BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Fedor op 12 January 2016, 19:20:56
-
Zoals sommigen misschien weten, ben ik aan het bouwen van een EAR Class 59 Garratt in H0m, ik doe daar elders op dit forum verslag van (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44727.195.html). Mijn uiteindelijke ambitie is een modelbaan te maken met een Oost-Afrikaans thema waar diverse types meterspoor Garratts van de EAR op rondrijden. Op zo'n baan horen uiteraard ook figuurtjes, en dat zouden naar mijn idee geen vrolijke duitse of zwitserse Preisertjes moeten zijn maar Afrikaanse modelspoor figuurtjes.
Die zijn echter niet of nauwelijks verkrijgbaar, dus ook die zal ik zelf moeten maken.
Afgelopen kerstdagen had ik even niks om handen, de nieuwste versie van het chassis wordt momenteel door PPD Ltd. ge-etst en dus had ik wat tijd om te rommelen in 3D. Met als gevolg drie series van zes figuurtjes:
- een setje met Sikh machinisten (veel treinbestuurders bij de EAR waren van Sikh herkomst)
(http://ngongo-b.net/img/spoor/sikh%20drivers.png)
- een setje met Afrikaans spoorwegpersoneel
(http://ngongo-b.net/img/spoor/railway%20staff.png)
- een setje Afrikaanse kinderen, in Afrika maken spelende kinderen nog veel meer deel uit van het straatbeeld dan in ons deel van de wereld.
(http://ngongo-b.net/img/spoor/kids.png)
Ik heb ze al geupload bij Shapeways, ze komen alle tests voor FUD met flag en wimpel door. Nu maar eens laten printen, kijken hoe ze er in het echt uitzien.
-
knap werk. Mijn complimenten
-
Ziet er overtuigend uit (y)
-
Een draaistel of een ketel kan ik wel maken, maar een mens of boom, hoe doe je dat???
-
Wacht met spanning op fotos van de prints en dan van geverfde eindproducten.
Gr Joke
-
cool!
-
Zo zou ik het doen: Met het gratis http://daz3d.com kun je een figuur vorm en een houding geven en dan Sculptris (eveneens gratis http://pixologic.com/sculptris/) gebruiken om de details van het model als klei te bewerken. Maar ik ben ook zeer benieuwd hoe jij het aangepakt hebt (wellicht makkelijker).
-
Wow! Ook benieuwd naar het resultaat, vooral omdat het er (zo schat ik het in) er authentiek door uit komt te zien.
Reinout
-
@Sven: Ik zal kort mijn maakproces beschrijven, het was geen tovenarij en ik ben bepaald geen gevorderde 3D-er. Maar gelukkig zijn er hele goede gereedschappen.
De basisfiguren voor mijn Afrikaanse figuurtjes maak ik met MakeHuman, een gratis tool waarmee je 3Dfiguren kunt maken. Je vult allerlei variabelen in - waaronder ras, geslacht, lengte en gewicht - en dan krijg je een figuurtje. Een Afrikaan is honderd procent Afrikaans, een Sikh is 90 procent blank en een klein deel aziatisch.
Ik gebruik vervolgens mijn oude en vertrouwde Sketchup om het basis figuurtje te voorzien van extra's zoals een tulbant, een pet of een schep. Wellicht zie je dat één van de stationchefs een token aanreikt aan een machinist - dat soort dingen moet ik zelf maken.
Vervolgens geef ik het figuurtje een animatie-skelet en kan ik de pose bepalen. Als je foto's bekijkt van Afrikaanse stations dan zie je aanzienlijk veel vaker dan bij ons mensen op de grond zitten - gehurkt, met opgetrokken benen, benen gestrekt. Niet zelden liggen mensen te slapen. Er zijn wel bankjes maar het lijkt er op dat je stand bepaalt of jij op dat bankje kunt gaan zitten. Een stationschef is een autoriteit, dus die zit op het bankje te slapen. Een kruier zal zijn tukje op de grond moeten doen.
