BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: GerardvV op 01 January 2016, 22:50:16
-
Ergens in 1980 deze Lima Renfe lok gekocht omdat ik een aandrijving voor een ander project nodig dacht nodig te hebben.
(https://farm3.staticflickr.com/2191/2411715542_96a330a8e2_z.jpg) (https://flic.kr/p/4F7F1s)800300 1300 (https://flic.kr/p/4F7F1s) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Uiteindelijk ging het projectje niet door en werd de lok mijn eerste ombouw van een fabrieksmodel. De lok werd omgebouwd naar een NS 1300 waarbij de sierstrips op de kop werden weggesneden, het hele onderstel werd verlaagd en verlichting werd aangebracht, Sommerfeld pantografen geplaatst en wat handrails bevestigd. Ook werden uit verpakkingmateriaal ramen op maat gemaakt voor de 1300 met uiteindelijk dit resultaat;
(https://farm3.staticflickr.com/2388/2410892745_fb5300e102_z.jpg) (https://flic.kr/p/4F3sqi)080413 1310 gereed (https://flic.kr/p/4F3sqi) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Nadat het model jaren in een doos had verbleven kwam ik deze lok dit najaar weer tegen en omdat ik wel een kortdurend projectje kon behappen ben ik aan de tweede verbouwingsronde begonnen.
De bedoeling was de lelijke vishaken en de te dikke laklaag te verwijderen en wat fijnere detaillering aan te brengen.
Omdat Digikeijs het 1100 verlichtingsetje had uitgebracht (waarmee ik al twee 1100tjes had uitgerust) werd besloten deze ook maar in deze 1300 te proppen, veel verschil met de inbouw in een 1100 kon er waarschijnlijk niet zijn.
De kap weer helemaal kaal gemaakt, waarbij nog oude Renfe kleuren boven kwamen.
Nieuwe gaten voor handrails en luchtwerk werden gemaakt.
Om de lampenringen iets uit te laten steken heb ik dunne ringen gezaagd van oude balpenvullingen waarvan ik tientallen bewaard heb. (Vroegâh waren de balpenvullingen van messingbuis gemaakt met een diameter van 2,1mm., precies de diameter van de grote lampenringen van NS locs en treinstellen, erg handig.) In deze ringen passen precies de lensjes van FRIE welke bij zijn lampenringen worden geleverd.
(https://farm2.staticflickr.com/1693/23478935163_b2c5149de9_z.jpg) (https://flic.kr/p/BLKFqX)151221 TOSH0059 (https://flic.kr/p/BLKFqX) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Daarna werd de kap gespoten met verf van KleiNSpoor en de sierstrips met een zilverstift aangezet.
(https://farm6.staticflickr.com/5636/24023128051_c5f96b6766_z.jpg) (https://flic.kr/p/CAQP1X)151221 TOSH0060 (https://flic.kr/p/CAQP1X) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
In de reserveonderdelen waren ook een aantal lantaarnijzers van de Roco 1100 aanwezig en deze werden op de 1300 geprikt.
Opschriften van KleiNSpoor aangebracht en het slangenwerk uit de rommeldoos gehaald, waarschijnlijk Roco onderdelen.
Nieuwe isolatoren op het dak geplaatst, Roco 1100 pantografen geplaatst met luchtcilinders. De bij de eerdere verbouwing aangebrachte nummerplaten werden opgewerkt en de kopplaten in de juiste hoek gebogen en met KristalKlear op de kast geplakt.
In de raamgaten vacuumgevormde vensters van GM&S geplaatst die in een wilde bui jaren geleden al eens aangeschaft waren om de 1300 ramen te verbeteren.
Omdat de lok altijd één richting uit zal rijden een koppeling aan de voorzijde weggelaten zodat daar alle slangen en kabels volledig geplaatst konden worden en aan de andere zijde een Symoba kortkoppeling geplaatst.
De Digikeijs 1100 lichtprintjes geplaatst en gezorgd voor deugdelijke afschermplaatjes zodat er geen lichtlekkage kon ontstaan.
(https://farm2.staticflickr.com/1632/24079637316_2932f8f5cf_z.jpg) (https://flic.kr/p/CFQrfC)151221 TOSH0065 (https://flic.kr/p/CFQrfC) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
Aan het onderstel is verder vrij weinig gedaan, het klopt dan ook niet met een echte 1300. Zeker de grote batterijenkist tussen de draaistellen valt nogal uit de toon, hier horen alleen de luchtketels te zitten in de NS uitvoering maar de algemene indruk voldoet en daar ging het om.
