BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: ferryk op 03 November 2007, 18:56:30
-
Hoi allemaal,
Ik heb nu net m'n projectje "front-/sluitverlichting inbouwen in een minitrix ICE3" af.
Echter kom ik tot de ontdekking dat wanneer ik de wagons op de baan plaats en er mee gaat rijden de front-sluitverlichting knippert en dan niet alleen maar aan/uit maar af en toe ook van wit naar rood en visa versa (afhankelijk van de rijrichting).
Ik rijd digitaal met een Intellibox op minitrix rails.
Hieronder is een schema van hoe ik de functie decoder, verlichting etc. heb aangesloten in de wagons.
(http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/schema.jpg)
Verder zijn er via de onderstaande links ook nog een aantal foto's te bekijken van de wagons inclusief montage van decoder, bedrading, verlichting etc.
http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/schema.jpg (http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/schema.jpg)
http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1351.jpg (http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1351.jpg)
http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1352.jpg (http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1352.jpg)
http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1353.jpg (http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1353.jpg)
http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1354.jpg (http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1354.jpg)
http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1355.jpg (http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1355.jpg)
http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1356.jpg (http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1356.jpg)
http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1357.jpg (http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1357.jpg)
http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1358.jpg (http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1358.jpg)
http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1359.jpg (http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1359.jpg)
http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1360.jpg (http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1360.jpg)
http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1361.jpg (http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/img_1361.jpg)
Ik hoop dat iemand een idee heeft wat de oorzaak kan zijn.
Ik zelf dacht misschien aan vuilig op de baan of de wielen, maar dat heb ik al nagekeken en voor de zekerheid schoon gemaakt.
Het vreemde vind ik dan alleen dat de verlichting ook van wit naar rood knipperd en visa versa.
Als ik een van m'n loks test die standaard al front-/sluitverlichting heeft dan is er geen probleem. dus vuiligheid op de baan zou het na mijn idee al niet eens kunnen zijn.
BTW....als de wagons gewoon stil staan werkt de verlichting perfect.
-
Het is toch echt niets anders dan alleen maar een contact probleem.
Mvg
Wim.
-
BTW....als de wagons gewoon stil staan werkt de verlichting perfect.
Dit duidt inderdaad op een contact probleem. Als alles naar behoren werkt in stilstand (dus geen geknipper etc), en ect. ook gewoon getest met draadjes via krokodilleklemmetjes op de AANsluitdraden (dus NIET !!! op de uitgang!!) van de decoder, dan is het een "vuiligheidje".... ;D
Succes met schoonmaken. Meer advies heb ik ook niet. Net als Wim ;D
Nico
-
of er maakt mogelijk ergens iets ongewild contact (sluiting) ?
en die draden naar de sleepcontacten op de wielassen , maakt dit wel goed contact ?
mvg ronald
-
Wat mij wel opvalt nu ik de foto's nogmaals bekijk is dat er met vrijgrof materiaal aan de as is gevijld, hij is in ieder geval niet meer spiegelglad en zit vol groeven, dat geeft een minder contact oppervlak en is sneller vervuild. Ook zal het materiaal wat bloot is komen te liggen een corrosie huidje krijgen.
Ik twijfel er aan of de as nog wel helemaal rond is, en geen vlakke kantjes hoe klein dan ook heeft.
Mvg
Wim.
-
Beste Ferry,
Ik herken dit probleem een aantal leden van onze vereniging hebben dit al eens gehad en geeft dan het volgende advies.
1. Maak een dun draadje aan de sleper (solderen) en haal deze langs de as draaipunt naar binnen ,kan zo niet zien of er mogelijk nog een gaatje in de beurt van het scharnierpunt aanwezig is.
2. Je kan ook de sleper aan het scharnier asje vast solderen ,maar pas op
dat alles niet te warm wordt.
Het verwijderen van het asje lijkt mij een betere oplossing en dan terug plaatsen dit betekend dat je alle wiel assen eerst er uit moet halen.
Er loopt nauwelijks een stroompje mogelijk niet meer dan 15 a 20 Ma en dit maakt de zaak nog gevoeliger.
Ik heb nog een derde optie en dat zijn condensatoren aan de leds hangen
maar dit doen als alles niet helpt.
wil.
-
Iedereen alvast bedankt voor de reacties...
Ik begrijp dat zo'n beetje iedereen uitgaat van slecht contact en dan met name de stroom toevoer.
Echter vind ik het juist zo vreemd dat het niet alleen maar het knipperen is van het desbetreffende ledje die aan moet staan (afhankelijk van de rijrichting) maar dat er dus ook knipper effect voorkomt tussen beide leds.
vb. rijrichting = vooruit => witte led hoort te branden.
tijdens het rijden knippert het ledje en knippert af en toe ook het rode ledje.
Willem22> kwam dit knipperen van beide leds in 1 rijrichting ook voor bij jullie leden?
-
Beste Ferry,
Als een stoorimpuls maar groot genoeg is kan het een reset op een bepaalde functie in de decoder of in de gehele decoder veroorzaken.
