in een andere hal bij de Unique stand.
Daar hebben ze dus ook boommateriaal. Met nota bene plataan blad in miniatuur...!!!
En natuurlijk is er nog van alles wat in halffabrikaat te verkrijgen op de beurs.
Het is maar wat je ervan maakt ik ben er nog maar net mee begonnen.
Genoten van het Spoor O gebeuren, het blijft bijzonder mooi spul. Veel N-banen bekeken waar ook verrassend veel detailwerk in zat.
En voor mij in het bijzonder de baan Driebergen en de banen met industriele thema's die me erg aanspreken.
Wat de bomenbouw betreft, voorlopig doe ik het met het simpele loofmatje van Heki(Flor) waar ik mee begonnen ben. Aangevuld 2 zakjes met fijne turf.
Verder een heftruck van Kibri, simpel bouwpakketje, transfers van kentekens, een fijn kniptangetje.
Ook nog een tijdperk IV Daf model op de kop getikt.
Heb er helaas geen foto's van maar alles komt wel een keer voorbij op mijn baan.
Het mij bekende clubje Noordelingen bleef weer om mij heen hangen... ::) soms ook niet, waren ze ineens weer verdwenen.
Voorlopig wel de laatste keer weer dit jaar, eerst maar eens wat doen met het nieuwe spul. (y)
-
Het mij bekende clubje Noordelingen bleef weer om mij heen hangen... ::)
;D Graag gedaan Koen, was gezellig.
-
@Raymond; de VT601 is net zo raar op een franse baan als op een Nederlandse - hij kwam in de jaren '60 in Parijs als TEE Paris-Ruhr, beginpunt Dortmund, via Keulen, Luik, Namen, Maubeuge.
-
en in Nederland zoals het google te vinden is bij de afbeeldingen
-
Die laatste plaat Jaap, mocht ie willen dat is gewoon Nouallier..
Noem het maar gewoon. 8)
Lees in Modelspoor magazine altijd met bewondering hoe hij dit soort effecten steeds weer voor elkaar krijgt.
Echt super klasse (y)
-
Ik ben vrijdag naar Rail geweest. Dingen die mij opvielen:
- Drukte viel erg mee. Je kon overal goed bij en alles goed zien.
- Een aantal erg mooie banen gezien. Wat me zo te binnen schiet is de Belgische staalfabriek en een baan met 2 viaducten boven elkaar in Hal1.
- Een aantal leuke opvallende banen gezien, buiten het gewone kader. Zoals de in hoogte verstelbare Uden, de Achtertuin van Eden roestbaan en de door kids bestuurbare Amerikaanse kolenbaan met losinstallatie.
- Het aantal verkoopstands was natuurlijk minder als op een gewone Houten. Daartegen waren de prijzen van (veel) van de verkopers aanmerkelijk lager als bij Eurospoor. Dat scheelde vaak wel meerdere euro's tot tientjes voor een wagon. Sommige verkopers hielden wel vast aan te hoge prijzen en daar zag je dan ook weinig interesse (grote stand in Hal1 van Molenaar ofzo?).
- Veel leuke en mooie clubbanen gezien, waar men weer heel heel heel veel plezier had.
- Een meneer die helemaal door het lint ging omdat er op een baan 5 ketelwagens reden met volgens hem een verkeerde loc ervoor. Dat iemand daar zo enorm boos om kan worden, onvoorstelbaar.
- De meneer van de Utrechtse Spoorclub die weer nieuwe technieken had om te demo'en om bomen te maken. Met het voorbeeld ernaast met het mooie speelbos met die prachtige dode boom. Goede tips gehad!
Erg leuke dag gehad. Met veel mensen staan praten.
Volgend jaar zeker weer terug, ook al is vooraf amper bekend wat er staat.
-
"Een meneer die helemaal door het lint ging omdat er op een baan 5 ketelwagens reden met volgens hem een verkeerde loc ervoor. Dat iemand daar zo enorm boos om kan worden, onvoorstelbaar."
Ja, dat zijn de echte puristen die behoedzaam benadert dienen te worden voor zover niet geheel vermeden.
Alles moet volgens de regel "omdat wij het willen, wil het volk dat ook".
Is altijd wel vermakelijk als je van veilige afstand (o.a. i.v.m. rondvliegend schuim) roept "Een ieder beleeft de hobby op zijn/haar manier", dat noemen zij een "dooddoener" die gek genoeg bij hun tijdelijk extra energie geeft.