(https://farm2.staticflickr.com/1623/24079637956_59bfa05828_z.jpg) (https://flic.kr/p/CFQrrE)160101 IMGP6532 (https://flic.kr/p/CFQrrE) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://farm6.staticflickr.com/5689/23810059300_0614306cf5_z.jpg) (https://flic.kr/p/Ch1M6N)160101 IMGP6534 (https://flic.kr/p/Ch1M6N) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1519/23737920759_69e3edd1a0_z.jpg) (https://flic.kr/p/CaD3PR)160101 IMGP6538a (https://flic.kr/p/CaD3PR) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1635/23477492954_ec18823b6c_z.jpg) (https://flic.kr/p/BLChHh)160101 IMGP6544a (https://flic.kr/p/BLChHh) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://farm6.staticflickr.com/5741/24105711645_fa72d02c1b_z.jpg) (https://flic.kr/p/CJ95f2)160101 IMGP6548a (https://flic.kr/p/CJ95f2) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr (https://farm6.staticflickr.com/5824/24079640126_5bc197722a_z.jpg) (https://flic.kr/p/CFQs65)160101 IMGP6549a (https://flic.kr/p/CFQs65) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr (https://farm2.staticflickr.com/1631/24105712315_a3b6f0fcac_z.jpg) (https://flic.kr/p/CJ95rz)160101 IMGP6550a (https://flic.kr/p/CJ95rz) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr (https://farm6.staticflickr.com/5624/23810061410_87fd9608ec_z.jpg) (https://flic.kr/p/Ch1MJb)160101 IMGP6553a (https://flic.kr/p/Ch1MJb) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1636/24023134501_2521b2c0b8_z.jpg) (https://flic.kr/p/CAQQWa)160101 IMGP6556a (https://flic.kr/p/CAQQWa) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1491/23737923959_b33bb03560_z.jpg) (https://flic.kr/p/CaD4M2)160101 IMGP6560a (https://flic.kr/p/CaD4M2) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr
-
Heerlijk zo'n nostalgische ambachtelijke upgrade van een oud model, in plaats van hem gewoon af te schrijven. Ik hou daar wel van en maak me ook altijd graag schuldig aan een dergelijk vergrijp ;D
En zoals in een eerdere draad al aangekaart, de Lima kap is qua verhoudingen echt geen verkeerde basis (y) Dat van die penvullingen heb ik nooit geweten, had ik ze ook maar bewaard...
-
(y) en zo kan hij weer jaren mee, mooie lok geworden (y).
-
Geweldig (y)
Model vind ik persoonlijk wef fraai ogen (y)
-
Lima is prima (y)
Mooi geworden, en de batterijbak is er zo af met een hobbymesje :P Het verlagen van de lok op de draaistellen is een enorme boost voor de totale indruk van het model.
Mvg,
Robert.
-
Mooie lok geworden (y)
Misschien een idee om de batterykast te verwijderen tussen de draaistellen?
Mvg jamie.
P.s hier nog een leuk draadje met blauwe 1300en
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=35800.0
-
Ziet er goed uit! Die Lima's geven toch echt een beter 1300 gevoel dan de nieuwere Electrotren en Rivarossi modellen.
Die kist zou ik er inderdaad gewoon vanaf snijden/slijpen.
-
Het gewicht zit in die kast, dan moet je daar ook de zaag inzetten. Ik ben bezig een geel/grijze lima toonbaar te maken en loop ook tegen dat probleem aan.
-
Stapeltje bladlood in de bak zelf leggen, ding is voor de rest toch leeg ;).
-
Precies! Gewoon eraf slijpen. Of een goedkope donor vinden in de vorm van een recenter model met een beschadigde kap.
-
Zo'n beschadigte kap geeft weer een prikkel om die ook op te knappen... ;) ;D
-
Ja goed gedaan dit. Het is gewoon een prima model; het heeft alleen een paar ingrepen nodig en dat zijn precies deze.
De maat van die lampringen moet 3,1 mm zijn niet 2,1. Toch?
