BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: bekie op 23 January 2016, 12:19:09

Titel: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
Bericht door: bekie op 23 January 2016, 12:19:09
sHallo, een rivarossi 1376 of 1377 stoomlok van Beierse oorsprong werd uitgebracht met een sinusmotor. Deze lok heb ik gedigitaliseerd. Hij rijdt, maar naar mijn gevoel heeft de motor te weinig kracht om de lok lang aan te drijven. Is dit normaal? Is de sinusmotor de oorzaak? Er zit een schroefje bij om de sinusaandrijving uit te schakelen als ik de handleiding goed begrijp. Uitvoeren of ligt de oorzaak ergens anders?

Dank voor de antwoorden.

Antoon

Verstuurd vanaf mijn ... met Tapatalk

Titel: Re: Rivarossi met sinusmotor
Bericht door: Floris Dilz op 23 January 2016, 12:46:53
sinusmotor? rivarossi? das alleen marklin. Maar goed, kan zijn dat je een br 18 of S3/6 met normale motor en centrifugaalkoppeling bedoelt?
Titel: Re: Rivarossi met sinusmotor
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 January 2016, 12:58:42
Ik zit me ook af te vragen hoe een sinusmotor in een Rivarossi komt. En hoe je dat met een schroefje kunt uitschakelen is me helemaal een raadsel.
Je bedoelt vast iets anders.
Titel: Re: Rivarossi met sinusmotor
Bericht door: Floris Dilz op 23 January 2016, 13:10:48
ja. centrifugaalkoppeling met een schroefje uitschakelen lijkt me logischer.
Titel: Re: Rivarossi met sinusmotor
Bericht door: Ronald Halma op 23 January 2016, 13:16:56
Fotootje?
Titel: Re: Rivarossi met sinusmotor
Bericht door: bekie op 23 January 2016, 14:30:23
(http://i1307.photobucket.com/albums/s582/Spoortest/5B99E424-7BA6-41B6-B1C7-B8D4F1270577_zpsd4dxxqks.jpg)

Hierbij een foto van de handleiding. Het is een versie van de s3/6.

Antoon
Titel: Re: Rivarossi met sinusmotor
Bericht door: Silvolde op 23 January 2016, 14:30:45
Volgens mij is het een S-drive.

Silvolde
Titel: Re: Rivarossi met sinusmotor
Bericht door: Martijn193 op 23 January 2016, 16:02:08
En dat is ?
Titel: Re: Rivarossi met sinusmotor
Bericht door: roadster36 op 23 January 2016, 16:58:32
Tje ff googelen he,

Dit staat op het stummiforum


der S-Drive war ein innovatives Antriebssystem, daß Rivarossi mit der S3/6-Serie einführte. Leider war (und wahrscheinlich ist es immer noch) etwas unausgereift und es gibt keine weiteren Modelle mit diesen Antrieb.

Eine S3/6 mit S-Drive fährt als normale angetriebene Lok. Wenn man sie abstellt und mit einer anderen Lok abschleppt (z. B. für eine Doppelbespannung), kuppelt der S-Drive automatisch in den Leerlauf und die S3/6 kann wie ein Dummy von der anderen Lok mitgenommen werden. Nach Beendigung der Doppelbespannung fährt die S3/6 wieder ganz normal alleine weiter.

Das ist zumindest die Theorie... :?

In der Praxis gibt es ein paar Haken, an die Rivarossi leider nicht gedacht hat. Unter anderen sind Eisenbahnunglücke vorprogrammiert, wenn die S3/6 in der Steigung anhalten soll... :shock: :roll:

Zumindest bei meiner 18.6 kuppelt der S-Drive leider auch in den Leerlauf, wenn zu schwere Züge angehängt werden (bei fünf leichten Eilzugwagen in der Ebene ist Schluß).

Das Abschalten des S-Drives mittels Sperrschraube verschlechtert leider auch noch die nicht gerade großartigen Fahreigenschaften drastisch! :(

Ich hatte gehofft, daß Rivarossi-Hornby bei der Neuauflage den Antrieb überarbeitet hat. Hat jemand bereits eine Rivarossi-Hornby S3/6 im Einsatz? Wir wollen Erfahrungsberichte!!!

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=31669
Titel: Re: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
Bericht door: bekie op 23 January 2016, 19:05:27
Ondertussen  titel aangepast. ;)

Kort samengevat is dit dus een aandrijftechniek, die bij het uitoefenen van een uitwendige kracht, de aandrijving loskoppelt. Je kan de lok dus op het spoor bewegen met bewegende wielen, zonder dat de motor draait.
Bijvoorbeeld als een andere lok duwt of als een andere lok aankoppelt en trekt, wordt de aandrijving ontkoppeld van de motor. Een geavanceerde dummy in een tractie met twee loks bijvoorbeeld.

De aandrijving ontkoppelt ook als er geen of onvoldoende stroom wordt opgenomen, zodat de motor dan vrij draait ( te vergelijken met het indrukken van het gaspedaal in een auto met het koppelpedaal volledig ingedrukt). Het gasgeven met de transformator geeft hetzelfde effect als bij een auto ...
Via een speciale aanwezige schroef zou het systeem kunnen worden uitgeschakeld, maar door even op anderstalige fora - met dank aan roadster36 - ook Franstalige te zoeken zou dit probleem niet voorkomen als je volledig digitaal rijdt. Dan staat er immers constant stroom op de sporen en denkt de sdrive niet om te ontkoppelen.
Zal dit morgen eens testen, want de lok rijdt anders wel mooi rustig.

Antoon
Bedankt allen.
Titel: Re: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
Bericht door: Floris Dilz op 24 January 2016, 00:16:35
moet toch es zo'n ding kopen om uit mekaar te peuteren.
Titel: Re: Rivarossi met ---sinusmotor--- blijkt sofdrive of sdrive
Bericht door: bekie op 25 January 2016, 19:00:38
Digitale test geven geen beter resultaat. Zal de s-drive moeten uitschakelen om de zaak op te lossen.