BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: jowi op 07 January 2016, 23:06:12
-
Ik heb via marktplaats een Minitrix 6503 (6400) gekocht. Bij uitpakken vond ik de lok al heel erg licht qua gewicht, en op de baan heeft ie ook amper trekkracht, in bochten begint ie al snel te slippen met een iets langere sleep. Wielstellen zijn de splinternieuwe messing varianten, dus geen versleten antislip bandjes... meer mensen deze ervaring?
-
Gewoon verzwaren met lood Jowi ;)
Heb ik ook gedaan in de cabine is daar wel wat ruimte voor, na het verzwaren reden de 6400en een stuk beter!
Met 4x 6400en (met lood verzwaard) trokken ze 42 (6 assen) ertswagens :)
Groet,
Raymond
-
Ik ben al bezig om met bullfrog snot 1 of 2 wieltjes te behandelen, dat lijkt ook wel enig effect te hebben, maar inderdaad... de lok heeft gewoon totaal geen eigen gewicht. Ik zal eens kijken wat ik met lood kan doen!
Kom deze klacht trouwens weinig tegen op fora mbt dit model, kan ik me eigenlijk niet voorstellen?
-
@jowi,
Hier rijden ook 2 minitrix 6400 rond en die hebben voldoende trekkracht en eigen gewicht. Ik heb geen problemen met die 2.
MVG, hielke1501
-
Ik heb hem even gewogen, de 6503 weegt 46 gram, tegen bijv. 74 gram voor een ouwe Minitrix 1127... dat is nogal een verschil!
-
Vanavond zal ik de mijne eens wegen, ik wist niet dat ze echt zo licht zijn. Welke sleep hangt erachter, dan kan ik met iets vergelijkbaars testen.In de 1100 heb je trouwens nog ruimte voor wat gewicht/frame, in de 6400 heb je dat amper.
Overigens beperken de problemen met de 6400 bij mij zich tot de tandwielen, NEM aansluiting en de PDC maar niet de trekkracht of ik hang er gewoon weinig aan. :P
-
Ik had er even 5 stuks Arnold Plan D achter hangen als testje, in een >R2 bocht kwam de boel bijna tot stilstand...
-
20 vierassers is hier geen probleem. Staan je Plan D's soms op de handrem?
-
Haha nee ;D
-
Uit de test bleek dat de baan erg vies was maar 5 plan D leek geen probleem. Op de nieuwe baan trok de loc zonder problemen 13 Fccpps van Fleischmann, nog 7 SBB rijtuigen van Minitrix erbij zorgden ervoor dat de loc ging doorslippen maar deze rijtuigen rijden ook vrij zwaar. Het gewicht was trouwens 47 gram. ;)
-
Ze zijn inderdaad redelijk gevoelig in bochten met de trekkracht, zeker bij een R2 boogstraal en als het ook nog eens in een helling ligt.
De plan D rijtuigen, lopen deze wel vrij soepel als je ze alleen over de baan heen beweegt?
Dus een klein zetje geven en dan moeten ze makkelijk een metertje verder eindigen.
Zit er misschien een klein knikje in één van de boogstralen? dan willen ze ook wel eens de geest (stop) geven.
Groet,
Maarten
-
Die plan D lopen 'normaal'.
Waar zitten bij jullie op de draaistellen de antislipbandjes?
Bij mij zitten ze zoals op dit plaatje:
(http://assets.catawiki.nl/assets/2015/9/30/b/2/4/b24db848-67b0-11e5-81b1-0c3bf49af112.jpg)
-
Hallo
Ik weet niet of je een beetje handig bent, maar ik zou de wielen met bandjes samen op 1 asje plaatsen.
Doe ik bij al mijn loks met diagonale asb. De trekkracht knapt er enorm van op.
Bart
-
Op mijn loc zitten de bandjes op dezelfde plek.
-
Ik heb geen gereedschap om de wielen uit- en in elkaar te halen... ik kan wel wat doen met bullfrog snot. Ik heb al wat ge-experimenteerd, helpt wel iets maar niet veel. Wat ik nog niet gedaan heb is om op 1 van de asjes waar al een antislipbandje zit, het andere wiel te voorzien van snot... ben ik nu mee bezig.
