BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: HansKarel op 12 January 2016, 18:51:04
-
Ik rijd digitaal en zou graag 2 treinen op enige afstand van elkaar laten rijden maar dan wel met blokbeveilging.
Dit kan natuurlijk maar dan staat de achteropvolgende trein wel in 1 keer stil, zonder afremmen omdat abrupt de spanning van de rail gaat.
Analoog is dit prima op te lossen door de spanning op de rails langzaam te verlagen maar bestaat er voor digitaal ook een mogelijkheid?
Ik wil dus graag digitaal blijven rijden ZONDER pc.
Ik kan nu natuurlijk ook 2 treinen achter elkaar laten rijden met miniem snelheidsverschil maar als de deurbel gaat en ik ben een paar minuten weg......
-
In plaats van de spanning op de stopsectie uit te zetten, moet je de sectie aansluiten op een asymmetrisch dcc signaal of remgenerator. Zie o.a. op deze pagina: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Seinen_digitaliseren
Op het forum zijn er ook wel draadjes over.
-
Je kan het deels op de ouderwetse manier regelen. Dus gewoon blokken maken zoals analoog. Met reedcontacten, magneetjes en relais. Eventueel in combinatie met ABC-lenz systeem (http://www.digital-plus.de/digitalplus-abc.php) en zie ook website: Website Holleman (http://www.holleman.demon.nl/treinen/asymmetrisch.htm) voor het mooi remmen en stoppen met behoudt van de functies van je loks. Je moet dan even kijken of de decoders die je nu hebt ABC ondersteunen.
Of zoals aangegeven via een remgenerator.
Groet Ronald.
-
Bedankt voor de reacties. Ik ga me verdiepen in de remgenerator!
-
Met welk digitaal systeem werk je? Als het Märklin is, dan kun je remmodule 72442 toepassen.
-
Uit zijn berichten blijkt dat hij geen Märklin systeem rijdt.
-
Nee ik gebruik een Roco z21.
Nu het volgende: Ik heb mijn oog laten vallen op Lenz BM2.
Ik gebruik de ESU lokpilot V4dcc dus dat moet compatibel zijn.
Maar nu...ik heb dus 2 sporen die via een wissel op 1 spoor uitkomen. Die wissel wordt niet bedient en schakelt mee al naar gelang waar de trein vandaan komt. Dus een binnenspoor en een buitenspoor en een stukje enkelspoor.
Nu snap ik hoe ik met 2x een BM2 ervoor kan zorgen dat treinen stoppen als ze net voor de wissel staan.
Maar hoe zorg ik er zonder pc voor dat 1 van beide seinen op groen springt als op het stuk enkelspoor niets meer rijdt of stilstaat?
Is er een module in de handel waar je dus bezetmelders op aan kunt sluiten en die vervolgens zelf zo slim is om een sein weer op groen te zetten?
Dat steeds maar 1 van beide seinen op groen staat en de elektro daaromheen dat fiks ik wel, maar hoe koppel ik de melding van de terugmelder weer naar de Bm2 of iets anders. MAAR ZONDER PC
-
Mogen relais wel? Kijk dan eens bij Rosoft. Deze verkoopt DCC detectoren zonder S88 aansluiting. (SD16, heb even op de website gekeken.) Hierna kan je de uitgang aan een relais koppelen en je kunt seinen sturen zoals je wilt.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Bedankt, ik ga kijken
-
Maar dan zou ik ook zo'n Littfinsky gbm-8 terugmelder aan een Roco 10787 kunnen koppelen en dat weer aan de z21.
Dan weet de centrale wel of t baanvak bezet is, maar moet ik nog steeds handmatig of softwarematig met een pc, en dat wil ik dus niet, de boel besturen.
Ik wil graag dat beide seinen op rood gaan als het enkelspoor bezet is en vervolgens 1 van beide op groen...
Ik vrees dat ik toch maar de pc eraan moet gaan hangen. Niet dat dat zo'n probleem is maar automatische besturing van wissels etcetera dat hoeft van mij toch niet. Enkel de 2 seinen en 2 stopsecties zijn van belang.
-
Nee. De uitgang die normaal naar de litfinski of wat dan ook gaat, gaat nu naar de spoel van het relais (vermoedelijk via een transistor). Hierna kun je met je relais schakelen. Eventueel kun je een bi-stabiel relais met twee detectoren aan en uit zetten.
Dus PC, Z21 en wat dan ook niet nodig.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Bijvoorbeeld een Rosoft SD16 of Tams GBM-1 op het enkelsporige baanvak aansluiten. Hiermee kun je dan een signaal (spanning) genereren als het blok bezet is. Hiermee schakel je dan de "Fahrt" ingang van de BM2 (via een relais of zo, bezet schakelt de spanning op "Fahrt" uit, niet bezet schakelt de spanning op "Fahrt" in). Een 2e relais schakelt dan met de wissel mee, zodat bij niet bezet toch maar 1 BM2 spanning op de "Fahrt" aansluiting krijgt.
-
Bedankt Albert en Gerard, daar kan ik wat mee! Ik ga me verder verdiepen in die modules van Rosoft en Tamms.
-
maar hoe koppel ik de melding van de terugmelder weer naar de Bm2 of iets anders. MAAR ZONDER PC
Als je het baanvak na de wissel, dus het enkelsporige stuk, met een BM3 aansluit, en het daaropvolgende ook, kun je met behulp van een adapter (tbv vormseinen) een "hard" signaal genereren, wat de BM2 op "groen"zet. Welke van de 2 sporen dan toestemming krijgt om te rijden, kun je van de stand van de wissel laten afhangen.
Dus: de tweede BM3 meldt de eerste BM3: groen, en dat groene harde signaal wordt aan de BM2 doorgegevn.
Dit is de makkelijkste oplossing met kant en klare componenten van Lenz.
Wat Lenz echter niet vermeldt is, dat het meldsignaal naar een voorliggend blok (dus het signaal wat iedere keer doorgelust wordt), ook "hard" gemaakt kan worden met wat electronica (versterking) en een relais. Dit relais kan dus de seinen van de BM2 schakelen, weer afhankelijk van de stand van de wissel.
Het stuursignaal van de BM3 zelf kan niet naar de BM2, want die heeft geen ingang hiervoor (jammer genoeg)
Een combinatie van digitaal (BM2 en BM3), gekoppeld aan ouderwetse relais-sturing (waar gaan gegenereerde signalen naar toe) geeft ongekende mogelijkheden om een digitale baan zonder computer te beveiligen. Een destijdse winkelier in Hoogeveen heeft daarmee in opdracht een complete baan gebouwd en beveiligd. Helaas weet ik niet waar en van wie die baan is.
Maarten.
-
Kijk eens op de website: modelspoor-digiloog.webklik.nl
Hier staat een simpele schakeling welke eenvoudig tot een bloksysteem is te maken.
De enige voorwaarde is een centrale met een tweede booster aansluiting welke een permanent remsignaal meestuurt, b.v. de Tams EasyControl.
-
Bedankt voor de tips. Een andere centrale wordt me te gek. Ik ga voor de Lenz BM2 of 3 of combi ervan.