Het lastigste is eigenlijk het voortdurend omzetten in andere fileformaten - niet alleen om de figuren in verschillende tools te kunnen bewerken, zoals Sketchup, Blender en MakeHuman - maar ook om dat ze niet allemaal dezelfde features ondersteunen - zo kennen X3D en FBX wel rigging (het animatieskelet) - en DAE en STL niet. DAE is een formaat waar Sketchup goed mee kan omgaan maar heeft helaas de neiging om de hele zooi 90 graden te kantelen bij het exporteren. En STL vergeet of je in millimeters of meters aan het werken was. Tenslotte helpt een omzetting soms ook om onzichtbare foutjes uit de 3D-figuren te halen, die er bij een volgende stap ineens toe leiden dat je figuur vlakken kwijtraakt.
Om steeds die omzetting te kunnen doen, gebruik ik MeshLab, een tool waarmee je van tal van formaten naar een ander formaat kunt omzetten. Daarnaast bevat MeshLab een enorme toolset. De belangrijkste tool die ik gebruik is 'Quadric Edge Collapse Decimation' - hiermee kan ik de complexiteit van het model terugbrengen. MakeHuman levert namelijk modellen af met rond de 50 duizend vlakjes. Daar worden de andere tools niet sneller van en de bestanden voor Shapeways mogen niet groter dan 64MB zijn. Dus halveer ik het aantal vlakjes. Dit is overigens een moment waarop die verborgen gebreken in je model aan het licht komen - soms zitten er ineens enorme gaten in het gezicht of vallen de vingers eraf.
Overigens kent Sketchup ook een plugin om het aantal vlakken te verminderen - Artisan - maar mijn ervaring is dat die plugin teveel van de details verliest waardoor bijvoorbeeld het gezicht van de dikke stationschef meer op Wim Bosboom ging lijken dan op een Afrikaan. Niks ten nadele uiteraard van deze uitmuntende televisieprofessional, dat wilde ik nog even kwijt.
Tenslotte is de laatste in het rijtje trucs dat je probeert om binnen de toleranties van Shapeways te blijven. De figuurtjes worden geprint in 'Frosted Ultra Detail', het meest gedetailleerde materiaal dat Shapeways kent - maar dan nog wordt het spannend met de vingertjes en sommige details in het gezicht. Gelukkig biedt Shapeways geweldige tools die je precies vertellen waar eventuele problemen zitten. En als je op het randje zit heb je ook nog de optie om 'voor eigen risico' het printje toch uit te voeren. Ik zat gelukkig helemaal veilig, alleen maar groene vinkjes.
Ik heb nog geen leverdatum doorgekregen, dus ik wacht nog gespannen af. Nu maar eens verf zoeken. Iemand suggesties voor goede huidskleur-verf voor niet-westerse gezichten?
-
Heel knap gedaan en twijfel er niet aan dat het geschilderd resultaat de Preiser zwaar zal overtreffen !
-
Dank voor de omschrijving!
-
Dit vind ik een heel interessant draadje! Zelf figuren maken is natuurlijk het summum. Mooier is er niet.
Groet,
Ruud
-
Zeker cool!
-
Als ik dit zo zie vraag ik mij (wederom) af waarom de 'grote' merken maar volharden in het maken van onrealistische kleibonken die voor mensen moeten doorgaan.
Het is een van de voornaamste redenen waarom ik blijf volharden in het bouwen van spookbanen. Maar dit ziet er veelbelovend uit!
mvg, Paul
-
Inderdaad, erg mooi om te zien! Ben benieuwd naar de print resultaten.
-
(y) leuk gemaakt, erg leerzaam (y). Is het niet goedkoper als alles aan "één" boompje zit?
-
@Ruud: het is afhankelijk van het materiaal, voor S&F betaal je per los onderdeel €1,50 plus een bedrag voor het volume. Voor FUD betaal je alleen voor het volume.
Het boompje heb ik er aan gemaakt voor mijn eigen gemak. Het is praktisch bij het schilderen. En die kleine gastjes raken wat minder snel kwijt zo.
-
Ik kan zien dat je er veel aandacht aan hebt besteed, het ziet er mooi uit. Je hebt het over de vingers: wat me bij is gebleven na het verdiepen in dit onderwerp, is dat je vingers niet los moet maken, maar aan elkaar (zeker in schaal 1:87). Je ziet het niet en ik kan je bijna garanderen dat je afgebroken vingers gaat krijgen. Maar goed, ik ben benieuwd naar je ervaringen als het uit de printer komt.
