BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: trdl85 op 31 December 2015, 12:00:04
-
Hallo allemaal,
Voor mijn zoontje ben ik een modelspoorbaan op z'n kamer aan het maken.
Het is nog wat simpel om de kosten in de hand te houden en te kijken of het voor hem een leuke hobby kan worden.
Via marktplaats alvast wat spullen aangeschaft.
Baan: Fleischmann messing spoor H0;
Trein1: 1200 + 2 rijtuigen analoog/gelijkstroom;
Trein2: BR loc met diverse goederenwagons;
Ik heb al een baanplan gemaakt het betreft een ovaal met aan een lange zijde een inhaalspoor (dmv 2 wissels).
Nu wil ik eigenlijk dat een trein op het inhaalspoor (langs het perron) stil kan staan.
De hele baan staat echter op 1 trafo.
Is er een mogelijkheid om het begin en einde van de "sectie" in/uit te schakelen dmv een schakelaar en zo ja welke ?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groet,
Gertjan
-
Gertjan,
Zoek even op het fenomeen "denkende wissel".
Of kijk even in de gebruiksaanwijzing van de wissels daarin staat hoe je dat op een eenvoudige en goedkope manier kan bewerkstelligen.
Mvg,
Sander
-
Gertjan
Hierbij alvast een gelukkig nieuwjaar
Nu het antwoord op je vraag
Doormiddel van bijde sporen isolatie schoenen teplaatsen kan je voorkomen dat er geen stroom op komt
en door middel van schakelaars kan je er dus wel stroom op zetten al moet je dan wel opletten dat de travo de goeie kant op staat
jammer dat je ver weg woont wand ik heb nog schakelaars liggen die je kan omzetten zodat de trein ieder een kant op kan rijden
Deze zijn simpel aan te sluiten en door middel van schuifje omhoog of om laag tehalen gaat de trein rijden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151206_172806_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151206_172806_1.jpg)
zo kan je de sporen isoleren
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/isolatie.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/isolatie.png)
-
Bedankt voor jullie reactie.
Als ik het goed uit het stroomschema begrijp is het de bedoeling om slechts 1 spoorstaaf te isoleren aan beide zijden van het stuk spoor (sectie) die stroomloos gemaakt moet worden.
De andere spoor staaf hoeft dan niet geïsoleerd te worden?
Moet dan bij beide geïsoleerde secties een schakelaar komen ?
Trein hoeft niet te keren, zijn beide getrokken treinen, dus rijrichting hoeft niet te wisselen.
Misschien later nog een optie als deze evt. hobby wordt uitgebreid.
-
Als je bijde treinen de zelfde kant op laat rijden dan kan hoef je maar 1 kant aan bijde kanten waar je de trein wil laten stoppen te isoleren
Door middel van een schakelaar aan en uit tezetten stopt de trein dan op het gewenste stukje spoor wat ge isoleert is
-
Wat de anderen hierboven ook al zeggen, er zijn meerdere wegen om dit te doen :) Zelf had ik het op mijn analoge baan zo gedaan:
Je kunt een spoor tijdelijk "uit" zetten door één van de spoorstaven aan beide kanten te isoleren (met een plastic railverbinder, het metalen schuifstukje eraf trekken en een plastic erop duwen en dan de rails weer aan elkaar schuiven. Plastic verbinder = fleischmann 6433 geloof ik). Je moet dan een extra verbinding maken van de stroomdraad die van de trafo komt naar de uitgeschakelde rail (want anders rijdt de trein natuurlijk helemaal niet) en die laat je via een aan/uitschakelaar lopen (bijvoorbeeld fleischmann nr. 6923). Deze schakelaars zijn volgens mij makkelijk tweedehands te vinden. Dit kun je op het doorgaande spoor doen en het inhaalspoor, zo kunnen de treinen elkaar afwisselen.
Kijk ook even op deze pagina:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/index.php/topic,51613.15.html
op blad twee staat een duidelijk plaatje hiervan
-
Hij heeft de messing wissels, dus kan hij gewoon de veertjes verwijderen en als beide wissels om gaan staat 1 van de 2 sporen op stroomloos :)
-
Ja dat kan inderdaad ook :) Misschien nog wel eenvoudiger natuurlijk want dan hoef je niet met losse schakelaars te werken. Dan moet je er alleen wel op letten dat beide wissels ook naar hetzelfde spoor wijzen (wat jij al zei dus ;D ).
-
Dus als bij de messing rails de wisselstand beide afleidend zijn is het tussenstuk stroomloos ?
-
Inderdaad.
-
Op voorwaarde dat je de draadbruggetjes verwijderd hebt (hierboven ook aangeduid met 'veertjes'). Dat zijn twee draadjes in de vorm van een nietje, die tussen de spoorstaven geklemd zitten.
-
Duidelijk, bedankt voor jullie reacties
-
Zie ook blad 2 van deze PDF:
https://www.fleischmann.de/uploads/documents/pdf/2/Technik-Info_Denkende_Weichen-Stellpult.pdf
Hier zie je de zogenaamde "nietjes" die je moet weghalen om de wissel "denkend" te maken