BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: MartOnTheWeb op 18 January 2016, 13:26:32
-
Goedemiddag.
Ik heb een aantal sleeptenderlocomotieven van Fleischmann en (slechts) één exemplaar, de DB BR 23, van Roco. Allen rijden zeer soepel door de kleine bochten ProfiRail 6120 (boogstraal 35,6 cm). Deze bochten liggen in de railspiraal en schaduwstation.
Weet iemand die minimale boogstraal voor de Roco sleeptenderlocomotief 62248, DB BR 50Kab?
Met spoorse groet
Mart
-
415 mm
(FF Google geraadpleegd : roco br 50 mindestradius ) :-X
Is trouwens wel afhankelijk van de extra onderdelen (kobenstangenschützrohre etc) die je wel/niet wilt monteren.
Groet,
Ronald
-
Dus weten we nog niet veel meer.
Heeft de locomotief, net zoals bij Fleischmann, een buigzaam frame (in delen) of een vast frame. Dan kunnen namelijk de wielen uit de rails worden geperst.
Met spoorse groet
Mart
-
Zie deze link (http://www.miba.de/download/2009-01.pdf) naar het MIBA testbericht van de Br 52 van Roco, die hetzelfde onderstel heeft als de Br 50. Voor zover ik kan zien (ik heb er zelf 5) is het frame uit 1 stuk en de enige speling die er is, komt door zijwaartse beweging van 4 van de 5 drijfassen.
Ik zou een boogstraal van minder dan 415 mm niet met de 50er berijden. Theoretisch kan hij er nog doorheen, het is echter niet aan te raden. Ik weet niet uit mijn hoofd of de 62248 (Kab 50 2733) al de metalen drijfstangen heeft of nog de plastic versie, maar zeker met de metalen versie (die een andere buiging heeft ("kein gekröpften Kreuzstange" ) is er een risico dat of de wielen eruit lopen en/of de stangen verbogen worden.
-
Ook kan in refereren naar dit Beneluxspoor item (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=46442.0) over de Roco 50 3140 (die ik trouwens ook bezit)
Citaat
De loc rijdt rustig en soepel. Bochten van R2 zijn te doen, maar R3 zou ik zelf als minimum nemen. Omdat de loc cardanaandrijving heeft (dus aandrijving op 7 assen!) 'sleurt' hij zichzelf wel door krappere bogen heen. Met iets ruimere bogen gaat het wat makkelijker.
-
Let op, zoals al opgemerkt heeft de 62248 nieuw drijfwerk, koppelstangen uit 1 stuk over alle 5 de assen.
Dit in tegenstelling tot de oude (de gekroepfte drijfstang), dat bestaat uit meerdere delen. Die heeft minder
problemen met krappe bochten. Ik heb ze beide, maar geen krappe bogen om over te getuigen.
fred
-
Dit komt uit de gebruiksaanwijzing van de 62255 (BR 50 met Wannentender):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160118_220611.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160118_220611.jpg)
Onderstaand citaat komt uit een gebruiksaanwijzing van een 'oude' 50er (43288). Er is weinig veranderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160118_221309.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160118_221309.jpg)
De constructie die hierboven door Frederik genoemd is, herken ik niet bij de nieuwe uitvoering... De koppelstangen bestaan nog steeds uit 4 afzonderlijke delen. Dat zal ook de reden zijn, dat de beide beschrijvingen van Roco eigenlijk gelijk zijn...
Groet,
Ronald
(P.s. In de hierboven geciteerde link door Sander zijn de bijbehorende locs te zien)
-
Heren, allemaal bedankt voor zover.
Heel veel input en waardevolle informatie.
Zonder de zuigerstangen, die het voorste loopstel in de weg kunnen zitten, zou het dus moeten kunnen. Dinsdagavond gaan we dit testen met r2 van Fleischmann Profi-Rail.
Ik kom hier dus nog op terug.
Met spoorse groet
Mart
-
Dinsdag de Roco 62249: sleeptenderlocomotief DB BR 50Kab met Sound opgehaald.
Omdat de zuigerstangen aan de voorzijde (nog) niet gemonteerd zijn, rijdt de locomotief feilloos door de krappe bochten (Profi-Rails 6120) van het schaduwstation.
Weer een mooie aanwinst ;D ;D ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_62249_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_62249_03.jpg)
Met spoorse groet
Mart
-
hallo Mart, ik heb meerdere lange roco stomers(br 42 br 44,br 23), als je inderdaad de zuigerstangen eraf laat dan zijn krappe bochten geen probleem. Laat je de stangen er wel op dan heb je al heel snel problemen bij bepaalde wisselstanden en bochten. R3 van profi gaat goed. Dus als je kunt leven met de stangen eraf dan kun je probleemloos door de krappe bochten.
mvg aad
-
@Mart: filmpje? (y)
-
Filmpje en foto's volgen zsm ;D ;D
Met spoorse groet
Mart
-
Goed om te weten dat die 50 door krappe bogen gaat. Ik heb er ook al eens naar gekeken.
