BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Abraham op 12 January 2016, 15:03:53
-
Beste mensen,
Ik wil met mijn trein wissels kunnen bedienen middels magneetschakelaars. Ik rijd Fleischmann Piccolo N. De treinen rijden digitaal (twin center met trafo 6811) de wissels worden analoog bediend met schakelaars 6920 en een wisselaandrijving 9421
Nu kan ik magneetschakelaars zo kopen bij Fleischmann. Er zijn dan twee mogelijkheden tw. een schakelcontact 9425 of een schakelcontactrail 9115 en een magneetje 942701. Deze contacten zijn echter duur en het batterijtje ook.
Nu las ik op jullie site over Reed-contacten en Reed-relais (Fred Eikelboom). Nu ben ik een leek op elekronisch gebied, dus heb ik er een aantal vragen over. Als ik het goed begrijp schakelt het Reed- contact het Reed-relais in en deze de wisselaandrijving. Als dit zo is hoe verbind ik dan deze elementen aan elkaar en welke Reed-contact en Reed-relais heb ik dan nodig? Waar monteer je het contact en het relais? Wat is een DIL behuizing en waar koop je Reed-contacten met een DIL behuizing? Kan ik de voeding van mijn trafo gebruiken? Wat voor magneetje komt er onder de trein of wagon? Wat is de afstand tussen het magneetje en het Reed-contact? Hoe voorkom je dat er zowel op de heen- als terugweg geschakeld wordt als de trein het contact passeert? Bv bij de slagbomen van een spoorwegovergang. Rijdt de trein van rechts naar links dan passeert hij het contact en sluiten de slagbomen zich. Als de trein nu van links naar rechts rijdt passeert hij (voorbij de slagbomen) het contact weer. Het is dan wel de bedoeling dat de bomen omhoog blijven staan.
Met belangstelling zie ik uw antwoorden en advies tegemoet.
Abraham
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bistabiel.jpg)
Al vast een voorbeeldschakeling.
Groet Jaap
-
Waar monteer je het contact en het relais?
Reedcontact op de bielsen, relais mag je zelf weten.
Waar koop je Reed-contacten?
bijvoorbeeld Conrad of in Houten bij Treinelectronica.
Kan ik de voeding van mijn trafo gebruiken?
Omdat het om bijvoorbeeld 12 Volt gelijkspanning gaat liever een oude telefoonadaptor.
Wat voor magneetje komt er onder de trein of wagon?
Minimagneetjes. Ook o.a. bij Conrad.
Wat is de afstand tussen het magneetje en het Reed-contact?
Ongeveer 1 cm.
Hoe voorkom je dat er zowel op de heen- als terugweg geschakeld wordt als de trein het contact passeert?
Alles dubbel uitvoeren:
====0000======0000== xxxxxxxxxx ===0000====0000 <>
uit aan slagboom aan uit
Groet Jaap
-
Ken je deze pagina uit de Encyclopedie: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wat_is_een_Reed-contact%3F (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wat_is_een_Reed-contact%3F)?
De twee schakelcontacten van Fleischmann bevatten ook een reedcontact. Alleen is het daar ingebouwd in een railstuk of in een behuizing die je onder de rails schuift. En daardoor veel duurder dan losse reedcontacten die je bij een elektronicazaak koopt.
-
Ik gebruikte bij mijn overgang een oud bistabiel van Fleischmann met drukknoppen erop. Het voordeel van dit ding is dat je ten alle tijden de boel handmatig uit kunt schakelen. Ik schakelde het ding via de rijstroom via een reedcontact. Voordeel hiervan is dat het ding zichzelf uitschakelde als de trein terugreed ( spanning was dan ook omgepoold.) Tegenwoordig zijn die relais voor weinig aan te schaffen op de beurs te Houten.
-
Ken je deze pagina uit de Encyclopedie: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wat_is_een_Reed-contact%3F (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wat_is_een_Reed-contact%3F)?
De twee schakelcontacten van Fleischmann bevatten ook een reedcontact. Alleen is het daar ingebouwd in een railstuk of in een behuizing die je onder de rails schuift. En daardoor veel duurder dan losse reedcontacten die je bij een elektronicazaak koopt.
Waar monteer je het contact en het relais?