-
In mijn herinnering zijn die balpenstiften ook ongeveer 3mm dus dat zal Gerard wel bedoelen. Prachtig model overigens. De hoofdmaten kloppen bij Lima eigenlijk altijd en daarna ging het meestal mis....
-
Prachtig zo'n ombouw update. In die zin kan ik mij volledig aansluiten bij de woorden van Besselspoor
-
Ieder dank voor de complimenten.
De diameter voor de lampringen moet inderdaad 3,1mm zijn, dikke vingers bij het typen denk ik ;D
De grote kast tussen de draaistellen is niet moeilijk te verwijderen en door twee luchtcilinders te vervangen maar deze lok zal voorlopig niet veel te zien zijn, hij rijdt bagger. Voor de ombouw was dat al zo, soms komt de lok niet eens een boog door, de wielen slippen heel makkelijk door. Al van alles geprobeerd om te verbeteren, betere oplegging zodat het motordraaistel beter de oneffenheden van de baan volgt, andere anti-slipbandjes enz. Vanavond nog in de aangedreven wielbanden welke nog niet van rubber zijn voorzien ook groeven gestoken zodat op deze wielen ook anti-slipbandjes gezet konden worden, heeft heel weinig effect. Het enige wat ik nog moet proberen is om op alle aangedreven wielen Bullfrog Snot te smeren, hier heb ik bij andere Lima locs al opzienbarende resultaten geboekt.
Pas nadat de lok goed loopt ga ik eventueel het onderstel nog verbouwen. Tot nu toe; leuk vitrinemodel.
-
Ha Gerard.
Ik had vroeger ook een 1300 met de motoren zoals ze rond 1982 waren. Die reed ook niet fijn, terwijl mijn 1200 met feitelijk dezelfde motor het wel goed deed. Er zijn individuele verschillen tussen motoren; het kan zin hebben eens een ander anker of magneet uit de rommelbak te proberen. Of zo'n kleine rondmotor te plaatsen, zo'n Mabuchi CD-motor-achtige. Ik ben daar nu mee aan het experimenteren, dit kan zeker een verbetering zijn.
Sowieso geldt dat Lima motoren goed reageren op pulsbreedtesturing, en dat je de stroomafname in het niet-aangedreven draaistel moet aanvullen.
Ik heb nu ook een 1308 van de latere generatie, met een latere motor erin met meer tandwielen in de overbrenging. Die doet het gewoon goed, zeker op pbm. De oude is momenteel in revisie, ik ben benieuwd hoe die het straks doet en of ik 'm ook in dit opzicht verbeterd krijg.
Hoeveel weegt het gewicht dat erin ligt? moet je de loc misschien zwaarder maken?
Ik smeer Lima motoren tegenwoordig met Tamiya 'cera-grease'; dit werkt goed. Kijk ook de tandwielen na of er nergens gietresten aan zitten of opgehoopt vuil die de loop verstoren. En of de koolborstelveertjes niet te hard worden aangedrukt, enz.
-
Hoi Jan,
In het niet aangedreven draaistel is de stroomafname op alle wielen al uitgevoerd en ook op de middenas in het aangedreven draaistel is op beide zijden al stroomafname gemaakt. Totaal neemt de lok van acht wielen stroom af en alle aangedreven wielen zijn voorzien van asb's.
Het probleem zit dan ook niet in de stroomafname noch in de rijeigenschappen van de motor.
Het vreemde is dat de lok bijna in elke boog slipt en dus ook nauwelijks tegen een helling op komt, zelfs als de lok alleen rijdt. Alle aangedreven wielen volgen het spoor prima, de draaistellen hebben in alle richtingen voldoende speling en de flenzen van de buitenste wielen lopen in de bogen niet klem ondanks de lange radstand. Kortom ik kan het nog niet vinden ;D
-
Staan de stroomafnemers niet te strak op de wielen? Ik had nooit problemen met doorslippende Lima's, mits er goede ASB op zaten. Iets moet het ding tegen houden. Check ook vooral de middelste as van het aangedreven draaistel. Als deze te sterk veert dan drukken de aangedreven wielen niet lekker op de rails.