Ik heb dit zelf ook nog op mijn lijstje van projecten staan. Stationspersoneel met het juiste uniform, bijvoorbeeld. Marvelous Designer kun je in 2D het patroon mee ontwerpen en het drapeert dan vanzelf over het lichaam van de figuur. Helaas is dit behoorlijk dure software, per maand te betalen.
Nog een vraagje waar ik zelf nog niet uit ben: hoe en waarmee maak jij het skelet ná het bewerkt te hebben in Sketchup en welk programma beweeg je het?
-
Ik ben nog steeds benieuwd naar een antwoord op mijn laatste vraag. :)
-
Gek, ik zie de foto`s niet >:(
-
Ik ook niet. Ze staan (stonden) op een externe server, dus ze lijken te zijn verwijderd. Of de server ligt eruit.
-
"This account has been suspended.
Either the domain has been overused, or the reseller ran out of resources."
-
Heren,
De plaatjes staan er weer. De plaatjes staan op mijn eigen webserver en daar was de bandbreedte op. Het is weer gefixt.
@Sven: sorry, ik had je vraag niet gezien. Je kunt de figuurtjes van een skelet voorzien met Blender, dat hoeft niet helemaal opnieuw, je kunt het skelet dat MakeHuman al heeft toegevoegd kopiëren - of, wat ik voor een aantal karakters heb gedaan - eerst poseren dan pas met Sketchup petjes en andere zaken toevoegen.
Maar eerlijk gezegd vind ik Blender vrij lastig.
-
Fedor,
leuk om te zien dat je zelf figuren ontwerpt.
Als je enkele daarvan zou kunnen "verwesteren" ben ik wel geïnteresseerd.
Leuke variatie naast al diezelfde P,N,M enz.
M vr gr,
Wim
-
Waar ik op zoek naar ben is meer de mogelijk om één standaard model te maken (in de klassiek Jesus houding), volledig aan te kleden en dan in verschillende posities kunnen zetten. Evt met verschillende hoofden. Kan Blender dat?
Uiteraard is Blender lastig. Maar als ik iets voor elkaar wil krijgen, dan krijg ik het voor elkaar. Moet alleen zeker weten of het mogelijk is wat ik wil. Anders kan ik zoveel wel willen...
-
Dat eerst poseren en dan pas aankleden in een 3D programma (ik gebruik ViaCad) kan ik nu ook wel. Het gaat er meer om dat je makkelijk weer variaties van je figuur kan maken, zonder dat je weer een nieuw gepositioneerd figuur helemaal aan moet kleden.
-
@Sven: ik heb die weg nog niet geprobeerd. De weg die ik bewandel is een beetje een omweg maar ik voel me nu eenmaal meer thuis in Sketchup. Een tool die alles lijkt te kunnen en de toch eenvoud van Sketchup heeft, is 3DCrafter. Maar ik krijg die niet aan de praat in Wine en ik weiger nog terug te gaan naar Windows.
@Wim: Verwesteren zit er wat mij betreft niet in, ik ben ze gaan maken omdat er niet of nauwelijks afrikaanse en aziatische figuurtjes te krijgen zijn en mijn modelspoor interesse uit gaat naar Afrikaans en alles wat niet Westers is. Ik overweeg de figuurtjes wel te gaan verkopen via Shapeways, want het lijkt me wel een gat in de markt... gek genoeg zijn er zelfs weinig Japanse en Chinese figuurtjes, en dat zijn qua modelspoor behoorlijk opkomende markten.
-
Interessant draadje man!!
Echt benieuwd naar het resultaat.
Bouwen namelijk een Egyptische baan in 0e, en hebben hetzelfde probleem kwa mannekes.
Grtz,
Samuel.
-
Eind deze middag kreeg ik de printjes binnen, en ik moet zeggen dat ik niet helemaal ontevreden ben:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sikh_drivers___printed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sikh_drivers___printed.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/african_railway_staff___printed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/african_railway_staff___printed.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kids___printed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kids___printed.jpg)
Veel details zijn prima geprint. Zelfs de miniscule vingertjes zien er prima uit. Ik moest wel een bril pakken om het goed te kunnen bekijken want het is allemaal wel heel klein.
