BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: nspoorbouwer op 02 November 2007, 17:17:40

Titel: Onderbouw tactiek
Bericht door: nspoorbouwer op 02 November 2007, 17:17:40
Hallo Allen,

Ik ben bezig met een modelbaan (in N) en dit is voor mij de eerste keer.  (Tevens ook mijn eerste kennismaking met dit forum !!) Nu loop ik, zelfs met genoeg documentatie !) vast op de onderbouw.

Ik heb nog niet een echt concreet spoorplan, maar ik weet al wel enkele belangrijke onderdelen en ik weet ook dat het handig kan zijn (??) om te beginnen met de 'onzichtbare' delen.
Maar... ik wil met wissels werken, en uiteraard ook met baanvakken. Hoe moet ik de elektronica nu combineren met de onderbouw? Met andere woorden, waar moet ik op letten met het beginnen van de later onzichtbare delen?

En, is het aan te raden veel sporen weg te stoppen onder landschap (schaduwstations, keerlussen, klimspiralen e.d.) zodat je er eigenlijk nooit meer bij kunt mocht dat nodig zijn? Lijkt mij niet. Hoe pak ik dat aan?

Groeten,

Paul
Titel: Re: Onderbouw tactiek
Bericht door: brendan op 02 November 2007, 17:35:16
Ha paul,

begin als eerste eens met een concreet baanplan. Zonder dit is het namelijk erg lastig om je onderbouw te maken en daarbij is het handig om te weten waar wat loopt.
Wat hierna ook handig is om te doen is je baanplan 1 op 1 uit te printen. Dit als grote voordeel dat je hierdoor gelijk kan bepalen welke stukken moeilijk bereikbaar zijn, je de lengte en breedte kunt bepalen van je baan, je kunt bekijken waar je evntuele luiken moet maken enzovoorts.
De onderbouw zelf is op meerdere manieren te maken. Thuis maak ik gebruik van houten latten met inkepingen en heb ik vakken gecreerd van ongeveer 50 bij 50 cm. I
Op deze onderbouw komen mijn spanten. Ikzelf ben echter pas begonnen na het zorgvuldig ontwerpen van mijn baanplan....en zelf toen had ik nog zoiets van ja had ik dit maar zus of zo gedaan
Qua elektronica heb ik een soort aparte kast gemaakt en ben ik werk ik dus met draden hierna toe voor wissels/seinen enzovoorts. Kost wel wat meer werk maar het voordeel vind ik dat ik niet onder de baan hoef te kruipen om bij mijn decoders te kunnen aangezien deze allemaal op 1 plaats aan de zijkant bij elkaar komen.

Qua schaduwstations enz..is het maar net wat jezelf wilt. Zoals Joseph Brandl zegt:"Less is more" zo vind ik dat ook. Echter de een vind dit wel en de andere niet.
Het is idd wel zo dat het het meest simpele is om van onder naar boven te werken (andersom is amper mogelijk).

Maar zoals gezegd eerst een goed baanplan en dan pas beginnen met je onderbouw.

Groeten

Brendan
Titel: Re: Onderbouw tactiek
Bericht door: JaJo op 02 November 2007, 18:44:00
Citaat
Hoe pak ik dat aan?

Maten van de kamer opmeten en dan bijv in schaal 1:10 een ruwe schets maken. Zo zie je al direkt wat kan/niet kan. Met duimstok, papier en potlood kom je vaak al een heel eind. :)
Groet Jaap
Titel: Re: Onderbouw tactiek
Bericht door: Gerhard Overweg op 02 November 2007, 19:38:27
Hallo mede Nspoorder,

Heb het bijna hetzelfde gedaan als de vorige sprekers , heb eerst de beschikbare ruimte op schaal van papier gemaakt mede door het gebruik van de N spoormal de baan gaan uittekenen (weet je meteen wat je nodig hebt), de onderbouw gemaakt van houten latten met inkepingen waar je vakken krijgt van 30x30cm de ze ook in de tekening gebruikt om te zien of je met de wisselaandrijvingen goed weg komt zo kun je het baanplan aanpassen
voor de bedrading en dergelijke goed te leiden kun je in de latten gaten boren om zo de bedrading netjes aan te leggen.

Gr, Gerhard
Titel: Re: Onderbouw tactiek
Bericht door: Hansepansje op 12 November 2007, 14:05:09
Hoi Paul,

Eerst plannen, dan pas bouwen. Een plan is veel sneller gewijzigd, dan een onderbouw die toch niet blijkt te voldoen.