Reedcontact op de bielsen, relais mag je zelf weten.
Waar koop je Reed-contacten?
bijvoorbeeld Conrad of in Houten bij Treinelectronica.
Kan ik de voeding van mijn trafo gebruiken?
Omdat het om bijvoorbeeld 12 Volt gelijkspanning gaat liever een oude telefoonadaptor.
Wat voor magneetje komt er onder de trein of wagon?
Minimagneetjes. Ook o.a. bij Conrad.
Wat is de afstand tussen het magneetje en het Reed-contact?
Ongeveer 1 cm.
Hoe voorkom je dat er zowel op de heen- als terugweg geschakeld wordt als de trein het contact passeert?
Alles dubbel uitvoeren:
====0000======0000== xxxxxxxxxx ===0000====0000 <>
uit aan slagboom aan uit
Groet Jaap
Hallo Jaap,
Bedankt voor je reactie.
Via marktplaats heb ik fleischmann rails 9115 gekocht. Hier zit een reed-contact in.
Uit dit railsje komen twee witte draden.
Volgens een treinenzaak moet ik één draad op de plus (zwarte draad trafo) aansluiten,
de andere aan de schakelaar waarmee ik de wissel bedien.
Dit heb ik gedaan.
Wanneer ik nu met een magneetje over het reed-contact ga, gebeurt er niks.
Wat doe ik fout?
Ik ben werkelijk een leek hierin.
Ik hoor graag van je.
Bram
-
Het reedcontact is nu de schakelaar. Je moet er dus niet nog een schakelaar tussen zetten.
Je moet de zwarte draad van de wisselaandrijving op de zwarte aansluiting van de trafo aansluiten. Het reedcontact plaats je tussen een bruine draad van de wisselaandrijving en de witte aansluiting op de trafo. Dus één draad van het reedcontact naar een bruine draad van het wissel en één draad van het redcontact naar de trafo.
Je hebt twee reedcontacten nodig om op deze manier een wissel te bedienen. Wat wil je eigenlijk bereiken?
-
Hallo Henk,
Bedankt voor je reactie.
Wat ik eigenlijk wil bereiken is het volgende. Ik heb twee wissels aan elkaar verbonden. Als ik dus 1 wissel bedien, gaat die andere wissel ook "om". Dit moet omdat de trein anders kortsluiting maakt. Wat ik nu wil is: als de wissel(s) op rechtdoor staat(n) dan komt er een botsing met de tegemoetkomende trein. De wissel(s) moeten dus op "om" staan om een botsing te voorkomen. Wat ik nu wil is, dat als de wissel op rechtdoor staat, de tegemoetkomende trein middels een contact de wissel(s) op "om" zet. De wissel zet ik dan handmatig weer op rechtdoor. Ik wil de wissel dus zowel handmatig als met het contact kunnen bedienen. Dit zelfde wil ik ook bij seinpalen. Zodra er een trein aankomt moet hij op rood gaan staan. Ook dit wil ik met een contact bewerkstellen.
Nu het volgende.
Ik heb een wissel aangesloten aan het reed-contact zoals jij beschreef. Wat wil nu het geval. De wissel gaat al "om" als ik de bruine draad van de wissel met het reed-contact verbind. Hij schakelt dus al zonder tussenkomst van een magneetje.
Wat ik niet snap is, dat je twee reed-contacten moet hebben om een wissel te bedienen.
Nogmaals, ik ben een leek.
Ik hoor graag van je.
Groeten, Bram
-
Ik heb een wissel aangesloten aan het reed-contact zoals jij beschreef. Wat wil nu het geval. De wissel gaat al "om" als ik de bruine draad van de wissel met het reed-contact verbind. Hij schakelt dus al zonder tussenkomst van een magneetje.
Twee mogelijkheden:
1. Het reed-contact is defect en blijft hangen.
2. Je hebt het verkeerde type. Je moet type NO hebben. Dat staat in rust open.
Wat ik niet snap is, dat je twee reed-contacten moet hebben om een wissel te bedienen.
Omdat een gewone wisselaandrijving twee spoelen heeft en dus drie aansluitingen, kun je met één reedcontact niets beginnen.