Jammer dat ik het gemist heb.
-
Hij maakte zijn loof ook zelf: gedroogde thee, koffie en zelfs gedroogd eendenkroost ;D.
Laat de Partij voor de Dieren dat maar niet lezen ;D
-
Oepsie, aangepast :P.
-
"Een meneer die helemaal door het lint ging omdat er op een baan 5 ketelwagens reden met volgens hem een verkeerde loc ervoor. Dat iemand daar zo enorm boos om kan worden, onvoorstelbaar."
Ik ben vrijdag geweest, en zag een 1200 met 3 bakken Lima plan E zijn rondjes draaien, die ik in mijn kindertijd zo prachtig vond. Nu zijn er natuurlijk betere alternatieven, maar ik kan er de humor wel van inzien. Ik probeer het zelf binnen één tijdperk te houden, maar of het allemaal klopt weet ik ook niet. Als de sfeer maar wel klopt.
-
Ik ben vrijdag naar Rail geweest. Dingen die mij opvielen:
- Een meneer die helemaal door het lint ging omdat er op een baan 5 ketelwagens reden met volgens hem een verkeerde loc ervoor. Dat iemand daar zo enorm boos om kan worden, onvoorstelbaar.
Ironisch genoeg zijn het juist dit soort figuren die het contact met de realiteit geheel kwijt zijn :) Laat het lekker een hobby blijven voor iedereen en laat dus ook iedereen zijn hobby op z'n eigen manier beleven.
-
tja , puristen zijn ook een "soort" extremisten en kunnen dus bijten. Laat iedereen lekker genieten van zijn eigen idee over zijn hobby.
mvg aad
-
Dichterlijke vrijheid moet kunnen, niet waar?
-
Beste allen,
Zullen we deze discussie maar beëindigen? Het vervuilt het draadje....
Gr, Bert
-
Vandaag even met mijn zoon van 2,5 jaar wezen kijken .
Heerlijk om eens met zo'n buggy door de mensen massa te gaan.
Werkt erg goed om iedereen aan de kant te beuken, zodoende kon ik lekker doorlopen.
Bij stichting doorreis even genoten van de schitterende vitrines gevuld met prachtig tp-2 materieel, een lust voor het oog.
Mijn zoon herkende de fel gekleurde treinen uit tp-2 als Thomas trein ;D ;D
Pluim voor de organisatie voor alle kinder activiteiten, zo betrek je de jeugd erbij (y) (y)
Ingenum stond lekker te ouwehoeren bij de vitrines van doorreis, zodoende kon ik eens een keer bagage bakken scoren ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3321.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3321.jpg)
1 om te verbouwen en 1 om in tw zetten in een int trein, als Duitse bagage bak (y)
-
Heerlijk om eens met zo'n buggy door de mensen massa te gaan.
Werkt erg goed om iedereen aan de kant te beuken, zodoende kon ik lekker doorlopen.
Toch ook wel een flinke rugzak op om tijdens een draai ook mensen omver te kegelen? ;D
-
Uiteraard ;D (y)
-
Ah, was jij dat, ik stond Ingenium bij de vitrines aan de praat te houden maar geen dank hoor ;D.
-
Hey dat is jammer had je graag de hand geschut. (y) (y)
Maar evengoed bedankt (y)
-
Ja van die personen heb je ook.
Bij ons op de vereniging hadden we er een keer 1 die vond dat de treinen niet op schaal reden.
Zie hem nog staan met zn stopwatch.
-
En dan heb je er ook die vinden dat een boemel de snelheid van de TGV moet evenaren ::)
-
Beste allen,
Zullen we deze discussie maar beëindigen? Het vervuilt het draadje....
Gr, Bert
-
Heeft er iemand nog de smurfen gevonden op die Belgische baan waar nog al veel dieren losliepen???
-
Vandaag dan ook maar Rail bezocht, het weer was er perfect voor. Na een foto van de omgeleide Austria-Express werd richting Euretco gereden rond 11uur. De angst om met deze weersomstandigheden ver weg te moeten parkeren viel mee, ik kon bijna voor de deur parkeren.
