BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: MRam op 06 January 2016, 01:14:55
-
Beste Forummers,
Ik heb een Seuthe 100 Damper gekocht en deze aangesloten op mn fleischmann trafo die 14 volt geeft.
Nou begon hij dus inderdaad te dampen, maar naar mijn idee VEEL te hard.
Is het mogelijk om via die trafo de spanning van 10 volt (minimum voor de damper) te krijgen?
Dus is er een schakeling met weerstand/diode die zorgt dat de 14v (geleverd door trafo) 10v wordt om de damper mooier t elaten dampen?
tech.geg.:
trafo 14v / 7vA
damper 10v / 120mA
-
Stuurt de trafo gelijkspanning uit? Zo ja, zou ik er gewoon een buck converter voor zetten zoals deze (http://www.aliexpress.com/item/5pcs-RC-Airplane-Module-Mini-360-DC-Buck-Converter-Step-Down-Module-4-75V-23V-to/32441663171.html).
Met weerstanden zou eventueel wel kunnen maar 120mA is aardig wat. Moet je een half watt wegstoken in een weerstand.
Timo
-
Een transformator geeft NOOIT gelijkspanning op de uitgang. ;D ;D
Dat is altijd wisselspanning. ::)
Gelijkspanning kan je met een transformator niet verhogen of verlagen. ;D
Wat wel kan is dat er op de aansluitklemmen gelijkspanning staat doordat er achter de transformator een gelijkrichter geschakeld staat.
Dan kan je eventueel met een paar dioden ( een 6 tal ) ,die je in serie zet met een van de twee draden op de uigangsklemmen, de spanning verlagen met ongeveer 4,2 volt. ;)
Dan heb je nog 9,8 volt voor de voeding van de Seuthe. (y)
Elke diode vermindert de spanning met +/- 0,7 volt zodat 0,7v x 6 = 4,2 volt . ;) ;)
-
Een transformator geeft NOOIT gelijkspanning op de uitgang.
Dat ligt aan je definitie van "transformator". Bedoel je het ding dat gekenmerkt wordt door meerdere magnetisch gekoppelde spoelen, dan heb je gelijk.
Maar in de modelspoorwereld verkopen fabrikanten apparaten onder de naam transformator, bijvoorbeeld deze:
(http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/2/11809_b.jpg)
Die heeft echt waar een regelbare gelijkspanningsuitgang. En aangezien we hier op een modelspoorforum zitten, en niet op een natuurkundig of elektrotechnisch forum, vind ik dat een trafo wel degelijk gelijkspanning op de uitgang kan zetten.
Mocht je over een scoop beschikken, dan zou je de gelijkspanningsuitgang van deze trafo eens moeten bekijken. Dan zie je dat zelfs je opmerking over een gelijkrichter nog een kanttekening verdient bij deze MSF trafo.
Dan kan je eventueel met een paar dioden ( een 6 tal ) ,die je in serie zet met een van de twee draden op de uigangsklemmen, de spanning verlagen met ongeveer 4,2 volt.
Dat worden dan 12 diodes, als je tenminste wilt dat de rookgenerator het ook doet wanneer de lok achteruit rijdt. Dat werkt inderdaad, maar het vermogen dat je weg stookt is hetzelfde als wanneer je met weerstanden werkt. Zou je de motorspanning willen verlagen, dan hebben diodes duidelijk een meerwaarde boven weerstanden. Maar hier gaat het over een rookgenerator; die gedraagt zich als een weerstand en is daardoor ook goed met een weerstand te temmen. Met diodes heb je het nadeel dat de rookgenerator later begint met rook maken dan wanneer je met weerstanden werkt.
Naar mijn mening is de voorgestelde converter van Timo technisch het mooist, en die eventueel voorzien van een gelijkrichter om in beide rijrichtingen de rookgenerator te laten werken. Anders zou ik voor bijvoorbeeld twee 1/4W of beter 1/2W weerstanden van 18 ohm in serie gaan. Maar die moeten wel de ruimte hebben om hun warmte af te geven zonder plastic delen te smelten, want warm worden ze.
-
Saskia, technisch gezien heb je gelijk. Maar Dirk slaat de spijker op zijn kop, in de modelspoorwereld wordt eigenlijk elke voeding een trafo genoemd ;D Vandaar mijn navraag.
6 of 12 diodes werkt inderdaad maar vermogen blijft inderdaad gelijk. Een 1/2W kan best warm worden.
Het is mij overigens niet duidelijk geworden of de rookgenerator in een lok zit of niet. Zit hij in een loc is het probleem iets anders. Dit omdat het me sterk lijkt dat je altijd met de trafo vol open rijdt. Dan mag de trafo wel 14V zijn maar dat zet je dan niet op de rails. De meeste loc's zijn aardige TGV's op 14V ;D
De diode optie is dan ook een heel stuk minder geschikt. Dit omdat het dan tot 4,2V duurt tot de generator pas spanning krijgt en pas op vol vermogen van de trafo de minimale spanning krijgt. Overigens rijden de meeste loc's op 10V al aardig rap... Met een weerstand krijgt de generator altijd +-5/7 van de baanspanning. Maar ook dan heb je pas de minimale spanning van 10V als de trafo vol open staat.
