BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Sven op 16 January 2016, 10:26:56
-
Ik ben bezig messing naamschildjes te maken voor MBS stoomlocomotieven 40-45. De schildjes op de messing 1:87 modellen van Cees van der Vis zijn veel te groot en hebben geen details. Ik heb alleen een foto van het bord 'Plasmolen', maar niet Nijmegen, Gennep, Bergen, Arcen, Venlo. Aangezien in mijn archief vnl TNHT/NZH staat, heb ik hier geen documentatie van. Normaal gesproken kun je wel een standaard lettertype pakken, maar het lettertype op 'Plasmolen' is er een in Jugendstil stijl, dus ik ga er van uit dat dat voor de andere loks ook zo was. Ik wil het natuurlijk wel accuraat doen, als ik dan toch bezig ben.
Kan iemand mij hiermee helpen?
-
Heb je ook het boek over de MBS? "Maasbuurt spoorweg" ? Misschien staat daar wat je nodig hebt? Schrijver:P.T.M. Rutten. Of er de documentatie in staat die jij nodig hebt weet ik niet.
-
Nee dus, dat zou dan het eerste boek waar ik in gekeken zou hebben. ;) Alleen in het boek van Overbosch vond ik één plaatje, maar dat ik juist weer 'Plasmolen'.
-
Heb je wat aan deze links:
http://www.gennepnu.nl/Gennep/webspace/specials/Maasbuurtspoor/105.JPG.html
http://www.maas-buurtspoorweg.nl/index.html
http://www.willemsmithistorie.nl/index.php/smitslikkerveer/artikelen-smit-slikkerveer/756-maasbuurt-spoorweg-1934
-
In het boek "Het verhaal van de Maas-Buurttram" van Rudi Liebrand uit 2013 staan een paar pagina's over de locs, inclusief een close-up van de naamplaat van de "Plasmolen". Wellicht dezelfde foto die jij hebt. Er staat ook nog een opname in van de naamplaat van de "Venlo". Zelfde lettertype, met name de bijzondere vorm van de "o" is precies hetzelfde.
Plaatjes kan ik je wel mailen, maar vandaag niet meer.
-
Heren, dat zijn uitermate bruikbare en interessante links. Gennep en Nijmegen zijn nu voorzien. De missende letter C en B in Bergen en Arcen kan ik zelf wel verzinnen, de rest heb ik nu referenties voor. Voor het nummer 45 zou ik nog wel graag Venlo willen zien.
De close up van Plasmolen had ik nog niet, ik heb namelijk een moderne foto van het nog bestaande schild, maar die foto heb ik nu via een van de gegeven links ook.
Na het zien van al die foto's heb ik echt zo mijn twijfel bij de bewering dat deze loks ooit blauw waren. Ik zou mijn geld op zwart inzetten. Zeker bij de latere revisie. Is er bewijs van?
-
Kijk nog even naar een van mijn genoemde links: http://www.maas-buurtspoorweg.nl/geschiedenis.html
iets naar beneden scrollen.
-
Ah, ja, ik zie het. Bedankt. Interessant dat op de fabrieksfoto Gennep nummer 45 heeft, terwijl het 42 moet zijn. Vast tijdelijk bevestigd alleen voor de foto.
-
En blauw geschilderd. Dus in elk geval waren de platen blauw (y)
-
Zou dat niet reflectie kunnen zijn en was het zwart? Waarom zit er ook blauw OP de E en N en op de rand? Ik ben niet overtuigd.
-
Dat blauw op die letters nijgt meer naar groen , en ziet er uit als oxidatie zoals je dat ook op koperen dakbedekking ziet na verloop van tijd .
-
Dat schild moet vast nog ergens zijn. De eigenaar moet daar wel duidelijkheid over kunnen geven.
Nu ben ik me er helemaal bewust van dat de discussie over het wel of niet blauw van de MBS een gelijksoortige discussie is als het turquoise van de NS. Maar ik weet hier helemaal niets van, dus ik laat me graag informeren. Het boek van Rudi Liebrand lijkt me erg interessant en heb er reeds naar geïnformeerd.
-
Op http://www.museumstoomtram.nl/nl/stoomlocomotief-5-enkhuizen zegt men dat de locs blauw waren.
PAul Bender even bevragen.
-
Het boek van Rudi Liebrand lijkt me erg interessant en heb er reeds naar geïnformeerd.
Geweldig boek. (y) ik heb het eigenlijk gekocht vanuit mijn interesse voor de RTM en dan in het bijzonder de Maasbuurtdiesels. Let wel op dat er twee versies van he boek zijn. Een populaire en uitgebreide.
-
Zou dat niet reflectie kunnen zijn en was het zwart? Waarom zit er ook blauw OP de E en N en op de rand? Ik ben niet overtuigd.
Er zit groene oxidatie op de letters en de rand. Er is een duidelijk kleurverschil tussen de blauwe verf en de groene oxidatie.
-
Op http://www.museumstoomtram.nl/nl/stoomlocomotief-5-enkhuizen zegt men dat de locs blauw waren.
Nou ja, het zal wel dan. Misschien moet ik er gewoon aan wennen.
-
Er zit groene oxidatie op de letters en de rand. Er is een duidelijk kleurverschil tussen de blauwe verf en de groene oxidatie.
Zoals ik dus al eerder schreef .
Dat blauw op die letters nijgt meer naar groen , en ziet er uit als oxidatie zoals je dat ook op koperen dakbedekking ziet na verloop van tijd .
-
Nou ja, het zal wel dan. Misschien moet ik er gewoon aan wennen.
Er is ook nog een (mijns inziens) logische verklaring voor de blauwe kleur:
De MBS was nauw gelieerd aan de NBDS, bekend van de Blauwe Brabander (lees de verwikkelingen in het boek van Rudi Liebrand er maar op na).
Het lijkt mij daarom zeer aannemelijk dat ook de locomotieven van de MBS blauw zijn geweest.
Groeten, Rob.