Dit keer geen losse kassa's meer voor de deur, maar kassa net als een gewone Houten. De rij was extreem kort, na ongeveer een minuut was ik al door de kassa heen waar ik werd opgewacht door een clubgenoot en eerst een van de vele lege tafels in de koffiecorner werd bezocht met uitzicht op de mega stand van Molenkamp (zou die nou echt geld overhouden met zo'n enorme stand en vrijwel alleen kijkers?) De hal was op dit tijdstip bijna uitgestorven :o
Eerst maar even langs de verkoop.
De verkopers en standhouders zaten er verveeld/slaperig bij, op een na, die net binnenkwam om waarschijnlijk ook de Austria-Express vast te leggen ;D
Je kon uitgebreid kijken bij de (in mijn ogen meer dan vorig jaar) kraampjes van de verkopers en zowaar ook nog een enkel koopje meenemen!
Foto's van de banen heb ik niet gemaakt, eerlijk gezegd was alleen Lunetten de fraaiste baan, puur vanwege het feit dat ik nou eenmaal niks heb met de finescale banen vanwege allemaal dezelfde thema's. De Fremobaan was zeer fraai, alleen de deelnemers hadden totaal geen interactie met het publiek dat naar een lege baan stond te kijken, omdat er druk met kaartjes werd gespeeld en getelefoneerd. Na een half uur te hebben gekeken zag ik zowaar 1 trein rijden....
Er waren ook weer een paar banen vanaf de stoffige zolder gehaald (waarschijnlijk gebouwd in de jaren 60) en normaliter niet welkom op Rail, maar je moet wat denk ik dan maar..... 4 fantasietreintjes reden onophoudelijk hun rondjes.
Ik vond dat er relatief ook veel N-spoor te zien was..
Rond een uur of twee, eigenlijk op een zondag toch het hoogtepunt zou je denken, was het eigenlijk net zo rustig als om 11uur en begonnen de eerste stiekem al wat materieel in te pakken.
De frietkraam voor de deur geloofde het wel en was om half 4 al vertrokken, je kon toen wel een kanon afschieten in de hallen....
Alhoewel de beurs tot 17uur open was begonnen enkele deelnemers rond 16uur al goed zichtbaar in te pakken dus werd de auto maar weer opgezocht.
Totaalbeeld van de dag, opvallend weinig rugtassen en buggy's, erg rustig en afnemend kwaliteitsnivo. Jammer!
Positief voor de bezoeker was wel dat je overal goed kon kijken, maar of het commercieel succesvol was....?
Misschien beter om Rail een keer per TWEE jaar te gaan houden, zoals in den beginne?
Gelukkig, ondanks dat het zondag was, nog wat leuks kunnen scoren voor een nette prijs:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VTG_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VTG_1.jpg)
-
Vandaag zijn we al voor de derde dag op rij naar Rail gegaan het weer was er perfect voor. We waren er, net zoals alle ander standhouders om 9 uur. De angst om met deze weersomstandigheden ver weg te moeten parkeren viel mee, ik kon bijna voor de deur parkeren.
Dit keer ook de armbandjes bij de "artiesteningang" zeer goed geregeld door de organisatie. De rij was extreem kort, na ongeveer een minuut was ik al door controle heen . Ander clubleden waren al binnen en wachtten met ongeduld op mijn komst. Geweldig om alle andere deelnemers hun handelswaar te zien uitstallen. Toch maar weer alles meezeulen en klaarzetten voor het publiek. Ik vroeg me af of al die standhouders nou echt geld overhouden met zo'n enorme stand en vrijwel alleen kijkers?".
Vele bezoekers liepen vandaag toch ook weer rond zonder directe belangstelling te tonen. Daar zit je dan als welwillend deelnemer. Maar goed, iedereen zijn interesse.
Je kon door de ruime opzet van de beurs uitgebreid kijken bij kraampjes van de verkopers en zowaar ook nog een enkel koopje meenemen! Gelukkig gingen er ook topstukken tegen aanzienlijke bedragen weg. De schoorsteen moet wel roken.
Bezoekjes aan de banen heb ik als deelnemer niet kunnen maken. Geen tijd. Vanuit mijn positie zag ik wel overal beweging. Jammer dat veel mensen dan achteloos langslopen. jammer, jammer, jammer.Totaal geen interactie met de deelnemers....
Prachtig zijn de melancholieke banen die na lange tijd weer eens bekeken kunnen worden. Jeugdsentiment voor de oudere modelspoorder.
Ik vond dat er relatief ook veel 0-spoor (mijn specifieke interesse gebied) te zien was..
