BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: henk op 15 January 2016, 17:39:51
-
En om een wel heel bijzondere reden. Kennelijk was de jaaropbrengst niet veel meer dan €400. ???
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1431718/dure-parkeervergunning-nekt-utrechtse-modelbouwwinkel.html (http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1431718/dure-parkeervergunning-nekt-utrechtse-modelbouwwinkel.html)
Het modelspoorassortiment was overigens klein. Ben nu 18 jaar woonachtig in Utrecht en ben er precies één keer geweest.
-
Dan hebben ze het aan jou niet verdiend, Henk ;)
-
Het zit ook wel heel verstopt, in een woonwijk. Ik heb daar een anderhalf jaar letterlijk om de hoek gewoond, maar kwam er pas na een paar maanden via het Internet achter dat hij daar zat. Het lijkt me dat alleen de insiders/vrienden er kwamen, echt een hobby-hobbyzaak. Wel een hele aardige man, wat jammer voor hem. Misschien nu ook maar naar Houten met de handel en de bus. Het is daar toch gratis parkeren?... 8)
-
Ik wist ook niet dat daar nog een modelspoorhandelaar zat. Doet 'ie ook in N-spoor?
Overigens mag 'ie denk ik allang blij zijn dat ze hem niet op grond van RO al hebben aangeschreven, want met een winkel in een woonwijk zitten is vaak niet de bedoeling volgens het bestemmingsplan.
Grt,
Wim
-
Het is daar niet echt een aangeharkte vinexwijk. Zitten wel meer bedrijfjes en dat mag ook. Beelen adverteert ook al sinds jaar en dag in de modelspoorbladen. Het lijkt me alleen zo sterk dat die parkeervergunning nou de doorslag geeft.
Jammer voor het winkeltje en zijn vaste klanten. Die ene keer dat ik er ben geweest had het meer weg van een koffierondje met modelbouwdozen op de achtergrond. Ze zaten nog net niet te klaverjassen. :)
-
denk ik
Niet denken, maar opzoeken: http://www.ruimtelijkeplannen.nl/
-
Het lijkt me alleen zo sterk dat die parkeervergunning nou de doorslag geeft.
Parkeervergunning betekent 9 van de 10 keer ook iets van betaald parkeren in de wijk. En als je klandizie daardoor weg blijft, is het al snel een duur grapje.
-
De meeste winkels gaan niet over de kop door parkeerbeleid, maar door de concurrentie, al dan niet on-line.
groeten
Hendrik Jan
-
Toch was het ook bij de winkel (geen modelbouw overigens) waar ik in Amsterdam werkte, een echt probleem.
Toen de Bilderdijkstraat overnieuw ingericht werd, werd ook het parkeerbeleid aangepakt (hoe het daarvoor zat met de kosten, geen idee)
In plaats van de winkelstraat een vrij hoge prijs te geven en op de grachten achter een laag tarief te hanteren, was het precies andersom: in de straat mocht je toen (2012) voor een dubbeltje per uur parkeren (zonder limiet voor zover ik weet) en op de grachten achter voor 4,50 euro per uur.
Gevolg was dat de winkelstraat volkomen onbereikbaar was voor de lieden die iets groots wilden kopen, omdat vele forenzen er hun vierwieler stalden. Op de relatief slecht bereikbare grachten was vaak ruimte zat, maar ja, daar ging je dan liever niet staan als je veel te sjouwen had.
Het zal niet de hoofdreden zijn, maar het kan wel meehelpen.
-
Hier was vorig jaar ook al een item over op nieuws030 (http://www.nieuws030.nl/nieuws/betaald-parkeren-nekt-modelbouwwinkeltje/), de "draagvlakmeting" (http://www.utrecht.nl/parkeren/invoering-betaald-parkeren/egelantierstraat/) moest nog beginnen.
De parkeerkosten, ruim honderd euro per kwartaal, nekken de ondernemer. Beelen: “Dat zet ik niet eens om in een kwartaal...
2 dagen per week open, dat is een omzet van minder dan € 4,20 per dag!
