BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: W. Thomas op 09 January 2016, 16:48:24

Titel: ECOS icm met tillig DKW's
Bericht door: W. Thomas op 09 January 2016, 16:48:24
Hallo allemaal.

Ik heb sinds Donderdag een nieuwe Ecos, opzich een makkelijke centrale echter loop ik tegen 1 probleem op.

Ik heb 3 tillig Kruiswissels in de baan liggen, deze worden aangedreven door servo's per wissel.
Nu kan ik bij de wissels kiezen tussen kreuzung en kreuzung 4 fach.
Kreuzung is alleen recht door of afbuigen zoals bij oa de profi kruiswissels het geval is daar deze maar 1 aandrijving hebben.

Maar bij het selecteren van de 4 fach moeten dus de 2 aandrijvingen samenwerken.
Nu staat er wel iets van verknüpfung in de handleiding maar ik krijg ze niet zo ingesteld dat de wissel in alle 4 de keuze mogelijkheden ook goed schakelt.

Ik gebruik trouwens ESU switschpilot servo decoders icm switchpilor extension voor de aansturing van de wissels en hartstuk polarisatie.

Ik hoop dat iemand hier op het forum wel weet hoe het moet.

Groeten, Wesley
Titel: Re: ECOS icm met tillig DKW's
Bericht door: Wim Ros op 09 January 2016, 20:44:27
Het zijn dan toch gewoon 2 wissels aan  elkaar. Moeilijker is het toch niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tillig.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tillig.jpg)
Mvg
Wim.
Titel: Re: ECOS icm met tillig DKW's
Bericht door: W. Thomas op 09 January 2016, 21:23:40
Zo heb ik hem nu ook in het wisselmenu staan als 2 aparte rechte wissels.

maar er zit ook een pictogram voor een DKW in waarmee de 2 aandrijvingen moeten samen werken.
Dan hoef je maar 1 wissel in te bedienen voor alle 4 de rijwegen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04094_2.jpg)

Heb nu wissel 2 geselecteerd en dan krijg je de vier schakel mogelijkheden ernaast te staan.
Maar om hem in die standen te krijgen moet ook wissel 3 meewerken.

groeten, wesley
Titel: Re: ECoS icm met Tillig DKW's
Bericht door: guest7823 op 09 January 2016, 22:04:45
Je hebt twee soorten DKW:
Uit mijn hoofd , Marklin en Minitrix hebben DKW die met een spoel werken. Hierbij is de DKW of beide sporen kruisend te berijden of beide sporen afbuigend. Hierbij worden beide tongensets bewogen. In deze (niet natuurgetrouwe) variant kan je dus e.a bedienen met een knop

In het groot bedrijf (en o.a. bij Tillig) is een DKW voorzien van twee stellers en kan je het beschouwen als twee in elkaar geschoven wissels. Hiebij kan het dus zij dat je twee stellers moet bedienen

Waarom in het grootbedrij twee stellers, voornamelijk omdat je dan 8 tongen moet omleggen en dat was met handsteller of trekdraden te zwaar en is met elektische aandrijving gecompliceerder dan twee stellers

Does this help?

Titel: Re: ECOS icm met tillig DKW's
Bericht door: W. Thomas op 10 January 2016, 12:29:11
@ paul

Bedankt voor de uitleg,

Dat is in het plaatje ook te zien door dat streepje in het midden van het symbool dat er 2 stellers.
Ook de fleischmann profi rail DKW maakt maat gebruik van 1 aandrijving.

ga vandaag weer eens wat proberen, gisteren na een dik uur klooien had ik er even genoeg van.
Misschien heb ik vandaag meer succes. ;)

Op mijn foto onderin zie trouwens ook het symbool in de Ecos voor DKW met enkele aandrijving.
Titel: Re: ECOS icm met tillig DKW's
Bericht door: Nulspul op 10 January 2016, 15:11:59
Ik zit met het zelfde probleem.

Moet een Lenz spoor 0 DWK doormiddel van 2 servo's aansturen ben er ook nog niet helemaal uit.

Bertus
Titel: Re: ECOS icm met tillig DKW's
Bericht door: Mark D. op 10 January 2016, 16:50:27
Als je die kruizing aanmaakt, dan vraagt de ecos toch welke wissel adressen die moet activeren. Net zoals bij een drieweg wissel
Titel: Re: ECOS icm met tillig DKW's
Bericht door: W. Thomas op 10 January 2016, 18:47:54
Na nog wat geklooi heb 1 van de 3 wissels aan de gang (y).
Heeft er ook mee te maken in welke richting de servo's zitten en de 2 aandrijvingen een op één volgend adres hebben.

Nu moet het bij de andere 2 ook wel lukken.
Zal er morgen wat uitgebreider op ingaan.
Titel: Re: ECOS icm met tillig DKW's
Bericht door: W. Thomas op 12 January 2016, 21:46:44
Nog even terug komend op dit probleem.

Het is in ieder geval opgelost.

Als je in de Ecos een DKW 4fach neemt pakt hij automatisch het volgende adres.
Op mijn switchpilot servo zat de eerste servo op de 2e uitgang dus als 4 fach pakt pakt hij dus automatisch de 3e uitgang erbij met het schakelen.

Op mijn roco multimaus waren dit nog wissel 2 en 3. en die moest ik dus apart schakelen van elkaar.

Bij de Ecos gaat dit dus samen maar dan moeten de aandrijving gespiegeld tov elkaar zitten. Met de voorkanten waar het ijzeren stangetje zit naar elkaar toe.
Omdat ik op 2 van de 3 plaatsen zat het houten frame heb ik de servo's anders om geplaatst. Dus allebei in de zelfde weg.
Bij de multimaus geen probleem maar bij de Ecos dus wel.

Als je het eenmaal weet is het eigenlijk heel makkelijk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04098_1.jpg)
Voor de rechter aandrijving heb dus met de Fein een stukje van het frame moeten amputeren om de servo om te draaien.
Titel: Re: ECOS icm met tillig DKW's
Bericht door: Timo op 13 January 2016, 11:00:17
Handig om te weten! Niet zo handig van ESU om dit niet gewoon instelbaar te maken... Een simpel invert vinkje was genoeg geweest.


Timo
Titel: Re: ECOS icm met tillig DKW's
Bericht door: Mark D. op 13 January 2016, 19:02:45
je kan de wissel in de ecos ook op "verkeerd" aangesloten zetten.
of zelf stiekem de draadjes andersom aansluiten...

verder zit bij mij standaard onder de plaatsen waar ik dat achteraf niet wil een dragend, deel van de baan. 
Titel: Re: ECOS icm met tillig DKW's
Bericht door: Timo op 13 January 2016, 19:11:20
Mark, is dit ook beschikbaar als je een DKW 4fach gebruikt zoals Thomas? Omdraaien van de draadjes is bij een servo natuurlijk geen optie  ;D


Timo
Titel: Re: ECOS icm met tillig DKW's
Bericht door: W. Thomas op 13 January 2016, 20:07:45
omdraaien van de draadjes op de servo is idd geen op.

Waar staat dat van dat verkeerd aansluiten in de ecos.
Ik heb nog 1 Y-wissel in de baan. Die gaat ook verkeerd om omdat anders de treinen tegen de servo aankomen.
Heb dit nu opgelost door een linker wissel te selecteren, maar om het hoofdspoor te blijven volgen staat hij op afbuigen.

Opzich maakt het niets uit, maar als hij dan op rechtdoor staat is wat duidelijker.

Alvast dank, Wesley