Ik heb ook loodkorreltjes besteld om wat gewicht toe te voegen, misschien dat dat ook nog wat helpt. De cabine heeft aan bede zijden ruimtes om wat lood in te plaatsen. Het hoeft geen supersterke lok te worden, maar hij moet wel minstens een stuk of 10 4 assige ketelwagens ofzo makkelijk kunnen trekken, ook op een helling of helix, en dat zie ik deze nu niet doen...
-
Voor wat het waard is, mijn 6400 sleept nu vrolijk 16 roco staalwagens over de baan. Nu lopen die dan ook vrij soepel dus logisch eigenlijk.
-
Na een snot-kuurtje, waarbij ik van 1 asje zowel het wieltje zonder als het wieltje met antislipbandje heb voorzien van een laagje snot, loopt ie wel redelijk. Trekt nu 14 stuks 4-assige ketelwagens. Binnenkort de lok nog wat verzwaren en dan ben ik wel tevreden denk ik (y)
Hij is ook nog analoog, met een decoder met geavanceerde lastregeling zal ie ook nog wel wat beter lopen.
-
Net een decoder er in geprikt (kuhn n45) maar dat loopt niet lekker. De verlichting, die analoog wel gewoon wisselde met de rijrichting, brand nu aan beide kanten tegelijk, en maar in 1 rijrichting. Ook het optrekken en afremmen gaat niet geleidelijk maar gepaard met schokken. De decoder lijkt wel in orde; ik heb een andere N45 er in geprikt, en die geeft in deze lok hetzelfde effect... resetten van de decoder(s) heeft geen effect, aanpassen functiemapping ook niet.
Is er iets niet pluis in de elektronica van deze lok, en is dat iets wat bekend is? Of zal er door de vorige eigenaar flink aan geprutst zijn...? Het ziet er niet uit alsof er mee geknoeid is.
-
Vreemd. Analoog wisselt de verlichting netjes, maar zonder het analoge dummy printje, en voorzien van een dcc decoder, niet meer. Bij doormeten lijkt inderdaad 1 kant van de verlichting vanaf de decoder, niet verbonden.. maar met de dummiestekker dus wel? Kan eigenlijk niet zou je denken...
Ook zie ik een gelijkrichter (B10S) onder 1 van de printjes zitten, waar zou die voor nodig zijn? ???
Ik zit er hard aan te denken de printjes maar compleet weg te halen en te voorzien van eigen verbindingen. De verlichting aan beide kanten zijn aparte printjes met eigen vs weerstanden, dat is wel netjes. De rest fabriek ik er dan zelf wel tussen...
-
Geen idee, met de N025 werkt de verlichting wel normaal. Op 1zu160 staat een ombouw met apart schakelbare front en sluitseinen maar die ken je al denk ik.
-
Het ligt niet aan de decoder; ik heb er immers ook al een andere ingezet, zelfde effect.
-
Vanmiddag de printjes maar even losgehaald zodat ik eea goed kon bekijken. Raar verhaal, de gele draad van de decoder hangt gewoon aan de front- en sluitverlichting voor richting A, en voor richting B hangt de witte draad aan een gelijkrichter, waar ook nog eens de spoelen van de motor aan gekoppeld zitten. Ik weet niet wat voor decoder men bij Minitrix in gedachten had, maar dit is totale onzin... het kan ook niet waar zijn, maar de print ziet er origineel uit, er is niet aan gerommeld... raar verhaal :)
Ik ga de prints dan ook verwijderen en zelf de boel compleet opnieuw bedraden. Ben ik ook meteen van een handjevol spoelen, condensatoren en die maffe gelijkrichter af...
Weet iemand of de 6400/6500 een zwaailicht had/heeft? Dan bouwen we die ook meteen in...
-
De 6400/6500 had geen apart zwaailicht, maar lichten op de hoeken van de huif die als zwaailichten aangezet konden worden.
(http://www.folst.nl/de_locs/6400_2.jpg)
-
Ah ik zie het ja! Dat is op zich wel leuk om werkend te krijgen (y)
Weet je ook of al die hoeklampjes tegelijk aan- en uit gaan (dus synhroon?) en ook meteen aan de voor- en achterkant, of kan voor- en achterkant apart aan/uit?