Rond een uur of twee, eigenlijk op een zondag toch het hoogtepunt zou je denken, was het volgens mij drukker als vroeg in de morgen, dus veel gelegenheids bezoekers. Maar iets later begonnen de eerste bezoekers stiekem het pand te verlaten.
Alhoewel de beurs tot 17 uur open was, begonnen bezoekers rond 4 uur al heel goed zichtbaar te vertrekken dus werd het laatste uur voor ons wat minder, maar we gaan door tot het gaatje. Beloofd is beloofd.
Rond 7 uur waren we klaar met inpakken en konden we naar huis vertrekken.
Totaalbeeld van de dag, veel plezier en genoeg jong grut aan de tafel gehad. Zowel jongetjes als meisjes. Leuk.
Gelukkig, nog een mede modelspoorder blij kunnen maken zonder hem veel in rekening te brengen. Wordt je blij van als je een ander blij kan maken.
Volgend jaar weer?...tuurlijk
FritsT.
Nulpunt, stand 1.41
-
Vandaag ook even geweest en even een kijkje genomen op rail 2016.
Eerste indruk begon al bij de kassa :( een minpunt dat er niet aangegeven stond dat er 2 verkopers waren per tafel en niet 1 zodat er onnodig een rij ontstond nu was dit geen groot probleem maar een beetje jammer.
Entree betalen met pinpas is nog steeds niet mogelijk 2e gemiste kans :-\ vooral als met meerdere mensen tegelijk komt.
Eenmaal binnen stond er een dubbele mobiele pinautomaat (y) maar daar werkte er maar 1 van :-X en daar kon je dan ook max maar 1 x op de dag pinnen dus daar maar even mee gewacht mocht het echt nodig zijn gezien er gelukkig een hoop standhouders hun eigen mobile pinautomaat hebben.
Het was ERG rustig maar konden daardoor natuurlijk wel lekker rond kijken naar evt spul maar bij sommige standhouders logen de prijzen er niet om ::) vooral bij de Duitsers maar goed.
De banen zelf moet ik mij toch bij Floris hierboven aansluiten en ben er ook snel voorbij gelopen op een enkeling na.
We waren er tegen 10.30 en konden ook vrijwel vooraan parkeren en dit heb ik wel anders meegemaakt daar en na een bak koffie tussen door na 2 hallen zijn we tegen 13.30 maar weer richting het oosten van het land gegaan want we hadden alles gezien en hal 2 nog voor een 2e keer en daar dan nog wel een nieuwe BR13 4114 van Fleischmann gescoord.
Volgend jaar weer ??? ??? We zullen zien maar 1 ding is zeker ons volgende ritje wordt 13 mrt.ONTRAXS (y) (y)
Gr Robin
-
Eenmaal binnen stond er een dubbele mobiele pinautomaat (y) maar daar werkte er maar 1 van :-X en daar kon je dan ook max maar 1 x op de dag pinnen dus daar maar even mee gewacht mocht het echt nodig zijn gezien er gelukkig een hoop standhouders hun eigen mobile pinautomaat hebben.
Als je wat later in de middag wilde pinnen had je pech, want toen was de pinautomaat gesloten ???
Desondanks goed dat er na heel veel jaren ein-de-lijk een pinautomaat was in Houten, volgende normale Houten ook?
Het was ERG rustig maar konden daardoor natuurlijk wel lekker rond kijken naar evt spul maar bij sommige standhouders logen de prijzen er niet om ::) vooral bij de Duitsers maar goed.
Daar ben ik het niet mee eens! Zo zag ik bij een Duitser de Trix 1252 (Das Orginal gibt's bei Marklin) voor slechts 199,00 nieuw en ook Lorenz Niessen (met bijvoorbeeld een ACME 186 voor 139Eur) is het prijspeil retestrak!
De banen zelf moet ik mij toch bij Floris hierboven aansluiten en ben er ook snel voorbij gelopen op een enkeling na.
We waren er tegen 10.30 en konden ook vrijwel vooraan parkeren en dit heb ik wel anders meegemaakt daar en na een bak koffie tussen door na 2 hallen zijn we tegen 13.30 maar weer richting het oosten van het land gegaan want we hadden alles gezien en hal 2 nog voor een 2e keer en daar dan nog wel een nieuwe BR13 4114 van Fleischmann gescoord.