De oorzaken van dergelijke stoorimpulsen is zoals eerder al genoemd, veelal te wijten aan vervuiling van het een en ander vanwaar er stroom opgenomen wordt, schoonmaken en schoonhouden is denk ik de enige oplossing voor dit probleem, ook dat is al eerder genoemd.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Beste Ferry,
Het tegelijk aansturen van de leds ontstaat door stoor inpulsen in de decoder.
Dit is ook bij ons het geval geweest.
Zoals vele aangeven het is een contact probleem.
Sleper constructie maakt deel uit van deze problemen.
wil.
-
Ok...prima,
Ik gaat er hopelijk vandaag nog mee aan de slag en houd jullie op de hoogte.
Alvast bedankt allemaal.
-
Ferry,
Het knipperen van de rode en witte led, is het gevolg van een stroomonderbreking. De stroom onderbreking zorgt ervoor de de decoder opnieuw zijn interne software start en een onderdeel daarvan is dan de beide ledjes even aangestuurd worden.
Dit kun je controleren, door als de trein goed contact maakt en de ledjes normaal branden, door even op de stopknop te drukken, zodat de spanning van de rails is, dan op Go drukken, en aanschouwen wat er tijdens het aanzetten gebeurd.
Mvg
Wim.
-
Hallo allemaal,
Het is alweer een tijd geleden maar het eerder genoemde probleem is steeds niet verholpen en heb mij wagons en rails al meerdere malen goed schoongemaakt.
Na wat verder onderzoek op het internet vond ik op een aantal sites/forums een mogelijkheid tot gebruik van een condenstator of een brugcel om het knipper probleem tegen te gaan door namelijk het verliezen van spanning op te vangen.
Echter ben ik nog nergens een site tegen gekomen waarin stond vermeld welk type condensator of brugcel ik nodig zou moeten hebben en hoe ik die in mijn eerder geplaatste schema zou moeten invoegen.
Ik hoop dan ook of er hier iemand is die mij hiermee zou kunnen en willen helpen?
Alvast bedankt!
Ferry
-
Beste Ferry,
Ik heb het al in een draadje aan je laten weten maar twee condensatoren plaatsen en je ben van het probleem af.
(http://i105.photobucket.com/albums/m218/willem22_2006/decoderaanpassingmetcorr.jpg)
Je kan volgens de tekening te werk gaan.
Je kan ook tantaal condensatoren gebruiken die zijn wat kleiner maar je heb ruimte zat voor gewone. Let goed op de plus en min van de condensatoren plus aan de blauwe draad na de weerstand !!!!!!!!
wil.
-
>> Wil
Je heb het al in een draadje laten weten, ben wel benieuwd welk draadje dt dan was.
Wat betreft het plaatsen van de 2 condensatoren voor de LEDS en na de Weerstand ziet er duidelijk uit, echter wist ik niet dat een condensator een plus en een min heeft.
Ik heb namelijk toevallig afgelopen vrijdag bij een elektronica zaak 4 condensators gekocht en vroeg nog aan de verkoper hoe het zat qua plus en min en hij zei mij dat dat bij een condensator niet uit maakt.
Verder vraag ik mij af of het knipper probleem wat betreft het knipperen van beide LEDS doordat vermoedelijk de software van de decoder wordt gereset hierdoor ook is verholpen.
Want in mijn ogen worden de condensatoren nu expliciet gebruikt voor de LEDS en zal de decoder wellicht nog steeds last ondervinden van wegvallende spanning.
Of zie ik het verkeerd?
Ferry
-
Alleen bij electrolitische condensatoren (elco's)en tantaal heb je een plus en min aansluiting.
Bij b.v. ceramische en polyester condensatoren dus niet.
Peter
-
ok, maar wat voor een condensator moet ik hier gebruiken dan of maakt dat niet uit?
Ik heb nu namelijk de volgende condensators liggen;
(http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/condensator.jpg)
http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/condensator.jpg (http://ferry.mijnip.nl/ice3-frontsluitverlichting/condensator.jpg)
104M
Z5U 50
Kan het hiermee of moet ik toch andere hebben?
Verder vraag ik mij nog steeds af of het knipper probleem wat betreft het knipperen van beide LEDS doordat vermoedelijk de software van de decoder wordt gereset hierdoor ook is verholpen.
Want in mijn ogen worden de condensatoren nu expliciet gebruikt voor de LEDS en zal de decoder wellicht nog steeds last ondervinden van wegvallende spanning.
Of zie ik het verkeerd?
-
misschien zijn de wielen wel een beetje erg vuil! ::)
-
Ferry,
De afgebeelde condensator is een keramische. Deze zijn inderdaad, zo de verkoper zei, niet polariteitsgevoelig. Maar die moet jij ook niet over je decodervoeding zetten. Wat jij nodig hebt is een electrolytische condensator, afgekort elco. Ikzelf neem meestal 470 microFarad en een max. spanning van 25 Volt. Als je wat krap ruimte hebt kan je idd. zoals Wil eerder opmerkte een tantaal elco gebruiken. De polariteit staat altijd aangegeven, hetzij met een + of een - teken. Suc6 ermee!!