-
Ik had met deze lok ook het probleem dat de decoder (kuehn N45) met schokken op snelheid kwam; spelen met cv 53/54 en motorfrequenties etc hielpen niet. Ook reed hij in 1 richting sneller dan de andere. Ik vermoedde dat wellicht de decoder niet helemaal fris was, of dat eea verzoorzaakt werd door filters op de print. Ik heb nu alle prints en dus filters verwijderd, en de decoder rechtstreeks op de motor gezet.... en het effect blijft. Dus, conclusie: decoder niet goed meer. Andere besteld... die ook direct aangesloten op de motor... exact hetzelfde ??? Ligt dus niet aan de decoder... maar puur aan de motor? Wat kan er nou mis zijn met de motor dat ie in schokken op toeren komt, en de andere kant op minder snel draait? ???
Pff dit is echt 1 van mijn meest waardeloze aankopen tot nu toe geloof ik... wat een raar lokje.
-
Niemand?
-
Johan,
Lijkt mij dat dat er iets mechanisch niet in orde is. Schokt het toerental ook bij het vertragen of alleen bij het opstarten ?
En als je 'm eerst een minuut laat lopen ?
Koolborsteltjes al nagekeken op slijtage of vettigheid ?
Groeten,
Pieter
-
Zo te zien schokt het voornamelijk bij optrekken. Tot 50% gaat het goed, dan krijgt ie ineens een duw. Achteruit merk ik het niet zo erg, maar het is er wel. Achteruit rijd ie ook stukken langzamer... ik heb nog niet de koolborstels bekeken; ik heb de motor er nog niet uit gehad, ik zit nog even te zoeken naar hoe dat werkt bij dit ding. Maar dat is wel een goed idee, thanks!
-
Johan,
Zelf heb ik ook zo'n 6400 recentelijk zelf aangeschaft en ben ik ook niet heel enthousiast over de rij-eigenschappen.
Voor mijn gevoel is de topsnelheid wat te laag, maar langzaam rijden doet ie wel weer goed. Ik heb er nu een decoder in van Doehler & Haass, dat was een verbetering ten opzichte van een ESU.
Geluidsniveau is ook wat hoog, maar dat weten we bij de wat oudere loc's van Minitrix.
Groeten,
Pieter
-
Niemand?
Dat ie prut is? :P
Is er door de vorige eigenaar niks mee gedaan, gezien de niet goed werkende verlichting?
-
Dat zou je denken, maar je ziet niets raars aan de print, ook niet als ik het vergelijk met foto's van internet. Maar dat los ik wel op; ding wordt compleet opnieuw bedraad, met gescheiden front- en sluitverlichting. Er zat om voor mij onbekende reden een gelijkrichter tussen de verlichting van 1 richting, ik denk dat die stuk was. Gaat er ook tussenuit, dat komt allemaal wel goed.
Probleem nu is de motor blijkbaar... eens kijken hoe ik die kan demonteren. Tips anyone?
-
Ik heb eventueel wel een explodeer view voor je (via een PB)
-
Exploded view heb ik; manuals zaten er bij (y) ik heb de motor er al uit, was simpel. Je kunt hem gewoon uit de klauwtjes trekken, ik dacht dat ik die eerst ook los moest maken. Motor ziet er goed uit, heb de koolborstels er niet uit gehad, maar heb wel onder een vergrootglas kunnen zien dat ze niet vet waren, en ook niet versleten of ongelijk gesleten. Mooie symmetrische ronding. Ook geen slijtage aan collector. Motor even in een bakje wasbenzine laten weken en in laten draaien, kwam ook geen of amper vuil uit. Ding maar weer teruggebouwd, en even van nieuwe aansluitdraden voorzien. Analoog draait het motortje keurig, niets mis mee.
-
Nou, het lijkt er op dat de lastregeling van de kuehn n45 compleet over zijn nek gaat van deze motor. Als ik de lastregeling helemaal uit zet, dan trekt ie wel netjes lineair op; maar er zit dan een grote stap tussen stilstand en de laagste stand. Hij komt dan zeg maar met een sprongetje op gang.
Misschien moet ik eens een D&H ofzo proberen...