Mocht je de aandrijving willen upgraden dan is een oude Roco BR 103 wellicht een oplossing. Ik kwam er achter at de radstand en afstand tussen de draaistellen goed overeenkomt met de NS 1300 (zelfs het asymmetrische aspect!). Maar aangezien de draaistel afstand van de Lima net wat korter is (zodat de draaistellen niet tussen de schortplaten onder de neus blijven steken) moet je dus flink puzzelen. het eenvoudigst is inderdaad een 12 volt CD-rom motortje, maar dan moet wel uitgedokterd worden waarom het ding doorslipt. Een Lima motor is zeker wel sterk genoeg maar de andere wielen moeten ook goed meedraaien. extra gewicht er in wil ook helpen misschien.
Succes!
Robert
-
ja, dat is wel een gek verhaal. Lijkt er echt op dat de loc te licht is. Hoeveel weegt-ie? Het gewicht in de mijne is (geloof ik) 150 gr
-
Tijdje terug een paar susumotor gekocht. Heb ze echter nog niet ingebouwd in mijn IC3-KLM. Toch eens aan gaan beginnen.
http://www.hakanpaa.net/susumotor_en.htm
-
Gewicht kan het niet zijn. Op de ronde motor kon nog wat daklood worden geplakt, in het aangedreven draaistel repen daklood geplakt en onder het draaistel een reep daklood geplakt maar niets helpt afdoende, het gewicht komt nu ongeveer overeen met een Roco 1206 en die is best looiïg, ik heb nog nooit zo'n zware Limaloc gehad, als hij op een recht stuk over de lassen rijdt krijg ik klachten van de buren ;D. Gelukkig voor hen staat de lok bij de eerste boog weer te slippen en ja, alle wielen raken ook dan de rails.
De stroomafnemers op alle wielen staan op zeer lage druk, als ik tegen ze blaas draaien de wielen al (bij wijze van spreken dan).
De Bullfrog Snot ligt nu te drogen, morgen eens kijken hoe dat werkt.
-
Hebben de middelste assen misschien te weinig bewegingsvrijheid?
Bij de jouefs deden die vaak niet eens mee.
-
Wellicht het meest voor de hand liggende: wielen die aanlopen op de verlaagde kap?
-
Tijdje terug een paar susumotor gekocht. Heb ze echter nog niet ingebouwd in mijn IC3-KLM. Toch eens aan gaan beginnen.
http://www.hakanpaa.net/susumotor_en.htm
Ik heb deze ook gekocht, en ingebouwd in een BR 110. Is inderdaad een verbetering. De nominale spanning is 6V dus ik heb een reeks diodes in series gezet met de motor om de spanning te verlagen. Tot mijn verrassing reageert deze motor niet goed op de Weistra-pbm regeling: dan heeft hij ineens heel weinig trekkracht. Op gewone gelijkstroom is er geen probleem; met de Arduino motorshield L298N gaat het beter hoewel die ook een pbm-signaal geeft. Wel heb ik het idee dat de motor elke keer even moet 'warm worden' voordat-ie echt lekker werkt. Ik wil deze motor nog wat langer in gebruik hebben en observeren voor ik er meer locs mee uitrust. De winst is dat de loc beter regelbaar, stiller en gelijkmatiger is met dan met de Lima motor. Maar er zijn dus individuele verschillen tussen Lima motoren; in mijn 25.5 zit toevallig een erg goed exemplaar dat niet slechter is dan de 110 met susumotor, en waaraan ik dus niet snel iets zal veranderen.
-
Je zou eens kunnen kijken hoe de lok rijdt zonder kap? Een normale Lima 1300 rijd gewoon ok normaal gesproken. Heb er nog nooit een in de bocht zien slippen bij mij met de standaard Lima rails die ik op mijn tapijt had liggen.
De hema Lima's hebben ankers met koperen collector. De latere Lima's hebben een zilverkleurige collector met grotere 'pootjes' zodat er minder ruimte tussen de metalen 'polen' zit, dit vermindert ankerkleef aan de permanente magneet en zorgt voor iets betere rijeigenschappen. Misschien heeft je 25.5 deze nieuwere ankers? De modernste Lima's hebben zelfs SMD condensatoren op de ankers zitten. Deze ankers zijn gewoon uit te wisselen en wellicht te verkrijgen bij de 'Lima man'? Er zijn ook methoden om de ankers beter te balanceren zodat ze minder trillingen en dus lawaai maken. Dit houd in dat je met een boortje wat ijzer wegboort in één of meerdere van de metalen polen nadat je hebt bekeken welke pool zwaarder is. Kan het niet goed uitleggen. maar er zijn mensen die de Lima motoren mooi hebben lopen. Tot aan het behandelen van de scherpe tandwielen met Jif/Cif aan toe. Dit laatste is niet nodig bij de laatste generatie 1300en van Lima.
