BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Bust3R ÖBB op 09 June 2006, 20:15:29

Titel: Helling of spiraal?
Bericht door: Bust3R ÖBB op 09 June 2006, 20:15:29
Hallo  :)

Wat kan ik het beste plaatsen. Een helling (+/- 2%) of een spiraal?
Het gaat om Fleischmann, Profie rail, bovenleiding, H0.

Het schaduw station komt ong. 10 cm onder de baan.
Dit zijn de maten voor het schaduw station (klik). (http://bnls.modelspoorpunt.nl/bouwplaat.JPG)
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: 1619 op 09 June 2006, 21:01:52
heling volgens mij .
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Jorn op 09 June 2006, 21:07:22
Als je een helling neemt komt je stijgingspercentage op +/-2.8%, dus ik denk dat in jouw geval een spiraal een betere oplossing is.
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Bust3R ÖBB op 09 June 2006, 22:17:32
De helling kan rond de hele bouwruimte lopen, daar ik een open constructie bouw om er nog bij te kunnen ( van onder af )

Wat zijn verder de voor- en na delen van een helling en spiraal?
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Olav op 09 June 2006, 22:44:56
Het hangt er ook vanaf hoeveel ruimte je hebt. Een spiraal kan behoorlijk veel ruimte innemen. Groot voordeel is wel dat je van elke hoogte kan "aftakken". En daar kan je leuke dingen mee doen.

Belang blijft, of je nu een helling neemt of een spiraal, is om de stijging zo laag mogelijk te houden.

Groeten

Olav
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Bust3R ÖBB op 09 June 2006, 22:48:55
In mn eerste post staat een tekening met maten. Wat ik wel vergeten ben te melden is dat de baan op ong. 95 cm hoogte gaat komen.
Het schaduw station ligt dus op ong. 80 - 85 cm.
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Jorn op 09 June 2006, 22:54:03
Ik denk dat het wel een idee is om een baanplan te maken en dan te kijken welke van de 2 het beste in je baanplan past.

Groet Jorn
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Olav op 09 June 2006, 22:55:21
Ik zou meer ruimte tussen schaduwstation en hoofdbaan nemen van minimaal 20 cm. Dat is veel beter als er problemen zijn bij de meest moeilijk te bereiken trein. En ik zou een spiraaal nemen. Ruimte genoeg zou ik zeggen. Wel zo groot mogelijke bogen.

Groeten

olav
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Bust3R ÖBB op 09 June 2006, 22:57:40
Door de open constructie kan ik overal bij komen. Door de bovenleiding die geplaatst gaat worden zit ik toch met een bepaalde ruimte te werken, dan kan ik het schaduwstation zo hoog mogelijk doen. (minder dalen/stijgen, meer ruimte eronder voor opslag e.d.)

Ik zal van het weekend een sporenplan plaatsen van het schaduwstation en een begin van de stations e.d.
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Agebe op 10 June 2006, 09:27:08
Hallo Wouter,

Het hangt er maar vanaf waar je een helling of spiraal wilt plaatsen.
Ook hangt het er vanaf hoelang je treinen zijn. Op mijn baan rijdt ik met lange treinen en dient het hellings percentage klein te zijn. De helling op mijn baan ligt aan de buiten kant en uit het zicht. En kan overal lekker bij komen in geval van kalamiteiten ;D. Als ik daar een spiraal had geplaatst had ik problemen gehad om er goed bij te kunnen. Maar als jer er van alle kanten bij kunt is een spiraal een hele goede oplossing. Neem dan ook ruime bogen.

Met vriendelijk groeten Ab Boezerooij
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Hans van de Burgt op 10 June 2006, 11:43:13
In het BeneluxSpoor team zeiden we al dat het thema "Helling en Spiraal" een van de eerste discussie onderwerpen zou worden.
Voor wie wat theorie wil nalezen, kijk maar in de encyclopedie...

Klik op:  http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec95/sec97

groetjes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: laurent op 11 June 2006, 21:04:48
of je nou helling of spiraal neemt, er zal denk ik wel een bocht in zitten, maar bij een spiraal, neem de buitenste bocht als klimmer, heb je minder kans dat je loks zich eruit trekken door minder stijgingspercentage.
ik had ooit eens met karton een helling gemaakt, 30 cm stijging in 1.5 meter, en een bocht erin, want het was eerst 1 m, en marklin loks met 4 wielaandrijving(alle wielen dus) konden dat niet betrekken.

laurent
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: mmhajvth op 12 June 2006, 08:57:28
Gezien de hoogteverschillen tussen de boven baan en het schaduwstation. Zou ik een spiraal prefereren. Ook zou ik een grote diameter voor het spiraal prefereren, zodat je in het midden er bij kan en zodat je treinen niet te veel last ondervinden van wrijving in de bocht.