*edit* ik had nog een uhlenbrokkie liggen. Daarmee loopt ie inderdaad netjes... ik vermoed dus inderdaad dat de lastregeling van de kuehn niet lekker samenwerkt met dit motortje.
-
Inmiddels een Doehler & Haass DH05C er in zitten met 4 functieuitgangen, dat gaat duidelijk beter met deze motor! Is trouwens een heel mooi, klein decodertje. Afgezien daarvan gaat echt alles mis met deze lok; draaistellen waar vuiltjes in komen en blokkeren, dan loshalen en schoonmaken, breekt er een kabel af, terugsolderen, draaistel terug duw ik de motor omhoog, die terugduwen breekt daar weer een kabel vanaf, decoder vastsolderen blijkt er 1 connectie te jutteren etc etc... ik was bijna van plan om het ding om te bouwen tot vliegtuig en hem met een flinke zwieper zijn eerste en meteen laatste testvlucht tegen de muur te laten maken.
De lok krijgt onafhankelijk te schakelen front- en sluitseinen, Proof of concept in elkaar gesoldeerd en het werkt. Zie foto. Ook op de foto is te zien dat ik de zijkanten van de cabine heb volgestort met fluid lead (loodkorrels van 0.1-0.5mm, afgedekt met wat crystal clear die er dan in trekt) en ook op de lok voor en achter een paar bakjes heb gefabriekt en die heb volgestort met lood. De lok is nu 10g zwaarder geworden (57g). Ik ga nog meer lood toevoegen, in de kap is nog meer ruimte nu ik de voorste print van de lok niet meer nodig heb. Daar kan ik denk ik nog wel 5 a 10g kwijt.
Nu nog alles netjes wegwerken ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5266_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5266_2.jpg)
-
Dus eigenlijk lag het wel aan de decoder, geen 045 in de 6400 doen dus. :P
Heb je de ombouwbeschrijving van 1zu160 gebruikt?
-
Ja het lag niet zozeer aan DE decoder, maar aan het type :) de kuehn N45 kan (in ieder geval bij deze lok) niet lekker met de motor omgaan. De D&H heeft er geen probleem mee. De Uhlenbrok die ik eerder testte gaat ook prima, maar die heeft weer geen 4 functieuitgangen en geen complete consist mogelijkheid.
Ik heb niet de 1zu160 methode gebruikt, maar zelf eea aangepast, aangezien ik de print met spoelen en condensatoren voor de motor, en waar ook die maffe gelijkrichter onder hing, compleet weggelaten heb. Functioneel is het wel hetzelfde, de front- en sluitseinen voor en achter zijn onafhankelijk aan- en uit te zetten.
-
Nou, het blijft een waardeloos lokje. Trekkracht en grip is gewoon nul, ondanks meer gewicht. Ik snap niet hoe jullie het voor elkaar krijgen hier een beetje normale sleep achter te hangen. Als je bijv. een piko 2200 met je vinger over de rails duwt, dan voel je zoveel grip van de bandjes, dat je de lok meteen uit de rails duwt. Met deze 6400 voel je niks en glijd het ding over zijn bandjes alsof het een soepel, licht wagonnetje is.
Waardeloos ding. Ga er ook geen tijd meer aan besteden. Leuk voor op een rangeerterrein of om een paar lichte wagonnetjes achter te hangen, maar meer ook niet. Zonde van alle moeite die ik er in heb gestoken.
-
Klinkt als waardeloze bandjes. Heb je die al geprobeerd te vervangen door bandjes met betere grip of bullfrogsnot?
-
Ik heb zowel de bandjes voorzien van bullfrog, en ook het wiel aan de andere kant van de as. Geeft wel iets effect maar lang niet genoeg. Het bij-snotten van een 2e wiel maakt de lok ook gevoeliger met stroomvoorziening.
Heb ook geprobeerd om de asjes met asb te verplaatsen van de binnenkant naar de buitenkant (koppelingkant) in het draaistel, met in gedachten het idee dat als de motor de draaistellen aandrijven, deze door het koppel van de tandwielen kantelen, en zo in de originele situatie (bandjes aan de achterzijde) de bandjes van de rails tillen en minder grip geven, en in de nieuwe situatie (bandjes aan de koppeling kant) de bandjes juist op de rails drukken. Ook hier, geen effect.