BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: johan0903 op 09 January 2016, 11:25:44
-
Hallo,
Ik heb besloten om weer eens rustig met de hobby te beginnen. Nu wil ik een kleine baan gaan bouwen en deze in de toekomst eventueel uit te breiden. Ik ben begonnen met het schaduwstation te ontwerpen.
Mijn vraag is zien jullie nog problemen in? Ik ga rijden met de tams easy-control en koploper de rails is piko A-gleis.
De maten van het oppervlak zijn 360x110
Met vriendelijke groet,
Johan de Wit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_37.jpg)
-
De "sporen naar het zichtbare deel" zullen een te hoog stijgingspercentage krijgen ben ik bang. Je zult meer lengte in moeten bouwen om de hoogte te halen.
-
Zal dit ook al zo zijn als ik in het begin van de bocht begin met de stijging?
-
Ga eens rekenen met 2 tot maximaal 3% stijging (3% is 3cm stijging per meter). Voor hele korte treinen kun je wel iets meer stijgen.
-
Goedemiddag Johan.
Is het mogelijk om het sporenplan te draaien. Dan ligt het stijgende spoor aan de buitenzijde. Geeft minder frictie en is iets langer, de locomotieven hebben dan minder moeite om de treinen omhoog te 'sleuren'.
Gezien de lengte van de opstelsporen en daaraan gerelateerde de lengte van de treinen, moet de stijging geen probleem zijn.
Met spoorse groet
Mart
-
1e stap: Ga je rechts rijden (b.v. NS) of links rijden (b.v. SBB) ?
Dat bepaalt hoe je en vooral waar je de bocht naar boven maakt
aan de linker kant zoals op je tekening of aan de rechterkant van de tekening
Want
het stijgende spoor moet de buitenbocht volgen,
het dalende spoor de binnenboog
2e stap: heb je een schuin dak of een rechte wand aan de achterzijde van de baan?
Het antwoord is bepalend voor de afstand die je moet houden tot de achterkant van de baan
en dus tot de maximale straal van de bochten (laag en hoog)
3e stap: hoe kun je bij het midden van je "tafel" komen (hoever kun je reiken met je arm)
Want als je schaduwstation diagonaal ligt onder het niveau er boven dan kun je er bijna nooit bij als er iets fout gaat, tenzij de laag erboven 20-30 cm hoger ligt, en hoe hoe krijg je dat voor elkaar?
4e stap: hoe hoog zijn de poten onder de baan, m.a.w. ligt deze baan op 30, 60 of 90 cm boven de vloer?
Want: bij een hoge tafel kun je onder de tafel door bij je schaduwstation komen, maar bij een lage tafel niet.
Daarna zou ik pas gaan tekenen, en dan zou ik denken 360-110 = 250 (240) is de tafellengte lengte waarbinnen het schaduwstation valt, en 110x110 is de buitenmaat van een dubbelsporige spiraal om de hoogte in te gaan.
Dat zijn ook zo maar wat ideetjes, bij deze tekening.
O ja, nog een vraag
hoezo noem je het spoor aan de onderkant van de tekening "paradespoor"?
Is dat zichtbaar, dan? En bedenk dat alle treinen daar een kant op rijden, naar het principe van een standaard schaduwstation.
En als het zichtbaar is, dan zou ik er twee spoortjes leggen (soort extra stationnetje)
-
Er is nog iets wat me opvalt. De maten zijn 360x110, dus je gebruikt maximaal de 55213 (R3) bochten , want de 55214 (R4) gaat niet passen. Bij nieuwere, schaalgetrouwe rijtuigen, en bij handmade messing en brass modellen, is 55212 (R2) met r=421.88mm de minimale radius. Maar als je die niet hebt, dan kun je de 55211 (R1) ook gewoon gebruiken.
Dat betekent dat je in plaats van een schaduwstation met 4 sporen, en een zou kunnen maken van 3 parallelle (veel langere) sporen, langs de randen van de tafel. Het is ook maar een idee.