Mvg.
Robert
-
Nogmaals, de motor draait prima, alleen de wielen slippen.
Middenas heeft voldoende speling alle kanten uit.
Het spul loopt nergens tegenaan.
Ondertussen is de Bullfrog Snot droog en getest. Lok loopt met minder slip maar het is nog steeds niet over, ook niet zonder kap. Het is mij nog steeds een raadsel. Ik leg hem voorlopig maar opzij.
Ieder bedankt voor het meedenken.
-
Niet opzij leggen, doorpakken!
Als ik zo hoor hoe zwaar dat ding nu is vermoed ik wat anders, namelijk een probleem met de gewichtsverdeling. Heb ooit een lima 1300 verlaagd en om dat ding weer werkend te krijgen heb ik een stuk van de bovenkant van de motor af gevijld omdat die binnen tegen de kap kwam. Op en rond de motor weet ik dus dat het erg krap is. Als er dan toch veel extra gewicht in zit, ligt dat dan niet allemaal boven het niet aangedreven draaistel? Want gewicht daar lijkt leuk maar gaat juist nadrukkelijk ten koste van de trekkracht. Probeer m eens te laten rijden met alleen het originele gewicht? En controleer ook meteen eens of ie niet met de motor de kap raakt want dan trekt het motordraaistel scheef.
-
De motor is hetzelfde bewerkt en raakt de bovenzijde van de kap niet.
Extra gewicht is niet aangebracht in de grote echoruimte in de lok maar in het motordraaistel, onder het motordraaistel en op het motorhuis juist om zo veel mogelijk gewicht boven de aangedreven wielen te krijgen. De lok lopt met het aangedreven draaistel achterop natuurlijk nog het lekkerst, met het motordraaistel voorop is het resultaat nog bedroevender.
Natuurlijk leg ik het ding niet weg, de mens is de baas over het materiaal ;D maar eventjes licht gefrustreerd opzijleggen kan geen kwaad. Wanneer het apparaat weer dan weer opgepakt wordt kijk je er weer wat frisser tegenaan.
-
ja mn ma kwam ook altijd aan met dat soort onzin, maar daar trapte ik mooi niet in, net zolang doordrammen tot het werkt anders gaat het voor eeuwig de kast in. Nog wat dingen om te checken:
- kunnen motor- en loopdraaistel goed vrij kantelen, ook in gedraaide stand? Liefst testen met de loc op het spoor, dat is het meest zuiver. Kijk ook of de uitslag van de draaistellen nog voldoende is. loc in een scherpe bocht zetten en voelen of de draaistellen nog wat "over" hebben en of je de voor- en achterkant van elk draaistel iets kunt optillen zonder dat er meer wielen dan noodzakelijk van de rails gaan.
- kijk gewoon nog eens naar de stroomafnemers. Zit dat echt niet te strak? til het motordraaistel eens iets op en voel of het loopdraaistel niet te stug loopt. Check ook of alle wielen daadwerkelijk draaien.
-
Bedankt voor de inspirerende peptalk ;D, ik denk dat de lok morgen weer uit de hoek mag komen, heeft dan lang genoeg straf gehad. Dan eens even flink kaploos rondraggen en kijken wat er gebeurd.
-
Wat is de staat van de tandwielen tussen motorrondsel en wielen Gerard? Allebei gaaf, even ver ingesleten, geen bramen etc? Als een van de twee raar loopt krijg je gekke resultaten.
-
Alle tandwielen gaaf, hebben in de afgelopen 35 nauwelijks gedraaid.
Lok ligt alweer open en ga alles weer eens goed bekijken.
-
Heb exact hetzelfde probleem met dezelfde loc. Oorzaak ook nog niet kunnen vinden. Trekkracht zat, verzwaard rond de cd motor met lood, en toch blijft hij in bochten steken. Tandwielen zijn perfect, anti slip bandjes in orde, draaistellen lopen niet aan, motor is aan de bovenkant afgeslepen en raakt het dak niet. Rara.
Verstuurd vanaf mijn ME301T met Tapatalk
-
Ik ben er ook nog niet uit ???