BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: mmw50 op 30 December 2015, 19:06:20
-
Hallo allemaal,
zouden jullie me kunnen helpen met mijn baanplan?
Ik zoek een mooi baanplan voor mijn station in h0.
Dit is wat ik tot nu toe heb
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/henk_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/henk_1.png)
Ik zou het station graag in nederlandse stijl hebben.
Tips zijn ook welkom. Gebruik 2 rail piko A gleis
Alvast bedankt,
Mart
-
Hoi mart,
Zie dat je nieuw bent op het forum, misschien bij persoonlijk even voorstellen en wat meer over jezelf vertellen.
Of in ieder hier geval hier in dit draadje, de weten mensen die reageren ook wat jouw bedoeling is.
2rail of 3rail?, en welk railsysteem ga je gebruiken, das toch vrij belangrijk om te weten.
Ook met wat voor treinen je gaat rijden.
Dus iets meer info is wel welkom.
Groeten, wesley
-
bedankt voor je tip :)
-
Wat wil je? Hoeveel sporen? Hoeveel perrons? Wil je het realistisch? Of het liefst zo vol mogelijk gepropt met rails?
-
Wat denk je van station Driebergen-Zeist? Culemborg lijkt mij te simpel.
-
Ik wil graag een realistisch station met 3 of meer sporen in nederlands thema ;D
-
Zie mijn vorige reactie: Station Driebergen-Zeist. Zie ook Wikipedia.nl bij: Station Driebergen-Zeist. Vooral: Herinrichting stationsgebied Driebergen-Zeist. In 2020 zijn daar 4 i.p.v. 3 sporen.
-
Of station Santpoort Noord. Leuk met een aftakking richting ijmuiden. Kijk is op sporenplan.nl
-
Heb je een baanplan programma zoals anyrail bijvoorbeeld?
Volgens mij heb daarmee ook een begin gemaakt.
De probeer versie is tot 50 railstukken.
Kost even iets in aanschaf maar het is een verrekte handig programma en erg makkelijk in gebruik. en in verhouding tot de rest wat deze hobby kost natuurlijk maar een schijntje
Dan kan je zelf wat aanklooien en proberen en als je niks vind begin je gewoon opnieuw.
Zowat alle rail systemen staan daar in.
-
Ik heb ook anyrail gebruikt. Erg handig voor een paar euro. Je weet daarna ook precies hoeveel rails je nodig hebt en welke wissels. (y)
-
Gebruik anyrail is echt super 8) een beetje proberen en ik kom er wel uit.
-
Ik heb mijn stationsplan toch maar met scarm gemaakt.
tips gevraagd!
Mart
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_20.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_20.png)
-
Waar komt/komen je perron(s)?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_21.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_21.png)
hier
-
Ondanks de beperkingen een goed baanplan.
Er zijn een tweetal beperkingen in de bereikbaarheid van de perrons:
a) het bovenste perron is alleen bereikbaar via het bovenste spoor links en idem rechts;
b) het onderste spoor links en de beide onderste sporen rechts hebben alleen een stopplaats aan het onderste perron en aan de onderkant van het middelste perron.
Als je daarmee leven kunt, is het een prima ontwerp.
-
Goed. Zijn ze dan niet wat smal?
Als je de afstand tussen de sporen de standaard afmeting heeft van 57 mm (?) dan is je perron misschien maar 4,5 cm breed. Das niet veel voor een perron van een grote stad.
-
Hoi,
Ik zie drie perrons en 5 sporen waar treinen kunnen stoppen. Dat is best veel. Aan wat voor treinenverkeer denk je eigenlijk?
-
Vooral Nederlands materieel IC, Sprinters, NS Ice
-
perrons zijn idd aan de smalle kant.
Ik zou een cm 9-10cm aanhouden tussen de sporen gemeten van hart tot hart dwarsligger.
-
Nieuwe ruimte toegewezen gekregen 7m bij 1m
Hierbij ook een nieuw baanplan
(http://s24.postimg.org/r92oi0zk5/Baanplan_3_0.png)
-
Kleuren uitleg
Zwart= onder de tafel evt schaduwstation
Groen=Dalend/ omhooggaand spoor
Wit= Hoofdniveau
-
Als je alleen de groene delen voor het stijgen en dalen gedacht had moet ik je teleurstellen.
Dat worden een soort skischansen.
Ga niet verder dan 2,5 tot 3% helling en houdt ook rekening met je plaat en frame dikte.
Dus of veel langere hellingen of klimspiralen gaan gebruiken.
