BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Fred Peters op 31 December 2015, 11:53:12
-
En we hebben weer nieuws van het Bemo 624 front.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151231_121740.jpg)
Na sucsesvol in het driedelige Br 624 treinstel symoba kortkoppelingsschachten ingebouwd te hebben is er alweer een volgende uitdaging naar boven gekomen.
Dwz al voor de ombouw begon het treinstel het bekende Bemo jojo effect te vertonen tijdens het rijden.
Het probleem is bekend bij de RS1 regioshuttle, maar niet bij de 624.
Het gaat om een schuddende beweging in de langsrichting tijdens het rijden in beide richtingen.
Tijdens dit schudden maakt het kleine mashima motortje synchroon aan de bewegingen een zacht zagend geluid.
Met dit treinstel blijf je altijd maar bezig.
15 minuten rijden staat garant voor 2 uur reparatie.. Zucht...
Waar gaat het om?
3 delige H0 gelijkstroom DCC Bemo Br 624 met een nieuwe lokpilot 4
In eerste instantie heb ik geprobeerd wat mogelijke oorzaken uit te sluiten.
Digitaal probleem? Nee analoog doet ie het ook. (ook met de oude LoPi 3)
Motorisch probleem? Nee losgekoppeld draait de motor mooi rond. Aangesloten op het draaistel, maakt de motor een zagend geluid.
Tandwielprobleem? Misschien, de tandwielen vertonen geen tandslijtage, maar wel ruime en duidelijke speling op de asjes.
De tandwielen verschuiven duidelijk in de lengterichting op hun asjes.
Weerstand probleem? Misschien, na de stroomafname aan alle assen licht ingesmeerd te hebben met transmissieolie is het
bijkomende krijs geluid en het schudden iets vermindert.
Wie kan mij helpen en kent dit euvel?
Heb dus al wel een paar mogelijke oorzaken kunnen uitsluiten.
Ik ben blij dat ik er toendertijd 2e hands een acceptabel bedrag voor heb neergelegd, anders was hij allang retour fabrikant/winkel gegaan.
Afwachtend
Fred
-
Halo fred.
Denk toch dat je het in de tand wielen moet zoeken , daar je speling duidelijk naar je zegt op de assen heb .
Geen slijtage op de tanden , maar wel in de lengte richting , dus ik vermoed dat de lagerpunten waar de assen in zitten ,
teveel ruimte hebben axiaal en radiaal oftewel op en neer en in de lengte van de assen .
Dus de assen bewegen niet alleen mooi rond draaiend maar ook op en neer en kunnen dus ook opzij worden gedrukt , vandaar het geluid v d motor die word steeds anders belast en ook daarom het schudden van je treinstel.
Je kan eens proberen om je as lagers te vullen met heel erg dik boorvet , ik weet niet of dat zo maar eenvoudig kan bij jouw treinstel .
Als dat lukt zal je het verschil zien , maar dat is niet een blijvende oplossing , het zou al een heel verschil maken als je de axiale speling kan oplossen zodat de tandwielen op de zelfde plaats blijven tov elkaar , dat zal het geluid verminderen en ook het waggelen .
Ik zelf bouw en repareer mijn eigen loc"s in schaal 1/120 TT dus kleiner dan Ho maar ja Ho eis ook klein en vooral smaller wat de tandwiel kasten betreft .
Ik heb geen idee of de assen er zo uit gelicht kunnen worden dmv een dekplaat te verwijderen of dat je echt moet gaan demonteren , als je ze er zo uit kan halen word alles een stuk eenvoudiger .
Naar mijn inziens is het grootste probleem dus dat de assen verchuiven .
grt rene :-[
-
Daar ging mijn vermoeden ook al naar uit.
Heb even een willekeurig plaatje van het www gehaald om duidelijk te maken wat ik bedoel..
Is van een totaal aander type lok/treinstel, maar toch.
De pijlen geven weer hoe de tandwielen zich bewegen buitenom hun rotatie.
En de buitenste 2 tandwielen geven om hun beurt hun speling weer door aan de wielstellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_tandwielen.jpg)
Teveel speling.
Fred
-
Kijk ook ens goed naar de cardan koppeling tussen motor en draaistel. Bij mij gaven de Roco trams een "knorrend" geluid en liep schokkend, na vervangen uiteindelijk door een stukje slng was het probleem over. De cardan kan zelfs gehinderd worden doordat de meenemer niet geheel vast meer op de as klemt.
Succes.
-
Cardanashouder heb ik ook eerder last van gehad bij oudere roco loks, meestal met een drupje secondenlijn zo opgelost.
Ik heb de cardanas bij een gedemonteerde toestand al gecontroleerd, zat gelukkig muurvast.
Fred
-
Eindelijk heb ik het euvel gevonden!
Het zat me toch niet lekker dat ik de oorzaak niet kon vinden van het slechte rijgedrag.
Dus ben ik er vanmorgen nog eens rustig voor gaan zitten.
Motor gecontroleerd, mooie ronde loop.
Draaistel met tandwielen, soepele rondgang maar wat speling op de tandwielen.
Maar bij demontage van de wielstellen viel mij op dat een wiel los op een as zat...
Later bleek de metalen wielband met antislipband los op de kunststof kern te zitten.
Beetje secondelijm erop en weer in het draaistel geplaatst.
Bij de testronde erna is het schudden in lengte richting weg.
De secondelijm zal nooit lang houden, dus zal ik maar een paar wielstellen bij bemo bestellen.
Allicht goedkoper dan eventueel een motor of compleet draaistel.
Fred