Je moet dus twee reed-contacten voor één wissel gebruiken. Dat had Henk ook al aangegeven.
Voor informatie over het aansluiten van reed-contacten op wissels kun je
hier (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wisselaansturing_met_relais) eens kijken.
Daar kun je in schema 03 zien hoe het aangesloten moet worden.
PS. in de titel heb je het over reed-contacten en reed-relais. Daar krijg je verwarring door, want dat zijn twee heel verschillende onderdelen. Je bedoeld volgens mij ''relais''. De juiste titel zou "Reed-contacten en relais" moeten zijn.
Fred.
Redacteur BNLS-encyclopedie.
-
Hallo Abraham,
Volgens mij is het reed contact van Fleischmann een maak contact, dus sluit bij activering door magneet. Op www.locs4fun.nl kan je lezen hoe de wissel aangesloten moet worden, zoals ik het lees: zwart van de trafo gaat naar zwart van de wissel. Een witte draad van het reed contact gaat naar de witte aansluiting van de trafo de andere witte draad van het reed contact gaat naar de lichtbruine draad. Omdat de wissel 2 spoelen heeft moet de donkerbruine draad van de wissel met een witte draad van een tweede reed contact verbonden worden (waarvan de andere witte draad uiteraard op de witte klem (samen met die van het andere reed contact) van de trafo aangesloten moet worden).
Succes
Wim
-
Twee mogelijkheden:
1. Het reed-contact is defect en blijft hangen.
2. Je hebt het verkeerde type. Je moet type NO hebben. Dat staat in rust open.
Omdat een gewone wisselaandrijving twee spoelen heeft en dus drie aansluitingen, kun je met één reedcontact niets beginnen.
Je moet dus twee reed-contacten voor één wissel gebruiken. Dat had Henk ook al aangegeven.
Voor informatie over het aansluiten van reed-contacten op wissels kun je
hier (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wisselaansturing_met_relais) eens kijken.
Daar kun je in schema 03 zien hoe het aangesloten moet worden.
PS. in de titel heb je het over reed-contacten en reed-relais. Daar krijg je verwarring door, want dat zijn twee heel verschillende onderdelen. Je bedoeld volgens mij ''relais''. De juiste titel zou "Reed-contacten en relais" moeten zijn.
Fred.
Redacteur BNLS-encyclopedie.
Hallo Fred,
Het is helemaal goed gekomen. Het reed-contact was inderdaad kapot. Bedankt voor je advies.
Met vriendelijke groeten,
Abraham
-
Hallo Abraham,
Volgens mij is het reed contact van Fleischmann een maak contact, dus sluit bij activering door magneet. Op www.locs4fun.nl kan je lezen hoe de wissel aangesloten moet worden, zoals ik het lees: zwart van de trafo gaat naar zwart van de wissel. Een witte draad van het reed contact gaat naar de witte aansluiting van de trafo de andere witte draad van het reed contact gaat naar de lichtbruine draad. Omdat de wissel 2 spoelen heeft moet de donkerbruine draad van de wissel met een witte draad van een tweede reed contact verbonden worden (waarvan de andere witte draad uiteraard op de witte klem (samen met die van het andere reed contact) van de trafo aangesloten moet worden).
Succes
Wim
Hallo Wim,
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Het is allemaal gelukt.
Met vriendelijke groeten,
Abraham
[/quote]
-
Hallo Abraham,
Mooi zo, dat is de bedoeling van dit forum.
Groeten
Wim
-
Hoi Abraham,
Fijn dat het nu feilloos werkt.
Thanx voor de terugkoppeling. (y)
Fred.
Redacteur BNLS-encyclopedie.
-
Hallo Abraham,
Als je naar je eigen bericht kijkt hierboven, zie je dat je een bericht hebt gekopieerd dat direct boven jouw bericht staat. Dat komt doordat je de CITAAT-knop hebt gebruikt om een bericht te plaatsen. En zo komen veel berichten onnodig dubbel op het forum te staan
Vriendelijk verzoek om voortaan de REAGEER-knop te gebruiken, tenzij je een deel van een ander bericht wilt gebruiken om jouw bericht duidelijker te maken. Maar dus niet als je reageert op het laatste geplaatste bericht!.
Gr, Bert
Team moderatoren.