Zelf heb ik een onderbouw volgens de L-profiel constructie (zie ander draadje op dit forum: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6611.0)
Deze constructie geeft je erg veel flexibiliteit, niet meer constructie dan strikt nodig, en je kunt ook je bedrading en elektronica er prima tegen kwijt.
Als je wat foto's wilt, stuur maar even een persoonlijk berichtje.

Groets, Hans
Titel: Re: Onderbouw tactiek
Bericht door: treintjesgek op 19 November 2007, 07:49:27
En, is het aan te raden veel sporen weg te stoppen onder landschap (schaduwstations, keerlussen, klimspiralen e.d.) zodat je er eigenlijk nooit meer bij kunt mocht dat nodig zijn? Lijkt mij niet. Hoe pak ik dat aan?
Je moet er bij het ontwerpen van je baan voor zorgen dat altijd overal bij kunt komen. Dit geldt zowel tijdens de bouw als achteraf en het geldt voor het spoor en voor de scenery.

Zorg dat alles binnen reikwijdte van je arm ligt. Je wilt niet op je 'tafel' klimmen en een stationsgebouw platdrukken om bij een afgelegen stuk spoorlijn te komen als je een ontsporing moet verhelpen of een aantal bomen moet herplanten..
Dat betekent dus dat je baan maximaal zo'n 70 centimeter diep kan zijn als deze tegen een muur staat.

Zorg verder dat je gemakkelijk met je arm tussen de bovenkant van het rollend materieel en de onderkant van bv een berg kunt komen. Het is frustrerend als je een ontsporing onder de grond probeert te herstellen en daarbij allerlei andere treinen van de rails trekt.
Titel: Re: Onderbouw tactiek
Bericht door: 1op160 op 19 November 2007, 10:36:41
Hoi Paul,

Ik ben ook een N-spoor baan aan het bouwen.
Misschien heb je iets aan de tekst over onderbouw op mijn website.
(www.1op160.nl/onderbouw.aspx (http://www.1op160.nl/onderbouw.aspx))

Groeten,

Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
Titel: Re:Onderbouw tactiek
Bericht door: Jos van den Heuvel op 18 December 2009, 20:04:06
Hallo,

Ben bezig met het ontwerp van een H0-baan, nou lees ik nergens, of het ligt aan mij, wat de ideale hoogte van een baan moet of mag zijn!
Het ontwerp is een U-vorm met een kamer afmeting van ongeveer 5x3,5 meter, veel accent op natuur.............bergen dus!

Kan iemamd mij dat vertellen aub.
Bvd.

In afwachting,
gr. Joske
Titel: Re:Onderbouw tactiek
Bericht door: Tjalling op 18 December 2009, 20:12:28
Hoi Jos,

Wat meestal genoemd wordt is een hoogte van 120 of 130 cm. Dat is ook de hoogte van veel tentoonstellingsbanen. Daarmee heb je een baan op ongeveer ooghoogte.

Wat het uiteindelijk wordt is ook afhankelijk van de vorm van je kamer en je eigen voorkeur. Mijn modelbaan staat op zolder onder een schuin dak. De hoogte heb ik op 70 cm. Het is lastig om onderdoor te kruipen, maar dat gaat wel. Door op een kussen op de grond te gaan zitten heb zie ik mijn baan ook op ooghoogte.

Volgens mij is het ook bekijken wat je zelf het beste bevalt.

Groet,
Tjalling
Titel: Re:Onderbouw tactiek
Bericht door: hoefhaan op 18 December 2009, 20:18:14
Ik hanteer zo'n beetje een hoogte van een standaard tafel. Dat kan wat varieren, maar dan zit je redelijk goed. Je kunt dan goed onder je tafel werken. Wat voor mij een maatstaaf is: Ik moet er zittend onder kunnen werken maar ook liggend op mijn rug.

Wat betreft onderbouw techniek:
Kijk eens op mijn site onder "Project Oostdijke"

Link: http://www.modelspoorsite.nl/bouwoostdijke1.htm (http://www.modelspoorsite.nl/bouwoostdijke1.htm)

Daar staat precies hoe ik heb gebouwd. Wat met name van belang is:
Maak een goed baanplan op schaal, en teken daarop ook de grote lijnen van de scenery. Maak vervolgens op basis van dit baanplan een tekening voor de onderbouw, dit om te voorkomen dat je later balken tegen komt op plaatsen waar je ze niet wilt hebben.


Johan
Titel: Re:Onderbouw tactiek
Bericht door: Jos van den Heuvel op 18 December 2009, 20:21:17
Hoi Tjalling en Johan,

Nou in ieder geval bedankt voor jullie advies, ga het visueel bekijken wat het beste oogt.
Heb tenminste een richtlijn(hoogte)!

m.vr.gr. Jos