Volgend jaar weer ??? ??? We zullen zien maar 1 ding is zeker ons volgende ritje wordt 13 mrt.ONTRAXS (y) (y)
Gr Robin
En daar zit volgens mij het grootste pijnpunt voor Rail, Ontraxs op slechts 2 weken later.... de mensen kunnen hun geld maar 1x uitgeven en gezien de goed georganiseerde reclame-campagne voor die laatste en de bijna non-info voor Rail vrees ik een dalende trend. Alex F zal zich toch echt beter moeten gaan organiseren en ik denk echt dat hij moet gaan nadenken over eens per 2 jaar.... of Houten de beste locatie is???? Zeker gezien dat vele Houten verkopers op dezelfde plek stonden is het meer een Houten-plus,,,,,
-
Bij deze een kleine impressie van modellen in de vitrines van Stichting Doorreis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_1487.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_1487.jpg)
Staatsspoor goederentrein rond 1865 (lok MK, goederenwagens Werps)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_1141.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_1141.jpg)
Staatsspoor personentreintje (lok zelfbouw, rijtuigen MK)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_860.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_860.jpg)
Lastig te fotograferen; de Blauwe Brabander met 8 bakken van de Vlissingse mailtrein (op dit forum bekend)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_609.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_609.jpg)
Een ezeltje met veewagens (Lok zelfbouw, wagens MK)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_417.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_417.jpg)
Een drietal kleurvarianten van dezelfde lok (Werps)
Bij deze wil ik de forumleden die hebben bijgedragen aan de presentatie nogmaals hartelijk bedanken.
-
Rail en OntraXs! is appels en peren met elkaar vergelijken..
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_1141.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_1141.jpg)
Staatsspoor personentreintje (lok zelfbouw, rijtuigen MK)
Bij deze wil ik de forumleden die hebben bijgedragen aan de presentatie nogmaals hartelijk bedanken.
De D is van Werps
En graag gedaan (y)
-
Rail en OntraXs! is appels en peren met elkaar vergelijken..
Daar sluit ik me volledig bij aan. Ik vraag me wel eens af of er soms niet teveel verwacht wordt van een beurs. En elke beurs is gelukkig weer anders en heeft zijn eigen plus en minpunten.
Ik ben vandaag geweest, heb hier ruim 300 km voor gereden en me uitstekend vermaakt en een aantal zaken welke op mijn inkooplijst staan kunnen kopen tegen prijzen waar ik tevreden mee was.
De banen vond ik leuk om te zien, sommige had ik wel eens eerder gezien, maar dat vind ik geen bezwaar. Je eigen baan ben je toch ook niet in één avond op uitgekeken?
Het was niet druk (ik had het drukker verwacht), dan kun je tenminste fatsoenlijk kijken bij de banen en bij de verkoop ook eens een blik werpen in de rommeldozen onder het kraam ;D Dat leverde mij nog wat perron overkappingen (in onderdelen) op waar ik nog naar zocht.
-
Avond,
Zo ik ben weer terug van 3 dagen Rail geweld. En ik vond het GEWELDIG!!! Ik was weer ingehuurd door 9mm-Shop voor mijn demo- en testopstelling en mobiele ombouwservice. We stonden in hal 2 rij 4 achter Harlaar.
(http://i1090.photobucket.com/albums/i366/martindomburg/Mobile%20Uploads/20160219_095531_zpsopmfhvoq.jpg)
I.v.m. de kosten maar een klein plekje maar hij voldeed aan de eis :)
Ik heb drie dagen genoten, het was echt megadruk aan mijn stand. Heel veel vragen mogen beantwoorden over Dinamo en DCC en vooral het live ombouwen van de locomotieven trok verreweg het meeste bekijks aan mijn stand. Vooral de ombouw van dit mallet lokje van Minitrix:
(http://i1090.photobucket.com/albums/i366/martindomburg/Mobile%20Uploads/20160220_155019_zps0pazu9n6.jpg)
Hij had een trotse nieuw eigenaar en die wilde hem digitaal krijgen. Het was een heel gepriegel maar het s me gelukt om er een Kuehn N45 in te bouwen. Het liet me wel achter met zweethanden :) (waarom geen Tran? omdat zijn baanspanning boven de 18V ligt)
Daarnaast veel verkocht aan decoders en programmers en natuurlijk Dinamo. Kortom zeer geslaagd!!! ik vond het leuk en gezellig.