Ik ken scarm verder niet maar ik neem aan dat daar ook een "helling functie" inzit om de hellingsgraad te berekenen.
Back to the drawing board.
-
Ruimte 7mx1m. Je tekent wel op 1,20m breedte !! Dus toch even controleren.
Al bij al een mooie oppervlakte om toch een iets meer uitdagende baan te maken lijkt me.
Momenteel wordt ik echter niet warm of koud van het plan dat je voorstelt. Lijkt me een rondgaand baantje met een 4-sporig station en een "would be" goederenkoer.
Ik vrees dat de verveling snel zal toeslaan, tenzij je natuurlijk niets liever ziet dan treinen die achter elkaar passeren en steeds van dezelfde kant komen en naar de zelfde kant gaan.
Leg je station om te beginnen niet evenwijdig met de voorkant van je baan maar diagonaal.
Maak aan minstens 1 en eventueel aan beide kanten een spiraal zodat je vlot een hoogteverschil van 25 à 30cm kan overbruggen (reken dan ook op 4 à 5 windingen). Doordat je het station schuin legt, krijg je al een vloeiender verloop van de sporen om in de spiralen te geraken. Je beide spiralen zullen dan ook noodzakelijker wijze in dezeflde richting draaien.
Dan krijg je de mogelijkheid om een mooi schaduwstation te maken waar een trein kan keren en terug rijden en met voldoende plaats om wat afwisseling te krijgen in het verkeer.
Op je bovenste niveau kan je dan een mooie invulling geven aan de driehoeken die naast het station liggen. Je moet per slot van rekening die 4 sporen in het station ook ergens verantwoorden.
Je kan een aansluiting naar industrie voorzien met enkele spoortjes, gecombineerd met een wijkje met arbeiderswoningen en aan de andere kant een iets meer stadsdeel.
Gebruik ook de flexrail van Piko, dat helpt ook om een vlotter verloop te krijgen en het haalt die vervaarlijke slingers uit het plan.
Dus inderdaad even terug naar het tekenbord, maar gebruik eerst even papier en potlood om alles op te schetsen ;)
-
Wat Frans schrijft, het is wel erg statisch zo.
Je zou ook kunnen kijken of je het station in een lichte boog kan leggen. Geeft ook een dynamischer uiterlijk.
-
Oke zal ik aanpassen :D
Heeft iemand nog inspirerende plaatjes van stations?
En mijn tafel wordt trouwens 7 x 1,25
Mart
-
Of het station in een flauwe boog leggen, dan moet je alleen de perron zelf gaan maken en aanpassen aan de bocht.
-
Hallo,
Ik ben het behoorlijk met Frans eens,
het ontwerp is nogal saai.
Dar kan best een klein stationnetje bij of een of meerdere goederenaansluitingen
station schuin, hoofdbaan wat losjes leggen en niet kaarsrecht.
Maak een plan met potlood en papier en niet gelijk op die computer
Bedenk eerst iets wat je wil uitbeelden
Bv een oliedepot. daar volgen bepaalde sporen uit die weer wissels nodig maken enz>
Niet zomaar wat sporen en wissels leggen en er dan een functie bij verzinnen.
doen ze in het echt ook niet.
Ik lees een breedte van 125 cm.
Ik weet niet hoelang je armen zijn maar 80 a 90 cm breedte is nog te behappen daarna wordt het acrobatiek.
met deze ruimte is echt wel wat moois te doen
succes jandcargo
-
Als je de afstand tussen de sporen de standaard afmeting heeft van 57 mm (?) dan is je perron misschien maar 4,5 cm breed.
Volgens NEM102 is het profiel van vrije ruimte op perronhoogte 42 mm breed. Bij een hartafstand van de sporen van 57 mm blijft er dus maar 15 mm over voor het perron.
-
bedankt voor jullie reacties :).
Ik zie nu ook in dat het nogal saai zal zijn
Maar wat zou je er dan nog bijdoen?
Mart
-
Tja, wat kan je erbij doen?
Dat hangt volledig van je fantasie en je hang naar realisme af...
Even een kort lijstje: Een kolenmijn met cokesoven, staalfabriek, vissershaven met werven, kuiperijen, koelhuizen, touwslagerijen. Een bierbrouwerij, houtzagerij eh, een grensstation. En zo kunnen we wel even doorgaan.
Maar zeven meter bij een meter? Dat is een ruimte waar ik jaloers van zou kunnen worden.
