BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Mike op 03 November 2007, 23:14:34
-
Hey
Ik ben bezig met het omnummeren van de Railion 1602 en was opzoek naar een geschikt 1700 loc nummer. Nu kwam ik op http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1700/1730-34/1700loc22.jpg (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1700/1730-34/1700loc22.jpg) een foto tegen van de NS 1734 met de pato van een ICE3. Ik heb hier niet echt veel info over kunnen vinden, maar heb nu nog 3 vragen:
- Hoelang heeft deze loc gereden met deze panto('s)
- Was de loc 2x voorzien van deze panto's of, was het slechts aan 1 kant?
- Heeft deze loc alleen met deze panto's gereden, incombinatie als DD-AR stam? (Aangezien de loc's 1730 t/m 1734 soms ook zonder DD-AR stam rijden)
Ik hoop dat iemand hier iets meer van weet...
Groeten,
Mike
-
Volgensmij ging het om slechts 1 panto, het antwoord op de andere vragen heb ik niet voor je.
Groetjes Michiel
-
Ook de 1711 heeft met een ICE panto rondgereden. Hoelang dat was weet ik niet meer. Heeft in het verleden een stukje in de Rail Magazine gestaan. Welk nummer weet ik niet meer.
-
De foto eronder geeft het antwoord voor je: klik (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1700/1730-34/1700loc27.jpg)
De 1734 reed toen nog met DDAR, in afwachting van de laatste mDDM's. De loc zal een half jaar ofzo met die panto's gereden hebben want de ICE kwam niet lang daarna in dienst. Volgens mij reed ook nog de 1718 met een ICE panto.
-
Het is trouwens geen ICE panto, maar een gewone panto, want de 101 van de DB heeft ook zo'n geval, en meer treinen, de traxx enzo.
-
Bedankt voor jullie reacties!
@ Laurent: Daar heb je gelijk in. Het is een "hogesnelheids" panto, maar op de site waar ik keek stond "ICE". Dat heb ik iets te gemakkelijk overgenomen.
@ Rick: Bedankt voor je antwoord en de foto. Echter zie ik nu nog niet duidelijk of die ande panto een normale, of hogesnelheids panto betreft. Ik heb wel het vermoeden dat de loc van 2 hogesnelheids panto's is voorzien... Maar ik wil het even zeker weten.
-
De andere twee 1700'en met zo'n panto hadden er maar eentje dus ik neem aan dat deze dat ook had. De panto zat erop om deze te testen in Nederland voor toepassing op de ICE, in zekere zin is het dus een ICE panto. ;) Of de 101 etc precies dezelfde hebben weet ik niet.
-
Op bovengelinkte foto staat de 1734 met een 4-delige stam.
Ik heb op 22 februari 1998 de 1734 met driedelige treinstam 7663 tussen Oldenzaal en Hengelo gefotografeerd als extra trein i.v.m. carnavalsvervoer. De foto is te donker en heb ik daarom nooit afgedrukt.
Desgewenst kan ik hem gecorrigeerd laten afdrukken en hier plaatsen of via pm zenden. Dat bewerken kost niets extra's, een vriend van mij heeft een 1-uurfotozaak, bedenk alleen wel: hij is fotograaf, geen tovenaar.
-
Dat was een proef voor de nieuwe stroomafnemers van de v-irm.
Hierbij zit de koolstof gelijmd op de schuitjes ipv geklemt zoals het overige materieel.
-
ICE's hebben Stemmann panto's van het type DSA350 en DSA350G, op de 101 en Traxx'n 145/185 e.d. zitten DSA200'n (voor gelijkstroom niet, dan Schunk WBL85)!). Uiterlijk lijken ze wat op elkaar, maar er zijn technische verschillen. Dat kan zijn de stijfheid -door andere constructie of materialen- , litsen om hogere stromen te geleiden, demping door andere drukinstellingen en ga zo maar door. VIRM' hebben zowel Faiveley AM's, alswel panto's van Stemman, maar laatste zijn van een afwijkend type speciaal voor Nederland en hebben geen ander voorbeeld (zover ik weet).