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Bust3R ÖBB op 12 June 2006, 13:11:42
Ik ga zelf ook steeds meer naar een spiraal. Ik heb al verschillende banen gezien met een spiraal. Echter weet ik nog niet of ik dan uitkom met het schaduw station eronder (+/- 8 sporen)

Dit moet ik nog even gaan bekijken als ik er tijd voor heb.
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Julius op 14 June 2006, 20:58:14
Voordeel van een helling is dat je met wat creativiteit een heel laag stijgingspercentage kunt gebruiken (als je het voor elkaar krijgt het zo in te passen dat je helling tweemaal rond gaat, is dat ideaal, want dan kun je met een heel flauwe helling volstaan).

Voordeel van een spiraal is, zoals hierboven al eerder genoemd is, dat je op elke hoogte naar een vlak niveau kunt overgaan. Nadeel is weer dat je in veel gevallen een vrij steile helling nodig hebt, om na een ronde weer een niveau hoger te zitten. Net als bij de helling zou het theoretisch wel mogelijk moeten zijn een vreemde spiraalvorm te maken waardoor de helling flauwer kan zijn (bijv. de sporen komen na een ronde niet recht boven het uitgangspunt uit, maar er een stukje naast), maar ik denk niet dat je dat eenvoudig voor elkaar krijgt.

Op ieder gewenst niveau aftakken lijkt me bij een verschil van 10 cm niet echt een zinvol iets (bij 20 cm - inderdaad zinvol - ook niet), dus ik denk dat een helling de beste keuze is.

Groet,
Julius (ik hoop dat een beetje duidelijk is wat ik bedoel met het spoor dat ernaast uitkomt, maar dat is in woorden moeilijk uit te leggen...)
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: marco op 14 June 2006, 21:59:20
Gezien de hoogteverschillen tussen de boven baan en het schaduwstation. Zou ik een spiraal prefereren.

Ik zou, zoals Julius ook aangeeft, voor dit beperkte hoogteverschil (slechts 10 centimeter) ook voor een helling kiezen. Die kun je mooi achterlangs je baan bouwen zonder dat deze een heel blok ruimte vreet.

groet,
marco-
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Bust3R ÖBB op 15 June 2006, 20:00:09
Inderdaad Julius en Marco. Zo dacht ik dus ook. De helling kan rond de gehelen baan gaan, dus ruimte/ lengte genoeg om te zakken/stijgen denk ik.

omdat ik komende week toetsweek heb kan ik niet al te veel kijken en antwoorden. Na de toetsweek ben ik vrij en kan ik weer naar de baanplannen e.d. gaan kijken. Dan zal ik het hier ook plaatsen.
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Julius op 16 June 2006, 00:00:15
Succes met zowel baanplan als toetsweek :)
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Bust3R ÖBB op 17 June 2006, 19:24:14
Bedankt  :D
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Grumpy op 10 July 2006, 21:40:20
Hallo Wouter,

Door omstandigheden misschien wat (te) laat maar kijk even op mijn site.
Onder "Downloads" heb ik een tekening met info geplaatst betreffende spiraal.
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Bust3R ÖBB op 11 July 2006, 15:44:05
Bedankt voor je reactie. het is inderdaad een goede tekening waar ik waarschijnlijk iets mee kan gaan doen.

Bedankt  :D
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: v140 op 10 August 2006, 11:38:36
of je nou helling of spiraal neemt, er zal denk ik wel een bocht in zitten, maar bij een spiraal, neem de buitenste bocht als klimmer, heb je minder kans dat je loks zich eruit trekken door minder stijgingspercentage.
ik had ooit eens met karton een helling gemaakt, 30 cm stijging in 1.5 meter, en een bocht erin, want het was eerst 1 m, en marklin loks met 4 wielaandrijving(alle wielen dus) konden dat niet betrekken.

laurent
Hoi Lauent.

Als je een helling bouwt met een stijging van 30 cm op 1.5 meter dan zit je al op een stijging van ongeveer 30 % ! dat is 10x meer dan het maximum wat wordt aangeraden. Niet zo gek dat zelfs de sterkste lok's dit niet gaan redden. Hier gaan zelfs tandradloks het niet redden Om over een trein maar niet te spreken. Als je dus 30 cm omhoog wilt op een klein oppervlak kom je dus automatisch op een spiraal uit. O ja. Op een helling van 3% ( dus ook een spriraal met 3% stijging)stijgen binnen en buitenbocht met hetzelfde %. De trein kan in de buitenbocht wel minder wrijving ondervinden door een grotere boogstraal niet door een kleinere helling.

gr bert


Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 10 August 2006, 11:52:15
Bij een stijging van 30 cm op 1,5 meter zit je op een helling van precies 20% (als je de overgangen tussen vlak en helling niet meeneemt). Inderdaad wat veel voor een trein, hoewel ik vroeger ook wel in een kwart cirkel R2 (Fleischmann N-spoor, dus ongeveer 35 cm) naar 5 cm hoogte ging (helling van bijna 15%).

Overigens is de helling van de binnenbocht van een spiraal wel degelijk groter dan de helling van de buitenbocht. De helling is namelijk de verhouding tussen de stijging en de afgelegde weg. Aangezien de stijging voor beide sporen gelijk is (binnen- en buitenbocht beginnen en eindigen op dezelfde hoogte), maar de afgelegde weg voor de binnenbocht kleiner is dan voor de buitenbocht (2 x pi x straal), heeft de binnenbocht dus een (iets) grotere helling dan de buitenbocht.
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: David Hoogvorst op 12 August 2006, 16:04:47
Ik zou je echt aanraden meer dan 10 cm te nemen! Als er drie treinen naast elkaar staan, is het altijd de middelste waar wat mee is en waar je niet bij kunt!