Het is jammer dat nu ook mijn vaste klanten - die soms van ver komen - hun spullen nu ergens anders moeten halen.
Wat geeft zo'n klant - als hij van ver komt - uit aan benzine en aan modellen? Dan kan een eurootje parkeergeld er toch ook nog wel af?
Maar goed, volgens mij heeft Utrecht nog niet besloten dat de 2e Daalsedijk inderdaad betaald parkeren word, maar je kan het ook zo oplossen: 13. Bord Betaald parkeren plaatsen
Zonder dat het is ingevoerd, om 'vreemdparkeerders' te weren. (http://www.utrecht.nl/parkeren/invoering-betaald-parkeren/egelantierstraat/alternatieven-betaald-parkeren/) Jawel, van de Utrechtse gemeenteraad. (Ook makkelijk voor op de modelbaan, hoef je alleen bordjes te maken en geen betaalautomaten ;D)
Dhr. Beelen zal het moeilijk hebben, al is het volgens het nieuws (wat moet je allemaal geloven wat er staat en wat Dhr. Beelen daadwerkelijk gezegd heeft?) slechts een hobby, je zaak stoppen doe je niet zo maar.
Maar of (eventueel) parkeergeld de reden is?
Ik geloof het niet, misschien de druppel....
Ik ben er één keer geweest, niets aangeschaft... René
-
Ik ben er één keer geweest, niets aangeschaft... René
Ja, dat zijn de betere klanten. ;D
-
Jammer maar helaas. Uit de artikelen die ik lees komt meer het beeld van een veredelde hobbyist dan een serieuze ondernemer naar boven. Niks mis mee maar de wereld verandert nu eenmaal. Voor mensen die een zaakje proberen te runnen als lantaarnopsteker, dorpsomroeper of parlevinker zijn de tijden ook niet al te best. Ondernemen betekent ook aanpassen aan veranderde marktomstandigheden.
-
Haha, nooit geweten. Ik kom sinds 1996 in Utrecht en sinds 1998 heb ik er gewoond. Maar deze kende ik niet...
-
Voor mensen die een zaakje proberen te runnen als lantaarnopsteker, dorpsomroeper of parlevinker zijn de tijden ook niet al te best.
Kan ik er nog eentje aan toevoegen: stripletteraar. Was ik in de jaren '90. Heb je nog een Dommel uit die tijd (of ander uit het Frans vertaalde strip van uitgeverij Lombard of Casterman) in de kast liggen, da's mijn handschrift. Dat was makkelijk geld verdienen. (y) Overbodig geworden door de computer, uiteraard.
Vind ik gewoon leuk om even te vermelden, ben er bewust van dat dit potentieel dit draadje gigantisch off-topic kan laten gaan met overbodig worden beroepen.
-
Boordwerktuigbouwkundige in een vliegtuig. Recenter, maar even overbodig geworden. Nu maar weer on-topic.
Ik ga niet graag naar modelspoorwinkels waar ik torenhoge parkeerkosten moet betalen. Dat zal wel voor meer mensen gelden, vermoed ik. Het zal een winkelier niet de kop kosten, maar toch...
Groet,
Ruud
-
"torenhoge parkeerkosten"? Kan niet begrijpen dat je daarvoor besluit niet naar een winkel te gaan, als die interessant genoeg voor je is. Dat laatste lijkt me meer het probleem van Beelen, niet de parkeerkosten.
-
In dat gebied kunnen mensen nu vaak helemaal niet parkeren, juist omdat het nog 'gratis' is. Om die reden is de serieuze middenstand daar ook voor een vorm van betaald parkeren. De keuze is niet tussen gratis of betaald parkeren, maar tussen betaald parkeren en vaak niet kunnen parkeren door je klanten. Beelen maakte gebruik van de afgekruiste ruimte voor zijn garage waar feitelijk natuurlijk een parkeerverbod bestaat.
Ik heb in precies zo'n gebied gewoond en de introductie van betaald parkeren was een verademing. Toen wij in Utrecht een ander huis gingen zoeken was betaald parkeren voor ons dan ook een voorwaarde.