BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ebroers op 03 November 2007, 10:40:40
-
Ik ben in verwarring.
Ik wil terugmelding op mijn 2-rail systeem maken. Ik kan natuurlijk niet een railstuk (bv 10cm) isoleren en hieraan een terugmelder hangen: beide railsporen moeten onder stroom staan om m'n treinen te laten rijden!
Ik lees veel over stroomdetectie. dan moet ik weer iets aan de wielen van m'n treinen doen (weerstandje ertussen?) en dit kan niet bij rijtuigen zonder verlichting...
Kan ik niet gewoon bv 5mm isoleren en deze 5mm aan een terugmelder verbinden? De andere wielen rijden dan nog over rails met spanning en de 5mm detecteert of er een trein komt, toch?
Wie helpt me verder? En als m'n idee klopt, waar moet ik dan op letten bij terugmelddecoders? Vele hebben het over bv 16 contacten op massa.
Thanks,
Eric
-
Eric, hier een duidelijk stukje > http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm
-
Eric,
je denkt te moeilijk.
Wanneer je stroomdetectie gebruikt dan kan dat prima een stuk van 10 cm zijn, of 1 meter, of 2 cm....wat je makkelijk vind.
Stroomdetectie kan inprincipe door alleen de loc of alleen een wagen met verlichting plaatsvinden.
Wil je alle wagens laten detecteren dan dien je een weerstandje aan de assen te maken. 1 weerstand per wagen is voldoende. Met weerstand wordt of een gewone weerstand of weerstandslak bedoelt (sluitseinen kan ook nog).
Dit principe kan dus ook prima bij rijtuigen zonder verlichting.
mvg,
Sander
-
... dus toch op basis van stroomdetectie... Maar zoals ik het lees heb ik met loks geen probleem.
En dat werkt met de terugmelddecoder van Conrad (212628-95)?
Eric
-
Stroomdetectie schakeling en dan de terugmelder die jij aangeeft werken prima samen.
Kijk ook eens naar deze bezetmelding + terugmelding in 1.
Is mijn persoonlijke voorkeur.
http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16_sd_1.htm (http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16_sd_1.htm)
mvg,
Sander
-
Geert, Sander,
Ik snap hoe het werkt!! Elke "uitgang" van de bezetmelder voorziet het geisoleerde spoorstuk natuurlijk van stroom! En als er een trein in dit stuk komt, wordt de (minimale) stroomafname gedetecteerd: hopla.
De module van Floodland ziet er idd zeer compleet uit. Ga ik maar eens proberen.
Dank jullie voor de snelle reacties!
Eric
-
Hallo Eric,
Ik heb deze modules (Floodland) gebouwd en geplaatst. Ik rij ook 2 rail en ze bevallen mij prima!
Groeten John
-
Eric, voor het geld dat een kale print kost bij Floodland koop je de module compleet bij conrad, maak losse stroomdetectie schakelingen op basis van de Lenz of op basis van de ILQ620 opto. Schema's vind je hier. http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Bezetmelding2R.html
En ook hoe je die op strokenprint te samen bouwt.
Mijn voorkeur gaat uit naar de originele S88 print.
Mvg
Wim.
-
Eric, even een bijvraag welke digitale centrale gebruik je eigenlijk?
Mvg
Wim.
-
@ Wim,
Ik heb sinds een paar dagen een IB, gekoppeld aan m'n laptop met Koploper.
-
Eric, dan moet je eigenlijk de terugmelding op basis van de S88 helemaal vergeten, en je concentreren op het LocoNet.
Met de 63350 van Uhlenbrock en losse stroomdetectie schakelingen heb je een rotsvast en stornigvrij terugmeld systeem. De terugmelding op basis van S88 geeft teveel problemen (lees stroring) en dus kans op vals terugmeldingen. Zeker als je helemaal nieuw begint zou ik je dat uitdrukkelijk willen aanraden.
Als je handig bent met de soldeerbout kun je ook kijken naar de modules van Hans de Loof.
Mvg
Wim.
-
hmmm, klinkt ook goed. M'n eerste terugmelder van Floodland is besteld. Gewoon maar eens proberen.
Waar staan de modules van Hans de Loof?
Thx,
Eric
-
Ik denk op zijn website http://users.telenet.be/deloof/
-
hmmm, klinkt ook goed. M'n eerste terugmelder van Floodland is besteld. Gewoon maar eens proberen.
Eric
Misschien dan toch wel een beetje te voorbarig.
Mvg
Wim.