Er zijn wat dingetjes mis gegaan, maar dat zijn geen printfouten maar fouten die ik in de laatste controle na upload naar Shapeways over het hoofd moet hebben gezien: twee mannen missen een deel van hun hoofd en de kolenschep is voor een deel niet geprint. Vaak ontstaat dit soort fouten doordat er ergens een gat in het object zit.
De foto's zijn niet heel duidelijk, maar hopelijk wordt het beeld beter als ik ze geschilderd heb. Het wachten is even op de spulletjes van modelbouwverf.nl...
-
Ziet er goed uit!
Razend benieuwd naar de geschilderde versie,s.
Grtz,
Samuel.
-
Ziet er erg goed uit. (y)
-
@Samuel: ik ben wel benieuwd naar je egyptische baan, heb je daar een draadje over op dit forum?
Overigens wil ik best proberen om wat Egyptenaren voor je te ontwerpen. Heb je een idee wat je nodig hebt? Als je geinteresseerd bent, stuur me even een PB-tje met je contactgegevens.
-
Ik vind dit een zeer mooi gelukt project van je!!
Brengt variatie op de baan, dus ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. (y)
-
Ik heb de figuurtjes voorzien van grondverf en het is nu een stuk beter te zien hoe de kleinere details gelukt zijn. En ik moet zeggen dat ik me nog een beetje afvroeg of de figuurtjes wel te onderscheiden waren als Afrikaans en Indiaas in hun gezichtsvormen, maar ik zie nu dat de gezichten behoorlijk goed gelukt zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/figures_primer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/figures_primer.jpg)
Bij het verfen was het wel goed opletten dat er nergens teveel verf bleef zitten, want dat maakt de details uiteraard minder zichtbaar. Overigens zweer ik bij hele gewone Histor 'Supergrondverf' van de bouwmarkt, die pakt veel beter dan de Tamiya-primer die ik ook heb.
-
Mij is aangeraden om zwart als grondverf te gebruiken. Schijnen de details beter uit te komen (of zo iets. Ben eerlijk gezegd vergeten waarom het zo was).
-
Hier misschien?
In een draadje over jezelf-in-3d-laten-scannen zag ik het volgende:
Daar is veel interessants te vinden over het schilderen van figuren. http://www.brifayle.ca/2abaseshadows.html (http://www.brifayle.ca/2abaseshadows.html) is een handig beginpunt. Idee is dat reguliere geschilderde figuren toch wat "plat" zijn hoewel zeker preiser figuren veel details hebben. En dat dat platte komt doordat ze geen schaduwen hebben. Zie 'shadows theory' (http://www.brifayle.ca/2bshadowstheory.html).
Als je je figuren eerst zwart schildert/spuit en daarna d.m.v. drybrushen schildert krijg je mooie schaduwwerking. Eerst de kleur die je wilt met redelijk dikke verf opbrengen met drybrushen. Dat dekt het zwart af. Vervolgens de verf verdunnen en er wat gedetailleerder overheen gaan. Het zwart schijnt door die verdunde verf heen (een beetje) en dus is alles daar net een tikkie donkerder. De randen bij mouwen of broekspijpen gewoon zwart laten, dan heb je daar wat meer structuur/schaduw.
Om het hele proces te zien is het het duidelijkste om naar deze pagina te gaan (http://www.brifayle.ca/Folders/2cpaint/2cpaint%20html/paint01.html) en dan steeds op 'next' te klikken.
Belangrijke aantekening: de auteur meldt zelf al dat als je in close-up een foto bekijkt van zo'n figuur, dat de schildertechniek dan misschien wat opvalt. Maar van normale afstanden ziet het er veel en veel realistischer uit. Zegt hij. Benieuwd!
Het schijnt ook voor h0 goed toepasbaar te zijn! Ik ga binnenkort eens experimenteren. Het klinkt interessant!
Reinout
-
Nee, dat was het niet, maar uiteraard wel wat ik bedoel. ;D
-
Waar is het voor nodig deze geprinte figuurtjes in de grondverf te zetten? Ik schilder ze direct met Humbrol.
Ted
-
@Ted: mijn ervaring is dat verf op dit materiaal niet goed pakt.
