BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Gerke op 23 January 2016, 20:35:37
-
Hoi,
Sinds een aantal dagen bezitter van een 4719. Prachtige loc, maar de vouwbalg tussen loc en tender ontbreekt.
Ik wil die graag toevoegen. Heb al een aantal tips gehad: papier, geprint kunststof en ik zelf dacht aan flexibele tochtstrip.
Belangrijk is dat de loc nog door een boog rijden kan, de tender moet dus kunnen blijven draaien. Heeft iemand nog een goeie tip waarmee ik het zou kunnen proberen te realiseren?
Hoor het graag.
-
Weinert 9470 of 9471, zie hier (http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de)
dirkjan
-
Wat voor bouwbalg zat er oorspronkelijk tussen? In het eggie dus.
-
Ik denk canvas, dus zonder vouwen... ;D
-
Reepje zijde dan. Ga langs de markt en vraag een stukje dat leuk kleurt. Ik heb twee Burlington diesels die zo door een stukje huisvlijt zijn verbonden.
-
Ok, zijde. Hoe heb je de vorm erin gekregen? En verder gewoon vast gelijmd?
-
Of om een geschikte diameter rollen, vastzetten en dan er tussen plaatsen?
-
Hey, dat heb ik niet gedaan hè, ik ben van messing braaien... 8) Zal een foto trekken straks.
-
;D goeie.
-
Filmpje waar ook de tender-loc afstand goed zichtbaar is:
https://youtu.be/Da6dJeTRY7g
-
Dag Gerke
dit iets?
Hoi hoi!
Even opgezocht: Het artikel staat in Railhobby december 2004 en januari 2005.
De gordijntjes maak ik uit dik alufolie (het bekende bakje van de Chinees).
Beetje vouwen, donkerbruin schilderen en een stevige washing met zwart.
Groet van Thonis
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw van Anna tot HSM 906 NS 6700
zelfde draadje van Sobat Kras
Ik heb de gordijnen gemaakt van rijstevloeisigarettenpapier!
-
Dik alufolie lijkt me veel te stug voor de toepassing als vouwbalg
-
Hallo heren,
Ondanks het uitblijven van een reactie heb ik niet stil gezeten. Ik heb wat ideeën gecombineerd en heb een goed resultaat weten te fabriceren.
Het is een combinatie van schuimstrips die ik afgedekt heb met Rizla vloeipapier. Als eerste dus de schuimstrips gesneden van donker grijs schuim van Auhagen. Die heb ik vervolgens met Cristal Clear op hun plek gelijmd. Door gebruik te maken van Cristal Clear is de zaak altijd zonder problemen te verwijderen.
Nadat dit alles goed droog was heb ik er een strook vloei overheen gedrapeerd die ik vervolgens met verdunde CC heb gedrenkt. Ook dat weer goed laten drogen. Daarna de zaak een kleurtje gegeven (Revell 82) en ook dat weer goed laten drogen. Toen tender en loc weer aan elkaar gekoppeld en dan is dit het resultaat:
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20160127_173234_zpsc5ca2mkf.jpg)
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20160127_173148_zpsejnensal.jpg)
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20160127_173243_zpsnoxd7svu.jpg)
Ik ben er tevreden mee. Een eerste test door mijn krapste boog leverde geen problemen op. Welliswaar maakt de balg zich dan los van de tender, maar op de ruime bogen blijft het allemaal netjes uitzien. Nu hopen dat het op de langere termijn ook goed blijft. De tijd zal het leren.
Tevens ook nog een andere klus ter handen genomen:
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20160126_134817_zpsqpuhfeyr.jpg)
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20160126_142524.png_zpsiuft4q4s.jpeg)
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20160126_142712.png_zpscd2qnurf.jpeg)
Er moet namelijk rook in! Een standaard Seuthe past niet, dus nu een customized generator aan het fabriceren. Seuthe maakt onder nummer 3-14 een speciale, voor N-schaal bedoelde generator die in een tankje gemonteerd moet worden. Dat tankje maak ik van messing, zodanig dat die door de rookkastdeur naar binnen geschoven kan worden. Maar daarover later meer.
Dank voor het meedenken in de vouwbalgkwestie!
Tot zover.
-
Lijken me lange vloeitjes, tssstssssssssstsssssssss :P
-
Heeeeeele lange Martin, heeeele lange. En veul! ;D
-
Had je die zomaar liggen dan? ;D
-
Tuurlijk, joh! Voordat je een loc met dit prijskaartje slacht moet je er een paar opgedampt hebben. Die vergeet je dan en je krijgt er rustige handjes van... :P
-
Ghe Ghe
-
;D
-
Zo. Klaar!
Foto's en nieuw filmpje:
De koppeling van Weinert:
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20160209_173839_zpsoafzv3e5.jpg)
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20160209_173741_zpsh5yssnsk.jpg)
De rookgenerator op zijn plek:
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20160209_173442_zpstqfj8a2y.jpg)
De aangepaste rookgenerator in kwestie:
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20160208_164140_zpsdnqcvpgi.jpg)
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20160208_164201_zpsduwuwhir.jpg)
En tot slot een een filmpje:
https://youtu.be/wvBY7K0PTSM
Tot zover! (y)
-
Hallo allemaal,
Nog even de de koppeling van Weinert wat beter in beeld gebracht:
De koppeling in delen en in elkaar gebouwd:
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20160210_170328_zpsogms4v2n.jpg)
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20160210_171840_zps8i75ylhr.jpg)
En in de koppeling in de praktijk:
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20160210_172550_zpsqyxnr0c5.jpg)
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20160210_172608_zpsc7nvn3ob.jpg)
Nummer is Weinert 86569. De koppeling wordt keurig meegeleverd! (y)
Tot zover weer.
-
Knap stukje werk Ger (y).
Mag ik vragen welke decoder er in zit? De Lopi v4 heeft nl een erg mooi rookprogramma. Deze geeft bij halt houden af en toe een puf rook. Erg mooi om te zien. Ook de "aan" tijd is daar net als bij jouw programmeerbaar (tegen onbedoeld lang droog lopen van de seuthe).
-
Hoi Ruud,
Hier zit het sprekende broertje van de Lopi 4.0 in. De Loksound 4.0. Dat programmeren is idd een mooie iets. Met de timer voorkom je het langdurig droogkoken. Wel zo bevorderlijk voor de levensduur van de generator. (y)
-
Leuk filmpje! Mag ik vragen hoeveel puffen de geluidgenerator per omwenteling van de wielen levert?
Mvrgr
Koopmans
-
Heb je dan wel de laatste firmware geïnstalleerd in de decoder?
Ik heb dit programma in mijn 4903
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_18.jpg)
Maar ik neem aan dat je deze hebt gekozen ivm je loksound:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_19.jpg)
-
@ Ruud: uiteraard!
@ koopmans: 6 per omwenteling. Het is een 3 cilinder. Er is een berekening voor: Deel het aantal seconden dat één hele omwenteling in rijstap 1 duurt door 0.192. Rond de uitkomst af en stel deze waarde in. De decoder pikt dan de rest zelf op. Maar finetuning blijft noodzakelijk.
-
Gerke ,
ik zou nog hier en daar de zwarte kwast ff der langs heen halen.
Treetjes, sluitseinijzers, houders van de handgreepen tender, misschien de handgreep zelf ook wel.
treetje machinistenhuis enz.
gr Jan
-
Verrek Jan, dat klopt helemaal! Ik ga ermee aan de slag. (y)