BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: ES44C4 op 19 January 2016, 21:18:33
-
Van Roco heb ik een aantal Zwitserse Eurocity rijtuigen: Bpm, Apm (resp. Roco 44770, 44771).
Als ik grootbedrijffoto's zie, zijn de zogenaamde Schlingerdampfer op een gegeven moment lager op de draaistellen gemonteerd.
Weet iemand de reden ervan en vanaf welk jaar deze omgebouwd zijn?
Zoals op de Roco wagens, Apm:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SBB_Apm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SBB_Apm.jpg)
De huidige plaats van de Schlingerdampfer, op een Bpm:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SBB_Bpm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SBB_Bpm.jpg)
-
Het zal wel iets met de stabiliteit of draaistel rotatie te maken hebben.....
Een horizontale druk is zo beter op te vangen, dan dat de demper schuin omhoog gemonteerd zit.
Of misschien wel met de boogstraal die bereden moet worden...
-
Hij zal een zijdelingse beweging van het draaistel dempen, waarschijnlijk dus om vetergang te voorkomen.