Mvg: Steen
-
Steen bedankt voor je reactie
Ik gaat vd week op zoek naar een paar tantaal elco's van 470 microFarad met een max. spanning van 25volt, want ik heb idd niet veel ruimte vrij in de wagon.
Echter vraag ik me nog steeds af of ik die Elco's dan moet plaatsen op de plek zoals Willem22 aangeeft of moeten ze toch ergens anders komen om de decoder te voorzien van constante spanning?
-
Ik vrees dat een tantaal van 470uF-25V niet te vinden is.
Als dat wel zo is dan is tie heel erg duur.
Er zijn tegenwoordig best kleine elco's te koop, b.v. conrad 472530 .
Om het probleem bij de bron op te lossen zou je kunnen proberen om de elco vóór de de decoder te plaatsen.
Je moet er dan wel een brugcel bij gebruiken.
suc6,
Peter
-
Om het probleem bij de bron op te lossen zou je kunnen proberen om de elco vóór de de decoder te plaatsen.
Je moet er dan wel een brugcel bij gebruiken.
Dat gaat heel zeker niet werken. De decoder ziet dan alleen gelijkspanning en geen digitaal signaal. Gevolg: als rijden op analoog aanstaat gaat hij er op volle snelheid van door, en anders blijft hij stilstaan.
Als je wilt bufferen kun je een schakelingetje maken met een elco en een diode tussen de blauwe draad en de massa van de decoder. Daarvoor moet je wel een massa-aansluiting op de decoder kunnen vinden.
Zimo (www.zimo.at) beschrijft in de handleidingen van de decoders hoe het moet.
-
Oeps, denkfout.
Dank voor de corectie.
Peter
-
--
En wat gebeurt er met je verlichting als je trein stilstaat?
Branden de lampjes/ledjes dan wel zoals het hoort?
Guus
-
Ferry,
Niet dat ik zo wég ben van Tams decoders, maar in de pagina waar je via onderstaande link terechtkomt geven ze wel heel duidelijk aan hoe de elco aangesloten moet worden. In dit geval een 100 uF/35 V.
Hopelijk is er voor de door jou toegepaste decoder ook een dergelijk schemaatje te vinden.
http://www.tams-online.de/download/NL/LD-G_8_NL.PDF
Mvg: Steen
-
Helaas.
Op http://lenz.com/manuals/decoders/lf101.pdf (http://lenz.com/manuals/decoders/lf101.pdf) is er helaas geen schema of is er op de schema's die er van zijn niets te vinden over aansluitingen om een Elco op aan te sluiten.
Daarom hoop ik dat er hier iemand is die dit wel weet en het mij kan vertellen of liever nog kan laten zien op een plaatje of een simpel schema.
Ferry
-
Ferry,
Er schijnt inderdaad geen aansluiting voor een buffercondensator op je decoder te zitten. De + kant is geen probleem; die kan je aan de blauwe draad hangen. De - wordt moeilijker en die zal op het printplaatje opgezocht moeten worden. Ik weet natuurlijk niet hoe bedreven je zelf in electronica bent, maar dit is wel een klusje wat je het best aan een vakman kan overlaten.
En toch vraag ik mij nog steeds af of die condensator echt nodig is. Als alle contacten, dus ook de rails, de wielen, de stroomafnemertjes perfect schoon zijn en goed contact maken en de bedrading is in orde, dan zou je verlichting niet moeten flikkeren.
Mvg: Steen
-
Bij deze wil ik iedereen bedanken die heeft mee gepost op deze topic.
Het is me uiteindelijk gelukt het knipperenvan de verlichting te verhelpen.
Helaas moet ik tot mijn spijt zeggen dat het inderdaad toch door vuiligheid kwam.
Ik heb dit weekend de wieltjes een grondige schoonmaakbeurt gegeven en mijn rails nog wat extra opgepoetst omdat het verhaal met de condenstator en dergelijke niet wil lukken.
En tot mijn verbazing werkte het afgelopen zaterdag helemaal TOP!
Vandaag weer even zitten nagenieten en nu de mensen bedanken die in ieder geval hun steentje hebben bijgedragen hieraan.
-
Ferry,
Mooi dat je probleem is opgelost (en zelfs zonder elektronica).
Het is wel zo dat de manier van stroomafname die je hier gebruikt niet heel betrouwbaar is, omdat elk draaistel eigenlijk maar aan één kant stroom afneemt. Dat gaat natuurlijk veel sneller mis dan wanneer beide wielstellen aan beide zijden stroom afnemen (zoals bij de ICE's van Fleischmann).
Mocht je in de toekomst alsnog die condensator willen gebruiken: volgens mij heb ik hier op het forum weleens een fotootje gezien van zo'n Lenz decoder met daarop aangegeven de massa. Helaas kan ik het zo snel ook niet meer terug vinden. Een alternatief is het doorverbinden van de stroomafname van de verschillende rijtuigen van je ICE. Alle draaistellen dragen dan bij aan de stroomafname, dus de kans dat je dan even helemaal geen contact hebt wordt wel erg klein.
Groeten, Marcel