Ik heb mezelf uiteraard ook verwend. Dat mallet lokje hierboven, dankzij Treinofieltje heb ik er nu ook een exemplaar van. Bij Mischa heb ik een geel/grijze Starttrain 1300 gescoord.
Over Mischa, die begint een reputatie te krijgen zijn stand negeren vrijwel onmogelijk is, hij had weer veel mooi speelgoed voor goede prijzen. Zo ben ik vanaf nu de trotse eigenaar van deze Kato set:
(http://i1090.photobucket.com/albums/i366/martindomburg/Mobile%20Uploads/c69f937c-db5d-4b97-bf40-c6ed6317735a_zpswv85qpnl.jpg)
De 15-delige 1988 Orient Express. Met zeer gelikte detailering en rijeigenschappen. Hij heeft ook binnenverlichting!
Zo ik ga tevreden mijn mandje in :lol: Morgen weer werken, en dan de acties voorbereiden voor Maart. Ik besta dan 1 jaar!
Groetjes
-
Ik besta dan 1 jaar!
In je profiel staat 32...
-
Whahah ja klopt ook wel weer.
-
Ik was dit jaar thuisblijver en lees toch graag de verschillende meningen over een evenement Joop. Wordt mijn beeld denk ik toch wat completer. :)
Momenteel weinig tijd in de weekenden en dus ruimte voor maar één evenement per semester. Dan moet er worden gekozen en wordt het toch Ontraxs. Het mag appels en peren vergelijken zijn, maar de tijdsfactor geldt voor beide evenementen toch exact hetzelfde. De tijd dat ik al die evenementen afsjouwde ligt alweer even achter me.
edit Dit was een reactie op een post van Joop. Die post is weggehaald. :)
-
Hoi Modelspoor liefhebbers,
Ik was vrijdag en zaterdag als deelnemer bij een grote spoor nul baan. Wat mij vooral opviel is dat het op vrijdag ook niet zo erg druk was. Zaterdag was het iets drukker maar nog steeds kon je goed over de beurs lopen.
Zelf denk ik ook dat het veel beter is om rail om de twee jaar te doen, dan heeft de organisatie ook langer de tijd om modelspoor banen binnen te halen die nog hoger nivo hebben. In de Zaal waar Fremo 1/87 te vinden was stonden mooie banen qua niveau. In alle andere zalen vond ik de banen maar matig jammer. Rail is natuurlijk niet te vergelijken met Ontraxs waar de banen op zeer hoog niveau te zien zijn wat natuurlijk erg goed is. misschien is het inderdaad ook een goed idee om rail bijvoorbeeld Na December toe te verplaatsen zo dat het niet vlak voor Ontraxs zit is misschien ook wel beter voor de handel
Houten vind ik voor rail een zeer goede locatie kost je tenminste geen parkeer geld wat bij veel andere beurzen wel het geval is. Dan heb ik nog een tip voor Alex probeer voor de volgende Rail eens Fremo 1/32 en Fremo spoor nul binnen te halen beide hebben mooie module banen of PAJ modelbouw.
gr bernard
-
@ Bernard,
Je schreef:
Dan heb ik nog een tip voor Alex probeer voor de volgende Rail eens Fremo 1/32 en Fremo spoor nul binnen te halen beide hebben mooie module banen .
Dat moet/kan je niet alleen overlaten aan een organisatie, maar zelf regelen en aanbieden. Maar heel frappant, op mijn lijstje komende maanden staat zoiets als een gezamenlijk "iets" met ook spoor 1 en dan niet alleen banen. De basis is al gelegd en accoord.
-
Rail en OntraXs! is appels en peren met elkaar vergelijken..
(y)
Rail is natuurlijk niet te vergelijken met Ontraxs waar de banen op zeer hoog niveau te zien zijn wat natuurlijk erg goed is
Precies, niet meer doen dus. Het concept van Rail is niet te vergelijken met dat van OntraXS of andersom. Rail maakt daarin heel andere keuzes als dat wij dat doen.
..misschien is het inderdaad ook een goed idee om rail bijvoorbeeld Na December toe te verplaatsen zo dat het niet vlak voor Ontraxs zit is misschien ook wel beter voor de handel
De keuze voor de data is er een die elke organisatie zelf maakt. Ze zijn nou eenmaal zoals ze zijn en ik denk niet dat een van beide dat nu gaat veranderen.