Bedenk eerst eens wat je mooi vind en waar je interesses liggen en ga van daaruit wat tekenen, informatie verzamelen en dan je baan ontwerpen. De baan die ik bouw is ontwerp 8. Je zal voorlopig blijven veranderen maar dat dromen over je baan is ook erg leuk. :D
-
Saai? Ga dan naar de miniatuurbanen in Rotterdam of Hamburg. Een doorgangsstation kan/moet een beetje (veel) op de werkelijkheid lijken. Het sporenplan van bv. Oldenzaal is niet veel anders. Of.. moeten het vooral spaghetti-banen worden/zijn?
-
Lezen wat er staat Martin en niet wat je denkt dat er staat.
Ruimte 7mx1m. Je tekent wel op 1,20m breedte !! Dus toch even controleren.
Al bij al een mooie oppervlakte om toch een iets meer uitdagende baan te maken lijkt me.
Momenteel wordt ik echter niet warm of koud van het plan dat je voorstelt. Lijkt me een rondgaand baantje met een 4-sporig station en een "would be" goederenkoer.
Ik vrees dat de verveling snel zal toeslaan, tenzij je natuurlijk niets liever ziet dan treinen die achter elkaar passeren en steeds van dezelfde kant komen en naar de zelfde kant gaan.
De opmerkingen gaan niet over het station, maar over de globale invulling van de baan en de daaruit voortvloeiende saaie bedoening tenzij het ding je persoonlijk ligt.
Het is dus nog altijd "ieder zijn meug".
Verder zijn de door jou geciteerde banen commerciële uitbatingen die er specifiek op gericht om gewoon rondrijdend verkeer zonder veel complicaties te tonen, watnt dat willen de meeste bezoekers van zulke banen nu eenmaal zien en het zijn die bezoekers die er voor zorgen dat die banen blijven bestaan (klant is koning principe)
Hetzelfde geldt zelfs op de landelijke en buitenlandse tentoonstellingen, ook daar komt commentaar als je niets heb bollen, maar slechts aan het rangeren bent op een klein stukje.
-
(http://i63.tinypic.com/4q3dqq.png) stationplan 2.0 :D
Mart
-
heeft iemand tips? ???
Mart
-
Die kopspoortjes links zijn wel erg kort,
of lopen die verder door?
Mvg,
Tis
-
@Die kopspoortjes links zijn wel erg kort,
of lopen die verder door?
Mvg,
Tis
Nee daar komt een onderhoudswerkplaats ;).
Mart
-
Ik neem aan dat je rechts rijd.
Dan kan je bij het binnenrijden van het station gelijk welk spoor kiezen, maar als je de bundels aan de linkerkant kiest, geraak je niet meer op het rechterspoor, alleen als je "retour op de pas" maakt..
Er ontbreken dus nog overloopwissels aan beide zijden van het station.
Geef ook even aan waar je perrons wil en hoe je daar op geraakt vanuit het stationsgebouw.
-
Als je (rechterspoor) van links komt, en naar e-e-n van de sporen boven het perron naar toe wilt gaan, dan heb je na de twee wissels een S-bocht.
Eenzelfde S-bocht zit er ook in als je (rechterspoor) van rechts komt, en rechtdoor rijddt naar het perron.
Dit soort S-bochten zijn meestal een prima initaitief om alle treinen daar te laten ontsporen. Een S-bocht wordt meestal afgeraden.
-
Kijk eens naar deze tekening, dit is mijn baan die ik aan het bouwen ben.
De afmetingen van dit baanplan zijn 5,2 x 1meter. En zie wat het niet rechtleggen van sporen doet met de speelsheid.
Onder de baan zit aan elke kant een helix naar een schaduwstation.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.msg3221559040.html#msg3221559040 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.msg3221559040.html#msg3221559040)
Groet
Harold
-
Als je (rechterspoor) van links komt, en naar e-e-n van de sporen boven het perron naar toe wilt gaan, dan heb je na de twee wissels een S-bocht.
Eenzelfde S-bocht zit er ook in als je (rechterspoor) van rechts komt, en rechtdoor rijddt naar het perron.
Dit soort S-bochten zijn meestal een prima initaitief om alle treinen daar te laten ontsporen. Een S-bocht wordt meestal afgeraden.
Ligt denk aan de geometrie. Als je een 2 wissels gebruikt om over te lopen heb je al een soort S. Dit is dezelfde situatie als je van rechts komt en dus doet wat hier boven beschreven staat.
Van links af maak je nog eens 2 extra bochten ( eerst linksaf, dan rechtsaf (dan ben je op het linkerspoor) dan nog een keer linksaf en dan weer rechts. Die zal lastiger gaan, dat klopt.