Het valt me trouwens op dat ondanks de trend om op de baan met ruimere bogen te rijden, veel fabrikanten ervoor zorgen dat hun materieel door R 360-bogen kan, bijvoorbeeld bij Brawa- en Trix-modellen wordt dat nadrukkelijk vermeld.
Groet,
Ruud
-
Hallo Mart,
er worden op het Stummi-forum nog adviezen gegeven om de CV's aan te passen zodat het geluid iets realistischer, maar vooral ook iets zachter is. Ik heb dit bij mijn 62249 gedaan. link (http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=33&t=96836)
groet,
Sander
trotse eigenaar van zo'n 50 2733
-
@Mart: filmpje? (y)
Op het Stummi-forum, zie reactie van Sander, staan enkele filmpjes. Gemakkelijk, hoef ik het niet meer te doen ;D ;D ;D
Met spoorse groet
Mart
-
Goed om te weten dat die 50 door krappe bogen gaat. Ik heb er ook al eens naar gekeken.
Het valt me trouwens op dat ondanks de trend om op de baan met ruimere bogen te rijden, veel fabrikanten ervoor zorgen dat hun materieel door R 360-bogen kan, bijvoorbeeld bij Brawa- en Trix-modellen wordt dat nadrukkelijk vermeld.
Groet,
Ruud
Met de TRIX modellen heb je bijna nooit problemen. Zelfs de dubbeldekkers uit de 50er jaren (303 mm) rijden bij mij eenvoudig door de spiraal en de krappen bochten in het schaduwstation.
Ik heb eigenlijk maar twee problemen gekend:
- het TEE treinstel RAM van NS en SBB; dit Roco model reed zich uit de te krappe bocht.
- het 2-delige TEE-dieseltreinstel van FS; dit Roco model schaarde aan de voor en achterzijde zo ver uit, dat het over de andere sporen een hing. Zie ook de bouw van de baan in Thailand http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58461.msg3221632109.html#msg3221632109 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58461.msg3221632109.html#msg3221632109)
Beide modellen stonden al weer snel op Marktplaats........
Met spoorse groet
Mart
-
Enige loc die ik heb die echt niet door een R1 komt is mijn P10. De rest gaat er netjes overheen. Wat wel iets is om op te letten is dat bij Piko je een verschil hebt tussen oude en nieuwe chassis. Als het er eentje is uit DDR productie ga je zeker een moderne R1 halen. Destijds mocht het model niet in productie als dat niet mogelijk was.
-
Op het Stummi-forum, zie reactie van Sander, staan enkele filmpjes. Gemakkelijk, hoef ik het niet meer te doen ;D ;D ;D
Met spoorse groet
Mart
Ik heb ze gevonden (y)
-
Vanmiddag de locomotief toegekend aan het Z21 en de eerst proefrondjes gedraaid. De locomotief rijdt heel rustig door de bochten 6120 (r1, 360 mm). :) :)
Dat de zuigerstangen ontbreken viel deze dag niemand op. Je moet het echt weten.
Met spoorse groet
Mart.
-
Goed om te lezen, Mart. Ik heb verschillende locs rijden waarbij die zuigerstangen niet gemonteerd zijn. Valt inderdaad niet op.
Bij de modellen met problemen in krappe bochten kan ik de Br 01 van Roco toevoegen. Die gaat echt niet door 360 mm-bogen. Daar rijdt hij zich uit. Omdat ik toch graag zo'n loc wilde hebben, heb ik er destijds eentje van Fleischmann gekocht die inmiddels al lang niet meer leverbaar is.
Groet,
Ruud
-
Op de site van Roco staat bij de Br 50 met Wagner-windleiplaten (72175) dat 420 mm de minimale boogstraal (http://www.roco.cc/de/product/233643-0-0-1-1-0-0-002001/products.html) is. Of dit ook geldt zonder montage van de zuigerstangen, wordt niet duidelijk. Ik vermoed dat de loc zonder zuigerstangen wel door krappe bogen kan, want ik ga er niet van uit dat Roco voor dit model de constructie van frame en wielen heeft veranderd.
Groet,
Ruud
-
Het blijft dus wel uitkijken, Ruud.
Ik heb de locomotief ook eerst getest. Gewoon wat rails (Flm 6120) en een Prodi-Boss meegenomen en de lok zijn rondjes laten rijden. Toen wist ik zeker dat de bochten geen probleem waren. Ik heb nog een Roco 43 (met olietender) op het oog, maar ook zal eerst zijn proefrondjes moeten draaien. Het is een kleine moeite en je komt niet voor verrassingen te staan.
Ik weet van de Roco 01 niets af; rondom Brauhofen rijdt de Fleischmann 01 (99 4169).
Met spoorse groet,
Mart