-
@ Bernard,
Dat moet/kan je niet alleen overlaten aan een organisatie, maar zelf regelen en aanbieden. Maar heel frappant, op mijn lijstje komende maanden staat zoiets als een gezamenlijk "iets" met ook spoor 1 en dan niet alleen banen. De basis is al gelegd en accoord.
Nu heb je mijn nieuwschierigheid ook wel wakkergemaakt Frits.
Grtz,
Samuel.
-
Ik was er maar 2 uur, heb niet alle banen kunnen zien maar het was niettemin de moeite meer dan waard. Goede messing-spuit-tips van iemand die een 1:45 SS-rijtuig aan het bouwen was, interessante gesprekken met fine-scale types uit Frankrijk en Engeland. Twee prachtige alternatieven voor die lelijke "kortkoppelingen", helaas alleen voor een boogstraal van minstens 160cm als je lange rijtuigen wil laten rijden.
Toch maar eens het concept van mijn geplande modelbaan heroverwegen, in princiepe heb ik de ruimte en het is nog niet te laat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160221__DSC3379_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160221__DSC3379_1.jpg)
Schitterende CC6501 (met schorten, itt de versie door Mistral uitgebracht) van Lemaco...
En dat ik te laat was om nog iets te zien rijden op de Fremo-baan was eigenlijk heel prototypisch, heb rustig van het landschap kunnen genieten ;-)
Blij dat ik gegaan ben dus.
-
Vandaag zijn we al voor de derde dag op rij naar Rail gegaan het weer was er perfect voor......Volgend jaar weer?...tuurlijk
FritsT.
Nulpunt, stand 1.41
Heerlijke humor!
-
Goede messing-spuit-tips van iemand die een 1:45 SS-rijtuig aan het bouwen was
Die iemand was ik, en de schaal waar ik (meestal) in bouw is 1:43,5, de Nederlandsche schaal 0. 1:45 is echt Duits. (niet dat het heel veel uit maakt, je kunt het best door elkaar gebruiken, alleen bij lange rijtuigen zou je het kunnen zien, als je ze naast elkaar zou zetten..
Edwin
-
Aha echt NUL dus, als in: twee keer half nul, ik snap het. Ga je het rijtuig hier nog showen las het klaar is? Ik hoop op echt pluchen stoffering in de eerste klas ;-)
Diederik
-
Ben er zaterdag geweest met men vrouw en petekind.
Waren er omstreeks iets na 10 uur.
Lekker aanschuiven aan de kassa, maar ging al bij al nog goed vooruit. Tevens waren de treinen in de vitrine een goede afleiding voor de kleinste.
Eerst in zaal 3 rondgegaan. Waar enkele leuke banen stonden.
Dan naar zaal 1, eventjes gegeten tussendoor met broodje kroket, en geeindigd in zaal 2.
Naar verkoop vond ik niet zoveel interessants, veel dingen geprijsd zoals ze in de winkel zouden staan, en van wat ik zocht ook eigenlijk niets gevonden.
Banen vond ik wel leuk. Er was keuze zat. Zowel voor de grote als kleinere schalen.
De grote stad met aardappelenfabriek ofzo ? was indrukwekkend en er stonden zo nog wel enkele blikvangers.
Zelf had ik het meeste vraagtekens bij het fremo gebeuren, zoals enkelen hier al aangaven voor me : veel kaartjes doorgeven en telefoneren, maar naar rijden vond ik het minder spannend ( wat niet wegneemt dat de baan op zich wel prachtig was, en origineel met de overgang tussen duitsland/nederland ).
Ook heel mooi : het kleine dioramatje met rondrijdende trein met de jager die ernaast schiet. Fantastisch gemaakt !
Ook zeker een pluim voor de organisatie naar de activiteiten voor de kinderen. Op de duur was er wel eentje moe en verveeld dat nonkel en tante met de neus in de verkoopsstandjes zaten en de treinbanen, maar de houten module treinbaan voor de kinderen, daar heeft er eentje zich in elk geval nog enorm geamuseerd.
Maar 2 dingetjes gekocht : een huisje van vollmer en een brandweerwagen van herpa, maar het was de rit vanuit Belgie waard.
Enkel vond ik het spijtig dat de baan waar ik eigenlijk voor kwam nogal slecht opgesteld stond voor fotos van te nemen, maar dat neemt niet weg dat het een leuke dag was toen we om 16 uur doorreden :)