En nog iets: als je tafel 122 (of 120) diep maakt, heb je minder zaagwerk, omdat de standaard maten van houten platen meestal 61x122 of 122x244 zijn.
-
1e Ga je rechts rijden (b.v. NS) of links rijden (b.v. SBB) --> Het wordt een duits georienteerd baan.
2e heb je een schuin dak ---> Het is inderdaad een schuindak :-[.
3e hoe kun je bij het midden van je "tafel" komen --> Ik wil waar geen sporen liggen het geheel open houden zodat ik hoop dat ik er inderdaad makkelijk bij kan.
4e hoe hoog zijn de poten onder de baan --> De tafel is 75cm hoog omdat ik er ook onderdoor moet
5e hoezo noem je het spoor aan de onderkant van de tekening "paradespoor"? --> het wordt inderdaad zichtbaar maar gezien de ruimte denk ik niet dat ik met een dubbel spoor weg kom
-
Dank voor je antwoorden, maakt een hoop duidelijk.
Het ene schuine dak is het andere niet. Bij mij is de hoek tussen vloer en dak 52 graden.
Afgerond omlaag naar 45 graden, betekent dit dat iedere laag die 10 cm hoger ligt, ook 10 cm meer naar voren komt. Dat gegeven gebruik ik in het gratis demo ontwerppakket Wintrack door een grondplan per hoogte te tekenen. De voorkant (bij het looppad blijft gelijk, de achterrand langs het dakbeschot komt naar voren (wordt dus minder diep). Per laag teken ik dan wat er gebeurt. En dan zie je b.v. dat een helling langs het dakbeschot schuin naar voren komt (niet evenwijdig loopt aan de voorkant, maar wel evenwijdig aan het dakbeschot).
Op die manier heb ik de uitersten in kaart gebracht, want ik reken mezelf graag rijk, en maakte in het begin onuitvoerbare plannen. Omdat ik daar geen rekening mee hield.
Als je rechts rijdt (DB), kun je dit ontwerp beter verticaal spiegelen.
(http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/s/s3.png)
Je rijdt dan via de binnenboog omlaag het schaduwstation in, en via de buitenbocht omhoog klimt de trein er weer uit. De buitenboog heeft een grotere radius, en dus is de helling langer, dus minder steil dan die in de binnenbocht. Ongetwijfeld bedoelde Mart dat ook.
Je hebt dan geen paradespoor, maar wel een parade helling.
-
Dank jullie wel voor de adviezen ik ga met het laatste voorstel verder. Ik zal het eens kijken of ik volgende week kan beginnen met de opbouw. Maar eerst maar eens de Aelderbaan weer opbouwen :P.
Dan kan ik daarnaast rustig verder met het ontwerpen.
-
Maak je schaduwstation sporen even lang door deze niet te voorzien van een wisselstraat zoals je ze nu getekend hebt maar door een aantal gelijke wissels achter elkaar te leggen (harp configuratie)
Voordeel is dat je van die meegebogen wissels verlost bent, en je niet moet kijken welek trein waar stopt. Ze komen toch allemaal uit dezelfde richting en vertrekken allemaal dezelfde kant weer uit.
Een vraagje ook waarom je de hartafstand tussen de sporen vergroot in de bocht.
Bij gebruik van Piko A-gleis flex rail hou je die toch perfect op een constante afstand conform de NEM
-
Een vraagje ook waarom je de hartafstand tussen de sporen vergroot in de bocht.
Bij gebruik van Piko A-gleis flex rail hou je die toch perfect op een constante afstand conform de NEM
Ik ben nog steeds aan het kijken hoe ik het beste dit kan doen ook omdat het erg krap wordt ivm de hellingshoek en de afstand. Het wordt misschien toch een klimspiraal om naar de andere laag te gaan. Maar dan gaat alles weer anders worden Moet dan kijken hoe ik op zo'n kleine oppervlak iets kan fabriceren.
Gr. Johan