Met de converter die ik noemde heb je 10V aan de uitgang zodra je 10V aan de ingang hebt. Maarja, je hebt in een loc wel een gelijkrichter nodig en die snoept ook weer 1,4V... Tenzij je voor Schottky diodes gaat.
Timo
-
... of voor germanium diodes. Scheelt toch weer de helft ;)
-
Dan nu even een andere vraag, draai je de regelknop altijd helemaal open, zodat de stoomtrein als een TGV over de baan flitst??
Of zet je hem maar voor een normale snelheid op de helft van zijn bereik? Zo ja, hoe hoog zal dan de spanning zijn?
Misschien wel ..V ::)
Mvg
Wim.
-
aanvulling:
Inderdaad vergeten te melden;
Ik gebruik de damper in een schoorsteen van een fabriek.
Als transformator bedoel ik de MSF 6735
En dan aangesloten op de zwarte en de witte.
Doet hij het dan ook als ik hem op de gele zet?
Dan is het regelen natuurlijk een stuk makkelijker om de spanning te verlagen, maar ik denk dat hij dan niets zal doen.
-
Geel is toch de rail spanning? Als je de rookgenerator inbouwt in een locomotief, doet ie het toch ook, dus waarom zou dat niet werken?
-
dan is het probleem opgelost.
gedeeltelijk
want dan heb ik dus een extra trafo nodig alleen voor de damper.
-
Als je die onafhankelijk van een locomotief wil regelen wel, dan heb je 2 trafo's nodig.
Maar deze:
Stuurt de trafo gelijkspanning uit? Zo ja, zou ik er gewoon een buck converter voor zetten zoals deze (http://www.aliexpress.com/item/5pcs-RC-Airplane-Module-Mini-360-DC-Buck-Converter-Step-Down-Module-4-75V-23V-to/32441663171.html).
voor de rookgenerator op de wit/zwarte aansluiting is het simpelste. Continue aan, en is dan apart regelbaar.
-
Als je de regelbare aansluiting nu ook voor iets anders gebruikt dan wordt het wel lastig deze voor de schoorsteen te gebruiken ;DDe wit zwarte uitgang is waarschijnlijk AC dus kan je niet zomaar gebruiken voor een buck converter. Je zou er een gelijkrichter + condensator voor kunnen zetten maar je zou inderdaad kunnen overwegen om een nieuwe voeding te kopen en deze in te zetten voor verlichting en dingen als rookgeneratoren. Want heel krachtig is die MSF nu ook niet, zeker als er dus ook een trein mee gevoed wordt.
Timo
-
Nee voor de treinen heb ik wat anders.
Wilde een ringleiding maken om daar alle (of zoveel als mogelijk) andere elektronica mee voeden.
Nu zal ik dus een regelaar (of iets anders, ben geen techneut) tussen de damper en de ringleiding moeten bouwen als ik het goed begrijp.
-
Waarom zo moeilijk doen.
Als het alleen om een voeding voor die rookgenerator gaat kijk dan eens in huis of je niet ergens nog een oude adapter hebt liggen van 9V ofzo. Ben je gelijk klaar. Niks moeilijks doen.
Anders komend weekend in Rijswijk kijken of binnenkort op Rail.
-
telefoonladertje?
-
Ah, okay. Je zou ook de gele aansluiting als ringleiding kunnen gebruiken en de trafo vol open zetten. Wel even meten welke van de twee gele aansluitingen dan + en welke - is. Handigste dus ook twee logische kleuren van de ringleiding te gebruiken (en de rijregelaar vast te plakken ofzo :P )
Om de rookgenerator wat te temperen zou je nog altijd voor een weerstand of diodes kunnen gaan (en dan zouden de zwarte/witte aansluiting ook voldoen) maar deze staan dan best wat warmte op te stoken. Zo'n converter die ik linkte doet dat niet. Deze heeft alleen wel gelijkspanning nodig, vandaar de gele aansluiting.
Oude adapter is natuurlijk ook een optie maar dan moet je als nog een extra set draden trekken voor de generator. Had je net zo goed alleen de generator kunnen voeden met de gele (regelbare) aansluiting en de rest (via een ringleiding) op de zwart/wit aansluiting.
Timo
-
telefoonladertje?
Bijvoorbeeld. Even opletten op de juiste spanning en of die voldoende stroom kan leveren maar dat zal meestal het probleem niet zijn.
-
Ik gebruik regelmatig overbodige dergelijke ladertjes van bijv. een telefoon, een electr. tandenborstel enz.
Meestal geven deze "trafo's" een spanning van 5 tot 9 volt. Werkt overwegend prima!
(heb er misschien nog wel een liggen)
Wim