Jos
-
In spoorweg journaal 102 staat een foto van de 1734 met z'n hoge snelheids panto. Deze loc heeft op de foto van 29-7-1997 maar 1 hoge snelheids panto.
Groetjes Michiel
-
Okay, hartstikke bedankt iedereen!
Voor mij is het nu duidelijk, 1 panto...
-
........een foto van de 1734 met z'n hoge snelheids panto. Deze loc heeft op de foto van 29-7-1997 maar 1 hoge snelheids panto.
Groetjes Michiel
Hoe kom je erbij dat het een hogesnelheidspanto is, fantasie? Het is er in ieder geval geen een, alleen maar omdat hij er op lijkt!
Jos
-
Op de site waar ik de 1734 met een "andere soort" stroomafnemer zag, stond als bijschrift dat het een stroomafnemer betrof van een ICE (als proef...). Maar omdat er al snel een reactie op volgde dat het niet specifiek een stroomafnemer van een ICE betrof, heb ik het veranderd in een "hogesnelheidspanto". :P
Maar echt specifiek hoef ik niet te weten wat voor type stroomafnemer het is, hij lijkt in iedergeval veel op de panto's die op m'n Trix ICE zit... Dus deze zal ik dan ook gebruiken voor m'n 1734. Ik moet hem eerst nog even bijbestellen, en daarvoor wilde ik graag weten of deze loc er met 1 of 2 "ander type stroomafnemer" rond reed. En dat weet ik nu ;D
Groeten,
Mike
-
@ Frank: Foto's zijn altijd welkom ;)
-
Die panto zit ook andersom.
Geld dat ook voor de achterste ?.
-
Het is een panto van een Virm.
Groetjes,
Robbert
-
De normale panto zat gewoon op z'n plek en dus niet anders om. De 1734 had dus net als z'n franse broertjes BB22200 beide panto's de zelfde richting uit wijzen.
Groetjes Michiel
-
@ Frank: Foto's zijn altijd welkom ;)
Bijgaand de foto's van de 1734 met stam 7363 tussen Oldenzaal en Hengelo op 22-02-1998.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1734.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7363.jpg)
-
heeft die loc ook zo gereden met een stam van de serie 7900 die serie is
in deze volgorde
Bvk + ABv + Bv + Bv + ABv + Bv + loc
omdat ik al 2 rijtuigen heb en dit mij ook leuk lijkt en ravarossi hier
volgend jaar mee uitkomt iemand een idee ???
-
volgens mij niet want die stammen reden met de locs die ook de normale DDAR-stammen trokken en de 1734 deed dat toen niet meer.
-
Frank bedankt!
Ziet er wel grappig uit, zo een korte stam... Ook weer goedkoper om in H0 na te maken, 1 rijtuig minder ;D
-
Ziet er wel grappig uit, zo een korte stam...
Voor de komst van de motorwagens mDDm werden de stammen enkel door de 1700'en gereden. Er waren 3- en 4-delige stammen. De motorwagens namen na 1996 in de 3-delige stammen de plaats in van 1700 'en. De ca. 30 DD-ARstammen die thans nog met 1700 gereden worden bestaan uit 4 rijtuigen. Nu oogt het wat vreemd: een 1700 met 3 rijtuigen, 10 jaar geleden was het nog vrij gangbaar.
Mocht je de bijgevoede foto's op een groter bestand willen hebben dan moet je je mailadres maar even via een pm naar mij sturen. De samenstelling is dan wat beter te zien. Ik heb geen rijtuignummers genoteerd, maar wellicht zijn die met het stamnummer 7363 te achterhalen.
-
De virm s rijden ook al weer met 2 verschillende types stroomafnemer rond.
veranderd steets weer.
-
Frank, ik heb je een PM gestuurd ;).
Vroeger, toen het normaal was dat deze stam uit 3 rijtuigen bestond, reden ze nog niet op het traject waar ik woon. Ik was toen 10 en ging ik nog niet zo veel met de trein, dus zag ze ook niet zo vaak ergens rijden... ::) Maar ik wist er wel van, maar het blijft er leuk uit zien...
-
Een slordige 5½ MB aan foto's is onderweg!