-
Zo, de huidskleur verf is binnen en ik heb een beginnetje gemaakt met het schilderen:
De Sikh-machinisten zijn Indiers dus niet heel donker:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sikh_painted.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sikh_painted.jpg)
Voor de kinderen heb ik twee tinten geprobeerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kids_painted.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kids_painted.jpg)
Overigens is dit voor het eerst dat ik zelf figuurtjes schilder. Ik heb inmiddels de macro-stand van mijn camera ontdekt maar toen ik close-ups van de jongens nam, zag ik dat ik nog aardig wat te leren heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kids_painted_close.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kids_painted_close.jpg)
-
Matte verf gebruiken, niet zijdemat. Verder komen ze, um, fraai uit de verf. ;D
-
...ik heb het nog even gechecked, maar de verf die ik heb gebruikt is toch mat - misschien is het de belichting
-
Dat zal het wel zijn. Een andere tip is om een klein gaatje onderin de figuren te boren en ze op een ijzerdraadje/bloemistendraadje te zetten. Zo kun je makkelijker verven, maar straks ook goed vast zetten, zonder ze te hoeven lijmen.
-
Als je een potje matte verf gebruikt en het gaat toch glimmen , dan heb je niet goed genoeg geroerd .
-
@Ronald - ...dat bleek de oorzaak. Iig bij het chassis dat matzwart had moeten worden en toch flink glom. Na goed roeren voor de tweede laag is die iig beter nu.
Wat dat roeren betreft ook weer wat geleerd: ik maak roerstaafjes van resterende strookjes messing en nieuw-zilver van de etsplaten van het chassis van mijn EAR Class 59. En uit een soort ondoordachte zuinigheid had ik er lekker veel roerstaafjes uit de restanden van de vorige gehaald - maar allemaal veel te kort dus. Vandaar dat roeren ook niet lekker gaat. Ik heb nu veel langere staafjes gemaakt...
-
Humbrol verf roer ik helemaal niet. De olie die er meestal op ligt is bedoeld om de verf goed te houden, niet om mee te verven. Ik steek altijd een lange spijker in de pot en dip mijn kwast in de verf die aan de spijker hangt (meestal een bobbeltje verf). Volgens mij heeft dat als effect dat de matte verf ook echt mat blijkt te zijn bij het schilderen.
-
Speciale roerstokjes heb jij. Ik gebruik gewoon lucifershoutjes en, als het een dieper potje is, tandenstokers.
-
2 of 3 moertjes M3 in het potje .
Goed schudden voordat je het open maakt ( doen ze in een spuitbus ook )
-
Zoals al eerder gezegd, en neem het maar aan van iemand die er liters van dat spul door jaagt, humbrol NIET roeren, haal de dikke drab onderuit het potje en verdun die met een beetje terpentine. Wordt de boel mooi mat en droogt snel.
-
Ronald, hoe krijg je die moeren in dat gesloten potje? u schrijft toch" Goed schudden voordat je het open maakt ( doen ze in een spuitbus ook )" dus ik veronderstel dat jij een manier weet om die moertjes in dat gesloten potje te doen. ???
-
@ hierboven: ik vermoed dat er bedoeld wordt: 'potje openen, moertjes erin, potje dicht en schudden maar'...
Oftewel, eens de moeren er in is het altijd 'schudden voor gebruik' wat je toch al moet doen.
Wat dat roeren betreft ook weer wat geleerd: ik maak roerstaafjes van resterende strookjes messing en nieuw-zilver van de etsplaten van het chassis van mijn EAR Class 59.
[/quote]
Ik maak nog wel eens een klein oogje van een dun massief koperdraadje. Door de uiteinden in elkaar te draaien en vervolgens tot een lusje te draaien van enkele millimeters, kun je met een schroefmachine makkelijk roeren.
Werkt met een stuk VD-draad, op dezelfde manier tot een lus gedraaid, ook lekker voor grote blikken verf bij gebrek aan zo'n mooie roermixer voor in een grotere boormachine.
-
Ha op die manier tja zo kan het natuurlijk wel bedankt voor deze verhelderende info. (y)
-
Erg leerzaam. Mooi gedaan!
-
Info over verven,
http://www.artitec.nl/index.php/nl/bouwen-en-schilderen-stap-voor-stap
Zelf roer ik de verf als het nodig is met ofwel een houten tanden stokertje of een afgeknipt plastic wattenstaafje.
Het puntje van de tandenstoker kan dan ook al kwast gebruikt worden om iets aan te stippen.
Groeten Barry