Ikzelf gebruik rocoline rails (zo te zien jij ook) waar de wissels 15 graden zijn en R10 bogen bevatten. Radius dus bijna een meter. Ik heb een keer getest met exact 1:87 rijtuigen, met R4 bochten naar links, aansluitend daarop wissel naar rechts en daar aansluitend op wissel naar links..... Geen problemen, reed perfect. Het zag er alleen miet uit.
Verder ook een keer met roco geoline R3 bogen om en om achter elkaar gelegd (rechts, links, rechts, links, rechts, links) met ook exact 1:87 rijtuigen. Ook dit gaf geen problemen. Denk ook dat het aan het snelheid van het materiaal kan liggen ;)
Gr Remco
-
Bedankt voor jullie tips :D.
Zou het baanplan wel een minder rechte vorm geven.
En die wissels zie nu pas :-[.
Ook zal ik de kronkels uit het baanplan halen.
Mart
-
Toch nog extra ruimte gekregen wat vinden jullie ervan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mart.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mart.png)
Rood=Dalend of Klim spoor
-
Het wordt al wat speelser zo.
Maar als die rode delen je complete stijging of daling moeten voorstellen gaat dat het ook niet worden.
Neem rechtsonder.
Een halve cirkel en een paar rechte delen is echt veels te weinig om te dalen of stijgen.
Houdt maximaal 2,5 tot 3 procent aan (3 cm stijgen/dalen op een lengte van 100 cm).
En vergeet daarbij ook niet de ruimte die je nodig hebt voor je onderbouw en de ruimte die je nodig hebt om erbij te kunnen in geval van een ontsporing e.d.
En aangezien Murphy een groot trein liefhebber is gebeurd zoiets altijd op de slechts bereikbare plaats.
Ander idee, leg je station eens meer diagonaal. Geeft ook gelijk een heel ander beeld.
-
Station van #32 ziet er mooier uit. Slingers uit het doorgaande spoor haal je er met flex zo uit.
Allie
-
Toch nog een gemaakt omdat de andere niet helemaal naar wens zijn :(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_mart_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_mart_1.png)
-
Ik vind je stations in beide, ten opzichte van #32, een grote achteruitgang. Niet alleen in ruimte, maar ook in mogelijkheden en speelsigheid. Zou je niet je spiraal links kunnen spiegelen en dan in een boog je station aan kunnen leggen naar die spiraal toe? Dus in plaats van dat je "naar boven" weg draait, draai je dan "naar beneden" weg.
-
En waarom je stationssporen niet wat langer.
Nu prop je alles op een klein stukje en kan je alleen met korte treinen rijden.
En nogmaals, leg het eens wat speelser, een beetje diagonaal en/of in een lichte bocht.
Maakt het een stuk dynamischer.
-
hallo,
het blijft een moeizame bedoening.
probeer er eens wat fantasie in te gooien.
Zoals al meer genoemd: een beetje flauwe bogen, een of meerdere industrieaansluitingen/losweg enz
Zoveel ruimte moet toch meer mee kunnen
En kijk inderdaad eens bij de baan van harold content.(veluws landschap)
Die baan heeft veel mogelijkheden met een interessant sporenplan en veel mogelijkheden van exploitatie.
Op een sporenplan als je nu wil is weinig spelmogelijkheid en ben je uitgekeken voor de eerste trein heeft gereden
Maar goed; het is jouw baan dus wel doen wat je zelf wil uitbeelden
succes jandcargo
-
Nog maar eentje dan heb er ook even bijgezet wat waar komt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mart_21.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mart_21.png)
Het is erg gericht op passagierstreinen
Met vriendelijke groet,
Mart
-
Ik vind het nog steeds erg stijfjes en erg rechttoe rechtaan. Zoals ik al zei, waarom leg je de linkerkant niet meer tegen de achterplaat aan om vervolgens andersom de spiraal in te gaan. Door hem schuin te leggen breek je ook met de rechte lijnen.
-
Sporingerdam werkt niet (Bij mij )
Ik krijg een foutmelding.
Peter
-
Een realistische baan. Zo gaat het er bij het grootbedrijf ook aan toe. Niets te veel, niets te weinig. (y)
-
En deze?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mart_baanplan.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mart_baanplan.png)
Geinspireerd op station Marendam in Miniworld rotterdam
Rood=dalend
-
Nee ::)
Nu heb je al helemaal geen perrons meer over.
Lees nu eens de eerdere suggesties na en doe daar wat mee.
Die dalende sporen zijn veel te kort om voldoende hoogte te verliezen.
En rechts onder?
Dubbele gebogen overloopwissels in een keerspiraal ??? ::) Niet doen. Recept voor ellende.