Denk ook aan de afstand tussen je ogen en de bovenkant van je hoofd!

Als je met je hoofd onder nivo 0 moet blijven (bijvoorbeeld omdat er een spoor loopt), zie je niet veel van nivo -1 als dat maar tien centimeter lager ligt  (tenzij je de treinen op plexiglas laat rijden).

Zelf hou ik 16 centimeter aan, en nu alle rails ligt ben ik daar erg blij mee!

Ik heb een railspiraal gemaakt, waar een lok met opstaande pantograaf nog goed onderdoor past:
http://www.drail.nl/scriptdata/photo-albums/Opbouw-nieuwe-modelbaan/Railspiraal.jpg (http://www.drail.nl/scriptdata/photo-albums/Opbouw-nieuwe-modelbaan/Railspiraal.jpg)

Loopt allemaal als een trein  ;)

Succes!

David.
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Olav op 14 August 2006, 21:45:13
Ik hou minimaal 20 cm aan. Maar dat heeft ook te maken dat ik bovenleiding (zelfgemaakt) in de schaduwstations.

De beste hoogte vind ik persoonlijk

Groeten

Olav
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Bust3R ÖBB op 14 August 2006, 21:48:16
Ik hou minimaal 20 cm aan. Maar dat heeft ook te maken dat ik bovenleiding (zelfgemaakt) in de schaduwstations.

Agree met dit  :P
Ik zit nu zelf (door omstandigheden in het voordeel) op 19 cm  :-|
Ik zit alleen met die verrotte dwarsliggers tijdens de daling  >:(
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: David Hoogvorst op 14 August 2006, 22:07:15
Wouter,

Volgens mij ook al in een ander draadje gezegd, maar je moet denk ik proberen nivo -1 bovenop je frame te leggen, dan hoef je niet door je frame heen te zakken naar het schaduwstation. Nivo 0 zet je dan gewoon op pootjes erbovenop:
http://www.drail.nl/scriptdata/photo-albums/Opbouw-nieuwe-modelbaan/KlaarOmDeRailsTeLeggen.jpg (http://www.drail.nl/scriptdata/photo-albums/Opbouw-nieuwe-modelbaan/KlaarOmDeRailsTeLeggen.jpg)(zicht op nivo 0)
en
http://www.drail.nl/scriptdata/photo-albums/Opbouw-nieuwe-modelbaan/Schaduwstation2.jpg (http://www.drail.nl/scriptdata/photo-albums/Opbouw-nieuwe-modelbaan/Schaduwstation2.jpg)(zicht op nivo -1)

Denk ook aan alle bedrading en b.v. ondervloeraandrijvingen van wissels en seinen:
http://www.drail.nl/scriptdata/photo-albums/Opbouw-nieuwe-modelbaan/Dradenboel.jpg (http://www.drail.nl/scriptdata/photo-albums/Opbouw-nieuwe-modelbaan/Dradenboel.jpg)(zicht op nivo -1)

Succes!

David.
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Olav op 14 August 2006, 22:11:35
Dat laatste is bij mij simpel opgelost David. Alle vedrading laat ik bovelnags lopen. Dan kan ik er altijd bij en is net zo handig.

Groeten

Olav
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: David Hoogvorst op 14 August 2006, 22:26:55
Eh, maar verberg je die bedrading dan later in het landschap?

Of komt er geen landschap...

David.
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Bust3R ÖBB op 14 August 2006, 22:27:33
Ik moet wel door de balken heen  :-| Het hele zakie staat er namelijk. Maar er is niets meer aan te doen  :P

Ik frutsel wel wat in elkaar ervoor  ;D

Mn bedrading en onderaandrijvingen wordt rekening mee gehouden  ;)
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Olav op 14 August 2006, 23:29:18
Eh, maar verberg je die bedrading dan later in het landschap?

Of komt er geen landschap...

David.

Dat is alleen voor mijn niet zichtbare delen. De zichtbare delen zullen anders opgelost worden. Hoe weet ik nog niet. Ik ben daar voorlopig nog niet aan toe.

Groeten

Olav
Titel: Re: Helling of spiraal?
Bericht door: Bust3R ÖBB op 18 August 2006, 00:10:54
Inmiddels ligt er een fraai hellinkje die mn treinen (Mak G 1206, Oostenrijker en mn sprintertje) zonder veel moeite met flinke sleep trekken  :D De laatst genoemde heeft een tikkie moeite, maar dat komt waarschijnlijk doordat de draaiende motoronderdelen gesmeerd moeten worden.
Waar kan ik dat trouwens mee doen?

later vandaag maar eens verder met de beplating van het schaduwstation zelf  8) Dan kan ik de sporen gaan leggen en komt mn IB e.d. binnen  :D